Todennäköinen rahakätkö Hämeestä

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Ongelmia tulee

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tallessa on kirjoitti:Ongelmia tulee olemaan museovirastolla jos lunastushinta on tuommoinen olematon hatustavedetty mutu hinta 26 rahaa ja 225 € . Tekee noin 8,65 € per raha. Luulisin että suurin osa löytäjistä ei todellakaan tästä lähin ilmoita löydöistään mv:lle.
Taisi kuitenkin käytännössä olla n. 10kpl(joista silti soisi maksetun enemmän, etenkin löydön historiallisen arvon takia).

Ja itse luulisin että se 1% ei jatkossakaan ilmoita löytöjään mv:lle, muut kyllä.
Rikos on aina rikos ja mielestäni potenssiin 100, jos se kohdistuu koko kansakunnan oikeuteen tietää historiastaan. Ja jos siitä vallitsee kovin laajalti erilainen näkemys, niin minun mielestäni joutaa kieltää tai muuttaa tarkasti kontrolloiduksi koko harrastus.
Jos uutisia on sattunut vilkaisemaan, niin paljon huonompaa aikaa nillittää mv:n korvauksista ei voisi olla. Jatkoa ajatellen, onhan "oman" kansanedustajanne asenne museotoimintaan ja historiaan selvillä...? :wink:
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Piipparoinnin kieltäminen tai muuttaminen tarkasti kontrolloiduksi ei minun mielestäni edistä kansakunnan tietämystä historiastaan. Jos piippailu kielletään kokonaan, niin ne esineet jotka ehkä nyt joidenkin harvojen kohdalla jäävät ilmoittamatta, jäisivät löytymättä kokonaan mutta lisäksi löytymättä jäisivät ne, joita tavalliset vastuulliset piipppailijat nykyään löytävät ja ilmoittavat.
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Ongelmia tulee

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Tallessa on kirjoitti:Ongelmia tulee olemaan museovirastolla jos lunastushinta on tuommoinen olematon hatustavedetty mutu hinta 26 rahaa ja 225 € . Tekee noin 8,65 € per raha. Luulisin että suurin osa löytäjistä ei todellakaan tästä lähin ilmoita löydöistään mv:lle. Kansainväliset keräilijämarkkinat varmaan houkuttaa enemmän. Itse tosin toivoisin että kaikki löydöt jäisi jälkipolville täällä Suomessa. Muutosta on saatava aikaan tai Suomen historia jämähtyää paikoilleen kun löytöjä ei enään ilmoiteta.
Eiköhän me kumminkin ilmoitella löytömme :D
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ongelmia tulee

Viesti Kirjoittaja brosse »

Kätkäläinen kirjoitti: Eiköhän me kumminkin ilmoitella löytömme :D
Kyllä, näin tehdään :lol:
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Avatar
Lepanovski
Metallinetsijä
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Marras 2010, 14:52
Paikkakunta: Pirkkala City

Viesti Kirjoittaja Lepanovski »

Juttu oli hyvä/huono.
Pelkään vaan pahoin että tuo johtaa.... ulkomaan vientiin,
eli ulkomaille myyntiin.
Valitettavan kylmä tosiasia :(
jehud
Metallinetsijä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Touko 2010, 10:13

Viesti Kirjoittaja jehud »

