Mun vuoden löytö, ehkä

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Onneksi olkoon,Keseppa :D
Tuohan on todella hieno ja ennenkaikkea ERIKOINEN löytö :shock:
Onko tuon ikäarviosta mitään tietoa?
Mitä aikakautta ja uskontokuntaa ko. munkit edustivat. Onko sellaista tietoa.
Kunhan asiasta tulee uutta tietoa, niin kerrohan uusimmat kuulumiset.

T: Leijona
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Maverick
Raavas Tonkija
Viestit: 988
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 14:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Tosi mielenkiintoinen löytö, onneksi olkoon.

Mitättömän näköinen mutta merkittävä. Mistä ihmeestä sä tuollaista vaatepainoa osasit alkaa edes epäilemään? Sattumalta nähnyt jossain artikkelin munkkipuvuista vai oletko enemmänkin perehtynyt veljeskunnan asioihin?
Vitae pars historia est.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Loistava löytö Keseppa, varmasti ehkä makeimpia löytöjäsi? Kaikenhan ei tarvitse aina olla kiiltävää ollakseen arvokasta, vaan jokaisella esineellä on oma tarina kerrottavanaan ja itse tarina saattaa monessakin tapauksesa olla esinettä arvokkaampaa... (vai miten se meni?) :wink: Tässä tapauksessa esineellä taitaa olla historiallisen arvon ohella myös rahallistakin arvoa.

Oletko muuten paljon piippaillut saaristossa? Itse olen käynyt sukeltelemassa Björköbyssä ja nyt jälkeenpäin ajatellen paikka voisi olla erinomainen myös piippailukohteenakin. Oletko Kokkolassa asuvana käynyt tuolla?
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kiitoksia kaikille. Tämä tosiaan on varmasti sisältöarvoltaan mun paras löytö. Kokonaan en voi tietysti kunniaa ottaa löydöstä koska alunperin paikasta ja sen historiasta minut sai kiinnostumaan museon tutkija joka myös oli mukana löytämässä esinettä. Sanomattakin on selvää että hän on nyt koukussa piipareihin :lol:

Tutkimus on vielä pahasti kesken mutta ensikesäksi on jo löytynyt paljon uutta tutkittavaa aluetta tähän liittyen eli tarina saa varmaankin jatkoa. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että munkit ovat olleet dominikaanimunkkeja jotka ovat tulleet norja ja ruotsin kautta tänne keskiajalla. Tuon asian kanssa tutkija tietysti tekee tällä hetkellä kovasti töitä että se saadaan varmistettua. Tämä kirkollinen puoli tutkimuksissa näyttelee erittäin suurta koska siihen liittyy meidän kirkkomme ensi vuonna oleva 500 vuotis juhlavuosi. Tuleva kirja tulee kertomaan siitä mitä oli ennen vuotta 1511 kun kirkko perustettiin ja mitä sen jälkeen on tapahtunut.

Saaristoa olen tutkinut jonkun verran mutta ensi kesänä tulen keskittymään siihen enemmän. Se on aika haastavaa senkin takia että esineitä ei löydy niin paljoa ja tietoa on erittäin vaikeaa löytää. Toisaalta siinä on se mukava puoli että lähes kaikki tieto minkä voin tällä harrastuksella löytää on uutta tietoa. Björköbyssä en ole käynyt mutta tiedän että sielläkin ois tutkittavaa.

Voitais vaikka ens kesänä järjestää tapaaminen metsäetsintää varten. Todennäköisyys löytää mitään on sellasessa pieni mutta löydöt ois sitte sitäki huomattavampia :D
Avatar
T.T.A
Metallinetsijä
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:30
Paikkakunta: mustasaari/vaasa

Viesti Kirjoittaja T.T.A »

Öhkömönkijä kirjoitti:Loistava löytö Keseppa, varmasti ehkä makeimpia löytöjäsi? Kaikenhan ei tarvitse aina olla kiiltävää ollakseen arvokasta, vaan jokaisella esineellä on oma tarina kerrottavanaan ja itse tarina saattaa monessakin tapauksesa olla esinettä arvokkaampaa... (vai miten se meni?) :wink: Tässä tapauksessa esineellä taitaa olla historiallisen arvon ohella myös rahallistakin arvoa.

