NÄÄTÄ kirjoitti:
Tässä logiikassa vain on se heikkous, että kaikki tai ei mitään, jos välimalleja ei siis voida ajatellakaan. Täällä on kuitenkin spekuloitu vaihtoehtoisista menettelytavoista ja siitä miten metallinetsijät voisivat olla avuksi tutkimustoiminnassa. Jos tällaisesta totalitaarisesta ajattelutavasta ei voi poiketa, käy niin että pikkuhiljaa ne metalliesineet vain häipyvät sieltä maasta näiden "hämäräheikkien" toimesta. Eli eikö metalliesineiden kontrolloitu ylösnosto ja tarkkojen sijainti/syvyystietojen kirjaaminen olisi kuitenkin joskus parempi, kuin täysi mahdottomuus minkäänlaiseen tutkimustoimintaan sataan vuoteen. Ajattelen nyt tätä asiaa siltä kannalta että ne muutoin mahdollisesti häipyvät varkaiden taskuihin sekä, että metalliesineet eivät siellä maassa ainakaan parane, jos ne joutuvat odottamaan siellä vielä seuraavat 100+ vuotta.
Nostetaan kissa pöydälle. Pyydän anteeksi pitkäsanaisuuttani ja mahdollisesti vähän koukeroista kieltä, se on minulle tyypillinen maneeri, josta on vaikeaa päästä eroon. Pyrin myös välttämään liikaa jargonia tosin luotan suomalaiseen yleissivistykseen ja valveutuneisuuteen sen verran, että uskon voivani käyttää joitakin käsitteitä ilman, että se ketään häiritsee. Tähän hiukan off-topic huomautus aiheeseen liittyen, että minua vähän korpeaa nykymaailmassa se, että kaikesta pitää tehdä viihdyttävää showta ja vaikeat asiat (politiikassa, tieteessä jne.) pitää aina yksinkertaistaa jotta ”tavallinen kansa tajuaa”. Ei ole oikeastaan olemassa vaikeita asioita, on olemassa vain monimutkaisia asioita joiden ymmärtämiseksi riittää pieni vaivannäkö. Liiallinen yksinkertaistaminen on ihmisten töykeää aliarvioimista. Mutta asiaan.
Esineiden, kuten kaiken muunkin arkeologisen aineiston, tärkein ominaisuus on informaatioarvo ja tämä arvo on myös tutkimuksen kannalta se oleellisin seikka. Aina, kun arkeologi harkitsee avaavansa maan (ja nyt puhun tutkimuksellisiin tarkoituksiin tehtävästä kenttätyöstä, en esim. lakisääteisestä pelastuskaivaustoiminnasta), hänen täytyy pohtia ammattietiikan kannalta sitä kaikenkattavaa tärkeää kysymystä: ”Mitä sellaista informaatiota tämän kohteen kaivamalla saadaan, jota ei saataisi jättämällä kohde rauhaan”. Arkeologin toimintatapa on siis samankaltainen kuin lääkäreillä: potilas leikataan vasta, jos konservatiivista hoitokeinoa ei ole.
Jos nyt lähdetään sille linjalle, että noukitaan vain esineet pois jotta hämärämiehet eivät niitä saisi, ollaan ongelmallisessa tilanteessa. Mitä sellaisella aineistolla tekee? Esinetutkijat voisivat jotakin irti saada – tekotapoja, materiaalianalyyseja ym., mutta ei-esinetutkijat (valtaosa arkeologeja) kohauttelisivat olkapäitään – aineisto olisi jokseenkin hyödytön. Yritän selittää miksi.
