Golden Mask

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Sergei
Metallinetsijä
Viestit: 213
Liittynyt: 10 Kesä 2009, 21:07
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Sergei »

Ei ehkä kuulu tähän ketjuun, mutta kysynpähän kuitenkin, että mistäs Velsku aikoinaan ostit tuon 15" WOT:n?
Minelab Safari
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Ebaysta tilasin UK:sta tuon WOT:n.

Sunnuntaina GM3+ toimi loistavasti, pellolla ja myös umpimetsässä. Boosti oli koko ajan päällä ja VCO:ta tuli opeteltua kuten kaikkea muutakin hommasta.

Paras oli, kun löysin hyvän "kaiva kaiva" signaalin. VCO päällä vähän aprikon, että hyvin pieni kurnutus tuossa käy, mutta joka tapauksessa signaali oli 100% kaivettava. Kaivoin ison kuopan ja pinpointtasin suuren rautanaulan. Tämän jälkeen testasin etsimellä vielä kuoppaa ja kasaa ja hyvä piippaus jatkui. Löytö oli 5p 1963. Samassa reiässä siis suuri ruosteinen rautanaula ja kuparipenni ja laite hoiti tilanteen täydellisesti.

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Tuohan oli jo todellinen testitilanne ja tulos mainio.
Taitaa GM3+ jutella sellasta murretta että sen täydellinen opppiminen vie aikaa, mutta hetihän sillä tulosta näyttää syntyvän.
Suomen Metallinetsijät Ry
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Itse seisoin vieressä kun Velsku nuo kaivo reijästä ja täytyy sanoa että oli vakuuttavaa. Reikä ei ollu kovin iso eli ihan vierekkäin ovat olleet.

GM:n murre on kyllä ihan omanlaisensa mutta kuitenkin hyvin selkeä eli pienellä panostuksella sen kyllä oppii kuka vaan. Varsinkin kun on vähän kokemusta ennestään takana niin sen oppii nopeasti. Ainut ongelma on kun yrittää sanallisesti selittää eri ääni niin tahtoo eri asioita kuvaavat sanat olla hakusessa. Siellä kun on pehmeyttä, pyöreyttä, kurnutusta, katkeilua, epätarkkaa sijaintia, ym. Pitää varmaan kirjottaa uus sanakirja :twisted:
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Jep, kirjoitin "iso kuoppa", käytännössä reikä oli vain kohtuullisen syvä. Mutta ei ollut perus ruohotulppa, jonka alla tippunut kolikko on, vaan tyypillinen peltokuoppa. Iso kun on suhteellinen käsite. Eli jokunen tällainen kenttälapiollinen tarvaraa.

Kolikko ja naula oli joko päällekäin tai erittäin lähekkäin. Kahta signaalia en kuopasta erottanut. VCO:lla vain puhtaassa kuparisignaalissa oli hyvin vähän jotain hetkellistä epämääräistä kurnutusta pyöreän pehmeästi kirkkaan äänen äärialueilla :P

Onnistuiko kirjallinen kuvaus? :twisted:

Suosittelen siis keseppa, että piirrä "äänikuvat" sanallisen selityksen tueksi. Eli käyriä, jossa taajuus kasvaa ylöspäin ja sivusuunnassa kelan liike kohteen päällä.


Hyvää tuossa oli myös, että metsässä etsiessä piippaavat kivet eivät antaneet hopeasignaalia, kuten Explorerissa. (siinä on "ohut hopea signaali", eli ristikko hopealla, mutta signaali ohkaisen/hennon kuuloinen, eli sama kuin syvällä olevalle hopeaesineelle). GM:llä noille kiville normi ääni signaali oli tosi hyvä vaikka raudan discriminointi päällä, mutta VCO:lla pelkkää kurnutusta, eli "äläkaivaÄläkaiva"/"RautaaRautaa".

