Onko meillä mitään linjaa toimintamme tueksi?
- iron maden
- Kunniajäsen
Re: Onko meillä mitään linjaa toimintamme tueksi?
[quote= Tutkimus ei kaipaa ämpäreittäin irtohelyjä, enkä näe että on mitään syytä tukea yhä kiihtyvää "puhdistusta". Tieto on arvokasta, ja sen häviäminen lapiomyllerrysten myötä on se kaikista huolestuttavin asia.
[/quote]
Heh heh onhan miehellä mielipiteet! Kas kun et ole huolissasi siitä mitenkä paljon muinasmuistoja, aarteita ja muuta arvokasta katoaa maajussien ojitusten sekä maanmuokkausten/kuljeusten mukana! Entäpä lukuisa tietyöt, joiden alle on jäänyt ja jää yhä arvokastakin tavaraa! Olet huolissasi varsin pienimuotoisen joukon, pikkulapoiden pistoista! Tuohan sinun narinasi on pelkkää saivartelua, jonka saa jokainen jättää, omaan mitättömään arvoonsa!!
[/quote]
Heh heh onhan miehellä mielipiteet! Kas kun et ole huolissasi siitä mitenkä paljon muinasmuistoja, aarteita ja muuta arvokasta katoaa maajussien ojitusten sekä maanmuokkausten/kuljeusten mukana! Entäpä lukuisa tietyöt, joiden alle on jäänyt ja jää yhä arvokastakin tavaraa! Olet huolissasi varsin pienimuotoisen joukon, pikkulapoiden pistoista! Tuohan sinun narinasi on pelkkää saivartelua, jonka saa jokainen jättää, omaan mitättömään arvoonsa!!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Jätäpä sitten narinani omaan arvoonsa, ja lue alta yhden maan johtavan arkeologin kirjoitus. Vai onko silläkin sinulle mitätön arvo? Kertonee paljon sinusta. Maajussienkin hommista tiedän sen verran, ettei tarvitse alkaa satuja keksimään.iron maden kirjoitti:
"Arkeologisen tutkimuksen ominaispiirteitä
Arkeologinen tutkimus eroaa monista muista aloista tiettyjen ominaispiirteidensä takia. Tutkimus on hidasta, sillä se on alan teknologisesta kehityksestä huolimatta edelleen ammattitaitoa ja aikaa vaativaa käsityötä. Pienikin tieteellinen kaivaustutkimus vaatii vähimmillään ylemmän korkeakoulututkinnon arkeologiassa suorittaneen tutkijan sekä 3-5 kouluttautunutta kaivajaa, jotka ovat yleensä alaa jo muutaman vuoden opiskelleita arkeologian opiskelijoita. Arkeologian harrastajia otetaan tutkimuksiin usein vapaaehtoisina mukaan, mutta yksin harrastajavoimin ei kenttätyötutkimuksia voida tehdä.
Luonnontieteelliset analyysit, jotka ovat alalla tärkeitä, ovat melko hintavia. Esimerkiksi yksi laboratoriossa teetettävä radiohiiliajoitus maksaa noin 450-500 €. Säästösyistä näitä teetetään usein vain yksittäisiä kappaleita, vaikka tarve on yleensä moninkertainen. Metalliesinelöytöjen osalta saattavat konservointikustannukset kohota varsinaisia kenttätyökuluja korkeammiksi.
Jatkuvasti kiristynyt kilpailu apurahoista puolestaan on johtanut siihen, että yhtä apurahaa kohden hakijoita on enemmän kuin koskaan ennen. Samaan aikaan jaettavat summat ovat pysyneet samoina tai jopa pienentyneet. Arkeologista perustutkimusta ei useinkaan voida tehdä työpöydän ääressä, vaan uutta tutkimusaineistoa saadaan yleensä vain maastotöiden kautta: kuluja syntyy siis muustakin kun työhuonevuokrasta ja arkistomaksuista.
Tutkimuksellisista lähtökohdista tehtäviä arkeologisia kaivauksia ja inventointeja tehdään nykyisin enää ani harvoin. Museovirasto on lähinnä suojeluviranomainen, jonka toimialaan tutkimus ei enää kuulu. Arkeologiaa opettavilla yliopistoilla (Turku, Helsinki, Oulu) on vuosittain käynnissä yleensä vain yksittäisiä kenttätyöhankkeita. Maakunta- ja paikallismuseot sekä muutamat yksityiset alan yritykset tekevät lähes poikkeuksetta vain kaavoitukseen tai maankäyttöön liittyviä valvontoja ja pelastuskaivauksia."