Arkeologiset kontekstit ovat pirullisen harvoin yksiselitteisiä – usein on pikemminkin päinvastoin. Eriaikaiset ilmiöt limittyvät toisiinsa joskus kiusallisen monimutkaisella tavalla ja arkeologin yksi päätehtävä kaivausta tehdessään onkin koko ajan miettiä miten maassa havaitut eri ilmiöt ovat syntyneet ja mikä niiden suhde on kaivauksessa tehtyihin löytöihin. Tämä on siis se paljon puhuttu konteksti – se ei ole pelkkä esineen X fyysinen suhde ympäröiviin ilmiöihin, vaan se täytyy mieltää myös abstraktilla tasolla eli kysyä kysymys: ”Minkä prosessin kautta aineisto on joutunut siihen, mistä se löydetään ja mikä on tämän prosessin suhde muihin havaittuihin ilmiöihin tässä kohteessa.” Ongelmallisen tästä tekee se, että käytännössä tämä vaatii omin silmin havainnointia mikä puolestaan aiheuttaa sen, että kontekstin luotettava rekonstruoiminen olisi jälkikäteen vaikeaa, pahimmassa tapauksessa mahdotonta, silloin jos poistettaisiin vain esine maasta. Vaikka rekonstruointiin pystyttäisiinkin, aiheuttaisi se aineistoon aina ylimääräisen virhelähteen. Löytösyvyyksien jne. tarkkakin dokumentoiminen ei lopulta auta, koska ympäröiviä ilmiöitä ei pääse omin silmin näkemään sillä hetkellä, kun löytö on vielä suorassa suhteessa niihin. Tällainen ”tilkkutäkkikaivaminen” saisi aineistoon aikaan virhelähteen, joka tekisi siihen pohjautuvasta tutkimuksesta vähintäänkin haasteellista – kun otetaan huomioon, että arkeologinen tutkimus on jo tarpeeksi hankalaa ilman ylimääräisiä virhelähteitä, ei tällainen lisäongelma ole millään tavalla tervetullut. Mutta miksi se konteksti sitten on tärkeä?
Kontekstia pohtiessa päästään aidon informaation äärelle – toisin sanoen arkeologisten kohteiden ja ilmiöiden läsnäolo saa selityksen. Kun ilmiöille on selitys, voidaan ruveta esittämään vastausta tutkimuksen kannalta tärkeään kysymykseen, eli siihen minkä tyyppistä (ei kuitenkaan välttämättä eksaktisti juuri mitä) toimintaa kullakin kohteella on harjoitettu – tähän kysymykseen ei voida vastata vain esineitä tarkastelemalla. Huomattavaa kuitenkin on, että tässä vaiheessa puhutaan vielä informaatiosta, ei tiedosta. Tieto kertyy tutkimuksen kautta ja arkeologinen kenttätyö ei ole tutkimusta – se on vain yksi tapa kerätä dataa (kankea termi, mutta sille ei ole hyvää suomenkielistä vastinetta, dataa voisi kutsua joukoksi faktoja). Tutkimus on laajempi kokonaisuus, jonka keskiössä on tutkimuskysymys. Tutkimuskysymykset vaihtelevat ja jokaisella arkeologilla on omat intressinsä ja tapansa muotoilla omansa, ja niitä on yhtä monta kuin on arkeologejakin. Tutkimuksen rakenne, tutkimuskysymyksestä/arkeologista riippumatta, on kuitenkin jokseenkin aina samanlainen. Ensin esitetään ongelma/kysymys. Tämän jälkeen mietitään, minkälaisesta näkökulmasta ongelmaa lähestytään (teoreettinen näkökulma). Lopuksi mietitään miten arkeologinen aineisto liittyy omaan tutkimuskysymykseen ja/tai miten omaan tutkimuskysymykseen liittyvät seikat näkyvät arkeologisessa aineistossa valitusta näkökulmasta tarkastellen. Lopuksi päästään aineiston analyysiin ja sen kautta (toivottavasti) tieto menneisyydestä hiukan lisääntyy. Itse asiassa tilanne on hiukan monimutkaisempi sikäli, että kun arkeologi sitten esittää oman näkemyksensä siitä, miten tieto menneisyydestä on lisääntynyt, toisin sanoen julkaisee tuloksensa, joutuu näkemys kollegojen hampaisiin. Arkeologiassa, kuten ei muissakaan tieteissä, ole mitään konsensusta siitä, miten asiat ovat menneet ja eri näkemykset kamppailevat keskenään jatkuvasti – tämä kuuluu tieteeseen. Lopulta on aina se mahdollisuus, että arkeologi on väärässä, mutta myös tämä on täysin normaalia. Itse asiassa väittäisin, että jokainen arkeologi on tulkinnoissaan väärässä jossakin määrin. Väärät näkemykset kuitenkin korjaantuvat aikanaan – teoreettinen ja metodinen kehitys sekä sitten pelkkä datan lisääntyminen (kuten nyt nämä metallinpaljastimilla tehdyt kohdelöydöt) voivat pikkuhiljaa osoittaa jotkin näkemykset vääriksi tai varmentaa joitakin aiemmin esitettyjä tulkintoja, joille ei esitysaikanaan ole ollut vielä vankkaa arkeologista näyttöä.
