Mikä yllytti metallinetsintään?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.

Mikä sai sinut kiinnostumaan metallinetsinnästä?

Kaveri
23
18%
Media
15
12%
Eksyin vahingossa palstalle
44
34%
En osaa sanoa
6
5%
Joku muu, mikä?
42
32%
 
Ääniä yhteensä: 130

Avatar
pee tee
Metallinetsijä
Viestit: 393
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 01:15
Paikkakunta: se o hamina

Viesti Kirjoittaja pee tee »

viime helmikuussa haeskelin googgelilla jotain mieltä askaruttavaa ja eksyin tälle foorumille.
Lueskelin jokusen tunnin ja samana yönä tilasin piipparin.

Mukavata on ollu.
Fisher F2, C.Scope 6mxi (huollettu), Garrett Sea Hunter Mark II (korjattu), Garrett propointer, sekalaiset kaivuuvälineet, FTN-63 magneetti.
Member of Team KRE, Member of SME ry
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Toissa kesänä kotiverstas-foorumilla joku kirjoitti hankkineensa metallinpaljastimen ja aloittaneensa uuden harrastuksen. Kertoi myös ihan ensimmäisestä löydöstään joka oli kymmenpenninen vuodelta 1865.
Sillä hetkellä jotkin palikat päässäni loksahtivat pois paikoiltaan ja olin myyty mies.
Kirjoittaja oli laittanut myös linkin Villen kellon sivuille josta saman tien tilasin kiinalaisen halpisetsimen ja jo seuraavalla viikolla olin tonkimassa Tammerkosken kultamailla :D

Kuva

Tälle foorumille löysin hieman myöhemmin eikä tämä tauti ole vieläkään osoittanut mitään paranemisen merkkejä :?
Viimeksi muokannut Fisherman, 10 Tammi 2013, 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Avatar
VeeVee
Raavas Tonkija
Viestit: 505
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 01:37
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa, Oulu & ympäristö

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Tässäpä minun tarina: Olen pikkupojasta asti kaivellut vanhoja romuläjiä ja paikkoja, jossa olen kuullut jotain olevan. Jo silloin haaveilin metallinpaljastimesta mutta se jäi haaveiluasteelle, kun tiesin niiden olevan liian kalliita ala-asteikäiselle klopille...

Jossain välissä, reilu vuosi sitten, olin maininnut vaimolle jotain metallinpaljastimesta ja hänhän osti minulle joululahjaksi Motonetin piipparin. Kun kuulin (hänen siskonsa mies möläytti asian esille), että hän oli tehnyt tällaisen lahjahankinnan, kauhistuin ja hieman suutuinkin. Ajattelin tietysti laitteen maksavan maltaita ja sanoin: "Jos sinä oisit joskus sanonut, että olis kiva käydä melomassa, en ostais sulle heti seuraavana jouluna kanoottia..."

No minähän sitten tietysti (hyvien tapojen mukaisesti) tivasin, että paljonko se maksoi :D :D
Kyllä helpotti, kun hinta ei sitten ollutkaan kovin korkea, ja jäin kieli pitkällä odottamaan joulupukkia :D

Sen paketin kun sitten jouluna avasin, olin myyty mies... Heiluin jo aattoiltana sohjolumen seassa testailemassa laitetta ja suupielet korvissa kiittelin vaimoa hienosta paketista :D :D
Jäinpä sitten kerralla koukkuun harrastukseen. Nyt omistan Blisstoolin, enkä meinaa jaksaa odotella maan sulamista!
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
ämpee
Metallinetsijä
Viestit: 221
Liittynyt: 23 Touko 2012, 21:57
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Juttelin toissa kesänä, siis 2011, työkaverin kanssa toimistossa, vissiin kahvi-, tai ruoka-Tunnilla, ja jostain syystä tuli puheeksi kaverin hankkima metallinilmaisin. Kertoi tutkineensa kotipihaa, ja läytäneensä kuuden satsista pitkään puuttuneen hopealuksikan takaisin. Kertoipa vielä tästä nettisaitista, jota sitten pikaisesti vilkaisin, ja niin siemen jäi itämään.

Viime keväänä sitten asia palasi mieleen, otin ja pistin Finndetektorille hakemuksen vetämään. GM4 tuli postista kohtuu pikaisesti.
Palstalle kirjauduin vähän tämän merkkitapahtuman jälkeen, vai olikohan peräti ennen.

Työkiireiden vuoksi paljoakaan harrastamaan ei ole ehtinyt, joten tuo etsin on edelleenkin aika vähän käytetty, että aika tuntematon peli.
Kipinä kuitenkin kytee, ja teoriapohjaa on kovasti koitettu hankkia, niin tätä palstaa lukemalla, kuin paikallishistoriaan perehtymällä.

