Golden Mask

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

VCO:lla tsekkasin kaivettavat signaalit ja pinpointtina sitä käytin.
Tosin vain muutaman kerran ehdin laitteeseen käydä tutustumassa.
Avatar
Zalama
Metallinetsijä
Viestit: 422
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 16:32
Paikkakunta: Maailma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zalama »

Keseppa kirjoitti: Kaipaisin neuvoja. Taidot loppuivat kun yritin pähkäillä miten saan excel taulukon liitettyä tänne foorumille, vai onko ainut keino ottaa siitä kuva ja liittää kuvana? :roll:
Googlemailin dokumenteissa on "kevyt excel", se vaan sitten jakoon.

https://spreadsheets.google.com/a/monen ... utput=html
Xp Deus + MI-6 pinpointer + Fiskars modattu lapio
Vanhin löytö: Roman brooch n. 40-100 luvulta, Vanhin kolikko: Celtic stater ** BC
Ukkostutka Muurame
http://www.vilukissat.fi
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kokeillaas

https://docs.google.com/leaf?id=0B5w1Yi ... y=CM6S5JgL

Ei ihan vielä mutta tuosta sen saa ainaki tiedostona ladattua kuka haluaa. Pitää vielä opetella tuota kevyt excel hommaa
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Kokeilin tuota VCO sen verran, että rautanaulalla, foliolla, pienellä kultasormuksella, naisten kultasormuksella ja kaljapullonkorkilla oli toisistaan poikkeava ääni, kun disc laittoi 7, eli erilaisia ääniä oli ainakin 5 kipaletta.

jos discriminaation puottaa vaikka 0, niin erilaisten äänien määrä putoaa 2 kipaleeseen, eli aika nerokasta meininkiä. :lol:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kyllä sieltäkin logiikka löytyy ja aletaan ymmärtään mistä kaikki nuo eri äänet syntyy :roll:

Pitää tietysti varmistua siitä ettei mikään äänistä ole ns. "ääniä" korvien välistä :twisted:

Sen verran olen huomannut että esineitä kannattaa heilutella tarpeeks kaukana kelasta. Muuten tulee erilainen ääni myös kun esine ohittaa ulkokehän mikä vaan sekottaa enemmän.

Ilmeisesti tarkoitus olisi että siinä ois kaks selkeesti eri korkeuksista ääntä, matala ja korkea. Ääni voi kuitenkin olla näiden yhdistelmä jos esine sattuu lähelle discriminaatiorajaa.

Vaatii kyllä vielä testaamista tämäkin että pääsee kunnolla sisälle siihen.

Ps. Ei kellään sattuis olemaan ylimääräisiä tunteja myytävänä :evil:
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Keseppa kirjoitti:Kyllä sieltäkin logiikka löytyy ja aletaan ymmärtään mistä kaikki nuo eri äänet syntyy :roll:

Pitää tietysti varmistua siitä ettei mikään äänistä ole ns. "ääniä" korvien välistä :twisted:

Sen verran olen huomannut että esineitä kannattaa heilutella tarpeeks kaukana kelasta. Muuten tulee erilainen ääni myös kun esine ohittaa ulkokehän mikä vaan sekottaa enemmän.

Ilmeisesti tarkoitus olisi että siinä ois kaks selkeesti eri korkeuksista ääntä, matala ja korkea. Ääni voi kuitenkin olla näiden yhdistelmä jos esine sattuu lähelle discriminaatiorajaa.

Vaatii kyllä vielä testaamista tämäkin että pääsee kunnolla sisälle siihen.

Ps. Ei kellään sattuis olemaan ylimääräisiä tunteja myytävänä :evil:
Kyllähän tuolta jokin logiikka saadaan aikaiseksi, kun tarpeeksi miettii ja jokin äänien sekoitus sen täytyy olla, koska normaalisti ääniä on 2 kipaletta.

