Sivu 2/2

Lähetetty: 14 Helmi 2011, 22:30
Kirjoittaja Rolle
Mietin samaa viime keväänä, tosin en DD:n kanssa vaan noin yleisesti .
Silloin päädyin siihen, että mielenkiintoisin (ei varmasti helpoin..) tapa mitata kelan mittaussyvyyttä on laittaa laite yksiääniseen moodiin, ja hakea kuulokeliittimen kautta tieto tunnistetusta kohteesta mikrokontrollerille, joka sitten sytyttää ja sammuttaa lediä sen mukaan, että näkeekö laite kohdetta vai ei. Tämä ledi on siis teipattu (ohuiden piuhojen kera) käytettyyn testiesineeseen, vaikkapa kolikkoon. Kun koko härdelliä nyt kuvataan pitkällä valoitusajalla hämärässä, voi ledillä toivottavasti maalata etsimen näkemän alueen.

Ongelmia keksin alkuun ainakin muutaman. Lediä täytyy heiluttaa melko hitaasti, jotta ledi palaa vain kun kohde on kelan päällä. Toisaalta ihan mielenkiintoista voisi olla heiluttaa lediä nopeasti, jolloin näkisi, että millainen viive laitteessa eri asetuksilla on.

hmm... :?:


EDIT: vastaava systeemi jatkuvasti palavalla ledillä löytyi muinoin netin perukoilta. Yritän löytää linkin.

http://www.whiteriverprep.com/vintage/A ... h/coil.jpg

Lähetetty: 15 Helmi 2011, 00:09
Kirjoittaja patti
patti kirjoitti:
Keseppa kirjoitti: Ongelmaksi mittauksessa saattaa muodostua se että ratkasevaa ei ole lähettävän keilan leveys vaan vastaanottavan.
Miten kelassa voisi olla lähettävä ja vastaanottava keila erikseen? :roll:

t. patti
Eikun nyt tajusin mitä tarkoitit. Eilen taisin olla liian väsynyt :D Tuota vastaanottavaa keilaa onkin vaikeampi mitata, koska se on passiivinen... :roll: Ehkä paras arviointitapa olisi tuo röntgen D-kelojen välisestä alueesta, jota sitten voi pitää jonkinlaisena arviona kelan keilan leveydestä.

t. patti

Lähetetty: 15 Helmi 2011, 00:28
Kirjoittaja JK
Tänään myytinmurtajissa mittasivat kännykän antennin magneettikentän voimakkuutta mittarilla, jolla mitataan esim. mikroaaltouunin vuotoja. Havaitsisikohan sellainen mitään tuon kelan kentästä?

Lähetetty: 17 Helmi 2011, 23:26
Kirjoittaja patti
TAZ kirjoitti:Ai niinhän se olikin :wink:

En kyllä ole varma saako noinkaan järkevää tulosta. No minäpä koitan tässä joku ilta saako tuolla menetelmällä mitään selville.

-TAZ-
Ootko ehtiny kokeilemaan? Voi muuten hyvin olla, että tuo mittaus ei tuota mitään järkevää ja hyödyllistä tietoa muuten kuin että tässä on magneettikenttä. Keilan leveys riippunee juurikin tuosta kelojen päällekkäisyydestä. Eli läpivalaisu olisi paras tapa nähdä se leveys.

t. patti

Lähetetty: 18 Helmi 2011, 07:54
Kirjoittaja TAZ
Kokeilin, enkä ainakaan ensimmäisellä set-upilla saanut halutunlaisia tuloksia, mutta tutkimukset jatkuvat....

-TAZ-