Yhdistyksen perustamisesta.

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Mukana rahallisesti
Garrett Ace 250
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja smacine »

Aivan varmasti liittyisin jäseneksi, aktiivijäsennyyteen ei aika, eikä jaksa tällä hetkellä riitä. Pattia siteeratakseni, minäkin tuppaan olemaan niitä, jotka huomaavat joutuneensa hallituksen jäseneksi jossain kokouksessa vierailtuaan :evil: Eipä tule enää missään kokouksissa kauheasti vierailtua..

Tuntuu tosin siltä, että paikalliseen kaupunginvaltuustoon täytyy pyrkiä ensvaalikaudeksi. Haluan testata tekeekö seura kaltaisekseen?? Tuleeko minustakin täysi idiootti :shock:
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Smachine, kannattaa varoa. Olen nähnyt lähietäisyydeltä että se on erittäin tarttuvaa. Onneks se on kuitenkin parannettavissa oleva tauti. Kyseinen henkilö parantu melkeen itsestään kunhan pääsi eroo vaikutteista :twisted:

Toisaalta olen kyllä nähnyt tapauksia jotka ovat olleet immuuneja vaikutukselle, tai sitte vaan salanneet sen hyvin.

Ihan vakavasti puhuen se on kyllä totta että monasti on niin että käännytään helposti aina samojen henkilöiden puoleen kun haetaan vastuuhenkilöitä. Tämähän on tietysti pääasiassa positiivista mutta voi toki muuttua negatiiviseks. Jos päätämme perustaa yhdistyksen niin toivon todella että löytyy sellasia henkilöitä jotka oikeasti haluavat osallistua aktiivisesti eivätkä tunne itseään siihen painostetun. Jos ei löydy niin asia ei ole toteutuskelpoinen.
Rehtori
Innostunut Etsijä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Joulu 2009, 17:18
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Rehtori »

Moro. piipparoitsijat. Olen ry.n kannalla ja mukana. Minusta kannattaa perustaa ry sillä tuolla lahden takana virossa tehdään/suunnitellaan lakia piipparoinnin estämiseksi tai voi olla jo voimassa. Kuulostelen asiaa ja ilmoitan missä mennään tässä lähiaikoina. Syy tähän kieltoon lienee siinä ettei kaivettuja monttuja ole peitetty ja se pommiin/kranuun osuminen. On kuulemma ruman näköistä maaperä kun ei ole peitelty jälkiään mikä on huonoa mainosta.

Hea jõulu ootust
Suve Hiidlane

Ace Garrett 250 + Garret pro-pointer
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Öhkön mietteitä:

Olen ehdottomasti yhdistyksen kannalla. Nykyajan Suomi on koko ajan muuttumassa virallisempaan suuntaan. On helpompi asioida yhdistyksen nimissä, kuin yksityishenkilönä, näin yleensä. Mielestäni yhteistyö MV:n kanssa yhdistyksenä kantaisi valtavasti hedelmää, jos niin halutaan. Trendi on, että "haja ääniä" ei valitettavasti paljon kuunnella, oli se sitten adressissa eli ei. Nykyajan adressit ovat valitettavasti syöneet pohjan siltäkin vaikuttamismahdollisuudelta. Mielestäni yhdistyksen perustamisen taustana ei kuitenkaan ole pelko harrastuksen rajaamisesta minimiin, vaan ennen kaikkea päin vastoin. Harrastuksen esiintulo, eteenpäin pyrkiminen ja tarvittaessa vaikuttamismahdollisuudet ja harrastajien edun ajamiset. Eikä suinkaan vähäpätöisimpänä, olisihan se hienoa kuulua harrastamansa "lajin" omaan yhdistykseen.

