Kupurasolki!

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
TAZ
Kunniajäsen
Viestit: 1004
Liittynyt: 05 Marras 2008, 21:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja TAZ »

No eipä ollut hukkareissu... Onnittelut.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

TAZ kirjoitti:No eipä ollut hukkareissu... Onnittelut.

-TAZ-
Ei ollut hukkareissu ei vaikka päivällä vähän harmitti, kun ei pääse kahlaamaan ;)

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Onnittelut molemmille! Kyllä sieltä metsiköistäkin löytöjä nousee ja tällä kertaa helkkarin hienot nousivatkin. Kuinka nopeasti tajusit, että kyseessä on kupurasolki? Olisi ollut kiva olla näkemässä reaktiosi tai oikeastaan molempien. :D

Löytyikö muuten GM:llä? Mä haen oman ykkösen tänään postista ja viikonloppuna treenailemaan mökille värkin toimintaa.
Kuva
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja smacine »

Vai että kupurasolkia, kaikkea tässä pitää vielä nähdä :shock: Olisimpa todella halunnut olla kärpäsenä katossa kun nuo löytyivät!

Onnittelut todella mahtavista löydöistä!

( helpottais ny tää räkätauti niin pääsis töötäilemään )
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Veem
Metallinetsijä
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 13:43

Viesti Kirjoittaja Veem »

Patti onkin näemmä jo kirjoitellut varsin kattavasti liittymisestämme kerhoon. :D Olipas pitkä työvuoro, kupurakahveilla riitti illalla puhuttavaa maanomistajaperheen kanssa ja herätys oli klo 4.30 tänä aamuna. Kiitokset onnitteluista kaikille tältäkin suunnalta.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

ZyrTech kirjoitti:Onnittelut molemmille! Kyllä sieltä metsiköistäkin löytöjä nousee ja tällä kertaa helkkarin hienot nousivatkin. Kuinka nopeasti tajusit, että kyseessä on kupurasolki? Olisi ollut kiva olla näkemässä reaktiosi tai oikeastaan molempien. :D

Löytyikö muuten GM:llä? Mä haen oman ykkösen tänään postista ja viikonloppuna treenailemaan mökille värkin toimintaa.
Joo GM sen räpsi sieltä, jostain syystä kuulosti ruosteiselta raudalta ja olin vähällä jättää kaivamatta mutta päätin sitten kuitenkin katsoa mikä siellä on. Ehkä sen soljen alla on rautainen miekka? ;) Se jäi huumassa tarkistamatta :D Puunjuuretkin oli vähällä lopettaa kaivamisen kun en oikeen vieraassa pihamaassa arvannut katkoa juuria ja täytyi mennä niiden ympäri.

Ja niin, tajusin että se on kupura heti kun olin kääntänyt etupuolen näkyville. Solki nimittäin tuli takapuoli edellä ja katsoin että ei hitto, joku ruosteinen purkinkansi se taisi ollakin ja sitten käänsin sen toisinpäin :D :D :D :D

t. patti

ps. Ja onnea uuden etsimen johdosta, nyt sulla/teillä on sellainen laite että oksat pois ilman vesuria!
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

patti kirjoitti:
ZyrTech kirjoitti:Onnittelut molemmille! Kyllä sieltä metsiköistäkin löytöjä nousee ja tällä kertaa helkkarin hienot nousivatkin. Kuinka nopeasti tajusit, että kyseessä on kupurasolki? Olisi ollut kiva olla näkemässä reaktiosi tai oikeastaan molempien. :D

Löytyikö muuten GM:llä? Mä haen oman ykkösen tänään postista ja viikonloppuna treenailemaan mökille värkin toimintaa.
Joo GM sen räpsi sieltä, jostain syystä kuulosti ruosteiselta raudalta ja olin vähällä jättää kaivamatta mutta päätin sitten kuitenkin katsoa mikä siellä on. Ehkä sen soljen alla on rautainen miekka? ;) Se jäi huumassa tarkistamatta :D Puunjuuretkin oli vähällä lopettaa kaivamisen kun en oikeen vieraassa pihamaassa arvannut katkoa juuria ja täytyi mennä niiden ympäri.

Ja niin, tajusin että se on kupura heti kun olin kääntänyt etupuolen näkyville. Solki nimittäin tuli takapuoli edellä ja katsoin että ei hitto, joku ruosteinen purkinkansi se taisi ollakin ja sitten käänsin sen toisinpäin :D :D :D :D

t. patti

ps. Ja onnea uuden etsimen johdosta, nyt sulla/teillä on sellainen laite että oksat pois ilman vesuria!
Minulla on ollut sellainen käsitys että hautaan on aina laitettu se kupera puoli ylöspäin, tietääkö kukaan miten tämä on?
make_vaa
Metallinetsijä
Viestit: 320
Liittynyt: 26 Touko 2008, 12:12

Viesti Kirjoittaja make_vaa »

kovaa porukkaa täälä foorumilla :shock: onneks olokoon :D
itsenäisyys turvataan joka päivä!
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10545
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

patti kirjoitti:
Ai, sitä sun veljen solkea mä en löytänytkään.

t. patti
Tässä on tämä veljeni löytämä pyöreä kupurasolki, jossa on sama määrä tappeja, kuin Sinun ja Veem'in löytämissä.
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... php?t=2575
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
hoyla
Kunniajäsen
Viestit: 1270
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hoyla »

