![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tähän asiaan toivoisi kyllä parannusta. Esim. Englannissa käytäntö on niin, että vaikka argeologit löytäisivät lisää kolikoita ym. joka voidaan päätellä kuuluvaksi samaan kätköön, niin löytöpalkkio maksetaan kaikista kätköstä löytyneistä esineistä, eikä vain ennen ilmoitusta löytyneistä esineistä.Nil Melius kirjoitti:koska näistä "virkamiestyönä" kaivetuista ei enää lunastuspalkkiota makseta, vaikka samaan löytämääni kätköön selvästi kuuluvat.
Nil Melius saa kertoa omasta fiiliksestä,mutta meikäläisen nosto tuosta Nil Meliuksen löytämästä rahakätköstä dirhemin muodossa oli mahtava.Se oli selvä "piippi" ja tiesin kolikon nousevan ja kirkas hopeinen "peltiläpyskä"oli siinä sormien välissä puhdistettavana.Onhan se mahtava tunne kun ajattelee ,että kolikko on ollut 1000v mullassa piilossa ja nyt se nouseeÖhkömönkijä kirjoitti:Aivan mahtavaa!![]()
Mulle riittäisi pieni fragmenttikin, mutta kokonainen kätkö!Tätä vauhtia saadaan kohta pitää vastaavia kolikoita omissa kokoelmissamme, kun rahakammio alkaa pursuta viikinkiaikaista ja varhaisristiretkiaikaista kolikkoa...
Onnittelut molemmille huippulöydö(i)stä! Miltä tuntui nostaa se ensimmäinen kolikko?
Komea Teeri riipus. Siivessä täplä ja juova (linnulla valkoiset) sekä päässä näkyvä tupsu, teeren punainen kulmakarva.Nil Melius kirjoitti:Tänään käytiin sitten pellolla museoviraston edustajan kanssa. Tarkoitus oli lähinnä arvioida suojeltavan alueen laajuus, ja poimia talteen mahdollisesti löytyviä esineitä sen verran kuin noin neljässä tunnissa ehditään. Kesälomien takia ei muuta kaivuuryhmää saatu paikalle, eli käytännössä huispailimme Raibanin kanssa aluetta ja kaivoimme tavaroita, joiden löytöpaikat arkeologi laittoi muistiin ja vei pois. (Siis tavarat, ei löytöpaikkoja.) Myös arkeologin esimies tuli paikalle osaksi aikaa, koska sattui lomailemaan lähistöllä.
Ja tinapronssista tehty linturiipus. (Minä määrittelisin sen sorsaksi):
Jos 30m ei ole tarpeeksi niin mikä se sitten on? Ei tuossa mielestäni mitään rikollista ole tapahtunut.Nil Melius kirjoitti:Tähän tapaukseen sellainen ikävä päivitys, että löysin sattumalta viikonloppuna kaivauksista tehdyn raportin, ja siinäpä olikin sanottu että kätkö on löytynyt aiemmin tunnetun muinaisjäännöksen alueelta. Niin että ilmeisesti löytöpalkkiota en ainakaan tule saamaan. Vielä ei onneksi ole näkynyt haastetta oikeuteenkaan… (Mitään tietoa ei siis MV:n taholta ole tullut näistä löydöistä sen jälkeen kun vuosi sitten yhdessä kaivoimme loput rahat ja muut tavarat ylös).
Olin kyllä hyvin tietoinen lähistöllä olevasta, pisteellä merkitystä aiemmasta muinaisjäännösalueesta, ja olin useasti koittanut hahmotella maastossa sen tarkkaa paikkaa, ja päätellä muinaisjäännösrekisterin kuvauksesta mihin suuntaan alue siitä levittyy. Olin vaan sitten päätellyt väärin, ja vältellyt pellon toista reunaa. Raportin mukaan etäisyys kätkön löytöpaikalta muinaisjäännökseen oli vain 30 metriä.
Aika kurjalta tuntuu nyt, kun arkistoihin on kirjattu meikäläisen nimi muinaisjäännöstä kaivelleena metallinetsinharrastajana. Ja onnittelut ja muut saatte ottaa takaisin, sillä olenkin rikollinen enkä ansioitunut etsijä. Perhana sentään. Anteeksi.
Kuvauksen mukaan aiemmasta muinaisjäännöksestä oli arvioitu 40 x 80 metrin alue mustunutta maata. Eli riippuen alueen suunnasta kätkön löytöpaikka oli 10 metriä joko sisä- tai ulkopuolella. Sitä paitsi oman löytöni paikaksikin on ilmeisesti merkitty löytöalueen keskus, joten parhaassakin tapauksessa alueet todennäköisesti vähintäänkin koskettivat toisiaan. (Tosin löytöalueen lähimmät metrit käytiin läpi vasta arkeologin ohjauksessa.)Taurus kirjoitti: Jos 30m ei ole tarpeeksi niin mikä se sitten on? Ei tuossa mielestäni mitään rikollista ole tapahtunut.