Alleviivasin mielestäni erityiset kohdat.
Enkä ole mies, joten ei "piipannut" sekään.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Etsii, etsii, aina etsii.
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
Kyllä se on museoporukoiden hyväksyttävä se tosiasia että metallinilmaisin harrastus on tullut Suomeen.
Tuo itkeminen tällä foorumilla että rahaa ei ole tutkimuksiin on ihan tyhjää.
moderaattori
Toivon, ettei ainakaan nykyisellä vauhtisokealla linjalla ole pakko hyväksyä. Tuskinpa huikenteleva meininki koituu kenenkään eduksi lopulta.P.Aholainen kirjoitti:Kyllä se on museoporukoiden hyväksyttävä se tosiasia että metallinilmaisin harrastus on tullut Suomeen.
Mulla on kyllä mennyt maku koko touhusta, kone jo lähtikin tukemaan tutkimusta koko kesäksi ja ollaan tuumailtu, että saa jäädäkin parempiin käsiin. Kaivauksille on kuitenkin aina lupa mennä vaikkapa lapiomieheksi täyttöön, samalla saa eturivin paikan paljon hienompiin asioihin.
Se mikä on täällä "fanaattinen" ja ties mitä, voi olla toisaalla "luotettava", ja "luotettavana" on ollut aika hiton messevää olla.
Joten voi olla, etten minäkään teidän itkemisistänne paljoa perusta.
Raha ei ole ongelma......kun sitä ei ole.Säälittää olla suomalainen kun muissa Pohjoismaissa ollaan ylpeitä uusista löydöistä.Eniten harmittaa nuo Wrou Maria ja se uusi hollantilainen hylky merenpohjassa ilman nostoja ja tutkimuksia.Museon pitää nostaa hieman tuota egoa ja ryhdistäyä.Vai onko tuo kivikausi se niiden juttu?P.Aholainen kirjoitti:Kyllä se on museoporukoiden hyväksyttävä se tosiasia että metallinilmaisin harrastus on tullut Suomeen.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Aika lohdutonta tekstiä viralliselta taholta. Tutkimusta ja kenttätöitä tehdään hyvin vähän, jos tehdään. Mielelläni nyhtäisin historiantutkimukseen rahaa esim politiikan, ulkomaanavun tai urheilun tukemisesta. Mutta on aika epätoivoista olettaa, että harrastajat heittävät hanskat tiskiin vain sen takia ettei asiantuntijoilla ole resursseja omiin toimiinsa.
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
2 öre 157x
Kyse ei olekaan siitä, vaan siitä, että harrastuksesta pitäisi saada palkkio rahallisessa muodossa. Mikä muu harrastus on sellainen? Ei ihan äkkiä tule mieleen.Serafiina kirjoitti:Aika lohdutonta tekstiä viralliselta taholta. Tutkimusta ja kenttätöitä tehdään hyvin vähän, jos tehdään. Mielelläni nyhtäisin historiantutkimukseen rahaa esim politiikan, ulkomaanavun tai urheilun tukemisesta. Mutta on aika epätoivoista olettaa, että harrastajat heittävät hanskat tiskiin vain sen takia ettei asiantuntijoilla ole resursseja omiin toimiinsa.
Enkä oleta että joku muu heittäisi, vaikka itse heitänkin. Kannattaisi vaan ehkä vähän miettiä juuri sitä linjaa jota tässä haetaan.
Uhkailu ja kiristys tuskin tuottaa toivottavaa lopputulosta.
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
Museoviraston Päivi Kankkunen sanoi minulle henkilökohtaisesti että toivoo metallinilmaisin harrastuksen jatkuvan Suomessa kun käytiin kuopittamassa rahakätkön paikka.
Nenästäjä jos sinulla on mennyt maku jo hommasta ja olet luovuttanut piipparin kaivausryhmälle niin mene sinne montun reunalle lapioimaan.