Eli piippaavien kivien kohdalla GM:n erottelu on huomattavasti selkeämpää, mitä Explorerin! (kukapa haluaisi jättää mahdollisen syvän hopeaesineen kaivamatta)

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Hyvä huomio nuo piippaavat kivet. Mulla ei niitä vielä ole paljoa tullu vastaan kun en paljoa ole metsässä GM:llä möyriny.

Tuo VCO:n käyttö tunnistamisessa on mulla kans jääny vähä paitsioon mutta nyt kun näki sun käyttävän sitä niin pitää perehtyä siihen enemmän. Vaikuttaa erittäin toimivalta toiminnolta.

Pitää miettiä tuota äänikuvan piirtämistä. Siinä vois olla yks apukeino äänien selvittämiseen. Kiitti vinkistä.
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

No, kyseessä on uusi lelu. :P

Explorerin jo osaan, keväästä 2007 asti sitä käyttänyt, mutta tässä olen vielä oppimiskäyrällä. Eli miellään opettelen tätä sen ajan, mitä voin. Haasteet myös kiinnostaa...

GM3+:aan olen tosi tyytyväinen, mutta vertailevaa testiä en ole tehnyt. En siis voi sanoa, onko parempi tai syvempi kuin tuo explorer. Nopeampi se on ja mekaniikaltaan parempi. Toisin muotoiltuna en vielä tiedä, milloin tulen käyttämään tulevaisuudessa kumpaakin maksimoidakseni aarteenlöytövoimani. Mutta nyt mulla on vaimollekin tai jollekin kaverille hyvä laite jos ja kun joku haluaa lähteä mukaan.

Fiilis pohjalta siis menen täysin ja tuossa on vielä uutuuden ja oppimisen viehätys, joten sitä käytän nyt pääasiassa.

Ehkä sekin kuvaa vähän laitetta, että vaikka tuollainen explorer on mulla myös käytössä, niin silti viitsin käyttää tuotakin laitetta. Ennen siis noita vertailevia testejä en usko menettäväni mitään käyttäessäni tuota.

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Velsku kirjoitti: Ehkä sekin kuvaa vähän laitetta, että vaikka tuollainen explorer on mulla myös käytössä, niin silti viitsin käyttää tuotakin laitetta. Ennen siis noita vertailevia testejä en usko menettäväni mitään käyttäessäni tuota.

- Velsku
Juu, en usko, että menetät mitään käyttäessäsi ko. laitetta vanhoilla paikoilla. Saattaa hyvinkin olla, että päinvastoin löydät Gm3+ kamaa paljon enemmän kuin Explorerilla, ihan pelkästään jo tuon huomattavasti nopeamman palautumiskyvyn takia.

Itsekkin olen rapsutellut tässä päätäni, että miten paljon Gm3 löysi lisää kamaa mielestäni aika huolella moneen kertaan läpikäydyiltä alueilta, toki laitteessa on dd kela vakiona, mutta tuskin se selittää yksinomaan löytöjen määrä, ehkä se on vaan siksi, että Gm3 on yksinkertaisesti todella hyvin optimoitu löytämään kamaa pahimmistakin rautapaikoista. :P
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Tällainen "off topic" kysymys: Miksi muuten poistit kysymysviestin, johon vastasin?

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Velsku kirjoitti:Tällainen "off topic" kysymys: Miksi muuten poistit kysymysviestin, johon vastasin?

- Velsku
Siksi kun arvelin, että ei kysymykseni ollut mielestäni nyt niin ihmeellinen ja kun vastausta ei alkanut kuulumaan, päätin sitten poistaa sen, ei sen kummempaa. :oops:

Eli poistamani kysymys taisi olla jotenkin tähän tyyliin kirjoitettu, Kun olet kirjoittanut tuosta Gm3+ varsin positiiviseen sävyyn, niin meinasitko pistää Explorerin eläkkeelle näistä vanhojen paikkojen etsinnästä ja siirtyä käyttämään Gm, ko. paikoissa?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Miten uusimmat GM kokemukset?
Entä uudet omistajat?