Vaikka kuitenkaan paineita etsimisen loppumiseen ei olisikaan, mielestäni on syytä järjestäytyä. Hyvin suunniteltu on jo melkein tehty vai miten se meni? Pakolliset sääntömäärätyt kokoukset hoituu joukkopiippien yhteydessä, jos niin sovitaan. Vastuuta voidaan jakaa tasaisesti, sen kaikki varmaan ymmärtävät? Kynnyskysymys lieneekin se, että kuinka tämä polkaistaan käyntiin ja kertyykö vastuuta liikaa muutaman harteille. Itse olen käsityksessä, että tämä pakollinen osuus on ikään kuin muodollisuus joka on toteutettava ja melko helppokin toteuttaa? Kaikki lisä tähän, lisää sitten työtä sekä muuta panosta. Keep it simple -ajattelutapa toimisi yhdistyksen alkuaikoina varsin hyvin, vai mitä? Alun jälkeenhän on vain taiv.., peruskallio rajana...
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Keseppa kirjoitti: Jos päätämme perustaa yhdistyksen niin toivon todella että löytyy sellasia henkilöitä jotka oikeasti haluavat osallistua aktiivisesti eivätkä tunne itseään siihen painostetun. Jos ei löydy niin asia ei ole toteutuskelpoinen.
Puhut asiaa, liian monesti tapaa niitä jotka eivät osaa sanoa ei, ja ovat ilman sisäistä motivaatiota mukana (Pätee yhdistys maailman ulkopuolellekin). Mihin vedetään aikaraja yhdistyksen päättämisestä ja äänestyksen päättämisestä? Mitkä yhdistykseen perustamiseen johtava äänestystulos ja sitoutuneiden määrä?

Itse ehdotan n. 10 aktiivia jäsentä perustamisvaiheessa ja tähän lisäksi n. 50 jäsentä? Tällä määrällä yhdistyshän olisi jo mielestäni harrastuspohjalta aika iso?

Ideoita?
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Yki »

Ei tässä minusta mikään kiire ole. Nyt kun kausi on ohitse foorumillakin on hiljaisempaa, satunnaisemmat kävijät poikkeavat vieläkin satunnaisemmin. :) Tuo 35 ääntä ei ole vielä paljoa.

Prh näyttää sivustonsa mukaan olevan sen verran ruuhkainen että kestää n. 2 kuukautta ennenkuin perustamisilmoitus pääsee käsittelyyn. Eli äänestystä voidaan katella imho ihan huoletta vuoden loppuun ja jos perustamiseen päädytään niin paprut sisään tammikuun loppuun mennessä. Tällöin pitäisi aikaa olla riittävästi jotta ensimmäinen yleiskokous voisi olla toukokuussa.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Yksi asia mistä olen ollu myös huollissani tuli esille tuosta Öhkiksen kirjotuksesta. Minkälainen kuva ns. suurella yleisöllä on meidän harrastuksesta ja minkälaiseks me halutaan sen muodostuvan tulevaisuudessa kun harrastelijamäärät ovat kasvussa. Jokaisen yksittäisen harrastajan panos on tässä erittäin tärkeä ja siksi minäkin olen tuupannu itseäni esille jos missäki tilaisuudessa kertomaan harrastuksesta, vaikken välttämättä niin julkisuutta kaipais. Samoin moni muukin tältä foorumilta on tehnyt kuten lehtijutuista ollaan luettu.

Yhdistyksenä voisimme vaikuttaa vielä vahvemmin. Esimerkiks tuo TM:n artikkeli vois olla melkolailla erisävyinen jos meillä ois ollu yhdistys kasassa jolloin he olisivat melko varmasti kysyneet mielipidettä sieltä. Yksityistä harrastajaa he tuskin olisivat alkaneet etsiä tähän. Erikoistahan se on että vaikka mielipide ois aivan sama niin sen painoarvo on täysin eri tuossa tilanteessa jos se annetaan yhdistyksen nimissä.

Moni on miettiny myös sitä mitä kukin jäsen saa vastineeksi jäsenmaksuulleen. Se voi loppujen lopuksi olla melko paljonkin. Alotetaanpa sitten siitä että mitä kukin toivoisi jäsenmaksulla saavansa?
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Yki kirjoitti:Ei tässä minusta mikään kiire ole. Nyt kun kausi on ohitse foorumillakin on hiljaisempaa, satunnaisemmat kävijät poikkeavat vieläkin satunnaisemmin. :) Tuo 35 ääntä ei ole vielä paljoa.

Prh näyttää sivustonsa mukaan olevan sen verran ruuhkainen että kestää n. 2 kuukautta ennenkuin perustamisilmoitus pääsee käsittelyyn. Eli äänestystä voidaan katella imho ihan huoletta vuoden loppuun ja jos perustamiseen päädytään niin paprut sisään tammikuun loppuun mennessä. Tällöin pitäisi aikaa olla riittävästi jotta ensimmäinen yleiskokous voisi olla toukokuussa.

