Patruuna

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Harakka
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 18 Marras 2012, 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Patruuna

Viesti Kirjoittaja Harakka »

Mistä pyssystä mahtaa olla? Kaliiperi näyttäis olevan .25.

Kuva

Kuva
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

6,35. Varsin yleinen pienen taskupistolin patruuna. Aikoinaan erityisesti taksikuskien suosima.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Harakka
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 18 Marras 2012, 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Harakka »

Olishan se pitäny arvata että ärkoo on kärppänä tunnistamassa, minä kiitän ja kumarran.
Hiivatulehdus
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Syys 2013, 08:52

Viesti Kirjoittaja Hiivatulehdus »

Hej jag heter peter.... En nyt uutta aihetta aloita vaan kysyn vaikka tänne että kun löytää "toimivan", patruunan metsästä niin mitä sille pitäisi tehdä?
Ilmeiseesti kuuluu valtiolle? Syyllistynkö ampuma-aserikokseen jos tuos patruunan kotiin? Minulla on kyllä aseenkantolupa kyseiselle kaliiberille minkä patruunoita olen löytänyt (nagu)- Yllätys :wink:

Mielenkiintoinen harrastus muuten vaikken ole löytänyt muuta kuin romua näinä kahtena ensimmäisenä viikonloppuna joina olen päässyt soittelemaan garreteilla säveliä. Se on outo tunne kun havahtuu polvillaan marjapuskan vierestä kenttälapio kourassa ja viimeinen muistikuva on että minä ihan vaan tupakin ajan kokeilen tätä konetta.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Osiosta Yleinen Keskustelu löytyy hyvä teksti räjähteitä kohdattaessa.

Tässä vielä ihan pari perusasiaa:
-Toimivaa patruunaa ei saa pitää hallussaan ellei ole Ampuma-aselain mukaista lupaa sellaisen hallussapitämiseen.
-Löytötavaralain mukaan kaikki selkeästi Suomen tai jonkun muun maan puolustusvoimille kuulunut tavara kuuluu Puolustusvoimille. Siviilipatruunoihin sovelltaan muutoin löytötavaralakia.
-Mitään räjähdettä löytäjä ei saa itse viedä viranomaisille vaan on tehtävä ilmoitus jonka jälkeen viranomainen hakee.
-Kaikkien osapuolten aikaa säästääkseni en itse yksittäisen pikkupatruunan löytämisestä tee ilmoitusta vaan hävitän sen maan alle tai vesistöön niin ettei sitä hevillä kukaan enää löydä. Isommat patruunamäärät ovat eri asia.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
No_Risk_No_Reward
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Elo 2013, 15:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja No_Risk_No_Reward »

Eli jos löydät kypärän, pistimen, panoksia yms et saa pitää niitä itselläsi vaan joudut toimittamaan PV:lle ??? :shock:
-Garret Ace 250-
Hiivatulehdus
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Syys 2013, 08:52

Viesti Kirjoittaja Hiivatulehdus »

-Kaikkien osapuolten aikaa säästääkseni en itse yksittäisen pikkupatruunan löytämisestä tee ilmoitusta vaan hävitän sen maan alle tai vesistöön niin ettei sitä hevillä kukaan enää löydä. Isommat patruunamäärät ovat eri asia.


Näin toimin siis itsekkin. Tuskin peeveetä hirvesti kiinnostaisi joka viikonloppu käydä katsomassa muutamaa patruunaa. Isompi "pommi" sitten eri asia.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

No_Risk_No_Reward kirjoitti:Eli jos löydät kypärän, pistimen, panoksia yms et saa pitää niitä itselläsi vaan joudut toimittamaan PV:lle ??? :shock:
Juridisesti se kai on noin, varsinkin jos tarkoitushakuisesti halutaan nostaa juttu jotain kaivajaa vastaan kuten on tapahtunutkin. Löytötavaralaki puhuu myös vähäarvoisen ( max. 20 E ) esineen ilmoitusvelvollisuudesta.
Käytännössä PV, tai lähinnä Sotamuseo ei juurikaan ole kiinnostunut löytyvästä normiromusta. PV parhaansa mukaan hävittää käytöstä poistettua tavaraa ja Sotamuseolla on hyllyt täynnä hyväkuntoista normitavaraa.
Räjähteiden hävitys on sitten ihan oma lukunsa.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Vastaa Viestiin