Tutkimuksen kaikki vaiheet ovat tärkeitä ja niihin pitää kuluttaa huomattavasti aikaa, mutta selvää on, että aineiston luotettavuus on huomattavan tärkeällä sijalla. Näin ollen tiedon laatu on suoraan verrannollinen käytetyn aineiston laatuun. Näin ollen minulle vastaus kysymykseen siitä, onko parempi, että esineet jäävät maahan ja (mahdollisesti) joku koinsyömä kenokaula käy ne sieltä nyysimässä, kuin että ne noukittaisiin talteen, vaikka tarkasti dokumentoidenkin, on yksiselitteisesti: kyllä on. Mikäli lähdetään siihen, että noukitaan vain esineet talteen, aineiston laatu huononee – ei voida enää välttämättä esittää vastauksia tutkimuksen kannalta tärkeisiin kysymyksiin, kuten: ”mikä tämä kohde on?” Jos näin toimitaan, uhrataan mahdollisuus kartuttaa tietoa koska tutkimuksellisesti aineistojen luotettavuus heikkenee ja aiheuttaa ylimääräisen virhelähteen. Esineet toki saataisiin talteen ja varmasti niistä joku museo saisi sievän näyttelyn, mutta ei niistä paljon mitään pystyttäisi sanomaan, ts. ne olisivat esineitä ilman tarinaa/selitystä (kontekstia) tai ainakin ilman tieteellisesti rakennettua sellaista. Fiktiota nyt kuka tahansa pystyy kirjoittamaan jos kohta hyvää fiktiota harvat.
Tämä kaikki nyt ei tarkoita sitä, että ei pitäisi tehdä mitään. Pitää paikkansa, että kyseessä on ongelma. Se, että syöksytään muinaisjäännöksille nostelemaan esineet hämärämiesten tieltä pois, ei kuitenkaan ole ratkaisu. Mieleeni tulee eräs sutkaus, jonka kerrotaan olevan ajalta jolloin kirurgia ei ollut vielä järin kehittyneissä kantimissa – ”leikkaus onnistui, mutta potilas kuoli”. Pelkkien metalliesineiden poistaminen olisi sutkausta vastaava tilanne – operaationa toteutettavissa ja todennäköisesti onnistuisikin, mutta tulos olisi tutkimuksen kannalta melko karu. Mitään nopeaa pysyvää ratkaisua asiaan ei ole. Rangaistusten koventaminen nyt lienee se ensimmäinen ensiapu, mutta ei se ongelmaa tietenkään ratkaise, poistaisi ehkä vain ”sunnuntairötöstelijät” listalta. Täällä foorumilla on jossakin esitettykin se ratkaisumalli, jonka myös minä uskon olevan (ainoa) oikea ja pysyvä – asennemuutos. Ongelma on siinä, että tämä on pitkä prosessi, joka pitää aloittaa nuorista ja sisällyttää kasvatukseen, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että jos työ aloitetaan aktiivisesti nyt, on tuloksia havaittavissa ehkä sukupolven parin päästä, mutta niin se vain on. Tästä suuri vastuu kuuluu arkeologeille enkä epäile myöntää etteikö keskiverto kansalaisen heikko tietämys Suomen ja sen lähialueiden esihistoriasta ole pitkälti tulosta suomalaisten arkeologien umpisurkeasta kyvystä