eurot on viety pankkiherrojen perseeseen ja kreikkaan ja pienituloiselle piipparille ei jää edes omia löytöjä:) tämä nykyinen velkataantuma aiheuttaa tulevaisuudessa kovat leikkaukset kaikkiin julkisiinpalveluihin, myös museo palveluihin, joten sinänsä sama lunastaako museo niitä, kun kohta niillä on puolet pienempi budjetti. Voiko suomalainen rahvas edes nähdä omia löytöjänsä missään museossa luovuttamisen jälkeen. Enpä usko että niitä missään edes esillä pidetään. Siellä ne pölyyntyy arkistometreissä. Minusta on kohtuutonta että tämäkin kaivuumies omilla rahoilla ja raskaalla työllä tekee merkittävää työtä ja kun jotain löytyy, niin kaikki viedään ja korvaus ei edes maksa laitteiden hintoja saatikka muita kuluja. Tämäkin ruohonjuuritason kaveri kaivoi päivänvaloon enemmän historiaa,kuin nuo valtion kovapalkkaiset tyhjäntoimittajat. Rikollistakin hänestä yritettiin leipoa. Eipä museota kiinnosta alan harrastajien mitkään muut asiat,mutta heti kun jotain edes hiaman arvokkaanpaa löytyy, niin hyvä ettei mieheltä vaatteita päältä viety. Suomalainen herran pelko on tälläkin foorumilla kateuden kanssa kovassa kurssissa. Sitä ei voi kuin ihmetellä. Jos valtio/museo määräisi kaikkien välineet valtiolle luovutettavaksi ja tuhottavaksi, niin väitän että 90% tämänkin foorumin väestä pitäisi etsimiänsä jääkaapissa ennen luovuttamista :D tällä hetkellä etsijälle jää vain maksajan ja orjan rooli. Ainoat ketkä hyötyvät tästä nykyisestä käytännöstä ovat pari väline kauppiasta ja museo mikä vie kunnian löydöistä ja pilanpäiten maksaa suolarahat. Laitankin haasteen ilmaan ja kerään kaverille vapaaehtoisen kolehdin, jos se hänelle sopii. Itse olen valmis laittamaan 50€ pesämunan, että saadaan edes laitteet maksettua. Tai jos kelpaa niin x-terranikin olisi mulla tyhjänpanttina eteisessä uusi laite jo mielessä. hyvää joulua kaikille:) mä lähden tästä töihin jouluksi siitä saa vielä palkankin toisin kuin noista kaiveluista:)
varusteina
kova perusvitutus.
Tallessa on
Metallinetsijä
Viestit: 207
Liittynyt: 30 Heinä 2011, 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Saitteko edes kunniakirjan? Sillä nimittäin elättää perheensä ja maksaa kulunsa ainakin pari seuraavaa vuotta. :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Tuossa lehtijutussa pisti silmään sanat HARRASTAJA-ARGEOLOGI ja intendentti Leena Ruonavaaran lausuma AMATÖÖRIARGEOLOGI.

No voi v..ttu jos joku tulee pellolla minulle kertomaan että olen joku argeologi,niin vedän kyllä lapiolla kulmaan sitä tyyppiä. :evil:

Jos omistaa piipparin ja harrastaa sillä romujen etsintää,niin tekeekö se argeologin?
Tallessa on
Metallinetsijä
Viestit: 207
Liittynyt: 30 Heinä 2011, 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Siis nämä Herrat löysivät 9 kpl ja heidän ansiostaan tutkijat 17 kpl, näin alkuun. Tekee mielestäni 26 kpl. Ilman näitä herroja kukaan ei koskaan olisi näitä löytänyt. Saitteko muuten kunniakirjan löydöstänne huikean rahapalkkion lisäksi?
Avatar
villimies
Raavas Tonkija
Viestit: 682
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 21:10
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja villimies »

P.Aholainen kirjoitti:Tuossa lehtijutussa pisti silmään sanat HARRASTAJA-ARGEOLOGI ja intendentti Leena Ruonavaaran lausuma AMATÖÖRIARGEOLOGI.

No voi v..ttu jos joku tulee pellolla minulle kertomaan että olen joku argeologi,niin vedän kyllä lapiolla kulmaan sitä tyyppiä. :evil:

Jos omistaa piipparin ja harrastaa sillä romujen etsintää,niin tekeekö se argeologin?
No joo, niin minäkin tekisin, koska olen harrastaja-arkeologi :)
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Sorry kun meni nuo geet ja koot sekaisin.
Nimittäin en ole kumpaakaan vaan harrastaja piipparoija tai metallinetsijä.

Villimies ootko oikeesti harrastaja-arkeologi vai ...?
Viimeksi muokannut P.Aholainen, 25 Joulu 2011, 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Tallessa on kirjoitti: Saitteko muuten kunniakirjan löydöstänne huikean rahapalkkion lisäksi?
Taitavat olla vaihtoehtoina lahjoitus(saa kunniakirjan, ei rahaa) ja lunastuttaminen(hieman rahaa, ei kunniakirjaa).
Avatar
Etsijä
Innostunut Etsijä
Viestit: 96
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 12:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Etsijä »

Tämä ansaitsisi oman ketjunsa, mutta linkitän nyt tähän
http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/331419

Kävin aikanaan juttelemassa tuosta lampusta Hirvosen kanssa ja kerron miten museolle luovutus hänen kertomuksensa ja minun muistini mukaan meni:

Iltapäivälehtien, niiden molempien, toimittajat olivat liikeessä tekemässä juttua lampusta ja sen löytäjästä. Tässä vaiheessa museoviraston edustejat paukkaavat sisään vaatien lamppua itselleen, sanamuotona muistini mukaan "me tultiin hakemaan se lamppu". Tässä vaiheessa Hirvonen sanoi etteikö asiasta voisi keskustella kun tässä ovat nämä toimittajatkin paikalla? Tämän jälkeen oli museon edustajilla mennyt pupu pöksyyn ja ääni muuttunut paljon mukavammaksi.