Voinhan minä näppärästi tehdä videon tuon VCO eri äänistä, niin kuulette että se on muutakin kuin eri ääniä pääni sisällä. :lol:

Tässä on muuten siihen listaasi lisää täydennettävää:

Rautanaula norm:
hyvä hyljintä 3

Rautanaula full:
hyvä hyljintä 3

Pieni kultasormus 585 norm:
hylätty 6.5

Naisten kultasormus norm:
Osittain hylätty 9,5 ja hylätty 10
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tässä tämä video sitten on, kuunnelkaa nyt onko eri äänet vaan pään sisällä vai jossain ihan muualla: http://www.youtube.com/watch?v=wTR4Xv2zQ7w

The truth is out there. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tuohan kuulosti jo melkeen 80 luvun psykedeeliseltä konemusiikilta :lol:

Kuten totesit niin kyllä noissa vähä eroa tuntuu olevan. Nyt kun vaan opitaan tulkitseen kaikki nuo laulut. Onkohan ne Bulgarian kielellä :twisted:

Tutkimus jatkuu.........
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Keseppa kirjoitti: Onkohan ne Bulgarian kielellä :twisted:
Kyllä minä vähän meinasin, että se on jotain ufo kieltä, jota vain todelliset Gm Pro etsijät ymmärtää, eikä tommosta ymmärrystä ihan hetkeen kyllä taida tulla. :lol:

Kyllä vielä 2 eri ääntä just menee, mutta kun ääniä alkaa olemaan 5, niin vähemmästäkin menee sormi suuhun.

Gm3 saa säädettyä päästelemään vaikka mitä ihme ääniä, Mutta kyllä tuolla VCO varmasti käyttöä löytyy eri esineiden tunnistuksessa, mutta pitäisikö tehdä noista äänistä hienoa konemusiikkia.:roll::twisted:

Tutkimus jatkukoon.......
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Ei hitto ku hienoja soundeja !!! :shock: :o
Onhan tuossa selvää logiikkaa. Matalasta korkeampaan ja resonoivasta puhtaaseen. En tiennytkään, että tuossa GM:ssä on vielä tommoset efektit kaupan päälle tuohon hintaan. Hieno peli!

EDIT:

Hienot nuo folio/keskiäänet, niinkuin hinkkais märkää kumpparia muovilattiaan!

:lol:
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Hienot nuo folio/keskiäänet, niinkuin hinkkais märkää kumpparia muovilattiaan!

Erittäin hyvin kuvailit :shock: :lol:

Pitäis koittaa äänittää nuo äänet ja koostaa niistä joululaulu :lol: :lol: 8)

Mutta onhan niissä tosiaan logiikkaa. Tuo VCO jäi mulla keväällä tutkimatta tarkkaan eikä senkään jälkeen ole "ehtiny" siihen paneutua. Jos tässä pikkuhiljaa sais sen aikaseks, vaikka muiden avulla sit jos ei muuta. Aluks kun eri esineillä tutkii ilmatesteillä eri asetuksilla ja sit koittaa siirtää sen opitun keväällä maastoon niin eiköhän tuonki toiminnon sielunmaailmaan päästä vielä käsiks. Sellanen huomio että liikenopeus vaikuttaa aika paljon ääneen.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Ai jai pojat, vielä saattaa naurattaa nuo äänet, mutta vartokaa kevääseen, Gm3 tulee ja kostaa. :lol: :lol: :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1229
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Täh.... :shock:
Montako ääntä gm3 on?

Luulin että vain yksi.

Jumalaare, mäkin haluun tollasen kasaridiscokepin :lol:
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

ihis81 kirjoitti:Täh.... :shock:
Montako ääntä gm3 on?

Luulin että vain yksi.

Jumalaare, mäkin haluun tollasen kasaridiscokepin :lol:
No siinä on niin monta eri ääntä, kun vaan keksin, mutta nyt on ainakin 5 kipaletta. :P
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1229
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

No voe ny hittolan väki.

Miten mä olen ollut siinä uskossa että yksi ääni olisi, sen vuoksi olen jättänyt vähemmän huomioitta tämän masiinan...
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

ihis81 kirjoitti:No voe ny hittolan väki.