Oletko muuten paljon piippaillut saaristossa? Itse olen käynyt sukeltelemassa Björköbyssä ja nyt jälkeenpäin ajatellen paikka voisi olla erinomainen myös piippailukohteenakin. Oletko Kokkolassa asuvana käynyt tuolla?
onhan siellä hyvät piippailumaastot ja ensi kaudella siellä pitää käydäkin.
jos muuten viet sinne veneen trailerilla niin siellä satamassa saattaa tulla
tietyt kyläläiset mussuttamaan että minu vesi minu kala mene sina
pois! :D ja on siellä uhiteltu veneelläkin, niin että on kurvailtu melkein päälle ja huudeltu kun porukka on yrittäny rauhassa kalastella. että semmosia kyläläisiä löytyy Björköbyystä... :D

ja vielä tuosta löydöstä.. erittäin mielenkiintoinen ja hieno löytö! , kerro ihmeessä lisää jatkossa!
- ?
- Garrett pro pointer
- Predator 58LT Dixie
- Black ADA Dagger

Vanhin kolikko: 1/6 öre 1666
Top 60 kolikko: 1p 1870
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

T.T.A kirjoitti:
Öhkömönkijä kirjoitti:Loistava löytö Keseppa, varmasti ehkä makeimpia löytöjäsi? Kaikenhan ei tarvitse aina olla kiiltävää ollakseen arvokasta, vaan jokaisella esineellä on oma tarina kerrottavanaan ja itse tarina saattaa monessakin tapauksesa olla esinettä arvokkaampaa... (vai miten se meni?) :wink: Tässä tapauksessa esineellä taitaa olla historiallisen arvon ohella myös rahallistakin arvoa.

Oletko muuten paljon piippaillut saaristossa? Itse olen käynyt sukeltelemassa Björköbyssä ja nyt jälkeenpäin ajatellen paikka voisi olla erinomainen myös piippailukohteenakin. Oletko Kokkolassa asuvana käynyt tuolla?
onhan siellä hyvät piippailumaastot ja ensi kaudella siellä pitää käydäkin.
jos muuten viet sinne veneen trailerilla niin siellä satamassa saattaa tulla
tietyt kyläläiset mussuttamaan että minu vesi minu kala mene sina
pois! :D ja on siellä uhiteltu veneelläkin, niin että on kurvailtu melkein päälle ja huudeltu kun porukka on yrittäny rauhassa kalastella. että semmosia kyläläisiä löytyy Björköbyystä... :D

ja vielä tuosta löydöstä.. erittäin mielenkiintoinen ja hieno löytö! , kerro ihmeessä lisää jatkossa!
Allekirjoitan TÄYSIN T.T.A:n kertoman, sinne mentäessä kannattaa hommata kirjallinen lupa maanomistajalta på svenska...silti saa palautetta kyläläisiltä. Kannattaa ottaa autoon varuuksi jalkapumppu mukaan,siellä kun pakkaa auton renkaat tyhjentyä parkissa :wink:
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Ihan tuttuja tarinoita. Tuommosta se on tässäki paikassa mistä löytö on. Kävin eilen illalla ajelemassa paikan ympäristössä ja huomasin että yhden tien sulkupuomi oli auki. Sinne siis tutkimaan mihin tie vie kun en ollu aikasemmin siellä käyny. Takasi tullessa oliki sit puomi suljettu ja varmasti tiesi sulkia että oli siellä. Onneks olen siellä ns. paikallisia eli asia järjesty yhdellä puhelinsoitolla.

Näitä paikkoja löytyy varsinkin tässä ruotsinkielisellä rannikolla. Mun onni on se että osaan heidän kieltään ja jopa murretta. Helpottaa kummasti asioiden järjestelyä :roll:
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Keseppa kirjoitti:Ihan tuttuja tarinoita. Tuommosta se on tässäki paikassa mistä löytö on. Kävin eilen illalla ajelemassa paikan ympäristössä ja huomasin että yhden tien sulkupuomi oli auki. Sinne siis tutkimaan mihin tie vie kun en ollu aikasemmin siellä käyny. Takasi tullessa oliki sit puomi suljettu ja varmasti tiesi sulkia että oli siellä. Onneks olen siellä ns. paikallisia eli asia järjesty yhdellä puhelinsoitolla.