Tästä lampusta ei ole kuulunut sanaakaan enää sittemmin, ilmeisesti jossain museon kellarissa pölyttymässä jos edes kukaan tietää missä on enää.
Huom. Tästäkään lampusta ei löydy äkkiseltään kuvaa netistä, en tiedä löytyykö museon sivuilta, mutta edelleen muistuttaisin että kuvatkaa löytönne hyvin ennen museolle luovuttamista. Silläkin voi tienata rahaa.

Voisiko joku arvioida paljonko löydettyjen kolikkojen 26 kpl huutokauppa-arvo olisi?
-Minelab Sovereign GT-
-Teknetics T2-
Avatar
karhu72
Metallinetsijä
Viestit: 491
Liittynyt: 23 Heinä 2008, 02:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja karhu72 »

Etsijä kirjoitti: Voisiko joku arvioida paljonko löydettyjen kolikkojen 26 kpl huutokauppa-arvo olisi?
Huutokauppa-arvoa on mahdotonta arvioida kun ei tarkalleen tiedä mitä kolikoita on löytynyt, miltä vuosilta ja mikä on löytyneiden rahojen kunto.
Näillä edellä mainituilla tiedoilla pystyisi jonkinlaisen arvioin antamaan.
XP Deus
___________________________
Saksalaisen 900-1000-luvun rahan fragmentti.
Tallinna 1400-luku
Kustaa Vaasa klipping 1521.
Gotland, Søren Norby, skilling (Christian II, 1518 - 1523), Lyöty Kuusistonlinnassa

http://www.numismaatikko.fi
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Tuossa 24/12 julkaistussa uutisessa kerrotaan, että kumpikin miehistä sai 450€. Museoviraston lähettämässä kirjeessä korvaussumma on puolet pienempi(225€), eli onko onnistuttu tinkimään isompi korvaus vai onko tässä uutisjutussa menneet henkilökohtaiset korvaukset ja kokonaismäärä sekaisin kuten luulen? Mielestäni 900€ yhdeksästä kolikosta olisi hyvin saatu. Tosin jos kaverukset olisivat vahingossa samantien kaivaneet kaikki 26 kolikkoa, korvaus olisi kai ollut 1260€ tai 2520€... ja löytyihän sieltä kolikoiden lisäksi muutakin merkittävää ja paljon todennäköisesti on vielä löytymättä. :?
Avatar
villimies
Raavas Tonkija
Viestit: 682
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 21:10
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja villimies »

P.Aholainen kirjoitti:Villimies ootko oikeesti harrastaja-arkeologi vai ...?
No juu, jos nyt ilkeää itseään sellaiseksi nimittää :wink:
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
JN
Raavas Tonkija
Viestit: 517
Liittynyt: 20 Heinä 2010, 21:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja JN »

jehud kirjoitti: Eipä museota kiinnosta alan harrastajien mitkään muut asiat,mutta heti kun jotain edes hiaman arvokkaanpaa löytyy, niin hyvä ettei mieheltä vaatteita päältä viety. Laitankin haasteen ilmaan ja kerään kaverille vapaaehtoisen kolehdin, jos se hänelle sopii. Itse olen valmis laittamaan 50€ pesämunan, että saadaan edes laitteet maksettua. Tai jos kelpaa niin x-terranikin olisi mulla tyhjänpanttina eteisessä uusi laite jo mielessä. hyvää joulua kaikille:) mä lähden tästä töihin jouluksi siitä saa vielä palkankin toisin kuin noista kaiveluista:)

Kiitokset vaan jehudille kauniista ajatuksesta, mutta mielestäni ei ole tarpeellista kerätä kolehtia. Ei tämä kumminkaan ole tapa vaurastua. Perään kuulutan vain viranomaisilta oikeudenmukaisuutta. Se on vaan harmi, että henkilöt jotka on päässyt "päättäjiksi" lunastusasioissa eivät ole välttämättä sopivia ihmisiä virkaansa. Siellä on todennäköisesti käynyt perinteinen "minulla on valtaa"-ahaa elämys. Tämä yle-uutisten juttu on vain hätäinen lyhennelmä Hämeen Sanomien jutusta. Ja summa on virheellinen eli oikeasti se on 450 yhteensä. Ja ei ole tullut diplomia.

Se harmittaa tosissaan, että MV tämän kaiken lisäksi moittii toimintaamme.

Onko Hämeessä joku kuka osaisi skannata lehdestä jutun? Siellä on Ruonavaaran haastattelu ja siinä selviää MV:n mielipide "huiskijoista".
Joo tiedän, että kaikki viranomaiset eivät ajattele samalla tavalla. Mutta henkilöt ketkä ovat päättävissä elimissä ovat tätä mieltä.
Fisher F75, Garrett propointer.
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
JN
Raavas Tonkija
Viestit: 517
Liittynyt: 20 Heinä 2010, 21:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja JN »

P.Aholainen kirjoitti:Tuossa lehtijutussa pisti silmään sanat HARRASTAJA-ARGEOLOGI ja intendentti Leena Ruonavaaran lausuma AMATÖÖRIARGEOLOGI.