Itse yritin tänään tehdä vertailua GM3+:n ja explorerin välillä. Explorer ei vain käynnistynyt enää. Akut ehkä loppu, vaikka niitä ei ollut juuri käytetty!

Toivottavasti ei ole mennyt pimeäksi koko laite. =(

No, euron kolikon piilotin niin syvälle maahan siten, että manuaali GB ja boosti päällä vielä löytyi kun laittoi herkkyyden 9-10:n (6:lla ei ilmoittanut mitään, eli herkkyys merkkaa myös syyvyttä!). En mitannut syvyyttä, mutta syvällä oli, arvio ~35cm. Olisin testannut mitä explorer sanoo tuosta. Kelaa GM:llä kärsi vähän nostaa maastakin, ennen signaalin katoamista.

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Velsku kirjoitti:Miten uusimmat GM kokemukset?

Itse yritin tänään tehdä vertailua GM3+:n ja explorerin välillä. Explorer ei vain käynnistynyt enää. Akut ehkä loppu, vaikka niitä ei ollut juuri käytetty!

Toivottavasti ei ole mennyt pimeäksi koko laite. =(

No, euron kolikon piilotin niin syvälle maahan siten, että manuaali GB ja boosti päällä vielä löytyi kun laittoi herkkyyden 9-10:n (6:lla ei ilmoittanut mitään, eli herkkyys merkkaa myös syyvyttä!). En mitannut syvyyttä, mutta syvällä oli, arvio ~35cm. Olisin testannut mitä explorer sanoo tuosta. Kelaa GM:llä kärsi vähän nostaa maastakin, ennen signaalin katoamista.

- Velsku
Kävin tänään kokeilemassa Gm3, mutta eihän tuosta mitään tullut, koska kaikki parhaat paikat ovat, joko pitkällä heinällä tai sitten viljelyssä, kyllä muuten sapettaa.

Kone kyllä pelaa aina yhtä nätisti, ei siinä mitään ja olen myös kokeillut tuota VCO äänijuttua, kyllä siitä näyttäisi oleva hyötyä noiden isompien rautojen tunnistamisessa.

Oliskohan Explorerin akun kontaktipinnoissa jotain hapettumista, joka häiritsee koneen toimintaa tai sitten laite rupesi mököttämään, kun uusi laite osoittautui liian hyväksi tekeleeksi. :P

Jos euro löytyi noin syvältä maasta ja vielä vasta piilotettuna, niin uimarannalla etsintäsyvyys voisi olla aika kiva. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
sylom
Metallinetsijä
Viestit: 150
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 13:11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sylom »

Itse olen tuore GM3:n omistaja ja opetteluvaihe menossa, muutamia peltolöytöjä tullut jo tehtyä. Raudan erottelu kerrassaan erinomainen....
Auto GB:llä olen vielä mennyt, jolloin riittää Thresholdin ja Discr.levelin säätelyt.

Discr.levelin olen pitänyt nelosessa ja lupaavia koheita sillä on hyvä analysoida lisää säätämällä namikka kymppiin, jolloin raudat tulevat vielä paremmin esiin, tosin syvyys kärsii tässä.

Kone on selvästi parhaimmillaan pellolla. Rannalla ongelmaksi muodostuvat "hyvien" signaalien suuri määrää olut ,repäisy ja viinapullon korkeista. Tosin manueeli GB on vielä täysin opettelematta ja kuulisinkin mielellään kokemuksianne ja vinkkejänne sen nikseistä, laite voisi olla hyvä myös rannalla kunhan oikeat säädöt vain löytyvät.
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Fiskars kenttälapio
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

sylom kirjoitti:Itse olen tuore GM3:n omistaja ja opetteluvaihe menossa, muutamia peltolöytöjä tullut jo tehtyä. Raudan erottelu kerrassaan erinomainen....
Auto GB:llä olen vielä mennyt, jolloin riittää Thresholdin ja Discr.levelin säätelyt.

