Esittäytymisareena

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
MrHubaLuxus
Viestit: 44
Liittynyt: 31 Loka 2009, 15:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MrHubaLuxus »

Huomasin että täällä saa esitellä :) Ikää 39 ja vaikutan Vantaalla.
Mä oon täällä pari vuotta lukenut näitä juttuja ja "opiskellut" tätä toimintaa.
Laitteita olen nyt vertaillut ja ostan sen talven aikana, nyt on "kuivakaivettu
:D " pari vuotta ja ens keväänä alkaa tositoiminta. Mulle tämä tulee olemaan varsin koukuttava ja rentouttava harrastus. Jos joskus jotain vanhaa ja arvokasta löydän niin mua ei kiinnosta saako siitä korvauksen, kiva jos ne pääset museoon tai jonnekkin näytille muiden iloks. Historia kiinnostaa mua paljon ja kiva jos siinä saa olla jotenkin osallisena mukana (mitä toi nyt sit tarkoittaakaan ?? :D
Yhdistystoiminnassa jos tarvitaan jatkossa aktiiveja niin mua saa pyytää mukaan.
hauskaa joulun ododtusta kaikille.
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

Tervetuloa joukkoon,Vantaalla on paljon hyviä peltoja,kun on noita kartanoitakin.Vanhoja karttoja vaan esiin ja lupia kyselemään :wink:
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
Urmas
Raavas Tonkija
Viestit: 753
Liittynyt: 19 Syys 2011, 08:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Nyt vasta huomasin ettää täällä on tällainen esittelyosio.
Olen 48 vuotias harrastaja, asuinpaikka Porvoo.
Perheeseeni kuuluu vaimo, poika (15v) ja tyttö (10v).
Töissä olen Espoossa, vuodenvaihteen jälkeen Vantaalla. (Jos joku vaikka sieltäpäin joskus ottaa mukaan ja näyttää minkälaisissa maastoissa siellä harrastetaan?)
Harrastan piipparoinnin lisäksi, keilailua, ratsastamista ja kaikenlaista keräilyä.
Olen hankkinut ensimmäisen laitteeni syyskuussa tänä vuonna, sen kanssa olen nyt harjoitellut.
Olen löytänytkin jotain pientä, vaikka en ole poistunut 200 metriä kauemmaksi kotoa.
Tämä on niin koukuttava harrastus. Ajatuksissa on hankkia uusi etsin ensi kesäksi ja antaa nykyinen laite pojalleni, joka myös pitää historiasta ja vanhoista tavaroista. Saan hänestä ehkä piipparointikaverin, jos tytöt eivät vie poikaa kokonaan. :lol:
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
Avatar
ripit
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 20:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ripit »

Morjes kaikki foorumilaiset!
Olen sitten liittynyt tähän yhteisöön aikana pähkäiltyä. Asustelen Vantaalta ( oli näköjään muitakin liittynyt täältä).
Lopullisen niitin antoi Vartissa ollut Mika Lindenin haastattelu. Että kiitos vaan!! :D Itse olen täysin ummikko näissä ja nuo hienot löydöt joita moni harrastaja on löytänyt laittaa kyllä mielen nöyräksi. Laitan kuitenkin tilaukseen tuon garret ace 250 niin pääsen sitten sillä alkuun, eli perässä tullaan. Mielessä on nyt jo pari paikkaa jossa olisi mielenkiintoista käydä haravoimassa sitten myöhemmin.

" Näihin sanoihin ja näihin tunnelmiin päätän selostukseni tähän "
" Sitä mitä minä en löydä? Löytäköön sitten joku muu!"
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tervetuloa joukkoon tiivistyvään. Kyllä tänne mahtuu.

Nyt sulla on koko talvi aikaa kysellä meiltä ja tutustua harrastukseen syvällisesti.
Tarrain
Metallinetsijä
Viestit: 149
Liittynyt: 20 Joulu 2011, 20:06
Paikkakunta: Sjk

Viesti Kirjoittaja Tarrain »

Näitä sivuja tullut nyt niin kauan selailtua pitkin öitä, että katsoin aiheelliseksi liittyä mukaan menoon. Innostus olisi kova laitetta laitella kevääksi. Kovin on vain tieto/taito olematonta. Historia ja wanhat ajat/tawarat kiinnostaneet aina. Ensimmäiset kolikkolöydöt tehty nuoruuden piharemontin yhteydessä ja toki tallella. Muina harrasteina voisi mainita sarjakuvat ja vinyylit sekä autot ja moottoripyörät. Ikää toivottavasti suuripiirtein sama edessä kuin takanapäinkin..

