Ihmisten suhtautuminen harrastukseen.

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Aaee
Viestit: 34
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 15:38
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Aaee »

Pari aatosta lisää:

Olen päätynyt sellaiseen käsitykseen että jokamiehenoikeus (rajoituksineen ja velvollisuuksineen) ulottuu metsien ja joutomaiden lisäksi myös pelloille. Piipparoida saa kaikissa näissä paikoissa kunhan ei aiheuta haittaa ja peittää jälkensä, vrt malmien ja jalokivien etsintä. Tärkeää on myös kunnioittaa kotirauhaa eli pitää sovelias turvaväli pihapiiriin ja rakennuksiin.

Itse en keksi mitään haittaa peltopiipparoinnista puinnin ja kylvön välisenä aikana, mutta toisaalta antaisin remmiä metsäpiipparoijalle joka kaivelee isoja kuoppia taimien tai nuorten puiden viereen (juurten rikkominen myös altistaa tuholaisille ja taudeille; erityisesti talousmetsien koivu, mänty ja kuusi).

Vieraalla pellolla täytyy kylvötilanne katsoa vähän tarkemmin, sitä ei aina näe pelkästään kalenterista. Tasattu peltomaa voi olla näihin aikoihin kesantoa tai sitten myöhään kylvettyä/orastuvaa viljelystä, ja syksymmällä sellaisessa voi olla jo syyskylvöt itämässä. Sänkipellossakin saattaa kasvaa suorakylvetty syys- tai kevätvilja. Kynnöspelto on ainoa varma nakki.

Mutta muuten komppaan edellisiä: Luvan kysyminen on aina kohteliasta ja muutenkin kaikinpuolin suotavaa. Saattaapa siinä tulla kutsu pihapiiriinkin jotain kadonnutta sormusta tms. metsästämään. Ja jos maanomistaja sattuu jostain syystä sanomaan "ei" niin päätös voi vielä muuttua jos hänelle lupaa puolet kaikista aarteista :)
Avatar
kalle
Metallinetsijä
Viestit: 304
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 12:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja kalle »

Naapurustosta eräs koiranulkoiluttaja on pari kertaa tullut juttusille kun on nähnyt minun piipparoivan. Ensimmäisellä kerralla mies katseli jo kauempaa ja kallisteli päätään ja kysyi että miksei siitä ruohotrimmeristä kuulu ääntä.

Tänään samainen mies kysäisi löydöistä ja kun valittelin että huonosti on mitään löytynyt hän lähtiessään totesi : " Äl menetä toivorikkauttas millä taval. Kyl romui ja rautoi piissa" :lol:
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Vastaa Viestiin