Discr.levelin olen pitänyt nelosessa ja lupaavia koheita sillä on hyvä analysoida lisää säätämällä namikka kymppiin, jolloin raudat tulevat vielä paremmin esiin, tosin syvyys kärsii tässä.

Kone on selvästi parhaimmillaan pellolla. Rannalla ongelmaksi muodostuvat "hyvien" signaalien suuri määrää olut ,repäisy ja viinapullon korkeista. Tosin manueeli GB on vielä täysin opettelematta ja kuulisinkin mielellään kokemuksianne ja vinkkejänne sen nikseistä, laite voisi olla hyvä myös rannalla kunhan oikeat säädöt vain löytyvät.
Mun mielestä rannalla kannattaa mennä ihan automaatilla kuten ilmeisesti oot tehnykki. Roskasella paikalla se on helpompi hallita ja lisäks rannalla tahtoo tuo maahäiriö muuttua kulkiessa, ainakin täällä meren rannalla. Lisäks tuolla automaatillaki löytää jo niin syvältä että alkaa oleen tuskaa kaivaa varsinkin kuivassa hiekassa.

Disc leveliä kannattaa rohkeesti lisätä varsinki roskasella paikalla. Asteikon 6 discriminoi vasta foliot ja ainaki mun oma kultasormus tulee vielä läpi eli ei pitäis jäädä mitään kovin arvokasta löytämättä. Ehkä joku ohut kultaketju vois mennä ohi.

Manuaalista maahäiriötä kun käyttää niin pitää olla aika varovainen herkkyyden säädön kans. Se tulee helposti laitettua liian reippaalle jolloin alkaa tuleen haamusignaaleja ja rautakohteetki tuntuu aluks hyviltä kunnes vähä kaivat. Lisäks pitää aina muistaa säätää threshold uusiks kun vaihtaa automaatista manuaaliin tai toistepäin. Kun pumppaat kelaa niin koita välttää kelan viemistä ihan maahan asti. Se helpottaa vähä oikean säädön löytämistä.

Mulla on parhaillaan työn alla arvion kirjottaminen noista GM laitteista ja ne tulee esille Finndetectorin sivulle jahka saan ne valmiiks. Tarkotus ois koota hyviä vihjeitä käyttöä varten eli jos on jotain mielessä mikä mielestäs pitäis olla siinä mukana niin viestiä mulle.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Velsku kirjoitti:Miten uusimmat GM kokemukset?
Entä uudet omistajat?

Itse yritin tänään tehdä vertailua GM3+:n ja explorerin välillä. Explorer ei vain käynnistynyt enää. Akut ehkä loppu, vaikka niitä ei ollut juuri käytetty!

Toivottavasti ei ole mennyt pimeäksi koko laite. =(

No, euron kolikon piilotin niin syvälle maahan siten, että manuaali GB ja boosti päällä vielä löytyi kun laittoi herkkyyden 9-10:n (6:lla ei ilmoittanut mitään, eli herkkyys merkkaa myös syyvyttä!). En mitannut syvyyttä, mutta syvällä oli, arvio ~35cm. Olisin testannut mitä explorer sanoo tuosta. Kelaa GM:llä kärsi vähän nostaa maastakin, ennen signaalin katoamista.

- Velsku
Nyt on tainu explorer säikähtää pahemman kerran. Menny ihan pupu pöksyyn :shock: :? 8) . Eiköhän se siitä herää kun vähä rassaa kontakteja ja antaa lisää virtaa akkuun.

Hyvän testin oot tehny. Herkkyys tosiaan vaikuttaa aika paljon syvyyteen kuten myös threshold. Kokeileppa sitäkin miten se vaikuttaa. Sekä manuaalilla että automaatilla. Tuo 9-10 on jo aika paljo mutta hyvissä olosuhteissa voi jopa käyttää. Toivottavasti explorer herää uniltaan että pääset sitäkin kokeileen.