Vaikka toisaalla toista väitin, niin parempi tutustuminen MV sivuille aikaansai sen, että todella niitä piipparoinnilta rauhoitettuja alueita on, ja niitä pitää kunnioittaa.

Vaikka paljoa en ole vielä ehtinyt, niin hieno harraste tämä on.
GM4 ja paljon puuttuvaa kokemusta, Garret pinpointer, kenttälapio.
Paras löytö, 20 penniä vm 1971, olen siirtynyt rahamiesten kerhoon.
JN
Raavas Tonkija
Viestit: 517
Liittynyt: 20 Heinä 2010, 21:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja JN »

Yksi kaveri puhui kerran, että hänellä on etsin. Tietysti siitä sain aiheen soittaa suuta ja naureskella kaverille. Ihmettelin, että mikä saa ihmisen heilumaan etsimen kanssa ja tonkimaan maata. Sen verran heittäydyin uteliaaksi, että lainasin kaverini vanhaa ACE250:stä. Muistaakseni viikkoa ennen juhannusta kävin varovasti heiluttelemassa Tuuloksessa etsintä. Löydöt oli mitä oli, mutta olo oli päätä huumaava. Koukutti, niin p*******sti.
Välillä touhu on mennyt melkein pakkomielteen puolelle(rva:n mielestä :D )

Iso kiitos miehelle nimimerkin T.A takaa
Fisher F75, Garrett propointer.
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
Avatar
TAZ
Kunniajäsen
Viestit: 1003
Liittynyt: 05 Marras 2008, 21:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja TAZ »

Eksyin vahingossa palstalle ja puoli tuntia juttuja luettuani olin täysin myyty ja etsin lähti tilaukseen saman tien.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Avatar
Nil Melius
Metallinetsijä
Viestit: 433
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 14:12
Paikkakunta: Vantaa / Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

Kaveri laittoi vuosi sitten talvella viestin, että ostettaisiinko puoliksi metallinetsin seuraavaksi kevääksi. Minulla ei ollut aavistustakaan mistä laitteesta on kyse ja mitä sillä tehdään, mutta en kehdannut tunnustaa ja kysyä, vaan googlasin asiaa ja päädyin tänne foorumille.

Puolen tunnin kuluttua laitoin takaisin viestin että ei osteta ensi kevääksi, vaan nyt, ja laitoin saman tien tilauksen sisään.

No, ennen kevättä ostin vielä ihan oman etsimen, ja loppujen lopuksi kaveri ei ehtinyt piipparoimaan paljoakaan koko kesänä, ja minä en juuri muuta tehnytkään. :roll:
Vompatti
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 15:21
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Vompatti »

2010 sattunut työtapaturma lopetti kaikki harrastukset sitten aloin etsiä uusia harrastuksia ja kun olin kiinnostunut argeologiasta niin tämä harrastus oli kuin nenä päähän :roll: .
Ei semmosta monttua mitä ei dynamiitillä ratkaisisi.
Mäyhä
Metallinetsijä
Viestit: 109
Liittynyt: 08 Touko 2011, 12:43
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Mäyhä »

Kaveri näytti Öhkömönkijän tekemiä löydöksiä facebookista ja ei aikaakaan ku tilasin oman laitteen. Täältä foorumeilta löysin sitten toisen uuden harrastukseni Geokätköilyn jota tulee harrastettua mielipuolisesti. :lol:
Golden Mask 3
ATprå
Pataniityn Tehvaani
Metallinetsijä
Viestit: 199
Liittynyt: 20 Heinä 2012, 21:11
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Pataniityn Tehvaani »

Etsiskelin netistä tietoa tykinkuulista ja sattumoisin aika moni hitti ohjasi tälle sivustolle. En ollut tämmöisestä harrastuksesta oikeastaan mitään kuullutkaan ja koska kiinnostus historiaan oli valmiiksi olemassa, en päässyt enää yli ajatuksesta. Piippari meni hankintaan ja pojan kanssa yhdessä touhutaan.
Avatar
Crimsomnia
Metallinetsijä
Viestit: 210
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 17:46
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Crimsomnia »

Pentuna taisin jossain Aku Ankassa nähdä tällaisen vempaimen, ja tottahan toki se vaikutti lapsen mielestä maailman siisteimmältä jutulta mitä voisi kuvitella tekevän, muttei kuitenkaan isi suostunut ostamaan moista laitetta. :) Aikuisena sitten muistui tuo juttu jossain vaiheessa mieleen, ja tajusin että nythän mulla on rahaa laittaa vaikka mihin vimpaimiin, joten ei siinä kauaa mennyt kun ekan laitteen kannoin sisään.

