Keitä me olemme

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
ilkkap
Kunniajäsen

Keitä me olemme

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Olen huomannut että lehtimiehet vääntävät meistä yleensä harrastaja-arkeologeja. Minusta meidän toimintakenttämme on erilainen, esim kadonneiden esineiden etsintää, rantojen koluamista yms. Harrastaja arkeologi taas mielessäni on se henkilö, joka arkeologisilla kaivauksilla raapii maata ja siilaa sitä.
Toki yhteisiäkin ominaisuuksia on esim historian ja esihistorian kirjallisuustutkimukset.

Voisimmeko keksiä meille paremman nimen jota tulevaisuudessa tankkaamme lehdistölle haastattelutilanteessa?

Ehdotuksia tänne, ei kuitenkaan humoristisia tai kaksimielisyyksiä.
patti
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja patti »

Eikö ihan vaan metallinetsinharrastaja tai metallinpaljastinharrastaja riittäisi? Noitahan me olemme? Noissa termeissä tosin on vaarana että lukija sekoittaa meidät malminetsintään :roll: Mutta kunhan tekee toimittajalle selväksi, että arkeologi sanaa ei saa käyttää, koska tämä ei ole sitä.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
P.Aholainen
Kunniajäsen

Re: Keitä me olemme

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

ilkkap kirjoitti:Olen huomannut että lehtimiehet vääntävät meistä yleensä harrastaja-arkeologeja. Minusta meidän toimintakenttämme on erilainen, esim kadonneiden esineiden etsintää, rantojen koluamista yms. Harrastaja arkeologi taas mielessäni on se henkilö, joka arkeologisilla kaivauksilla raapii maata ja siilaa sitä.
Toki yhteisiäkin ominaisuuksia on esim historian ja esihistorian kirjallisuustutkimukset.

Voisimmeko keksiä meille paremman nimen jota tulevaisuudessa tankkaamme lehdistölle haastattelutilanteessa?

Ehdotuksia tänne, ei kuitenkaan humoristisia tai kaksimielisyyksiä.
+1
Ilkkap:n kanssa samaa mieltä

Ehdotukseni on:
Metallinetsijäharrastaja

edit:Patti samoilla linjoilla myös mielipiteeni kanssa kun postailin tätä
Viimeksi muokannut P.Aholainen, 04 Tammi 2012, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani.T
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Jani.T »

Metallinetsijäharrastaja.. :D
GM 4
Kenttälapio
Puutarhalapio
VW Transporter

Paras kolikko: 25p 1868
Vanhin : Hopeinen 1 fyrk , 1575-1592
patti
Kunniajäsen

Sekoittuuko metallinetsijä malminetsijään?
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

appenzell
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Sanoisin "metallinetsijä", mutta se käyttämällä moni voi luulla että etsimme ainoastaan malmia metsistä ja kallioilta. Metalliesine-etsijä taas kuulostaa aika kököltä. Toi harrastaja-arkeologi sana ei ainakaan ole oikea termi kuvaamaan minua, tosin voihan joku muu metallinetsijä olla sitäkin.

On mielestäni hyvin vaikea keksiä yhtä sanaa joka kuvastaa meitä kaikkia. Jotkut harrastavat päätoimisesti sota-alueita, toiset metsät tai vanhat pihapiirit, toiset pellot, ranta- ja vesipiippailua tai sitä malminetsintää etc. Ja aika moni kaikkia näitä.

Edit: Kolikonmetsästäjä tai kolikonetsijä on termi mitä useimmiten käytän, ei muut löydöt sykähdytä yhtä lailla. Ei ole mitään niin kaunista kuin naiset ja vanhat peltohopeat :)
Pekka Muikku
Raavas Tonkija

Re: Keitä me olemme

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

ilkkap kirjoitti:Olen huomannut että lehtimiehet vääntävät meistä yleensä harrastaja-arkeologeja.
....
Hyvä aihe keskusteltavaksi. Lyhyellä pohtimisella ei kyllä tule mieleen mitään parempaa kuin metallinetsijä, joka sekin on huomattavasti parempi kuin harrastaja-arkeologi.
Malminetsijään sekoittumista en pidä suurena ongelmana, luulisi artikkelista harrastuksemme luonteen käyvän ilmi. Ja voisihan sen jokainen pistää korvan taakse, että kun piippailujuttua varten haastatellaan, niin pyydetään erikseen kirjoittamaan ettei malminetsintä ole sama asia.
Jos minua joskus haastatellaan lehtiartikkeliin, niin pyydän että saan käydä jutun läpi ennen painoon menoa. Siihen varmastikin suostutaan ja silloin voi vielä viilata arkeologit ja aarteenmetsästäjät pois...
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

