Artefactaan tuli vastausta.
Kyseessä on siis ns. "Vernicle ring" eli Veronican hikiliinaan perustuva kaiverrus Jeesuksen kasvoista. Voivat olla jopa pyhiinvaeltajien mukanaan tuomia.
"Pohjoismaissa Veronika-legenda oli hyvin
tunnettu jo 1400-luvulle tultaessa. Turun hiippakunnan
ensimmäisen Corpus Christi -alttarin
perusti piispa Maunu Tavast 1420-luvulla.
Keskiajan Suomessa Kristuksen ruumiin
ja kasvojen kultilla oli huomattava hartaudellinen
merkitys.
Pyhästä Veronikasta liinansa äärellä muodostui
suosittu aihe keskiaikaisessa taiteessa.
Veronika saatettiin myös jättää pois, jolloin
kuvattiin pelkästään liinaan painautuneita
kärsiviä Kristuksen kasvoja. Myös meillä Pyhällä
Veronikalla ja hikiliinalla on koristeltu
kirkkoja sekä maallikkojen omistamia esineitä.
Kristus-sormukset olivatkin yksi tavallisimmista
sormustyypeistä keskiaikaisessa
Pohjolassa.
Kristus-aiheisissa sormuksissa Veronikan
hikiliina on kaiverrettu erikseen valmistettuun
pieneen kiekkoon. Kiekko on sitten kiinnitetty
varsinaisen sormuksen kehään. Usein
Kristus-sormuksen kuvakiekon kultapitoisuus
oli korkeampi kuin sormuksen muiden osien.
Näin on ehkä haluttu osoittaa kunnioitusta
Kristusta kohtaan. Kasvojen lisäksi sormusta
saatettiin koristella erilaisin kasvinlehvin.
Toisinaan sormukseen on kaiverrettu lyhyitä
tekstejä, esimerkiksi Jeesuksen tai Neitsyt
Marian nimi.
Kaksi Suomen Kristus-sormuksista on Ulvilasta.
Yksi sormus on löytynyt Köyliönjärvessä
sijaitsevalta Kirkkoluodolta. Luodolla
on ammoin sijainnut Pyhän Henrikin muistokappeli
ja sormus otettiin talteen kappelin
raunioista.
Neljäs sormuksista on löydetty pellosta Euran
Sorkkisten kylästä. Viides sormus on Turusta.
Se kaivettiin maasta Katedraalikoulun
ja Aurajoen väliseltä kaistaleelta. Tuli on pahoin
runnellut Turun löytöä, joten Kristuksen
kasvoja ei enää voi kuvakiekosta erottaa. Silti
sormuksen tyypillinen muoto paljastaa sen
Veronika-aiheiseksi.
Edellä luetellut Kristus-sormukset lienee
valmistettu 1400-luvulla tai 1500-luvun alkuvuosikymmeninä.
Kuudes ja viimeinen sormuksista on muita nuorempi, 1500-luvun
kuluessa valmistettu. Sormusta säilytetään
Pohjanmaan museon kokoelmissa, mutta sen
alkuperästä ei ole säilynyt tietoja. Vanhemmista
sormuksista poiketen sormukseen kuvatut
kasvot on valettu yhtä aikaa muun sormuksen
kanssa.
Olisiko Kristus-
sormuksilla ollut jokin yhteys pyhiinvaellukseen?
Voisivatko ne olla matkaajien
Roomasta mukanaan tuomia?
Tällä hetkellä ei ole käytettävissä minkäänlaisia
todisteita Kristus-sormusten roomalaisesta
alkuperästä. Sen sijaan Pohjois-Saksasta
tunnetaan Veronika-aiheisia pyhiinvaellusmerkkejä.
Ne ovat pieniä kiekkoja, joihin on
kuvattu Kristuksen kasvot. Lisäksi tiedetään,
että joissakin Saksan keskiaikaisista luostareista
jaettiin pyhiinvaeltajille paperiarkeille
piirrettyjä, Pyhän Veronikan hikiliinaa esittäviä
piirustuksia. Kenties Kristus-sormuksiin
kiinnitetyt kuvakiekotkin ovat alun perin olleet
jonkinlaisia pyhiinvaellusmerkkejä. Koska
kiekko valmistettiin ja istutettiin sormukseen
erikseen, on mahdollista, että sormuksen
muu osa on tehty eri paikassa kuin itse kuvakiekko."
http://koti.mbnet.fi/arkeonyt/arkeonyt/ ... 0netti.pdf