Nenästäjä jos sinulla on mennyt maku jo hommasta ja olet luovuttanut piipparin kaivausryhmälle niin mene sinne montun reunalle lapioimaan.
moderaattori
Olen kuullut jotain sanottavan minäkin, ja se on tullut tutkivalta taholta, ei mistään virastopöydän takaa.P.Aholainen kirjoitti:Museoviraston Päivi Kankkunen sanoi minulle henkilökohtaisesti että toivoo metallinilmaisin harrastuksen jatkuvan Suomessa kun käytiin kuopittamassa rahakätkön paikka.
Jos eriävät mielipiteet ottaa noin koville, niin olisiko pikapalaverin paikka ylläpidossa, mikä tämä foorumi oikeastaan on. Itse olen ainakin pyrkinyt pitämään keskustelun asioissa, mutta olen saanut kaikenlaista apinointia niskaani. Melko noloa. Eiköhän jokainen vastaa omista tekemisistään. Kuka sinä olet minua neuvomaan? Tai nämä muut riekkujat?
Eikö sinun pitäisi olla moderaattori? Ala moderoimaan, anna minulle se varoitus ja perustelut vaadin myös.
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
En lähde mukaan tuohon sinun provo yritykseen jota olet koko ajan yrittänyt täällä foorumilla. ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
moderaattori
Jaa minä olen yrittänyt provota.P.Aholainen kirjoitti:En lähde mukaan tuohon sinun provo yritykseen jota olet koko ajan yrittänyt täällä foorumilla.
Juu. Ei kannata lähteä.
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Eikös tämä ala mennä jo vähän lapselliseksi ? Minun viranomainen on parempi kuin sinun viranomainen, läl läl lää ?
2 öre 157x
2 öre 157x
En ole sanonut "parempi", vaan että tuli kentältä. Museovirasto kun ei tee tutkimuksia, eikä tarvitse tutkimusresursseja.Serafiina kirjoitti:Eikös tämä ala mennä jo vähän lapselliseksi ? Minun viranomainen on parempi kuin sinun viranomainen, läl läl lää ?
Enkä minäkään nyt ihan kaikkea sontaa kuuntele, enkä ole tämän avauksen kulusta vastuussa. Modet loistaa poissaolollaan. Syytön minä siihen olen.
Entäpä tämä; arkeologilla ei tahdo elinikä riittää aloittamansa, ehkä käänteentekevän historiallisen tutkimuksensa saattamiseen valmiiksi, koska resurssirahoja ei heru. Samalla joudutaan pakkokonservoimaan harrastajien löytämiä irtoesineitä, koska pitäähän harrastajan saada harrastaa.
Meidän sukupolveltamme jää jotain uutta tietämättä, koska "minä minä minä". Palveleeko se jotakuta? Mitään ajatuksia?
Meidän sukupolveltamme jää jotain uutta tietämättä, koska "minä minä minä". Palveleeko se jotakuta? Mitään ajatuksia?
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
Nenästäjä asiasi on kohdaltasi tullut nyt selväksi että metallinilmaisimien käyttö pitäisi mielestäsi kieltää.
Metallinilmaisin harrastus jatkuu siitä huolimatta vaikka kuinka nillität.![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Metallinilmaisin harrastus jatkuu siitä huolimatta vaikka kuinka nillität.
moderaattori
Pitääkö sen MV:n lunastaa tai ottaa vastaan joka ainut kivikautinen tai viikinkiaikainen esine. Mitä hyötyä niistä kaikista kupuroista tai kivikirveistä on, kun ne suurimmaksi osaksi jää sitten kuitenkin MV:n varastoihin pyörimään. Suuremmat kokonaisuudet on sitten eri asia, mutta kyllä yksittäiset irtolöydöt hyvin vähän valottaa historiaa yleensä. Näistä yksittäisistä mielestäni riittäisi löytöpaikan tiedot. Löytäjä voisi sitten itse vaikka lahjoittaa löytönsä johonkin missä se oikeasti saataisiin esille.
P.Aholainen kirjoitti:Nenästäjä asiasi on kohdaltasi tullut nyt selväksi että metallinilmaisimien käyttö pitäisi mielestäsi kieltää.
Metallinilmaisin harrastus jatkuu siitä huolimatta vaikka kuinka nillität.
Miksi spammaat tätä keskustelua ot:llasi?
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
Mun miälestä otsikkokin tälle threadille on hieman hupaisa. Onko meillä mitään linjaa toimintamme tueksi?