tiedeviestintään. Välittömämpiä oireita lieventäviä hoitokeinoja voisivat olla erilaiset vapaaehtoisorganisaatiot – eräänlainen naapurustovahti muinaisjäännöksille, joka kävisi säännöllisin väliajoin tarkastamassa isoilla ja tunnetuimmilla muinaisjäännösalueilla tilanteen. Tätä silmällä pitäen en näkisi esimerkiksi mitään estettä sille, että tällaisen huomion kohteena oleville muinaisjäännöksille pystytettäisiin ”vartioitu” -kylttejä tai muita vastaavia ilmoituksia, jotka kertoisivat alueen olevan silmälläpidon alaisena. Kylteille pitäisi luonnollisesti tietenkin hakea Museovirastolta lupa. Tällaiset toimenpiteet eivät tietenkään estä rötöstelyä, mutta voisivat jonkin verran hillitä sitä.
Lopuksi voisin vielä mainita jotakin esineiden säilyvyydestä. Vaikuttaa olevan jokseenkin yleinen näkemys, että ne esineet ovat siellä maassa jotenkin vaarassa. Itse asiassa ne joutuvat vaaraan sillä hetkellä, kun ne nostetaan maasta ylös. Konservoinnilla pyritään eräällä lailla palauttamaan esine ”tasapainoon” jossa se oli arkeologisessa kontekstissaan. Maassa (tai vedessä) esine on yleensä eräänlaisessa kotelossa, jossa se on säilynyt tuhansia tai satoja vuosia ja johon on syntynyt esineen säilymiselle otollinen mikroympäristö. Kun tämä kotelo avataan ja happi pääsee tekemään tuhojaan, voi muutos olla joskus silmin havaittavissa. Tämä ei tarkoita sitä, että esine menisi atomeiksi hapen vaikutuksesta, mutta esimerkiksi hento koristelu tms. saattaa hyvinkin kadota tai tulla vaikeasti havaittavaksi. Esineen säilymiseen vaikuttaa luonnollisesti myös sen materiaali, esim. Suomen maaperässä rauta on usein hyvin nopeasti huonossa kunnossa eikä esimerkiksi rautakautinen rauta usein enää voi paljon huonompaan kuntoon mennäkään – monesti jäljellä voi olla enää pelkkää ruostemassaa eikä rautaa ole enää laisinkaan. Tällaisessa tilanteessa mikään konservointitoimenpide ei enää auta – ei ole mitään konservoitavaa. Toki tässäkin on vaihtelua ja joissakin olosuhteissa myös rauta voi säilyä hyvin. Totta kai korrosoituminen ja muu vastaava häviäminen jatkuu maassakin, mutta huomattavan paljon hitaampana kuin ylös nostamisen jälkeen. Konservoinnillakaan tätä vähittäistä hajoamista ei pystytä estämään, ainoastaan hidastamaan. Kaikki tuhoutuu aikanaan, se on vain tämän maailman tapa. Tätä silmällä pitäen rauhoittelisin täällä kaikkia sillä, että ainoastaan mikäli esine jonkin (yleensä ihmisen aiheuttaman) tapahtuman vuoksi irtautuu mikroympäristöstään, on syytä olla huolissaan sen säilyvyydestä.
Pyydän anteeksi pitkää kirjoitusta, mutta kyseessä ei ole yksinkertainen asia, jonka voisi selittää parilla lauseella.