Noin 35cm on muuten melkonen syvyys jo vastakaivetulle kolikolle kuten etsijä82 totes :shock:
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Piti illalla laittaa Explorerin akut lataukseen ja heti aamulla testaamaan. Käyntiinhän se onneksi lähti. Pitää älylaturilla testata, onko joku akku jo mennyt vanhaksi, koska pari viikkoa sitten ladatut ja 1,5h käytetyt nuo akut oli. Kontaktipinnat on myös puhdistettu.

Käsittääkseni Sensitivity ei vaikuta automaatilla mitään. Tresholdin pidän aina kuuluvana, usein joko pienenä tai välistä kun haen syvyyttä ehkä aika lähellä maksimia, eli suurinta tasoa,jonka jälkeen signaalit muuttuvat epäselviksi. Treshold tuntuu vaikuttavan kaikkien eniten syvyyteen.

Olen hakenut manual GB:llä ja sensitivity 9:llä myös. Mutta joskus tulee "viivästyneitä signaaleja" tai signaaleja, kun kela käy lähellä isoa metalliesinettä, muttei vielä ylitä sitä.

Tuo manual GB on myös lähes aina, kun vähän matkaa etsii pielessä. Eli kun liikkuu eteenpäin hakiessa, kannattaa silloin tällöin "pumpata" ja testata vaatiiko uudelleen säätöä.

Uimarannoilla (korkkirannoilla) en ole GM:ää vielä testannut, mutta ainakin muualta löydetyt olutpullon korkit on ollut välistä vähän epäselviä signaaleita, jotkut taas hyviä. Jos noista korkeista löytää jonkun yhteisen käyttäytymismallin, niin ainakin osan voi teoriassa jo erottaa.


- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
sylom
Metallinetsijä
Viestit: 150
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 13:11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sylom »

Tosiaan automaatilla mentäessä Threshold ja Discr.level ovat ilmeisesti ainoat napit käytössä. Miten käytönnässä teette tuon manuaalisäädön esim. pellolla aloittaessa piippailun?
Itse kävin pellon viereisellä uimarannalla muutaman minuutin kokeilemassa laitetta ja täytyy sanoa, että automaatilla ja Discr.level kympillä singnaaleja tuli silti niin paljon, että askeltakaan ei voinut ottaa. Tietysti rauhallinen singnaalien analysointi ja verkkainen eteneminen auttaa asiaan.
Golden Mask 3
Garrett pro pointer
Fiskars kenttälapio
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kyllä se säätö menee vaan niinku ohjeessa sanotaan. Vähä tarkennuksena siihen. Ihan maahan asti ei kannata laskea kelaa kun pumppaa. Ääni joskus häviää kokonaan sillon ja sit se vinkasee kun taas nostaa. Sit vaan yrität säätää sen niin että ääni muuttuu mahdollisimman vähän. Rauhalliset liikkeet helpottaa säätöä. Kun saat sen kohdalle niin kovin paljoa ei tästä tarvi yleensä säätää ellet sit myöhemmin satu kovasti poikkeavalle maaperälle.

Discriminointihan ei tässä laitteessa hiljennä ääniä kokonaan raudan ym. kohdalla. Äänet vaan muuttuu katkonaiseks ja epämääräiseks. Eli signaalia kyllä kuuluu edelleen kymppiasennossa mutta vaan kirkkaat ja tarkat on hyviä.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tässä on jonkun Englantilaisen jampan kaikki vuoden reliikki löydöt Gm3+: http://detectorcommunity.ning.com/photo ... e=activity

On nuo laitteet varmaan ihan toimivia pelejä, mutta on noilla etsijöillä vähän eri hyvät paikatkin, myöskään kaikki löydöt eivät edes mahtuneet pöydälle.