Näitä paikkoja löytyy varsinkin tässä ruotsinkielisellä rannikolla. Mun onni on se että osaan heidän kieltään ja jopa murretta. Helpottaa kummasti asioiden järjestelyä :roll:
Ketjuja ja puomeja täälläkin suunnalla suljettu kiusalla, vapaa-ajankalastajien varustukseen kuuluu nykyään jalkapumpun lisäksi jykevät voimaleikkurit.Akkukäyttöinen rälläkkä toimii erittäin hyvin :wink:
Talvella keksivät kylvää sepeliä jäälle paikoille jossa käydään pilkillä, vanhoihin pilkkireikiin oli kans heitetty sepeliä.
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Telvertti
Metallinetsijä
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Syys 2009, 11:27

Viesti Kirjoittaja Telvertti »

No johan on pelleä porukkaa..ei voi muuta sanoa. Ei uskois että nyt ihan noin tyhmiä ovat.
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Kyllä täytyy vanne kiristää päätä joillain sielläpäin.Vois sanoa, että on
aika urpåja.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Mistähän tämä kaikki "kiusanteko" oikein juontaa ja on peräisin? Voin hyvin kuvitella tuollaisen ilkivallan teon ja jokamiehen oikeuden rajaamisen rannikkokunnissa. Olen itsekin törmännyt vastaavaan, mutta en kuitenkaan Björköbyssä - vielä. Toivottavasti sitä ei tarvitse kokeakkaan. Uteliaita katseita olen toki kerännyt, kun olen märkkäriä puhkuen päälleni kiskonut ja pinnalla snorklannut. Veteen olen mennyt sieltä punaisten venevajojen luota... Pitäiskö kesällä mennä porukalla rei'ittämään ja kääntämään koko Björköby? :P
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Öhkömönkijä kirjoitti:Mistähän tämä kaikki "kiusanteko" oikein juontaa ja on peräisin? Voin hyvin kuvitella tuollaisen ilkivallan teon ja jokamiehen oikeuden rajaamisen rannikkokunnissa. Olen itsekin törmännyt vastaavaan, mutta en kuitenkaan Björköbyssä - vielä. Toivottavasti sitä ei tarvitse kokeakkaan. Uteliaita katseita olen toki kerännyt, kun olen märkkäriä puhkuen päälleni kiskonut ja pinnalla snorklannut. Veteen olen mennyt sieltä punaisten venevajojen luota... Pitäiskö kesällä mennä porukalla rei'ittämään ja kääntämään koko Björköby? :P
Mä ilmottaudun mukaan välittömästi :)
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Nostaa käden heti pystyyn 8)
Garrett Ace 250
Avatar
T.T.A
Metallinetsijä
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Syys 2009, 20:30
Paikkakunta: mustasaari/vaasa

Viesti Kirjoittaja T.T.A »

tää nostaa kans! 8) ja tää on sit sovittu! :D
- ?
- Garrett pro pointer
- Predator 58LT Dixie
- Black ADA Dagger

Vanhin kolikko: 1/6 öre 1666
Top 60 kolikko: 1p 1870
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Kyllä Öhkökin tulee tonkimaan! :lol:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Mukana olen minäki :twisted:

Syy näiden henkilöiden käyttäytymiseen löytyy kyllä historiasta. Monet näistä rannikon yhteisöistä on ollu ennen hyvinkin eristäytyneitä ja omavaraisia. Elämä on kuitenki ollu tiukkaa ja siks on aina kynsin ja hampain suojeltu omaa aluetta. Nämä vanhat tavat ei helposti kuole. Muutin aikoinaan pikkupoikana vuonna -74 sinne paikkakunnalle mistä löydön tein ja me olimme ensimmäinen perhe sillon joka osasi suomea koska äitini on alkujaan suomenkielinen. Sillä ei ollu vaikutusta että muutimme ruotsista, puhuimme ruotsia ja kävimme ruotsinkielistä koulua. Olimme ulkopuolisia ja 36 vuotta myöhemmin olemme edelleen ulkopuolisia. Oikeastaan minä olen ainut meidän perheestä joka olen saanut luotua edes jonkunlaiset toimivat kontaktit paikallisiin ja sekin kohtuu pääasiassa siitä että olin vähän aikaa paikallisen metsästysseuran puheenjohtajana koska tarvittiin joku ulkopuolinen johon kukaan ei kyennyt vaikuttamaan kun laadittiin uusia sääntöjä ja vuokrasopimuksia seuralle.

Tänä päivänä alueella asuu jo paljoki ulkopuolisia mutta edelleen heidän on vaikeeta päästä sisälle yhteisöön. Kysyinki kerran yhdeltä muutama vuosi sitte sinne muuttaneelta että käyttääkö hän paikallista kyläkauppaa ja vastaus oli että ei. Syy oli sama miksi minunki äitini mieluummin kävi aina 12 kilometrin päässä kaupungissa kaupassa. Kyläkaupassa käynti ahdisti niin paljon muitten asiakkaiden takia.

Tästä asiasta vois kirjottaa vaikka kuinka paljon mutta eipä se siitä muutu. Aika ja uudet sukupolvet muuttavat asioita vähitellen. Tämä on vaan hyvä muistaa kun vie meidän harrastusta pienille paikkakunnille, myös suomenkielisille alueille. Tutustukaa aluks johonki yhteisössä tärkeään henkilöön ja voittakaa hänet puolellenne. Sen jälkeen teillä on huomattavasti parempi mahdollisuus päästä tutkimaan useampia paikkoja. Parempi ois aluks mennä tutustumaan ihan ilman laitteita ja koittaa löytää joku yhteinen kiinnostuksenaihe. Tämän tavan opin jo ennen piippariharrastusta kun kiertelin maakunnissa ostamassa vanhaa tavaraa.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Kannattaa muistaa elokuva "Syvä joki" noille tutkimattomille ja eristyneille seuduille suunnatessaan. :wink:
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Aivan :shock: :? 8) :lol:
kivi
Innostunut Etsijä
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 23:43

Viesti Kirjoittaja kivi »

Meinaatteko ottaa pesäpallomailat :?:
Ompas sielläpäin ihmeellistä porukkaa, kun ilmatkin vievät renkaista. :shock:
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Eikös noiden muinaisraunioiden ja pirunpeltojen tutkimisessa olisi aika kova kombinaatio joku syvälle tunkeutuva PI-laite + normaali metallinpaljastin.
Jos PI-laite kertoo jotain siellä olevan mutta normi "e-track tai The Peltokone" ei havaitse mitään, niin kohteenhan luulisi olevan jotain muuta, syvemmälle jemmattua, kuin pinnalle pudonnut kolikko tai pullonkokki?
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kyllä PI laitteen hankinta on korkealla hankintalistalla. Pitää vaan saada rahotus järkättyä. Malli ei oo vielä selvillä mutta mahdollisesti GM4. Tällä hetkellä satsaus on tuohon Deussin isoon kelaan. Senkin hankintaa perustelen itselleni muunmuassa syvien kohteiden etsinnällä 4 kHz:n taajuudella mihin tuo kela on juuri kehitetty.

Puhuminen on onneks toiminu mulla paremmin kuin pesäpallomaila tai vastaava :lol:
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

kivi kirjoitti:Meinaatteko ottaa pesäpallomailat :?:
Ompas sielläpäin ihmeellistä porukkaa, kun ilmatkin vievät renkaista. :shock:
Ei tarvita pesäpallomailoja... jos tiukka tilanne tulee, voin kysäistä nahkaliivejä käyttäviä ystäviäni parkkipaikalle autoja vartioimaan :twisted: ...sen jälkeen pysyy renkaissa taatusti ilmat :lol: :lol:
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Vastaa Viestiin