Ensinnäkin tuloo mieleen kenellä meillä? Pitäisikö meillä vapaan foorumin käyttäjilla olla jokin yhteinen linja?!? Mun miälestä sellaiset yhteiset linjaukset kuuluvat yhdistyksille ja ehkäpä kerhoille.
Silloin kun metallinetsin yhyristys perustettiin olin aluksi sitä mieltä että mukava kun tulee jokin taho joka alakaa "hääräämään" harrastuksen parissa ja ajaa sen etua. En liittynyt yhdistykseen alussa koska ajattelin että katotaan mitä yhdistys tekee harrastuksen eteen. Minun miälestäni ja tämä on nyt minun vaatimaton miälipiteeni että yhdistys ei tee näkyvästi juuri mitään minkä vuoksi haluaisin liittyä jäseneksi. Se on sääli sillä yhdistys on miälestäni ainut taho joka voi harrastajien nimeen teherä jotain linjauksia, mutta ymmärrän senkin että kaikki maksaa ja ja yhdistys tarvitsisi ajtiivisia ihmisiä tekemään ja ajamaan asioita. Kiin ja yhdistys tarvitsisi myös minun laisia jäseniä maksamaan jäsenmaksun että toimintaa voisi ylläpitää
Täällä voorumilla väki vauhkoaa osittain yhteisestä linjasta, mutta nelin linjat mitä joskus joku esittää ovat ikävä kyllä vain muutaman miälipiteet ja linjaukset.
Joitain aktiivisia kerhojakin on ja jotka hoitavat hyvällä menestyksellä yhteistyötä museoviraston ja yliopiston kanssa. Se on hieno juttu! Ainut huono puoli tuossa vaan on siitä aiheutuva kateus muissa harrastajissa. Niinkuin monta kertaa on moni täälläkin eherotellut että museovirasto "rekrytois" harrastajia paremmin porukkaansa ja toimintaansa olis hieno juttu.
Minä eherottaisinkin museovirastolle oman harrastekerhon perustamista vaikutusalueelle. Silloin museon väki saisi vähän kuin huomamatta ohjeistaa harrastajia ja samalla ilmaisia työntekijöitä riveihinsä. Mietitään vaikka jotain Turun tai muun ison kaupungin museon porukkaa joka tekaisisi kerhon johon jokainen halunas saisi osallistua vaikka jokaisen viikon keskiviikkona. Museon puolelta tulisi paikka missä harrastelija saisi piippailla ja museo saisi tehtyä pintaraapaisun alueeseen että kannattaako alueen kaivauksia harkita tulevaisuudessa. Siinä samalla tulisi ohjeistusta harrastajille, hyötyä museolla ja ennenkaikkea yhteenkuuluvuuden tunnetta museon väen ja harrastajien välille.
Siinä olisi linjausta harrastuksemme tueksi!!!!
Tämä foorumi on käsittääkseni vapaa foorumi johon kuka vaan voi kirjoittaa rekisteröidyttyään. Emme me täällä voi alkaa huutelemaan mitään linjauksia, koska jokainen tekee loppujen lopuksi kuinka ittiä huvittaa. Osa jeesusteloo edelleen säännöistä, mutta omalla kohorallaan on kuitenkin valmis niitä rikkomaan jos se on oman edun mukaista. Toiset rikkoo lakia koko ajan ja toiset harvakseltaan, mutta melekeen kaikki me rikotaan sitä kuitenkin jollainlailla jokatapauksessa koko ajan.
Yhdistyshä. Voisi eherottaa museoille jonkinmoisen kerhojen perustamista joissa olisi kerhon vetäjä (joko museon oma henkilö tai yhdistyksen harrastaja). Tällälailla harrastus ja yhteistyö menisi minun miälestäni oikeaan suuntaan ja kehitys olisi rakentavaa.
Sori jos meni vähän ehkä OT:ksi
Ensinnäkin tuloo mieleen kenellä meillä? Pitäisikö meillä vapaan foorumin käyttäjilla olla jokin yhteinen linja?!? Mun miälestä sellaiset yhteiset linjaukset kuuluvat yhdistyksille ja ehkäpä kerhoille.