Aivan järkyttävä läjä uber esineitä, mitään en ole koskaan löytänyt. :shock:

Itse kun löytäisi tänä vuonna edes karkeasti arvioituna vaikkapa 1/3 tuosta läjästä, niin olisin suht tyytyväinen tulokseen. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Akke65, mitenkäs sinun kokemuksesi tuosta Gm3, joko olet päässyt sitä testailemaan jossain pellossa?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Etsijä82 kirjoitti:Akke65, mitenkäs sinun kokemuksesi tuosta Gm3, joko olet päässyt sitä testailemaan jossain pellossa?
Ihan toimiva kapine tuntuu olevan, äänien opettelu menossa, tai oikeastaan opettelu olla kaivamatta ei niin "puhtaita" signaalia antavia kohteita. Eilen kävin viimeksi ulkoiluttamassa Gm3:sta ja löytöjäkin siunaantui kohtalaisesti. Manuaalista maahäiriötä käytettäessä löytösyvyydet kasvaa aika paljonkin. Ihan hyvä kakkoskoneena :) E-Trac pysyy vahvana ykköskoneena. Nopea palautuminen ja hyvä raudanerottelu Gm3:ssa todellakin on, kelaa saa liikuttaa vauhdilla verrattuna E-Tracciin...toisaalta keski-ikäisellä äijänkäppyrällä ei enää ole mihinkään kiire, askel on jo hidastunut ja lyhentynt luonnostaan muutenkin :lol:
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Akke65 kirjoitti:
Etsijä82 kirjoitti:Akke65, mitenkäs sinun kokemuksesi tuosta Gm3, joko olet päässyt sitä testailemaan jossain pellossa?
Ihan toimiva kapine tuntuu olevan, äänien opettelu menossa, tai oikeastaan opettelu olla kaivamatta ei niin "puhtaita" signaalia antavia kohteita. Eilen kävin viimeksi ulkoiluttamassa Gm3:sta ja löytöjäkin siunaantui kohtalaisesti. Manuaalista maahäiriötä käytettäessä löytösyvyydet kasvaa aika paljonkin. Ihan hyvä kakkoskoneena :) E-Trac pysyy vahvana ykköskoneena.

Nopea palautuminen ja hyvä raudanerottelu Gm3:ssa todellakin on, kelaa saa liikuttaa vauhdilla verrattuna E-Tracciin...toisaalta keski-ikäisellä äijänkäppyrällä ei enää ole mihinkään kiire, askel on jo hidastunut ja lyhentynyt luonnostaan muutenkin :lol:
Siitä hyvä kapistus tuo Gm3 on, että jos ääni ei kuullosta puhtaalta, niin poikkeuksetta ylös on noussut jotain romua.

Gm3 on tällä hetkellä minun ykköskone peltopuuhissa ja terra saa luvan hoitaa nuo uimaranta touhut, eli kaikki osa-alueet on hyvin katettuna, niin ei tässä kummempaa valittamista ole.