Taitaa olla ihan "yleisiä" löytöjä sielläpäin, kun kaksin
kappalein löytyy samalla reissulla! :wink: :D
Onnittelut!
Harvinaista herkkua! :D :D :D
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
kivi
Innostunut Etsijä
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 23:43

Viesti Kirjoittaja kivi »

Ai ai kun on hienoja löytöjä, onnittelut. :)
Olen vähän miettiny että onkohan teillä paremmat laitteet. :roll: 8)
Avatar
teme75
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 04 Marras 2010, 12:13
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja teme75 »

Hienoja löytöjä onneksi olkoon !!!
Kai se täytyy heti huomenna mennä taas rymyämään tuota hiekkaharjua läpi...
Luulisi että sieltä jotain löytyy kun joki kiemurtelee ympärillä ja peltojakin siinä rinteillä on ollut joskus ennen lannoitteiden keksimistä :lol:
Vanhin löytynyt raha 1/4 Öre vm1635

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Patapataa tukkupakkaus...
Korkkeja voi kerätä juomallakin...
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

ilkkap kirjoitti:
patti kirjoitti: Ja niin, tajusin että se on kupura heti kun olin kääntänyt etupuolen näkyville. Solki nimittäin tuli takapuoli edellä ja katsoin että ei hitto, joku ruosteinen purkinkansi se taisi ollakin ja sitten käänsin sen toisinpäin :D :D :D :D
Minulla on ollut sellainen käsitys että hautaan on aina laitettu se kupera puoli ylöspäin, tietääkö kukaan miten tämä on?
Niin joo, tiedä häntä miten päin se siellä maassa oli mutta kun sen sain käteeni puiden juurien alta niin ensin näin vain sen taustapuolen. Eli ei nyt vielä kirjoiteta historiankirjoja uusiksi että tuossa haudassa oli väärin päin oleva solki tai että se ei ole hauta lainkaan ;)

t. patti

ps. ja jos nappasinkin sen käteeni vaaka-asennosta kupera puoli ylöspäin, niin enkös silloin juuri näkisi ensimmäisenä koveran puolen soljesta kämmenessäni?
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

patti kirjoitti: ps. ja jos nappasinkin sen käteeni vaaka-asennosta kupera puoli ylöspäin, niin enkös silloin juuri näkisi ensimmäisenä koveran puolen soljesta kämmenessäni?
:D :D
Kuva
opec
Metallinetsijä
Viestit: 160
Liittynyt: 12 Tammi 2009, 18:55
Paikkakunta: kyminlinna

Kupurasoljet

Viesti Kirjoittaja opec »

Pukkisaaren hämäläisperäisen koruston monipuolistuminen. Samalla vahvistui lopullisesti jo edellisenä vuonna tehty havainto, että miltei kaikki korut oli asetettu maahan, todennäköisesti rituaalisista syistä, kupera kuvapuoli alaspäin. On hämmästyttävää, ettei vastaavaa havaintoa näytetä tehdyn muissa kenttäkalmistoissamme. Tervehdys kupurasolkien löytäjille tuossa on lainaus Pukkisaaren kaivaukselta,tuolloin tehtiin tommoinen havainto
otto von tööpeln
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4240
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

Mahtavat Onnittelut.Soljet olivat todella hyvässä kunnossa,hyvä että säilyi ehjänä.Onnea :lol:
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Veem
Metallinetsijä
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 13:43

Viesti Kirjoittaja Veem »

Maanomistajalta tuli sähköpostia, soljet on toimitettu maakuntamuseoon ja sitä kautta museovirastolle. Ilmeisesti kyseessä on lounais- ja eteläsuomessa tavallinen solkityyppi, mutta ko. kunnan alueelta on tähän mennessä löydetty ainoastaan yksi vastaavan tyyppinen solki.

Solkien kunto kuulemma ratkaisee, jäävätkö ne museovirastolle, vai saadaanko ne (joksikin aikaa) esille aiemmin mainittuun kotiseutumuseoon.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Mulla on vähän sellainen hytinä, että ko. kohdasta löytyy vielä paljon paljon hienoa ja hyväkuntoista. Mielenkiintoista odotella ja katsoa mitä tuleman pitää.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Hc.Ak
Metallinetsijä
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 19:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hc.Ak »

patti kirjoitti:Mulla on vähän sellainen hytinä, että ko. kohdasta löytyy vielä paljon paljon hienoa ja hyväkuntoista. Mielenkiintoista odotella ja katsoa mitä tuleman pitää.

t. patti
Onko minkäänlaista arviota annettu et koska sitä löytöpaikkaa tullaan tutkimaan? Mielenkiinnolla sitä täälläkin odotellaan... Ja jos suinkin niin valokuvatkaa hyvin kaivaukset ja löydöt ja jakakaa häppening meidänkin kanssa :)
Teknetics Delta 4000
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Hc.Ak kirjoitti: Onko minkäänlaista arviota annettu et koska sitä löytöpaikkaa tullaan tutkimaan? Mielenkiinnolla sitä täälläkin odotellaan... Ja jos suinkin niin valokuvatkaa hyvin kaivaukset ja löydöt ja jakakaa häppening meidänkin kanssa :)
Kuulemma jo kesäkuussa olisi tarkoitus tehdä paikalla katselmus. Katsotaan sitten mitä siitä seuraa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Vastaa Viestiin