Silloin kun metallinetsin yhyristys perustettiin olin aluksi sitä mieltä että mukava kun tulee jokin taho joka alakaa "hääräämään" harrastuksen parissa ja ajaa sen etua. En liittynyt yhdistykseen alussa koska ajattelin että katotaan mitä yhdistys tekee harrastuksen eteen. Minun miälestäni ja tämä on nyt minun vaatimaton miälipiteeni että yhdistys ei tee näkyvästi juuri mitään minkä vuoksi haluaisin liittyä jäseneksi. Se on sääli sillä yhdistys on miälestäni ainut taho joka voi harrastajien nimeen teherä jotain linjauksia, mutta ymmärrän senkin että kaikki maksaa ja ja yhdistys tarvitsisi ajtiivisia ihmisiä tekemään ja ajamaan asioita. Kiin ja yhdistys tarvitsisi myös minun laisia jäseniä maksamaan jäsenmaksun että toimintaa voisi ylläpitää
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Täällä voorumilla väki vauhkoaa osittain yhteisestä linjasta, mutta nelin linjat mitä joskus joku esittää ovat ikävä kyllä vain muutaman miälipiteet ja linjaukset.
Joitain aktiivisia kerhojakin on ja jotka hoitavat hyvällä menestyksellä yhteistyötä museoviraston ja yliopiston kanssa. Se on hieno juttu! Ainut huono puoli tuossa vaan on siitä aiheutuva kateus muissa harrastajissa. Niinkuin monta kertaa on moni täälläkin eherotellut että museovirasto "rekrytois" harrastajia paremmin porukkaansa ja toimintaansa olis hieno juttu.
Minä eherottaisinkin museovirastolle oman harrastekerhon perustamista vaikutusalueelle. Silloin museon väki saisi vähän kuin huomamatta ohjeistaa harrastajia ja samalla ilmaisia työntekijöitä riveihinsä. Mietitään vaikka jotain Turun tai muun ison kaupungin museon porukkaa joka tekaisisi kerhon johon jokainen halunas saisi osallistua vaikka jokaisen viikon keskiviikkona. Museon puolelta tulisi paikka missä harrastelija saisi piippailla ja museo saisi tehtyä pintaraapaisun alueeseen että kannattaako alueen kaivauksia harkita tulevaisuudessa. Siinä samalla tulisi ohjeistusta harrastajille, hyötyä museolla ja ennenkaikkea yhteenkuuluvuuden tunnetta museon väen ja harrastajien välille.
Siinä olisi linjausta harrastuksemme tueksi!!!!
Tämä foorumi on käsittääkseni vapaa foorumi johon kuka vaan voi kirjoittaa rekisteröidyttyään. Emme me täällä voi alkaa huutelemaan mitään linjauksia, koska jokainen tekee loppujen lopuksi kuinka ittiä huvittaa. Osa jeesusteloo edelleen säännöistä, mutta omalla kohorallaan on kuitenkin valmis niitä rikkomaan jos se on oman edun mukaista. Toiset rikkoo lakia koko ajan ja toiset harvakseltaan, mutta melekeen kaikki me rikotaan sitä kuitenkin jollainlailla jokatapauksessa koko ajan.
Yhdistyshä. Voisi eherottaa museoille jonkinmoisen kerhojen perustamista joissa olisi kerhon vetäjä (joko museon oma henkilö tai yhdistyksen harrastaja). Tällälailla harrastus ja yhteistyö menisi minun miälestäni oikeaan suuntaan ja kehitys olisi rakentavaa.
Sori jos meni vähän ehkä OT:ksi
Spes Sibi Guisgue
Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro
![Kuva](http://metaldetectingforum.com/images/smilies/Diggin_a_hole.gif)
vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro
![Kuva](http://metaldetectingforum.com/images/smilies/Diggin_a_hole.gif)
vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Mulla on tähän hyvä, VPK!Nenästäjä kirjoitti: Kyse ei olekaan siitä, vaan siitä, että harrastuksesta pitäisi saada palkkio rahallisessa muodossa. Mikä muu harrastus on sellainen? Ei ihan äkkiä tule mieleen.
.
Vapaa-ajan vaatteista sai alushousuja myöten kaiken, harrastusasusteista puhumattakaan. Myös rahallisen korvauksen, jos suostui viikonloppuina olemaan valmis tulemaan hälytyksiin.