Yki
Tuo aikataulu vaikuttaa hyvältä. Ehtii kaikki rauhassa miettiä asiaa ja ehditään kans keskustella lisää aiheesta.
Avatar
männer
Metallinetsijä
Viestit: 287
Liittynyt: 29 Tammi 2009, 17:54
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja männer »

Morjesta pöytään, jengihän on turissu mukavasti aiheesta. Täytyy lukaista teidän aatokset paremmin läpi mutta ei kait siinä muuta kuin tammikuussa paperia vetämään.
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
Avatar
Topi Salko
Metallinetsijä
Viestit: 389
Liittynyt: 30 Syys 2009, 07:55
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Topi Salko »

Olen nähnyt lähietäisyydeltä erään harrastuksen nousun ja tuhon(geokätköily 20008-2010), jonka on aihettanut yhdistystoiminta ja liika esiinpano yleisissä medioissa. Siksi sanon että tämän asian kanssa kannattaa olla varovainen. Tällä hetkellä harrastusvälineiden korkea hinta(onneksi) rajoitttaa "vääräuskoisten" määrää, mutta jos piippailusta aiotaan tehdä koko kansan huvitus niin väärää toimintaa on varmasti luvassa ja se tekee vain hallaa oikeasti kiinnostuneille harrastajille. Siksi haluan antaa nämä varoituksen sanat. Mahdollisen yhdistyksen ei kannata keskittyä uusien "jäsenien" hankkimiseen vaan asiasta oikeasti kiinnostuneiden jäsenien tarpeiden täyttämiseeen ja ohjeistamiseen. Sen kyllä tuntee sydämessä, jos tälle toiminnalle on omistautunut ja rahaa riitttää välineiden hankkimiseeen. Oikeasti olen vahvasti yhdistyksen kannalla(vaikkakin tosi kännissä) ja aion kylllä osallluistua toimintaan jos/kun se on mahdollista.
-Team Vandaalit-
Veem
Metallinetsijä
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 13:43

Viesti Kirjoittaja Veem »

Topi Salko kirjoitti:Olen nähnyt lähietäisyydeltä erään harrastuksen nousun ja tuhon(geokätköily 20008-2010), jonka on aihettanut yhdistystoiminta ja liika esiinpano yleisissä medioissa. Siksi sanon että tämän asian kanssa kannattaa olla varovainen. Tällä hetkellä harrastusvälineiden korkea hinta(onneksi) rajoitttaa "vääräuskoisten" määrää, mutta jos piippailusta aiotaan tehdä koko kansan huvitus niin väärää toimintaa on varmasti luvassa ja se tekee vain hallaa oikeasti kiinnostuneille harrastajille. Siksi haluan antaa nämä varoituksen sanat. Mahdollisen yhdistyksen ei kannata keskittyä uusien "jäsenien" hankkimiseen vaan asiasta oikeasti kiinnostuneiden jäsenien tarpeiden täyttämiseeen ja ohjeistamiseen. Sen kyllä tuntee sydämessä, jos tälle toiminnalle on omistautunut ja rahaa riitttää välineiden hankkimiseeen. Oikeasti olen vahvasti yhdistyksen kannalla(vaikkakin tosi kännissä) ja aion kylllä osallluistua toimintaan jos/kun se on mahdollista.
Hyvä kirjoitus.

Mielestäni yhdistyksen tärkein pointti olisi olla linkkinä viranomaisten, lähinnä museoviraston, suuntaan. Jos harrastusta tungetaan esille tekniikanmaailmoissa, aamulehdissä ja muissa medioissa tuloksena on nimenomaan harrastajamäärien ja varsinkin lieveilmiöiden nopea kasvu. Tämä harrastus on malliesimerkki lajista, jossa muutama sooloilija voi pilata koko homman. Jopa lopullisesti.