Ikää on ehkä enemmän, mutta sama lapsenomainen innostus on ja toistaiseksi pysyy.
Garrett AT Pro
CS770XD
Garrett Pro-Pointer
Kukkalapio
Avatar
Lalli
Metallinetsijä
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Syys 2009, 16:34

Viesti Kirjoittaja Lalli »

Historia on kiinnostanut pennusta lähtien, joten kun tutustuin Lapista kotoisin olevaan vaimokkeeseen 2000-luvun alkuvuosina niin sotapaikkoja tuli tutkittua ihan jalkapatikassa sammaleita potkiskellen jokunen kesä. C.Scope tilaukseen ja sen jälkeen onkin tullut käveltyä ja kaiveltua vähän reilummin.

Juoksuhaudoista tie veikin Etelän pelloille ja sillätiellä ollaan, joka kesä tuleekin piipparoitua 1000km säteellä aina Etelästä Lappiin. 2009 löysin aarremaanalla.comin ja siitä luonnollisena jatkumona SME.
Totuus löytyy kaurapuurosta.

XP Deus x 2
Suomen Metallinetsijät Ry
Avatar
Nuestra Señora de Atocha
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Touko 2013, 18:29
Paikkakunta: Riihimäki / Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Nuestra Señora de Atocha »

Katsoin Discoveryltä(?) ohjelman aarteenetsijöistä, jotka kaivoi USAssa kuuluisilla paikoilla ja löysi metallinpaljastimella aina kuin ihmeen kaupalla mitä arvokkainta tavaraa. Piti sitten itsekin lähteä kokeilemaan. Forumille siis eksyin puolivahingossa.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
- Thomas A. Edison -

Energy+ (2013)
Garrett 250 (2014-)
magneetti
5m narua
puutarhalapio
tähtipäämeisseli
fuldamobil
Metallinetsijä
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Marras 2012, 20:43
Paikkakunta: janakkala

Viesti Kirjoittaja fuldamobil »

minä taas näin nimimerkki brossesta tehdyn jutun paikallislehdessä ja sen jälkeen löysin tänne foorumille ja se oli sillä selvä sitten.
Kanta-hämeen menneisyyden etsijät

Kuva
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja brosse »

fuldamobil kirjoitti:minä taas näin nimimerkki brossesta tehdyn jutun paikallislehdessä ja sen jälkeen löysin tänne foorumille ja se oli sillä selvä sitten.
Kiva, että olen ollut tähän "koukuttavan" harrastuksen aloitukseen inspiraationa. Ei muuta kuin antoisia hetkiä ja hyviä löytöjä metallinetsinnän parissa :D

Vähän editiä: Itse aloitin harrastuksen kun jossain yhteydessä 1990-luvun alussa näin Mac Gunelin lehtimainoksen ja siltä seisomalta tilasin Gunelilta C-scopen joka on vieläkin tallella, muttei enää toimi :)
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Regu
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Syys 2013, 14:29

Viesti Kirjoittaja Regu »

Ostin motonetista 29.9€ piipparin etsiäkseni autotallirempassa naapurin pihaan eksyneitä nauloja jottei lasten koivet kärsi.
Modaus intoisena aloin kaivella tietoa josko motonetin värkkiin saisi potkua ja samalla löysin tämän foorumin ja nyt 3 päivää motonetin kikkareella leikittyäni on saldona 2x5snt rahaa ja pari vuotta sitten kadottami ruuvimeisseli.

Harkinnassa garrett 250 tai oma valmiste, kun nekin näyttää olevan melkosia pelejä.
Avatar
rankeri
Metallinetsijä
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2013, 14:51
Paikkakunta: PK-seutu

Viesti Kirjoittaja rankeri »

Vastasin että kaveri, kun nykyisen laitteen hankintaan pientä potkua antoi urmaksen löytöjen ihailu.
Kymmenisen vuotta sitten ekan kerran vanhalla cscopella hommasta yhden kesän maalla intoilin, mutta tänä vuonna garretin hankin kun alkoi homma taas kiinnostamaan enempi.
-Garret Ace250, C.scope cs990 & Garret ProPointer-
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Isä veljen aikoinaan kadottama kultainen takukello oli pontimena harrastuksen aloittamiseen vuonna 1999 tai jotain sinne päin. Sitä pahaista kelloa ei sitten vieläkään ole löytynyt, mutta ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin meinaan tämä harrastus on kyllä palkinnut monin verroin löytymättömän kellon :D Juu ja sitten tälle palstalle eksyin kun etsin piipparia netistä. Eka piippari oli C.Copen 1220XDP siitä se sitten lähti...
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Vastaa Viestiin