Tämä siksi, kun resurssit vakinaisten pitoon ei riitä.
Aivan rinnastettavissa piippailijohin vs. museon touhuihin.
Eikä ole ainut harrastus, mistä rahallisen korvauksen saa.
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
moderaattori
Nenästäjä on kirjoittanut tänne paljon ihan asiaakin ja monesta asiasta olen samaa mieltäkin. Hyvä saada vähän toisenlaista näkökulmaa tänne. Mutta keskustelun hetkittäisestä tasosta ei paljon voi kehuja jakaa puolelle taikka toiselle.
Heitin ilmoille aikaisemmin kysymyksen, että mitä hyötyä harrastajien esinelöydöistä on historiantutkimukselle? Itse en kysymykseen osaa antaa yksiselitteistä vastausta mutta tämä on sellainen kysymys minkä yritän pitää mielessä tässä harrastuksessa. Vastaus löytynee jostain sieltä piipparoinnin täyskieltämisen ja "mahdollisimman paljon esineitä maasta ylös" mentaliteetin välitä.
Heitin ilmoille aikaisemmin kysymyksen, että mitä hyötyä harrastajien esinelöydöistä on historiantutkimukselle? Itse en kysymykseen osaa antaa yksiselitteistä vastausta mutta tämä on sellainen kysymys minkä yritän pitää mielessä tässä harrastuksessa. Vastaus löytynee jostain sieltä piipparoinnin täyskieltämisen ja "mahdollisimman paljon esineitä maasta ylös" mentaliteetin välitä.
Viimeksi muokannut Rasvaton, 18 Touko 2015, 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Aka Sorex Pro
- Serafiina
- Raavas Tonkija
Eihän se harrastuksesta rahallinen palkkio tule vaan löydöstä, mikäli on hyvä sellainen. Harrastaa voi niinkin ettei koskaan löydä mitään lunastuksen arvoista. Puhuisin enemminkin tulospalkkiosta.iipe kirjoitti:Mulla on tähän hyvä, VPK!Nenästäjä kirjoitti: Kyse ei olekaan siitä, vaan siitä, että harrastuksesta pitäisi saada palkkio rahallisessa muodossa. Mikä muu harrastus on sellainen? Ei ihan äkkiä tule mieleen.
.
Vapaa-ajan vaatteista sai alushousuja myöten kaiken, harrastusasusteista puhumattakaan. Myös rahallisen korvauksen, jos suostui viikonloppuina olemaan valmis tulemaan hälytyksiin.
2 öre 157x
2 öre 157x
Minun mielestäni piippailemisen voi helposti rinnastaa sellaisiin harrastuksiin joita ei tehdä ilman lupia, säädöksiä tai rajoituksia koska "yhteinen hyvä" mahdollisesti kärsii.iipe kirjoitti:Mulla on tähän hyvä, VPK!Nenästäjä kirjoitti: Kyse ei olekaan siitä, vaan siitä, että harrastuksesta pitäisi saada palkkio rahallisessa muodossa. Mikä muu harrastus on sellainen? Ei ihan äkkiä tule mieleen.
.
Metsästys tai välinekalastus vaikkapa.
Mutta hienoa, että täällä osaa jotkut kirjoitella ilman toisten halveeraamistakin... Sitä vähän haeskelinkin kun ajatuksia kaipailin.
Aloin saada lokaa niskaan heti alkuun. Mutta sitähän ei kukaan myönnä, koska piirit. Ei se mitään, osaan pitää oman puoleni.Rasvaton kirjoitti:Nenästäjä on kirjoittanut tänne paljon ihan asiaakin ja monesta asiasta olen samaa mieltäkin. Hyvä saada vähän toisenlaista näkökulmaa tänne. Mutta keskustelun hetikittäisestä tasosta ei paljon voi kehuja jakaa puolelle taikka toiselle.
Tiedät varmaan suunnilleen mitä mieltä minä olen, taakkaa on enemmän kuin hyötyä. Tutkimus on kokonaisuuksien muodostamista. Varsinkin jos nuohotaan tunnettujen muinaisten asutusten kulmia on aika näkökulmatonta olettaa jonkin luetteloidun esineen tuovan mitään muuta kuin niitä konservointikuluja. Täytyisi olla jokin poikkeuksellinen löytö.