Metallinetsijä on mielestäni liian teollinen.Itse olen metallimies ammatissani.Mielestäni pitäisi olla jokin kevyempi versio????
Yks Piipparoija
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Fisherman
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Minä ainakin harrastan metallin etsintää eli olen siis METALLINETSIJÄ

PS: harrastukseen kyllä liittyy metallinpaljastimet tai metallinetsimet mutta en kuitenkaan halua olla metallinpaljastin- tai metallinetsinharrastaja.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Kultaseppä
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Minä taas miellän itseni arkeometallurgian harrastajaksi, sillä olen harrastanut alaa 80-luvun lopulta lähtien. Kiinnostuin silloin virolaisen kollegan kanssa siitä, miten eri metalleja ja metalliesineitä on muinoin valmistettu ja alettiin nikkaroimaan mehiläisvahasta malleja ja valamaan niitä pronssista savimuotteihin ym. Siitä lähtien painopiste on vähitellen siirtynyt varsinaisesta ammatista erilaisten metallien tai esineiden kokeelliseen valmistukseen alkuperäisillä menetelmillä.
Harrastukseen kuuluu olennaisena osana tutkimusten ja kirjallisuuden seuraaminen. Metallinilmaisimen käyttö edustaa toistaiseksi pientä osaa kokonaisuudesta, vaikka tunnustan, että mennyt vuosi lipsahti överiksi ja eukko alkoi osoittaa hiiltymisen merkkejä, kun ei aika tahtonut riittää enää uunien lämmittämiseen :lol:
Riiska
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Riiska »

Kyllähän tällekin foorumille on kirjoitellut juttuja ihan oikeita harrastaja-arkeologeja, ja vaikka itse en sellaista titteliä ansaitse niin onkos sillä sitten niin väliä miksi kutsutaan. Ns. tavallinen kansa suhtautuu tähän hommaan kuitenkin erilaisin mielipitein. Itse olen saanut jopa positiivisia kommentteja sellaisiltakin ihmisiltä jotka eivät oikeastaan ole ymmärtäneet mistä on kyse mutta hienolta harrastukselta kuulemma vaikuttaa kun ei koko vapaa-aika mene kaljabaarissa. :shock: Sitä paitsi lehtimiehet kirjoittavat useimmiten jutut niinkuin haluavat sanoit tai kerroit mitä tahansa haastattelun aikana, nykyäänhän kaikki pitää olla niin hemmetin kiinnostavaa suuren yleisön silmissä. Tämä on vähän samanlaista pohdiskelua kuin se , että mitähän ne ulkomaalaiset meistä suomalaisista oikein ajattelevat. Ihan sama.
Garrett AT PRO & ACE 250 & Pro-pointer
Vanhin kolikko 1/4 öre 1636.
patti
Kunniajäsen

Loppujen lopuksi mulle(kin) on ihan sama miksi meitä lehdissä kutsutaan, mä harrastan piipparointia enkä aio antaa (tästäkään harrastuksesta) haastatteluja.

t. patti

ps. Loppujen lopuksi olen myös sitä mieltä, että en tosiaankaan halua kutsua harrastustani noilla edellä ehdottamillani sanahirviöillä :D
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Maverick
Raavas Tonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

patti kirjoitti:Loppujen lopuksi mulle(kin) on ihan sama miksi meitä lehdissä kutsutaan, mä harrastan piipparointia enkä aio antaa (tästäkään harrastuksesta) haastatteluja.

t. patti

ps. Loppujen lopuksi olen myös sitä mieltä, että en tosiaankaan halua kutsua harrastustani noilla edellä ehdottamillani sanahirviöillä :D
Jossain lehtijutussa näin meitä jo piipparoinnin harrastajiksi kutsuttavankin. Piipparoinnin harrastaja on hyvä. Ainakin parempi ku karppaaja :D

Kuten karppaus, piipparointikin on yhteydessään tuore sana ja sillä on aikaa ja mahdollisuuksia määritellä itse itsensä meidän harrastajien tekojen ja ulosannin perusteella. Live up to it.
Vitae pars historia est.
Veem
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Veem »

patti kirjoitti:Loppujen lopuksi mulle(kin) on ihan sama miksi meitä lehdissä kutsutaan, mä harrastan piipparointia enkä aio antaa (tästäkään harrastuksesta) haastatteluja.

t. patti

Tähän ei ole paljoa lisättävää, täysin samaa mieltä.