Antaa kiinnostuneiden löytää laji edelleen itse, eikä keikuteta venettä liikaa kerralla. Yhdistykselle on varmasti tarvetta, mutta sen toiminnan fokus kannatta kyllä suunnitella huolella.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tuosta olen kyllä aivan samaa mieltä ja yhdistyksen tarkoitus olisi mun mielestä juuri harrastajien palveleminen, ei uusien harrastajien rekrytointi. Mielestäni esimerkiksi lähestymistapa mitä kautta itse olen tullut harrastuksen pariin on yks parhaista eli aluks oli kiinnostus historiaan ja sen tutkimiseen, kiinnostus vanhoihin esineisiin sekä työtapoihin. Tämä tois sitte välineeks tän piippariharrastuksen. Ei pidä kuitenkaan unohtaa että jotkut ovat ainaki aluks ns. hiekkapiippareita mikä on hyvä harrastus sekin. Varmasti noita versioita löytyy monia ja sitä haluaisinki "markkinoida" ettei piippariharrastus itsessään ole kovin antoisaa, varsinkaan Suomessa. Jos noita lehtijuttuja tehdään niin se pitäisi olla tämmöseltä todelliselta pohjalta eikä pelkkää "aarteenmetsästyksen" hehkuttelua mikä varmasti tois epämääräistä porukkaa mukaan.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Juuri näin! Järjestäytyminen tulee helpottamaan yhteistyötä eri tahojen kanssa.
Aikanaanhan esim. LA-harrastajat avustivat viranomaisia tietyissä tehtävissä siksi, että heillä oli enemmän ja parempaa kalustoa ja taitoa käyttää sitä.
Jos lakia joskus tullaan tiukentamaan (en kylläkään keksi mitään muuta syytä siihen kuin Ruotsin malli), niin toiminta saatettaisiin rajoittaa järjestöityneille harrastajille tai ehkä vaadittaisiin jonkinlainen "aseenkantolupa".
Harrastajia tulee ja menee, kaikki eivät höynähdä tähän ihan tosissaan vaan etsivät itselleen mielenkiintoisempia aktiviteettejä.
Myös minun mielestäni on turha hehkuttaa liikaa tätä touhua julkisuudessa.
Viimeksi muokannut JK, 04 Joulu 2010, 01:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Veem kirjoitti:Mahdollisen yhdistyksen ei kannata keskittyä uusien "jäsenien" hankkimiseen vaan asiasta oikeasti kiinnostuneiden jäsenien tarpeiden täyttämiseeen ja ohjeistamiseen. lähinnä museoviraston, suuntaan. Jos harrastusta tungetaan esille tekniikanmaailmoissa, aamulehdissä ja muissa medioissa tuloksena on nimenomaan harrastajamäärien ja varsinkin lieveilmiöiden nopea kasvu. Tämä harrastus on malliesimerkki lajista, jossa muutama sooloilija voi pilata koko homman. Jopa lopullisesti.

Antaa kiinnostuneiden löytää laji edelleen itse, eikä keikuteta venettä liikaa kerralla. Yhdistykselle on varmasti tarvetta, mutta sen toiminnan fokus kannatta kyllä suunnitella huolella.
Hyvä Veem, tämä on myös oma pointtini. Yhdistyksen ei missään nimessä tule ollakaan mikään uusien harrastajien värvääjä, vaan ennen kaikkea toimia meidän aktiiviharrastajien yhteistä etua ajatellen. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea yhteistyötä museoviraston ja muiden, kuten argeologiharrastajayhdistysten kanssa. Se juttu, mikä Aamulehteen saattaa tulla, niin ole huoleti, se suunnitellaan kunnolla ja tullaan toteuttamaan meidän ehdoilla - muuten se jätetään tekemättä! Itse ajattelin juttua, joka ei ole lajiin sinänsä houkutteleva, vaan vaatii myös harrastukseen aloittavalta jotain tietämystä ja kiinnostusta, myös sen rahallisen panostuken ohella. Itse toivonkin, jos juttu tehdään, niin vaadin, että siellä on haastateltavana myös muitakin, kuin minä! (Pattia jo pyysinkin mukaan) Kaiken kaikkiaan tärkein asia on se, että kuinka harrastus tuodaan julkisuudessa esille! Mielestäni on ennen kaikkea tärkeä kiillottaa sitä mitalin puolta, joka ajaa meidän etua ja puhdistaa meidän piipittäjien mainetta, eikä päinvastoin. Tämän Keseppa mainitsikin jossain puussa hienosti ja selkeästi.

Ilman muuta, jos enemmistö on vastaan harrastuksemme esilletuontia ja julkisuutta hyvin argumentein, niin ei juttua missään nimessä tulla tekemään. :?