No voi v..ttu jos joku tulee pellolla minulle kertomaan että olen joku argeologi,niin vedän kyllä lapiolla kulmaan sitä tyyppiä. :evil:

Jos omistaa piipparin ja harrastaa sillä romujen etsintää,niin tekeekö se argeologin?
En välttämättä ottaan rupea lyömään, mutta en kyllä itsekään koe itseäni arkeologi nimeä kantavaksi.
Vaikka eihän me voida olla mitään muita, kuin amatööriarkeologeja. Museoviraston Ruonavaara on näin sanonut ja muuta vaihtoehtoa ei ole. Viranomainen on aina oikeassa :twisted:
Fisher F75, Garrett propointer.
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

JN kirjoitti: Onko Hämeessä joku kuka osaisi skannata lehdestä jutun? Siellä on Ruonavaaran haastattelu ja siinä selviää MV:n mielipide "huiskijoista".
Kiinnostaisi kyllä lukea tuo artikkeli... ei ilmeisesti nettijulkaisua löydy?
JN
Raavas Tonkija
Viestit: 517
Liittynyt: 20 Heinä 2010, 21:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja JN »

Pekka Muikku kirjoitti:
JN kirjoitti: Onko Hämeessä joku kuka osaisi skannata lehdestä jutun? Siellä on Ruonavaaran haastattelu ja siinä selviää MV:n mielipide "huiskijoista".
Kiinnostaisi kyllä lukea tuo artikkeli... ei ilmeisesti nettijulkaisua löydy?

On kyllä, tosin se on maksullinen.

http://www.hameensanomat.fi/
Tuosta, kun kelaat vähän alaspäin. En tiedä tuleeko jossain vaiheessa maksuttomaksi
Fisher F75, Garrett propointer.
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
00na1
Innostunut Etsijä
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:00
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja 00na1 »

Juu,kyllähän P.aholainen kirjoittelee asiaa,kyllähän multakin tollanen nimittelijä sais lapiosta.
Ei se että omistaa etsimen tee kenestäkään "argeologia",sehän olis sama asia kun lapion omistaja olis kaivinkoneyrittäjä.
Nuo kirjoitusten "harrastelija argeologi"yms,muu roska on todennäköisesti sitä toimittajan vapautta.Kyllähän juttu noilla värittyy,siinä määrin että olen kieltäytyny nykyisin kaikista ammattiini kuuluvista haastatteluista.

Tuo löydöstä maksettu palkkio on niin pöyristyttävän huono,että oikeesti vi...taa löytäjän puolesta.
Itse en näillä vuosilla enää kaipaile mitään kunniakirjoja.
Täällä päin noita löytöjä kun ei oikein tahdo ilmoitettavaksi asti löytyä :wink: .

Museovirasto töppö sakki vain taitaa ku.ta omaan kuppiinsa.
Whites eagle spectrum/ whites xlt,e-track ja excalibru
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kuva
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Eipä tullut rikkauksia mutta tulipahan jälkipolville näkemistä vuosisatojen päähän meistä kun aika jättää.Onhan rahallinen palkkio mittakaavassa verrattuna muihin maihin aika mitätön,mutta muistetaan että asumme Sarvikuonojen maassa missä raha menee rahan luokse.Omasta mielestäni jatketaan samaa rataa ei oteta herneitä venttiiliin museovirasto jatkaa omaa taivalta ,saahan sinne laittaa viestiä omalta taholta kuka löydön on tehnyt.Jos asia nakertaa ja ehkä kannattaa kysyä vielä jostain lakiasiaintoimistoista mielipidettä kovaus summan johdosta.Hyvää tulevaa vuotta kaikille .Olen puhunut :lol:
Garrett Ace 250
Avatar
Panomies
Metallinetsijä
Viestit: 183
Liittynyt: 19 Syys 2009, 11:52
Paikkakunta: Hellzinked

Viesti Kirjoittaja Panomies »

On Kaunis Suomi kyllä köyhä maa :?
Eesit sentään tietää omansa historiansa arvon.
ATX, T-2, ACE300i, White's Bullseye TRX, Pistol Probe, Garrett Pro pointer, Lesche Digging Cutting Tool. Fiskars taittolapio, Sniper Spade (ruostumaton) Evolution Extreme Blade (ruostumaton) sand scoop EVROEXCAVATOR-2 v.22 (ruostumaton).
Vastaa Viestiin