Esittäytymisareena

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Morjens! Olen 45v sälli Iisalmesta ja juuri aloittamassa piippailuharrastusta. Muutama päivä sitten sain Golden Mask 3 -etsimen kotiin ja sen saloihin tutustuminen on menossa. Puistopiippailut yms. ei kiinnosta vaan tarkoitus on koluta paikkoja, joilla on pitkä jollain tapaa tiedossa oleva historia takanaan. Näillä eväillä eteenpäin.
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Se on ihan oikea meininki .Ei muuta kuin hyviä löytöjä.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

teksako kirjoitti:Ei muuta kuin hyviä löytöjä.
Kiitos teksako! Saattaa välillä jotain muutakin löytyä, muttei anneta niiden masentaa :)
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa mukaan harrastuksen pariin ja foorumille :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Tere tulemast joukkoon :)
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
tipu
Metallinetsijä
Viestit: 300
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tipu »

Moikka kaikki aarteen ymm. etsijät!
Olen pitkän tauon jälkeen uudestaan innostunut harrastuksesta.
Minä rakentelin aikoinaan liki 30 v sitten itse metallin ilmaisimen
eräässä elektroniikka lehdessä olleen ohjeen mukaan.
Se oli aikansa huippua tekniikaltaan,oli metallien erottelua,maahäiriön
poiston säätöä ,herkkyyden säätöä ymm . Elektroniikka toimi hyvin ,mutta
etsinkelan teko oli akilleen kantapää ! Kelan käämiminen ja saaminen riittävän tukevaksi aiheutti sen ,että siintä tuli kömpelö iso kokoinen ja
painava ,lisäksi riittävän herkkyden kelaan saaminen ei onnistunut.
Joitain löytöjä sillä sain ,mutta vehkeen käsittely oli hankalaa ja siihen
se sitten innostus hyytyi.
Nyt minulla on upouusi Garret 250 ja vaikuttaa tosi näppärältä verraten
omaan tekeleeni!
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Tervetuloa! Mun ensimmäinen kysymys piipparin nähtyäni oli "voiko tällaisen rakentaa itse?". Päädyin kuitenkin ostamaan enkä ole päätöstä hetkeäkään katunut :D

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa täältäkin :D
Oletkin todellinen pioneeri tässä harrastuksessa, kun olet rakentanut itse piipparin.
Itse en ole edes harkinnut vastaavaa :? :P
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
tipu
Metallinetsijä
Viestit: 300
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tipu »

Kiitoksia :D
Tuohon rakenteluun vaikutti vahvasti se ,että olen saanut elektroniikka alan koulutuksen !Erikoisimpia löytöjä tekeleellä oli sepän takoma atrain ja piisamin raudat! Ensi kokemus läheisellä uimarannalla sai minut vakuuttumaan laitteen näppäryydestä . Saalis 20 rautanaulaa,10 kaljapullon korkkia,5 kaljapurkin klipsiä .pari metallin sirua ja 5 centin kolikko! Eli ansion puolelle meni!!Pitäisköhän tuo ilmoittaa verottajalle kun keräily pullotkin on verollista tuloa!
Laitteen toiminta hieman askarrutti . Kaljapurkin klipseillä se antoi kirkkaan äänen ja näytti hopea löytöä! Pullonkorkit antoivat hieman matalemman äänen ja nättö kupari löydön samoin 5c kolikko.Raudan se ilmaisi aivan oikein.
tipu
Metallinetsijä
Viestit: 300
Liittynyt: 25 Heinä 2011, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tipu »

:D Niin tuo uimaranta jutustelu koski sitä minun uutukaista Garrettia
Avatar
kalle
Metallinetsijä
Viestit: 304
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 12:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja kalle »

tipu kirjoitti:Kiitoksia :D
Tuohon rakenteluun vaikutti vahvasti se ,että olen saanut elektroniikka alan koulutuksen !Erikoisimpia löytöjä tekeleellä oli sepän takoma atrain ja piisamin raudat! Ensi kokemus läheisellä uimarannalla sai minut vakuuttumaan laitteen näppäryydestä . Saalis 20 rautanaulaa,10 kaljapullon korkkia,5 kaljapurkin klipsiä .pari metallin sirua ja 5 centin kolikko! Eli ansion puolelle meni!!Pitäisköhän tuo ilmoittaa verottajalle kun keräily pullotkin on verollista tuloa!
Laitteen toiminta hieman askarrutti . Kaljapurkin klipseillä se antoi kirkkaan äänen ja näytti hopea löytöä! Pullonkorkit antoivat hieman matalemman äänen ja nättö kupari löydön samoin 5c kolikko.Raudan se ilmaisi aivan oikein.
Tervetuloa Acemiesten joukkoon :)

Jokaisella on oma tyylinsä käyttää etsintä, toiset katsovat näyttöön ja toiset menevät pelkän kuulon varassa. Itse kuulun jälkimmäiseen kastiin. Acen näyttö on sen verran epätarkka ettei sitä liiemmälti kannata tuijotella. Jos etsin on coins-moodilla ja antaa signaalin, kannattaa valinta käyttää all metallin puolella ja huiskauttaa kohteen yli. Näin välttyy turhalta kaivelulta, sillä aika useinkin sattuu että etsin erehtyy pitämään jotain isompaa rautaa (esim isoa naulaa)kolikkokilinän arvoisena kohteena.
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Perry
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 16:41
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Perry »

Täällä uusi harrastelija Pohjanmaalta.