Miten mä olen ollut siinä uskossa että yksi ääni olisi, sen vuoksi olen jättänyt vähemmän huomioitta tämän masiinan...
Juu, ääniä on kyllä kuin entisaikojen syntikassa. Pitää vaan oppia tunnistaan ne kaikki. Toistaseks ollaan käytetty GM 3:sta vaan simppelillä tavalla mutta tuo VCO avaa ihan uudet ulottuvuudet.

Nyt voi olla että puhuin ihan humpuukia mutta mulla on sellanen käsitys että tuo VCO mode päästää signaalin kelalta tulemaan melko "raakana" läpi eli tuolla Discriminaatio nupilla vaan erotellaan mikä on negatiivinen signaali ja mikä positiivinen. Muuta prosessointia signaalilla ei olis, paitsi tietysti vahvistus kaiutinta varten. Saa oikasta mun mielipiteen jos on parempaa tietoa.

Jos yllämainittu pitää paikkansa niin tuohan ois hyvä pohja rakentaa eteenpäin digitaalimuuntimen kautta.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage-co ... oscillator

VCOs are used in:

* electronic jamming equipment
* function generators,
* the production of electronic music, to generate variable tones,
* phase-locked loops,
* frequency synthesizers used in communication equipment.

Tämä lause sattui silmään: the production of electronic music, to generate variable tones.

Eli tuo Gm3 on myös discokeppi. :lol:
Viimeksi muokannut Etsijä82, 17 Joulu 2010, 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
Akimbo
Metallinetsijä
Viestit: 109
Liittynyt: 06 Elo 2010, 16:33
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Akimbo »

Nyt pitää tehdä välikysymys VCO keskustelun väliin.
Olen alkanut itsekin vakavasti miettimään gm3 ostoa mutta en välttämättä tarvitse manuaalista maahäirönpoistoa kun piippailen vain metsissä ja nostan melkein kaiken mitä laite vain ilmaisee. Joten olisiko minun järkevämpää ostaa gm1? Mitä muuta menetän gm3 verrattuna?
Anteeksi nyt kun esittelen näitä perusjuttuja mutta tämmönen garretin käyttäjä kun ei nuista isojen poikien leluista tiedä mitään :(
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Akimbo kirjoitti:Nyt pitää tehdä välikysymys VCO keskustelun väliin.
Olen alkanut itsekin vakavasti miettimään gm3 ostoa mutta en välttämättä tarvitse manuaalista maahäirönpoistoa kun piippailen vain metsissä ja nostan melkein kaiken mitä laite vain ilmaisee. Joten olisiko minun järkevämpää ostaa gm1? Mitä muuta menetän gm3 verrattuna?
Anteeksi nyt kun esittelen näitä perusjuttuja mutta tämmönen garretin käyttäjä kun ei nuista isojen poikien leluista tiedä mitään :(
Tätä asiaa on kysytty ainakin kerran, mutta volumensäätöä Gm1 ei ainakaan löydy, myös menetät audio disc, upean kuuloisen VCO disc ja herkkyyden säädön.

En tiedä paljonko Gm1 ja Gm3 välillä on syvyyseroa automaatilla, mutta tuskin ero on mitään kovin merkittävää, mutta varmaa on että garrettiin verrattuna saat varmasti huomattavan lisän etsintäsyvyyteen.

Toki ei olisi myös pahitteeksi, jos laitteessa olisi myös manuaalinen häiriönpoisto, jolla saadaan kaikki etsintäteho irti paikoissa, jossa esineet voivat olla huomattavan syvällä. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Kuluneen kesä aikana melkein kaikki GM3 käyttäjät taisi mennä niillä autoGB asetuksilla ja laite sai pelkkää hehkutusta.
Jos itse olisin tällä hetkellä päivittämässä ACE-250:stä, niin hakisin ainakin DD kelaa.