Jos joku haluaa antaa haastatteluja, niin mielestäni metallinetsintä on hyvä, vielä kun painottaa toimittajalle että kyseessä on harrastus. Tekstimuodot ovat toimittajan asia, mutta ei kai tuosta ole pakko rakentaa yhdyssanahirviötä? "xxx harrastaa metallinetsintää" tai "metallinetsinnän harrastaja xxx" toimii ihan mainiosti.

"Metallinetsinnän harrastaja" tuskin sekoittuu "malminetsijään" kovin herkästi tai jos sekoittuu niin so what?
villimies
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja villimies »

Itse kun olen harrastaja-arkeologi niin ei tuo nimittely juuri haittaa. Tosin rannoilla tai muilla vastaavilla paikoilla tuo nyt ei oikein pidä paikkaansa. Mutta eipä tuo nimi nyt oikein pahasti metsään mene niiden osalta jotka pelloilla (ja miksei metsissäkin) piippailevat, sillä kaikki vanhemmanpuoleiset löydöthän siellä avartavat kuitenkin esihistoriaamme ja saatu tieto toimii tavalla tai toisella myös arkeologian hyväksi.
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
Fisherman
Kunniajäsen

Jäi tuolla edellä mainitsematta että kävin eilen Pirkanmaan maakuntamuseon arkeologille näyttämässä ortodoksiristin katkelmaa, jonka olin löytänyt edellisellä viikolla. Jutustellessamme itse häntä mitenkään johdattelematta tämä käytti meistä harrastajista nimitystä metallinetsijä kertoen muidenkin metallinetsijöiden tuomia esineitä olevan lähdössa kansallismuseolle tarkempiin tutkimuksiin.
Hän suhtautui harrastukseemme ihan positiivisesti kunhan kaikki muistaisivat noudattaa lakia ja hyviä tapoja ja harmitteli viraston määrärahojen rajallisuutta mm metallinetsijöiden löytämien uusien kohteiden tutkimiseksi ja myös maksettavien löytöpalkkioiden niukkuutta.

Ja takaisin aiheeseen:
Kaveripiirissä olen yleensä kertonut harrastavani piipparointia eli heille olen piippari :D

Ensi kesänä olen menossa etsimään ja tutkimaan esi-isieni vanhoja asuinpaikkoja ja silloin koen olevani villimiehen tavoin myös harrastaja-arkeologi

Oli miten oli niin ei kai nimi miestä pahenna :?:
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Piipparointi... Miksei piippailu?
Viimeiset neljä vuotta olen puhunut piippailusta ja laitetta kutsunut piippariksi. Piipparointi tuntuu vähän väkisin keksityltä, vaikkakin sanana ihan hauska. Harrastaja on piippailija.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Urmas
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Minä menen myös piippailemaan kun lähden etsimen kanssa pellolle.
Eli olen myös piippailija. :D
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
Fisherman
Kunniajäsen

Mc_Mursu kirjoitti:Piipparointi... Miksei piippailu?
Viimeiset neljä vuotta olen puhunut piippailusta ja laitetta kutsunut piippariksi. Piipparointi tuntuu vähän väkisin keksityltä, vaikkakin sanana ihan hauska. Harrastaja on piippailija.
Tää taitaa olla peräisin vaimon suusta: "senkin piippari" (hiippari) :D
Taurus
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Urmas kirjoitti:
Minä menen myös piippailemaan kun lähden etsimen kanssa pellolle.
Eli olen myös piippailija. :D
Tai piipparoitsija :D
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Urmas
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Kirkollinen piippailija kuuluu sitten Piippakuntaan.. :wink:
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
Pekka Muikku
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Kyllähän minäkin piippailija olen, kun tästä harrastuksesta puhutaan muiden harrastajien kesken. Kuitenkin kun kerron harrastuksestani ensimmäisen kerran ihmisille, joille tämä on aivan vieras asia, kerron harrastavani metallinetsintää. Näin se menee. Lehtijuttua tehdessä ajatus on, että normilukija ei tiedä yhtään mistä tässä harrastuksessa on kyse ja siksi olen(jos sellaiseen joudun) siellä mieluummin metallinetsijä kuin piippailija.
patti
Kunniajäsen

SME = Suomen Metallinetsijät ;)
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Jalkapallorointi, jalkapalloroitsija, juoksurointi, juoksuroitsija...? :lol:

Kunhan valojen akut lataantuu, lähden pyörälöimään.
Terveisin pyörälöitsijä.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Taurus
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Mc_Mursu kirjoitti:Jalkapallorointi, jalkapalloroitsija, juoksurointi, juoksuroitsija...? :lol:

Kunhan valojen akut lataantuu, lähden pyörälöimään.
Terveisin pyörälöitsijä.
Historioitsijoista.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Vastaa Viestiin