Mikäli lähiseuduilta (E-P, Sjk) innokkaita opastajia piippailun saloihin löytyisi, kiitollisena sellaista vastaanottaisin.
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Tarrain kirjoitti:Näitä sivuja tullut nyt niin kauan selailtua pitkin öitä, että katsoin aiheelliseksi liittyä mukaan menoon. Innostus olisi kova laitetta laitella kevääksi. Kovin on vain tieto/taito olematonta. Historia ja wanhat ajat/tawarat kiinnostaneet aina. Ensimmäiset kolikkolöydöt tehty nuoruuden piharemontin yhteydessä ja toki tallella. Muina harrasteina voisi mainita sarjakuvat ja vinyylit sekä autot ja moottoripyörät. Ikää toivottavasti suuripiirtein sama edessä kuin takanapäinkin..

Mikäli lähiseuduilta (E-P, Sjk) innokkaita opastajia piippailun saloihin löytyisi, kiitollisena sellaista vastaanottaisin.
Tervetuloa porukkaan :) Apuja harrastuksen aloittamiseen löytyy tarvittaessa.
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Avatar
lehtijussi
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Joulu 2011, 18:09
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja lehtijussi »

Morjes.
Ny sen sitten menin tilaamaan, Garrett Ace 350 Euron...
Toivottavasti kerkiäisi edes kokeileen ennen lumien tuloa.
Jos olisin odottanut kevääseen niin olis saattanu taas lykkääntyä jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Keväällä pakolliset ruohonleikkurin ja jyrsimen osto. ...siinä enää Garretteja ostella silloin.

Nii, Orivedeltä ollaan ja iästä viitti paljoa huudella, piltti-ikä vietettiin Hesassa joskus kuuskytäluvulla ja täysikäisyyttä ooteltu siitä saakka.

Edittiä... siähän oli jo lumi maassa... :(
Avatar
kalle
Metallinetsijä
Viestit: 304
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 12:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja kalle »

lehtijussi kirjoitti:Morjes.
Ny sen sitten menin tilaamaan, Garrett Ace 350 Euron...
Toivottavasti kerkiäisi edes kokeileen ennen lumien tuloa.
Jos olisin odottanut kevääseen niin olis saattanu taas lykkääntyä jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Keväällä pakolliset ruohonleikkurin ja jyrsimen osto. ...siinä enää Garretteja ostella silloin.

Nii, Orivedeltä ollaan ja iästä viitti paljoa huudella, piltti-ikä vietettiin Hesassa joskus kuuskytäluvulla ja täysikäisyyttä ooteltu siitä saakka.

Edittiä... siähän oli jo lumi maassa... :(
Tervetuloa joukkoon hirmuiseen :wink:
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Tervetuloa uudet
Garrett Ace 250
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

Moi, mä oon Ilkka! :D

Isä käsin poiminu 1600 - 1700 luvuilta kymmenii kolikoita tuolta mestoilta ja saanu muhunkin aikoinas kipinän tarttuu. Nyt vielä kaverin hommattuu piippari ja mun oltuu parikertaa mukana, ei paluuta taida olla...

Satakuntalainen oon juu ja vanhoja karttoja täs tutkinut, ni kyllä mä ihan taidan otollisissa maastoissa täs olla!

Mitäs muuta...? 4 kymppinen ja vielä kun jalat toimii... :D
mipe_
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Tammi 2012, 16:18

Viesti Kirjoittaja mipe_ »

uusivanha käyttäjä mipe taas mukana kuvioissa. Vanhaa tunnaria en saanut enää toimimaan, joten lisätään nikkiin alaviiva.

