Sivu 2/4

Lähetetty: 09 Maalis 2008, 11:55
Kirjoittaja retune
joppe kirjoitti:NiMH tai litium(ioni) akkuja ei tarvitse purkaa tyhjiin, ainoastaan muutaman kuukauden välein kannattaa ladata täytee, mikäli ovat hyllyssä.
Askarruttaa, kumpi onkaan parempi pitkäaikaisempi säilytystapa NiMh - akuille, tyhjänä vai silloin tällöin ladattuna ?

Luin Mikrobitti lehdestä, jos NiMH- akut ovat pitemmän aikaa käytämättömänä ne kannattaa purkaa eli säilyttää tyhjänä.
Tietolähteenä oli MikroBitti lehti, jossa akuista latureista testejä yms. tietoa.

Osaatko joppe tai joku muu sanoa mikä oli tietolähteenä NiMh-akkujen ladattuina säilyttäminen ?

Onko muilla tietoa tai arvelua kumpi olisi parempi NiMh-akkujen pitempiaikainen säiyttämistapa ?

Lähetetty: 09 Maalis 2008, 18:35
Kirjoittaja Yki
Täällä: http://www.powerstream.com/Storage.htm on useamman akkuvalmistajan kanta asiaan. Näyttäisi että ei juurikaan ole väliä säilyttääkö tyhjänä vaiko täynnä mutta pitemmässä varastoinnissa akun kapasiteetti laskee mutta elpyy sitten kun akku on joitakin kertoja ladattu/purettu.

Yki

Lähetetty: 03 Touko 2008, 09:29
Kirjoittaja metallinilmaisin
Kaveri tilasi Villeltä tämän Garrett Ace 250 etsimeensä.

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/ ... 6&show=all

Lähetetty: 03 Touko 2008, 11:48
Kirjoittaja McSeeker
Mulla on ollut ihan noita GP:n akkuja ja latureita käytössä mitä nyt saa melkein jokaisesta kaupasta. Hyvin pelittää. Tosin terrassa kestää akut aika pitkään, ja syö vaan 4 akkua muutenkin. Vara-akut mukana tietty :)

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 15:21
Kirjoittaja Etsijä82
Onko kellään kokemusta Sanyo Eneloop 2000 mAh Ni-MH AA-akkujen käytöstä piipparissa?

Hintaa akuilla ei mielestäni ole liikaa:
http://www.klc.fi/products.php?p=5d4a26

Laadun luulisi ainakin olevan kohdallaan,kun akut ovat valmistettu japanissa. 8)

paristo

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 17:49
Kirjoittaja matson
ostappas etsiä82 sellaiset ladattavat paristot kuin GP 2700mha se on väriltään oranssi vihreä patteri tarkempaa kuvausta ei minulla ole, mutta meillä ovat pelanneet ( itkuhälyttimessä ) todella hyvin, latauskertoja on tosi paljon ja ovat vieläkin todella terässä.

tosin jos ei halua pattereilla pelata niin sitten täytyy varmaan ostaa gpx 4500, siinä on akku joka kestää 12h :wink: :D

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 17:53
Kirjoittaja Etsijä82
Minulla on noita ladattavia aa akkuja piipparointikäyttöön ihan tarpeeksi tällä hetkellä,mutta kunhan niistä aika jättää,niin ostan varmaan japanilaista laatua niiden tilalle ja valitettavasti 2700 mAh kapasiteetti ei kerro vielä akkujen todellisesta laadusta yhtään mitään.

Laadukkaat ladattavat aa akut pitäisi kestää x-terra 70 paljon pitempään kuin 12 tuntia,eli matson voit pitää 12 tunnin akkusi minun puolestani ja jos haluan etsiä kultaa,niin onhan minulla tuo x-terra 70 sitä varten. :wink: :P

laatu

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 20:32
Kirjoittaja matson
joo ei tuo milliampeeri lukema kerro laadusta mut tuo patterin merkki mitä ehdotin GP tuntuu olevan kyllä laadukas, muitakin merkkejä oon ostellut mutta olen huomannut miten paljon eroja on.
ja mitä tuohon kullan etintään tulee niin kyllä sais jo nuo lumen p....leet jo lähtää että pääsee kahtomaan että miten tässä hommassa oikein käy :twisted:

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 20:39
Kirjoittaja Etsijä82
Gp akkuja ja pattereita taidetaan tehdä kiinassa,mutta kuulema sanyo on yksi maailman parhaimmista ladattavien akkujen valmistajista,joten noita sanyo akkuja varmaan kelpaa käyttää piipparissakin ja jos lumet ei kohta ala lähteä,niin siitä tulee sanomista. :twisted:

Lähetetty: 25 Maalis 2009, 21:03
Kirjoittaja Rolle
Sanyo on Sanyo, ainakin joitakin vuosia sitten maailman terävintä kärkeä laadun suhteen. Epäilisin että nytkään ei pety. Vähän sellainen tuntuma tullut että mitä huonompi akku, niin sitä enemmän milliampeeritunteja paketissa luvataan. Joskus noita testasin ja tulokset olivat melko masentavia; 2700 mAh (tai jotain lähelle) kennoista tuli parin latauksen jälkeen pihalle parista noin 1000-1200 mAh, muista vielä vähemmän ja erot olivat todella suuria. Joku random halpamerkki kyseessä.

Tarkennuksena: Li-ion, Li-poly tai NiMH kennoja ei _saa_ päästää tyhjäksi. En tiedä akun kemiasta sen tarkemmin, mutta tyhjäksi päästäminen pilaa kennon, ja tyhjäksi päässeen Litium-akun lataaminen voi polttaa talon jos ei tiedä mitä tekee. Vaurioiden kipurajana yleensä mainitaan kai 2,6 V per kenno. NiMH-kennot eivät ole yhtä herkkiä, mutta eivät myöskään pidä tyhjentymisestä. Näissä ei ole muisti-ilmiötä joten tyhjäksi päästämisestä ei ole ainakaan hyötyä. Vanhat kunnon NiCd kennot kaipasivat välillä purkua tyhjäksi, mutta näitä ei taida saada enää EU:ssa myydäkään, joten se niistä.

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 13:03
Kirjoittaja Hege
Sanyo Eneloop 2000mAh tai GB ReCyko 2100mAh. Jompaa kumpaa sorttia ajattelin hommata vähän reilummin kaikkia laitteita varten.

Mutta minkähän laturin hommaisin? Suosituksia otetaan vastaan.

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 14:41
Kirjoittaja linker
Itse ajattelin tilata partcolta tällaisen, kun ee-tracin 8 kpl akkuja saisi ladattua kerralla, ja voi tuohon laittaa vajaan satsinkin.
Kannatan GP:n akkuja.

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 16:01
Kirjoittaja Etsijä82
Hege kirjoitti:Sanyo Eneloop 2000mAh tai GB ReCyko 2100mAh. Jompaa kumpaa sorttia ajattelin hommata vähän reilummin kaikkia laitteita varten.

Mutta minkähän laturin hommaisin? Suosituksia otetaan vastaan.
Varta easy energy power station,eli tämmönen: http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... d=35430522 on ainakin ollut hyvä peli minun akkulataus tarpeisiini. 8)

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 19:00
Kirjoittaja Hege
Pistipä tämmöinen silmään; http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=746

Vaikuttaisi sikäli hyvältä että lataa jokaisen akun erikseen, tuolla pystyisi ilmeisesti myös testaamaan akkujen kunnon, voisi siis raakata eroon huonot akut.

Nuo akut, joita ajattelin tilata, ovat jotakin uutta tekniikkaa jonka ansioista eivät puru itsestään läheskään yhtä nopeasti kuin "vanhat" NiMH-tekniikkaan perustuvat akut.
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=779

Etsijä82, tuli muuten tuosta Vartan laturista mieleen että mulla on jossakin jokin Vartan laturi, pitääpä etsiä se. :D

Lähetetty: 28 Maalis 2009, 19:17
Kirjoittaja Etsijä82
Hege kirjoitti:Pistipä tämmöinen silmään; http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=746

Vaikuttaisi sikäli hyvältä että lataa jokaisen akun erikseen, tuolla pystyisi ilmeisesti myös testaamaan akkujen kunnon, voisi siis raakata eroon huonot akut.

Nuo akut, joita ajattelin tilata, ovat jotakin uutta tekniikkaa jonka ansioista eivät puru itsestään läheskään yhtä nopeasti kuin "vanhat" NiMH-tekniikkaan perustuvat akut.
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=779

Etsijä82, tuli muuten tuosta Vartan laturista mieleen että mulla on jossakin jokin Vartan laturi, pitääpä etsiä se. :D

Ihan asialliselta peliltä tuo linkin laturi vaikuttaa ja akkuja kannattaa ostaa vähintään 8 kpl,niin on yksi setti varalla.8)

Lähetetty: 29 Maalis 2009, 14:57
Kirjoittaja Hege
Etsijä82 kirjoitti:
Hege kirjoitti:Pistipä tämmöinen silmään; http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=746

Vaikuttaisi sikäli hyvältä että lataa jokaisen akun erikseen, tuolla pystyisi ilmeisesti myös testaamaan akkujen kunnon, voisi siis raakata eroon huonot akut.