Sitten kun aletaan penäämään miten lähelle voi mennä tunnettua muinaisjäännöstä, alkaa touhu olla jo mielenköyhän puolella.
Täällä on ollut mielestäni tapana kätevästi väistellä oikeita asioita ja keskitytty "kaikki muutkin tekee näin, niin minäkin" -toisteluun. Varmaan siinä syy miksi saat kysyä kysymystäsi uudelleen.
Viimeksi muokannut Nenästäjä, 18 Touko 2015, 07:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljon asiaa, kommentoin vaan tähän, että museovirasto ei juurikaan tee tutkimusta, vaan yliopistoväki. Yliopistoväen kanssa on mahdollista päästä yhteistyöhön, jos oikeat toimintatavat kiinnostavat.Tirehtoori kirjoitti:
Se on juurikin se "jeesusteleva pullasutiväki" jonka kanssa pitäisi tehdä yhteistyötä, ja jonka porukoista löytyy ne valvojat ja opastajat.
Nenästäjä kirjoitti:
Paljon asiaa, kommentoin vaan tähän, että museovirasto ei juurikaan tee tutkimusta, vaan yliopistoväki. Yliopistoväen kanssa on mahdollista päästä yhteistyöhön, jos oikeat toimintatavat kiinnostavat.
Se on juurikin se "jeesusteleva pullasutiväki" jonka kanssa pitäisi tehdä yhteistyötä, ja jonka porukoista löytyy ne valvojat ja opastajat.[/quote]
Minä olen mielenkiinnolla seurannut kannanottojasi ja yleensäkin tätä ketjua, täytyy muutamia kohtia kommentoida, ensinnäkin tiedätkö kuinka monta metallinetsijöiden löytöä on viimeisenä 3-4 vuotenna mennyt konservointiin? Radiohiiliajoituksista esim. Museovirasto teettää nykyään tietääkseni aika suuren osan ulkomailla ja hinta on n. puolet tuosta aiemmin mainitsemastasi
Ja sitten tuohon lausahdukseen ettei Museovirasto juurikaan tee tutkimusta
http://www.rakennusperinto.fi/news/Uuti ... kset_2014/
Yksikään tapaamistani arkeologeista ei ole ollut "Jeesustelevaa pullasutiväkeä" vaan erittäin asiallisesti harrastukseemme suhtauvaa![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sitten vielä kysymys, miksi ihmeessä olet editoinut 2.5.2015 kaikista aloittamistasi viestiketjuista kuvat pois, jokin tarkoitushan tuollaisella "luotettavalla" harrastajalla täytyy moiseen olla![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Paljon asiaa, kommentoin vaan tähän, että museovirasto ei juurikaan tee tutkimusta, vaan yliopistoväki. Yliopistoväen kanssa on mahdollista päästä yhteistyöhön, jos oikeat toimintatavat kiinnostavat.
Se on juurikin se "jeesusteleva pullasutiväki" jonka kanssa pitäisi tehdä yhteistyötä, ja jonka porukoista löytyy ne valvojat ja opastajat.[/quote]
Minä olen mielenkiinnolla seurannut kannanottojasi ja yleensäkin tätä ketjua, täytyy muutamia kohtia kommentoida, ensinnäkin tiedätkö kuinka monta metallinetsijöiden löytöä on viimeisenä 3-4 vuotenna mennyt konservointiin? Radiohiiliajoituksista esim. Museovirasto teettää nykyään tietääkseni aika suuren osan ulkomailla ja hinta on n. puolet tuosta aiemmin mainitsemastasi
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja sitten tuohon lausahdukseen ettei Museovirasto juurikaan tee tutkimusta
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
http://www.rakennusperinto.fi/news/Uuti ... kset_2014/
Yksikään tapaamistani arkeologeista ei ole ollut "Jeesustelevaa pullasutiväkeä" vaan erittäin asiallisesti harrastukseemme suhtauvaa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sitten vielä kysymys, miksi ihmeessä olet editoinut 2.5.2015 kaikista aloittamistasi viestiketjuista kuvat pois, jokin tarkoitushan tuollaisella "luotettavalla" harrastajalla täytyy moiseen olla
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
![Kuva](http://s7.postimg.org/9k7xqsqmf/logo2.png)
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
![Kuva](http://s7.postimg.org/9k7xqsqmf/logo2.png)