Muutama vuosi mennyt matkailun merkeissä, joten piipparit seisseet kaapissa. Katsotaan mitä kevät tuo tullessaan.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Uskomatonta.

http://koti.mbnet.fi/mipe/metalli/index.html ei muuten toimi. Onko tulossa takaisin?
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
mipe_
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Tammi 2012, 16:18

Viesti Kirjoittaja mipe_ »

Lähti serveri alta. Datakin ko. sivustolla on jo lähes 8 vuoden takaista, joten vaatisi päivittämistä.
Ja asiansa se jo taisi hoitaa, kertoi perusteita hommasta. Nythän täällä foorumilla on jo paljon porukkaa ja asiat hyvin hallussa. Tuumitaan...
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

mipe_ kirjoitti:Lähti serveri alta. Datakin ko. sivustolla on jo lähes 8 vuoden takaista, joten vaatisi päivittämistä.
Ja asiansa se jo taisi hoitaa, kertoi perusteita hommasta. Nythän täällä foorumilla on jo paljon porukkaa ja asiat hyvin hallussa. Tuumitaan...
Sivustosi ansiosta löysin tietoa ja innostuin tästä harrastuksesta,suuri kiitos :)
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
Juha
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 22:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha »

Terve vaan kaikille!

Sattumalta tuossa viikonloppuna eksyin tänne foorumille ja jäin lukemaan ja katselemaan kuvia löydöistänne. Eihän siinä kauaa mennyt, että piipparikuume iski. Ace 250:a olen katsellut sillä silmällä että tulee olemaan se ensimmäinen etsin, luultavasti Virosta tulee tilattua.

Pari peltoa/metsää on jo tiedossa josta aloittaa harrastus, jahka lumet sulaa.

Niin ja 25-vuotias Oulusta.
Jani.T
Metallinetsijä
Viestit: 492
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 01:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani.T »

Tervetuloa Juhalle.
Hyvin alkaa olemaan Oulusta päin porukkaa.
GM 4
Kenttälapio
Puutarhalapio
VW Transporter


Paras kolikko: 25p 1868
Vanhin : Hopeinen 1 fyrk , 1575-1592
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Tervetuloa Juha :D Jos olet päätynyt Ace 250:seen kato onko palstalla myynnissä, mielestäni oli juuri? Jos päädyt tilaamaan Ace:n niin harkitse 350:stä jos ei hinnassa paljon eroa, erottelukyky erillaisen kelan vuoksi on kyllä parempi.
Avatar
VeeVee
Raavas Tonkija
Viestit: 505
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 01:37
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa, Oulu & ympäristö

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Kai tässä pitää itselläkin alkaa esittäytymään, kun en ole sitä vielä tehnyt...

Eli olen 20v. sisustusrakennusalan opiskelija. Asun tällähetkellä Haapavedellä mutta kotoisin olen Utajärveltä. Kuljen paljon Oulussa ja kotiseudulla, sekä anoppilassa, joka on tuossa välimaastossa :) Tästä syystä piipparointialueita on siis vähän jokapuolella :lol:

Ja sitten itse asiaan: Sain joululahjaksi Motonetin piipparin, koska olin joskusmuinoin haaveillut ääneen metallinpaljastimesta (tontut vissii kuulleet :D). Joulun aikaan ehdin jo ottaa esimakua harrastukseen ja sittenhän se olikin mies myyty.. :)
Tarkoituksena on ostaa keväämmällä joku Garretin etsin tämän nykyisen tötterön tilalle. Motonetin etsimessä kun ei ole kunnon erottelutoimintoa... :cry: Mutta kyllä sillä näköjään tavaraa löytää ihan kiitettävästi ja piipparointikuumeen saa nostettua aika korkealle :wink:
Harrastusinto on kova!!
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Avatar
Sajonna
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 13:06
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Sajonna »

Hei kaikille, uusi harrastaja esittäytyy! :D Minäkin olen näitä keskusteluja seurannut ja lukenut ahkerasti, metallinetsimestä puolestani olen haaveillut jo useita vuosia. Varmaankin suurin syy siihen on perheemme asuinpaikka, joka on pienen kylämme kantataloja, asumusta on jo v. 1540 maakirjoissa mainittuna. Talon paikka on tosin vaihtunut n. 1800 ja tuo alkuperäinen sijainti on kakkos-rauhoitettu. Kyntöä siellä kyllä harrastetaan tänäkin päivänä (suvun pellolla) ja pieni siivu on naapurin suvun kesämökkikäytössä.

Omalta tontiltamme on puutarhatöiden yhteydessä löytynyt rautatavaraa eli hevosenkenkiä ja maatalousrojua, toivottavasti myös tuonnempana muutakin! Garrett Ace 250 on tilattu, lumen sulamista odotellaan koko perheen voimalla innokkaasti! Perheeseen kuuluu allekirjoittaneen lisäksi aviomies ja 10- ja 8-vuotiaat pojat, joten ehkä työnjakoon kuuluu että äiti etsii ja "miehet" kaivavat :D . Tai ehkä joudutaan hankkimaan lisää etsimiä...