Nuo akut, joita ajattelin tilata, ovat jotakin uutta tekniikkaa jonka ansioista eivät puru itsestään läheskään yhtä nopeasti kuin "vanhat" NiMH-tekniikkaan perustuvat akut.
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=779

Etsijä82, tuli muuten tuosta Vartan laturista mieleen että mulla on jossakin jokin Vartan laturi, pitääpä etsiä se. :D

Ihan asialliselta peliltä tuo linkin laturi vaikuttaa ja akkuja kannattaa ostaa vähintään 8 kpl,niin on yksi setti varalla.8)
Joo ajattelin tilata ainakin 8kpl. Tuli muuten mieleen, pelittääkö ACE 250 akuilla niiden hieman pienemmän nimellisjännitteen vuoksi? Muistelen tästä lukeneeni täältä mutta ei nyt äkkiseltään tule mieleen. Pitääpä koittaa lueskella..

Lähetetty: 29 Maalis 2009, 15:55
Kirjoittaja Etsijä82
Garrett ace 250 pelittää NiMH akuilla aivan normaalisti,eli ei ole mitään tarvista käyttää tavallisia pattereita ace 250. 8)

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 01:56
Kirjoittaja ihis81
Voisi nämäkin piipparit nykyään varustaa vaikka Li-Po,illa

Saisi painoa pois ja toiminta-aikaa paljon paljon lisää.

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 16:48
Kirjoittaja Rolle
Lipo on kiva kesällä, ainakin ollessaan uusi. Vanhetessa liposta tulee muutamassa vuodessa melko viraton. Kyllähän NiMH:kin pilalle menee, mutta uusi on huomattavasti helpompi hankkia tilalle, lipot kun tuppaavat olemaan pakattuina muovikuoriin kennon vaihtamisen estävän latauselektroniikan kanssa. NiMHi paketti sentään on vain rehellisesti läjä kennoja, jos kennot on ylipäätänsä kytketty toisiinsa eivätkä ACE tyyppisesti vain jousilla paikallaan.
Ja se talvi :roll: . Eihän näitä laitteita periaatteessa paljon taideta talvella käyttää, mutta voisi tuskastuttaa jos kesällä päivän toimiva laite jaksaisi syystalvella piippailla vain kymmenen minuuttia kylmän aiheuttaman jännitteen laskun takia. NiMH:t kestävät kylmää paremmin, NiCd:t vielä paremmin. Oleellista jännitteen kannalta on kennojen lämpötila, mitä voidaan nostaa pitämällä pakkaa povarissa, housuissa yms, tai ottamalla kennosta tarpeeksi virtaa jotta sisäinen vastus lämmittää kennoja. Hieman nurinkurisesti teoriassa huono lipo todennäköisesti kestäisi piippaillessa kylmällä säällä laadukasta paremmin. Huonon kennon sisäinen vastus on suurempi ja kenno lämpiää enemmän. Toki kapasiteetista osa hukkuisi kennon lämmittämiseen, mutta kuitenkin vähemmän kuin kylmän aiheuttamasta jännitteenlaskusta aiheutuva "hukka". Toisaalta väittäisin että niin huonoa lipoa ei olekaan, että sen sisäinen vastus vaikuttaisi piippaillessa mitään kennon lämpötilaan. Mutulla ehkä 1 C ( ts. 1x kennon kapasiteetti, 1000mAh kennolla 1000mA) virta riittäisi pitämään kennon haalean lämpöisenä nollakelissä. Toisaalta tämä virta tarkoittaisi sitä, että piippailua kestäisi vain tunnin. Menipäs teoreettiseksi.
Jos etsimessä on lipo, nauti siitä kun se on uusi ja on lämmintä, lataa se täyteen esim. 3kk välein talvellakin ja kylmässä piipparoidessa muista lämmittää kennoja ennen piipparoinnin aloitusta. Kylmässä "tyhjenevä" kenno ei suinkaan ole tyhjä, jännite vain alenee kylmässä liian alas. Lämmitystä kourassa ja taas mennään.

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 17:03
Kirjoittaja ihis81
No on sulla ihme LiPot sitten jos noin käyttäytyy :D

Mulla ollut LiPoista kokemusta jo viitisen vuotta, vaikkakin lennokkikäytössä jossa otetaan suurempia virtoja pakasta.

Mutta esim vastaanottimessa ja lähettimessä lipot ei noin käyttäydy, vaikka niissä virranotto on varmasti pienempää kuin mitä piippari vie.