Toki mahdollisessa Aamulehden artikkelissa katsotaan hyöty/haitta suhde tarkoin ja pyydetään artikkeli esiluettavaksi ennen julkaisua. Yhdistuksen säännöt luodaan yhdessä ja päätös on varmasti yhteisön mielipiteitä mukaileva. Yksi peruskysymys, jota meidän kaikkien on syyttä pohtia tulee tässä, mitä menetettävää meillä on, jos luomme yhdistyksen? Toinen tulee tässä, mitä mahdollisesti tulemme saamaan toimiessamme yhdessä?

ps: En ole lukenut TM:n artikkelia, oliko se todella niin huono mitä annetaan ymmärtää? :? Täytyy varmaankin ostaa lehti...
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Onko kellään tietoa että saako sen TM:n jutun skannata tänne?
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

JK kirjoitti:Onko kellään tietoa että saako sen TM:n jutun skannata tänne?
Kait sen saa jos merkitsee lähteen? Eikös se ole julkaistu jo?
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Se on vähä kakspiippunen juttu. TM:llä on copyright siihen eli jos pykälien mukaan mennään niin ei saa. Linkittää vois jos se ois heillä netissä esillä.

Mulla löytyy PDF tiedostona eli jos haluatte niin laittakaa mulle privana spostiosote niin pistän tulemaan.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Noin sen olin itsekkin ymmärtänyt.
Veem
Metallinetsijä
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 13:43

Viesti Kirjoittaja Veem »

Öhkömönkijä kirjoitti:
Veem kirjoitti:Mahdollisen yhdistyksen ei kannata keskittyä uusien "jäsenien" hankkimiseen vaan asiasta oikeasti kiinnostuneiden jäsenien tarpeiden täyttämiseeen ja ohjeistamiseen. lähinnä museoviraston, suuntaan. Jos harrastusta tungetaan esille tekniikanmaailmoissa, aamulehdissä ja muissa medioissa tuloksena on nimenomaan harrastajamäärien ja varsinkin lieveilmiöiden nopea kasvu. Tämä harrastus on malliesimerkki lajista, jossa muutama sooloilija voi pilata koko homman. Jopa lopullisesti.

Antaa kiinnostuneiden löytää laji edelleen itse, eikä keikuteta venettä liikaa kerralla. Yhdistykselle on varmasti tarvetta, mutta sen toiminnan fokus kannatta kyllä suunnitella huolella.
Hyvä Veem, tämä on myös oma pointtini.....
Mitä tekstini alulle on tapahtunut tuossa lainauksessa, ainakaan en noin sitä kirjoittanut?

Toivottovasti et käsittänyt kirjoitustani väärin. Vaikka mainitsinkin aamulehden en usko että sinä alat siellä hehkuttamaan kuinka maasta nousee kultaa ja dimangeja, kaikki joukolla pellolle! :D
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Veem kirjoitti:
Öhkömönkijä kirjoitti:
Veem kirjoitti:Mahdollisen yhdistyksen ei kannata keskittyä uusien "jäsenien" hankkimiseen vaan asiasta oikeasti kiinnostuneiden jäsenien tarpeiden täyttämiseeen ja ohjeistamiseen. lähinnä museoviraston, suuntaan. Jos harrastusta tungetaan esille tekniikanmaailmoissa, aamulehdissä ja muissa medioissa tuloksena on nimenomaan harrastajamäärien ja varsinkin lieveilmiöiden nopea kasvu. Tämä harrastus on malliesimerkki lajista, jossa muutama sooloilija voi pilata koko homman. Jopa lopullisesti.

Antaa kiinnostuneiden löytää laji edelleen itse, eikä keikuteta venettä liikaa kerralla. Yhdistykselle on varmasti tarvetta, mutta sen toiminnan fokus kannatta kyllä suunnitella huolella.
Hyvä Veem, tämä on myös oma pointtini.....
Mitä tekstini alulle on tapahtunut tuossa lainauksessa, ainakaan en noin sitä kirjoittanut?