Ai niin, harrastuksena takavuosilta on sukututkimus ja paikallishistoria sekä puutarhanhoito (ovat kyllä aikuisopintojen käynnistettyä hieman syrjäytyneet ajanpuutteen vuoksi), teoria ja historian lähteiden tulkinta lienee jotenkuten hanskassa, mutta noista mahdollisista löydöistä joutuu todennäköisesti kyselemään "Mikä tämä on?" -palstalla PALJON! :lol:
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Tuollaisten 8-10 vuotiaitten kanssa tosi mukava yhteis harrastus,no ei ne kauaa jaksa vain kaivaa joudut melko varmasti hommaamaan ainakin toisen laitteen
pojille jollet itse halua kaivaa.Kokemusta on.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10505
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin ja foorumille :D
Kyllä foorumilta saa apua asiaan kuin asiaan, kun täällä on monen alan asiantuntijoita/harrastajia, ja jos ei tiedetä, niin sitten arvaillaan :wink:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
pee tee
Metallinetsijä
Viestit: 393
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 01:15
Paikkakunta: se o hamina

Viesti Kirjoittaja pee tee »

joo laitetanpa itekkin ilmotuksen olemassaolostani.

Elikkäs kohta nelissäkympeissä oleva vanhaherra, piipparikuume kovin korkealla.
Laite (Fisher f2) saapui tänään postissa ja kovasti odottelen jotta pääsis ulkoilemaan ulvovan kävelykepin kanssa.
Arvostan kovasti kaikkea käsityötä/taitoa ja itekkin tykkään inspiksestä riippuen väsäillä jotain virkatuista pipoista lähtien, joskus jotaa hopeakorun tapasiakin on tullu tehtyä ja kiviä etsiskelty ja kiiltäviksi hiottu.
Tietsikkajutut sujuu ja tykkäisin olla enempi luonnossa makkaraa paistelemassa. Lapsena naapurissa tuoksui lehmänpaska jotenka jonkinsortin maalainen olen edelleenkin vaikka (pikku)kaupunkielämää on tullu vietettyä viimoiset 15v.
Olen sellanen mörkö joka tykkää tehä kaikkea itekseni.

Elämän parhaimpia asioita on sauna.
Fisher F2, C.Scope 6mxi (huollettu), Garrett Sea Hunter Mark II (korjattu), Garrett propointer, sekalaiset kaivuuvälineet, FTN-63 magneetti.
Member of Team KRE, Member of SME ry
Avatar
Eskil
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Maalis 2012, 11:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Eskil »

Tervehdys kaikille

Lueskelin tätä mielenkiintoista foorumia jokusen viikon ja päätin sitten itsekin rekisteröityä. Ikää on jo sen verran että voin kertoa että kolikonkaivuu on aloitettu 45 vuotta sitten pikkupoikana kotipellolla. Pari kolikkoa silloin löytyi ja toinen on siitä lähtien kulkenut lompakossa ( 1/6 ÖRE 1677 ) toinen, huomattavasti tuoreempi kuparikolikko tais mennä pajatsoon kun oli saman kokoinen kuin 20 penniä :P . Sitten alkoi muut harrastukset ja kolikkojen etsiminen muuttui kolikkojen kadottamiseksi, Nyt kun on tuota vapaa-aikaa enempi niin tilasin finndetectorilta GM3 etsimen ja päätin saattaa keskenjääneet kaivaukset loppuun. Kyrönjokivarteen olisi tarkoitus mennä harjoittelemaan kunhan saan tuon piipparin ja lumet ja routa vähän sulaa.
Nasse-setä
Metallinetsijä
Viestit: 345
Liittynyt: 18 Helmi 2011, 21:23
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Nasse-setä »

Tervetuloa joukkoon.
Toivotan etsintä onnea.
Nasse-setä nyt harvinaisen selvinpäin.
Laiteet:
Garrett Sea Hunter MKII, Gm3, fiskars, Garrett Pro-Pointer ja sandscoop

Tulevat: Odotellaan sopivaa.)

Vanhin löytö:
5 penniä 1899 (Tunnistettu vuosiluku.)
Vastaa Viestiin