Valintani olisi varmaankin GM1 ja DetectorPro Nugget Busters -korvakuulokkeet
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

JK kirjoitti: Jos itse olisin tällä hetkellä päivittämässä ACE-250:stä, niin hakisin ainakin DD kelaa.

Valintani olisi varmaankin GM1 ja DetectorPro Nugget Busters -korvakuulokkeet
Ai niin tuosta isommasta DD kelasta tuli mieleen, että Garrett ace 250 saa ostettua samanlaisen kelan, kuin on vakiona tuossa AT pro.:wink:

No Nugget busterit ovat olleet hyvät tuossa Gm3, hyvät soundit niistä ainakin tulee.8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Akimbo
Metallinetsijä
Viestit: 109
Liittynyt: 06 Elo 2010, 16:33
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Akimbo »

Kiitän ja kumarran. Eli jos oikein ymmärsin niin gm1 pitäisi olla ainaki lähellä gm3 automaattiasetuksen syvyyttä. Eikös Kesepalla ollu gm1 testattavana? Jos häneltä saisi vielä oman mielipiteensä julki?
Itseäni ei haittaa karvalakkimalli. Teipillä hoitelen äänenvoimakkuuden ja mitä vähemmän napukoita, sen parempi minulle.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Akimbo kirjoitti:Teipillä hoitelen äänenvoimakkuuden ja mitä vähemmän napukoita, sen parempi minulle.
Saat varmaan pistää aikamoiset teipit, jos meinaat vaimentaa ääntä riittävästi ja koska laitteen äänessä on se ominaisuus, että mitä kauempana esine on kelasta, sitä vaimeampi ääni on, jos sitä menee hirveästi vaimentamaan, niin mitenkähän hyvin mahtaa kuulua ne syvemmät kohteet.

Garretissa oli aivan sama teippasiko kaiutin reikiä umpeen, koska äänenvoimakkuus ei muuttunut esineen etäisyydestä riippumatta.

Suosittelen ostamaan vaikka nuo garretin deluxe kuulokkeet, jossa on nuo äänenvoimakkuuden säätimet, on ne kuitenkin vielä paljon parempi vaihtoehto, kun pelkästään tuo kaiutin.

Koska gm laitteet perustuvat äänentuottoon, niin on erityisen tärkeää, että ääni kuuluisi hyvin ja myös äänestä huomaisi ne pienetkin vaihtelut. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Akimbo kirjoitti:Kiitän ja kumarran. Eli jos oikein ymmärsin niin gm1 pitäisi olla ainaki lähellä gm3 automaattiasetuksen syvyyttä. Eikös Kesepalla ollu gm1 testattavana? Jos häneltä saisi vielä oman mielipiteensä julki?
Itseäni ei haittaa karvalakkimalli. Teipillä hoitelen äänenvoimakkuuden ja mitä vähemmän napukoita, sen parempi minulle.
GM 1 on tosiaan tosi lähellä GM 3:sta automaattiasennossa. Mulla on siinä taajuutena 12,5 minkä takia varmaan se häviää jo vähän isommissa esineissä. Samalla taajuudella ois varmaan vielä lähempänä toisiaan. Erottelunopeushan niissä on ihan sama. Uskoisin että niissä on aika pitkälti käytetty samoja komponentteja mutta GM 1 on vaan riisuttu malli ja tehdassäädöt on laitettu vähä enemmän varman päälle ainaki maahäiriönpoiston osalta. Ulospäin näkyvät osat on ainaki täysin samat ja akkukennotki on samat kuten tietysti myös laturi. Aika erikoista muuten että tuon hintanen laite tulee ladattavilla akuilla ja laturilla.

Itse käytän kuulokkeita aina GM 1:en kans. Sillon kuulee kaikki pienetki äänen erot jotka kertoo löydöstä enemmän. Siitäki kuulokkeet on hyvät ettei ihmiset tuu valittaan metelöinnistä :roll:

Tällähetkellä olen reissussa ja lupasin kaverille etsiä samalla kadonneet raivurin osat. Otin GM 1:en mukaan sitä varten :D
Vastaa Viestiin