Toivottovasti et käsittänyt kirjoitustani väärin. Vaikka mainitsinkin aamulehden en usko että sinä alat siellä hehkuttamaan kuinka maasta nousee kultaa ja dimangeja, kaikki joukolla pellolle! :D
Taisi lainaukseen tulla Topi Salon tekstiä näköjään osa. Varsinainen hybridilainaus. Sori.. :oops:

En varmaankaan käsittänyt tekstiäsi väärin, huolissani minäkin olen vastaavasta ja varsinki siitä, että ei varmaankaan mene kauaa, kun joku liian innokas menee tahallaan tai vahingossa (tietämättään) kaivamaan sieltä mistä ei pitäisi, jolloin koko joukon vaivoin rakentamat pienekin yhdyssiteet museon taholle katkeaa. Tämä on siis vain seuraus, jonka riskiä turha hehkutus takuu varmasti lisää.
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja smacine »

Täällä on tullut niin paljon hyviä argumenttejä yhdistyksen puolesta. Yhteistyö, koulutus, vaikutusmahdollisuus, ym..

Mielestäni kannattaisi jo varata tila jostain keskeisestä paikasta minne mahdollisimman moni asiasta kiinnostunut pääsee paikalle. Siellä voisi sitten viettää pitkän illan ja luoda vaikka perusteet yhdistystoiminnalle jos konsensus syntyy.

Harrastajien maantieteellinen jakauma on kuitenkin sen verran laaja, että yhtä kaikkia miellyttävää paikkaa tuskin löytyy. Ehkäpä tässä olisi se ensimmäinen koetinkivi :wink:

Tuleeko maanlaajuinen kattojärjestö vai kymmenen pientä paikallista.

Olen myöskin sen kannalla, että aktiivista markkinointia ei kannata harrastaa muttei mitään salaseuraakaan. Esimerkiksi voisi järjestää koulutustilaisuuksia jotka ovat maksullisia. Maksullisuus karsisi jästit pois..

No mietteitä vain
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Tuosta Öhkön huolesta "että ei varmaankaan mene kauaa, kun joku liian innokas menee tahallaan tai vahingossa (tietämättään) kaivamaan sieltä mistä ei pitäisi, jolloin koko joukon vaivoin rakentamat pienekin yhdyssiteet museon taholle katkeaa."

Tuotahan on aina tapahtunut ja tulee aina tapahtumaan. Valitettavasti.
Kyse ei niinkään ole siitä, miten löytö tehdään, vaan siitä ettei siitä ilmoiteta lainmukaisella tavalla. Suurin osa harrastajien tekemistä muinaismuistolöydöistä on varmaankin tehty maanmuokkauksen yhteydessä tai ihan pintapoimintana vuosisatojen aikana. Osa niistä lienee jossain navetan vintillä vielä tänäpäivänäkin
Eikä hautaröykkiöiden purkamisien ja ryöstelyn aikaan ollut piippareita tai muinaismuistolakia vielä olemassakaan.
Kyllä tämä meidän touhu on koko historiaa ajatellen kuitenkin pientä puuhastelua, ei tällä oikesti tulla tekemään mitään suurta ja mahtavaa joka pistäisi maailmankirjat sekaisin. Eikä tällä harrastuksella voi saada mitään sen suurempaa vahinkoakaan aikaan.
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Vai jos laitettaiski pystyyn kunnon salasseura. :twisted: Pidetään kaikki löydöt itsellä ja kerrotaan Suomen historia uusiksi. Ostetaan joku vanha kartano, jossa kokoonnutaan täyskuun aikaan ja siemaillaan Tyrnävän pottuviinaa. Kirjoitetaan erikoisilla nimimerkeillä sarkastisia juttuja yliopistototuuden kumoamiseksi ja nauretaan kokouksissa miten ollaan saatu hälyä aikaan. :twisted:

:lol: Vaihtoehtoja pitää olla :shock:
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

NÄÄTÄ kirjoitti:Vai jos laitettaiski pystyyn kunnon salasseura. :twisted: Pidetään kaikki löydöt itsellä ja kerrotaan Suomen historia uusiksi. Ostetaan joku vanha kartano, jossa kokoonnutaan täyskuun aikaan ja siemaillaan Tyrnävän pottuviinaa. Kirjoitetaan erikoisilla nimimerkeillä sarkastisia juttuja yliopistototuuden kumoamiseksi ja nauretaan kokouksissa miten ollaan saatu hälyä aikaan. :twisted:

:lol: Vaihtoehtoja pitää olla :shock:
Käsittääkseni tuo tapa on jo jollain erillisillä arkeologisilla yhdistyksillä. :lol:
Vastaa Viestiin