Olen itsekkin huomannut tuon loistavan palautumisnopeuden raudasta, siksi se onkin aika kone noissa peltohommissa, siellä se on kotonaan, kuin nyrkki silmässä. :lol:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Muutama kolikko olisi jäänyt kaivamatta jos olisin uskonut Gm:n ei niin selkeään ääneen, syytä en tiedä miksi äänessä on ollut pieni räkäisy eri suunnilta kokeiltuna, kutenkin yhdestä suunnasta niin selkeä puhdas ääni että oli katottava mikä siellä lojuu. 1700-1800 lukulaisia kolikkoja kuitenkin olivat eikä kolikot ylös kaivettua rautaa löytynyt siltä kohdalta. Yhtä asiaa vähän Gm:ssä moitin, automaattisäädöllä hyvän kohteen ei tarvitse olla kun kenttälapion polkaisun syvyydellä kun kohteen signaali on aika heikko vaikkakin puhdas ilman "rautaräkäisyä" Olen usein tarkistanut VDO:lla antaako kirkkaan kiljahduksen vai onko mukana matala mörähdys. VDO:ta käytettäessä jos kohteena on kolikko ääni alkaa matalammalta,keskellä kirkas ja taas matala ääni, ei kuitenkaan sellainen "mörähdys" jonka rauta antaa.
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Akke65 kirjoitti:Muutama kolikko olisi jäänyt kaivamatta jos olisin uskonut Gm:n ei niin selkeään ääneen, syytä en tiedä miksi äänessä on ollut pieni räkäisy eri suunnilta kokeiltuna, kutenkin yhdestä suunnasta niin selkeä puhdas ääni että oli katottava mikä siellä lojuu. 1700-1800 lukulaisia kolikkoja kuitenkin olivat eikä kolikot ylös kaivettua rautaa löytynyt siltä kohdalta. Yhtä asiaa vähän Gm:ssä moitin, automaattisäädöllä hyvän kohteen ei tarvitse olla kun kenttälapion polkaisun syvyydellä kun kohteen signaali on aika heikko vaikkakin puhdas ilman "rautaräkäisyä" Olen usein tarkistanut VDO:lla antaako kirkkaan kiljahduksen vai onko mukana matala mörähdys. VDO:ta käytettäessä jos kohteena on kolikko ääni alkaa matalammalta,keskellä kirkas ja taas matala ääni, ei kuitenkaan sellainen "mörähdys" jonka rauta antaa.
Niin, eihän gm3 ole mikään ihmelaite, jos kolikko on pystyssä tai muuten aivan raudan vieressä tai osittain sen alla, niin ei tietenkään signaali voi olla kovin kummoinen ja maaperän mineraalipitoisuus voi myös tehdä tepposia.

Uskoisin, että moni tommonen heikompi, mutta silti kaivettava signaali on voinut olla jokin yllä mainitsemistani asioista johtuva homma.

Sen asian olen pistänyt merkille, että threshold ja äänenvoimakkuus tulisi olla niin sanotusti balanssissa, muuten saattaa signaalit olla tavallista heikompia, eli ei nämä asiat ole täysin yksioikoisia juttuja, miltä ne aluksi voisi vaikuttaa.

Jos laitteen käyttö olisi nyt niin yksinkertaista, niin siitä jäisi puuttumaan se tietty haaste, joka pitää mielenkiinnon yllä. :)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
pätmän
Metallinetsijä
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Elo 2008, 17:44
Paikkakunta: Hevonkuusi

Viesti Kirjoittaja pätmän »

Pakkohan se on munki kommenttini Gm 3:ta antaa. Tänään tuli matkahuoltoon kyseinen laite finndetectorilta, ja eiku kasaan,lataukseen ja nurmikolle. On tullu tehtyä sinne 11 kuopan rata, jossa on musketin kuulaa kulta/hopea sormusta korvista nauloja tämänpäivän rahaa sekä tietenki nauloja :D
Ja sen mitä tossa oon kokeillu manuaalilla ja all-metal säädöillä syvin kuoppa jossa musketin kuula on 50cm kevyesti tuntu singnaalia antavan jopa noin 10cm nurmikon yläpuolella. Ja niin syvältä ei kyllä enää huvita kaivaa. Kokeilin vielä tässä pihan toisella puolella eri säädöillä "Diskriminaatio" jossa oon jo Garrettia,X-terra 705,e-Tracia ulkoiluttanu. Kävelin sellaset 20 metriä ja kuoppahan siihen piti kaivaa sen verran puhdas ääni oli, ja kuinka ollakkaan 32cm syvyydessä oli rusinankokoinen 4g painava lyijy pala/kuula, epäilin jo että nyt laite piippailee omiaan alkoi savea tulla vastaan ja noin 10-20 cm sivussa eli tämän rusinan yläpuolella noin 15cm syvyydessä oli raudan pala ja naula. Että hyvin tuntuu laitteessa erottelu pelaavan siitä on annettava +
Nähtäväksi jää mitä jo kolutulta nurmelta vielä löytyy. :D

Laitanpa mersun vähäksi aikaa sivuun ja ajelen tällä ladalla. :wink:
- Vaimo
- 3 käppänää
-
- Whites Bullseye II pinpointer
Vastaa Viestiin