Vihdoinkin pääsin alkamaan tämänkin harrastuksen, kun postitse putkahti Ace 250 :)

Ensimmäiset testailut kotinurmikolla, enimmäkseen löytyi - kuten odotettua - vanhoja nauloja ja pari pullonkorkkia. Löytyipä sentään vanha oven salpa, tinasotilas ja vanha viila. Nyt syyhyttää päästä tonkimaan niihin kunnon paikkoihin :)
Avatar
Joness
Raavas Tonkija
Viestit: 623
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 20:56

Viesti Kirjoittaja Joness »

Tervetuloa porukkaan. Mullakin Ace250. Ja pikku vinkinä herkkyyden säätöön, jätä pari herkintä pykälää käyttämättä, muuten piippaa melkein jatkuvasti. Ja jos kolikoita etsit niin diskriminoi kaikki muut paitsi oikealla puolella olevat kolikko kuvakkeet. Tosin silloin kyllä menetät kulta-alueen ja rautakolikot. Mutta eipähän tarvii kaivaa kruunukorkkeja ja pulltabeja.
Garrett Ace 250
Garrett pro pointer
Minelab safari
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa mukaan harrastukseen, Perry :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Lukutoukka
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Elo 2011, 13:12
Paikkakunta: Vähäkyrö, Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Lukutoukka »

Morjens Perry!

Hyvinhän tuo alkoi, kun löytöjä tuli maan alta :)
Garrett ACE 350
Avatar
Toro
Metallinetsijä
Viestit: 122
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Toro »

Tännekin pitää esittäytyä kun kerran on valmis paikka. Täältä luettu siviilien hillitön rahan kylväminen sai minutkin vakuuttuneeksi aarteiden etsimisen hauskuudesta. Vaikka ikää on 57, niin silti hurahti ihan tosissaan Ja eikun parin viikon ankara pähkäily mitä laitetta pitäis hankkia. Garrett Ace 250 --> Teknetics Delta 4000 --> Fisher F4 --> Garrett EuroAce --> Syksy tulee - pitää joku saada. No nyt on.

Alkuun arvelin tonkia noilla hiekkamailla, niinku rannat ja hiekkasemmat koulun pihat ja muut kinkeripaikat. Muutamaa 1600-luvulta viljeltyy peltoo olen vongannut kuokittavaks, kun sielläkään ei tarttis nurmikon kunnosta välittää. Vähän on katotaan nyt vaiheessa farmareitten kanssa.
Kauas on pitkä matka - joskus lähellekin
-----------------------------------------------
Fisher F5
(Garrett Euro Ace)
Garrett ProPointer
Avatar
Joness
Raavas Tonkija
Viestit: 623
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 20:56

Viesti Kirjoittaja Joness »

Tervetuloa harrastamaan. Kyllä se siitä lähtee, Kun parit kivat löydöt spottaat niin se on lopulliseti menoa :lol:
Garrett Ace 250
Garrett pro pointer
Minelab safari
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa :D ja ikää on juuri sopivasti :wink: :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
ms.mese
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Joulu 2011, 14:53
Paikkakunta: Itälappi

Viesti Kirjoittaja ms.mese »

Jep, piti tulla esittäytymään. Pohjoisesta ollaan ja Itä-Lapista tarkemmin, vähemmistöön kuuluvaa naisenpuolta. Ikää on tarpeeksi. Kullankaivua on harrastettu aiemmin ja nyt "hurahduttu" sitten tähän metallinpaljastimella tapahtuvaan etsintään. Tilasin tuon Garretin uutuuden AT Goldin. Mennä kesänä lainasin jo jotain laitetta, ei jääny nimikään mieleen. Kiertelin Kutturan kultamailla, entisellä valtauspaikalla, pullonkorkkeja taisi löytyä eniten. Kärpänen puraisi ja asia jäi muhimaan. Sitten tässä syksyllä melkein naapuripellolta löytyi se ikiaikainen koru. Alkoi uudestaan kaihertaa paljastimen osto. Kesäisin tulee myös vierailtua tuolla itärajan toisella puolella useamminkin.
Tulis vain talvi ja menis äkkiin... routamaasta ei kai kannate vielä yrittää. :D
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Sulle vois olla Minelab 705 hyvä laite ,se toimii varmaan siellä päin melko hyvin.Siihen on se oma kullan etsintään tarkoitettu kela ,se voi olla hyvä.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin, ms.mese :D
Nyt jäi kiinnostamaan, millaisen ikiaikaisen korun löysit :P :P ?
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
ms.mese
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Joulu 2011, 14:53
Paikkakunta: Itälappi

Viesti Kirjoittaja ms.mese »

Leijona kirjoitti:Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin, ms.mese :D
Nyt jäi kiinnostamaan, millaisen ikiaikaisen korun löysit :P :P ?
Hei! En minä sitä löytänyt, viittasin siihen löytöön marraskuulla. :oops:
Garret AT Gold
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tervetuloa joukkoo :D
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Tervetuloa :D
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Tere tulemast :D
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Vastaa Viestiin