Kyllä lipot kestää piipparissa vaikka 20 asteen pakkasessa. Tai muuten on lipossa vikaa.

Lipossa pitää varoa että kennojännite ei laske liian alas, muuten se on pilalla.

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 20:51
Kirjoittaja Rolle
Joo lennokkikäytössä mullakin, noin 5 vuotta :wink: . Täytyy kyllä myöntää että ihan uusia pakkasessa kyykkääväni kennot eivät enää ole, vaikka huolella on aina tasailtu ja ladattu 0,5C virralla, purkukin aina reippaasti alle suositusten. Kennoina Kokameja, Etecejä (sekä SHD että normi) ja Verticalhobbyn sekalaisia. Verticalit selvästi parhaita, Etecien vanhuus haittaa vertailua. Pakkasella kyllä vähän itseäni hirvittäisi laittaa vastariin lipoa, lähettimessä sentään voi jännitettä tarkkailla.

Eipä se jännitteen kyykkääminen piippailussa haittaa, kun akkua voi aina lämmittää, mutta akun uusimisen vaikeus ahdistaa :wink: . Jotenkin häiritsee ne hinnat mitä esimerkiksi videokameroiden lipoista kiskotaan, kun tietää että sisällä on kuitenkin keskiverto lennokkilipoa kehnompi tusinakenno, eikä kennon vaihtaminen itse välttämättä onnistu. Ja mainitaan nyt vielä, että kyllä ne lipot aina pari vuotta toimii moitteetta, mutta sitten kapasiteetti ainakin omilla kennoilla notkahtaa. Lennokkikäytössä lipoista on selvää etua, mutta esimerkiksi akkuruuvinvääntimissä en välttämättä lipoa suosisi. Virtaa kuitenkin vaaditaan aika raskaasti pihalle ja vähintään tunnin lataus voi olla liikaa pikalaturiin tottuneille. Uudet A123 kennot näyttävät todella mielenkiintoisilta NiMH-Lipo hybrideiltä. Näihin täytyy tutustua lisää.

Etsiminen & muutvarusteet / technigues

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 21:36
Kirjoittaja hanski
Panda kyseli ladattavaa settiä. Ostin tokmannista vartan laturin+4 paristoa settissä, siinä oli myös autolaturi mukana. Maksoi 19,95 eeroa.

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 22:11
Kirjoittaja Mc_Mursu
ihis81 kirjoitti:Lipossa pitää varoa että kennojännite ei laske liian alas, muuten se on pilalla.
... ja vaarallinen. Tai näin olen kuullut. Saattavat räjähtää lieskojen kera viimeistään silloin, kun niitä ladataan uudestaan. Ylilataaminen myös kohtalokasta.

Onhan noissa kuitenkin ymmärtääksei jotkin suojapiirit, jotka sitten poikkasee akun purkamisen, kun jännite laskee alle 3.5 V tai jotain... Ainakin li-ion akuissa. Kaiketi. :roll:

Noi litiumakut ei myös oikeen tykkää vedestäkään. Jos se akku jotenkin vahingoittuu ja sinne pääsee vettä sisään kunnolla, niin palaa taas ilosesti. Pelkkä ilmankosteus riittänee pilaamaan akun aika tehokkaasti.

Youtubessa kivoja videoita aiheesta.

Lähetetty: 30 Maalis 2009, 23:27
Kirjoittaja ihis81
Joo, noi utuben videot on sitä turhaa pelon lietsomista.
Ei ne niin vaarallisia ole mitä koitetaan noissa pelotella.


Vähän sama juttu kuin jos syöt paistettua sapuskaa,niin saat varmasti syövän karsinogeeneistä vaimitäneoli. :lol:

Kyllä ne tavallisetkin akut kärvähtää kun oikein yritetään.

Sama pelko olisi jokaista akkutyyppiä kohtaan jos noin yleistettäisiin.

PS. Lennokkimiehet, Hobbycityn Zippy-H akut on todella kannattava ostos, eikä ole kalliita.
Näitä ollaan käytetty todella hyvällä menestyksellä.
Itsellä Funjetissa 2100mAh 3S 25-35C ja toimii mahtavasti.

Vauhtia n 200km/h :twisted: Virtoja ei ole vielä tullut mitattua. Mottina 3800KV

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 13:55
Kirjoittaja Etsijä82
No niin,tilasin 4 kpl Sanyo Eneloop 2000 mAh Ni-MH AA-akkuja ja hintaa postikuluineen oli 15.50e. Nyt pitää kesän aikana testailla akkujen kestoa x-terra 70 oikein urakalla ja pistän sitten tänne myöhemmin hieman raporttia akkujen toimivuudesta. 8)