Kolikoita, solki ym.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Kolikoita, solki ym.

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Tervehdys kaikille palstalaisille. Olen lähinnä läntisellä ja eteläisellä Pirkanmaalla operoiva aloitteleva metallinetsijä. Hommaan olen tosin perehtynyt jo vuoden ajan mm. seuraamalla tämän sivuston kirjoituksia ja piippailemalla satunnaisesti Garretilla, jonka hankin kun vaimo hukkasi kihlasormuksensa puutarhatöissä (sormus löytyi). Nyt alla on Deus. Töiden ja täyteen buukatuiden viikonloppujen takia voin tehdä vain jokusia etsintä-tehoiskuja vuoden aikana, mutta pyrin tuolloin olemaan sitäkin ahkerampi.

Puhjattiin veljen kanssa pari iltaa pelloilla ja laitumilla, ja tässä tulos (roina jätetty pois kuvista). Tämä oli toinen etsintäsessioni Deussilla. Kolikoita, mm. 1/6 öre 1671 & 1667, ¼ öre 1634, 2 öre 1759 ja 1 öre 1761. Pikkuisen on lannoitteet ja savimaa kohdelleet kuparia kaltoin.

Kuva

Tuossa sitten samat kolikot toisin päin:

Kuva

Nappia ja musketinkuulaa löytyi myös. Tuohon kuvassa alhaalla olevaan kuparipellin palaan on meistattu jokin kukkakuvio tms. Kannattaa pestä tavarat kotona ja hävittää vasta sitten, muuten tuokin pala olisi joutunut takaisin peltoon. Ilmeisesti hopeaakin löytyi, tosin hyvin vähäisinä määrinä. Kukkakuvioisen napin lenkki on mielestäni juotettu hopealla. Varsinainen kuvio on myös sulatettu täyteen hopeaa (ei näy kuvassa kovin selvästi). Tuo sininen "kivi" on lasia ja koru rihkamaa.

Kuva

Kuva

Noita nappeja tuntuu löytyvän. Osaako joku sanoa, koska ja missä tätä ilmeisen suosittua mallia on valmistettu? Mennäänkö samalle ajanjaksolle kuin löytämäni kolikotkin, eli 1700-1800 -luvulle?

Kuva

Tuo kääntöveitsi jäi mietityttämään. Pystyykö joku ajoittamaan sen likimääräisesti? Runko lienee jotain (pronssi)/lyijy -seosta. Terä on ruostunut pois. Kiinnostaa vain, että onko 1900-luvulta vai onko vanhempikin? Ihan rihkamalta se ei näytä.

Kuva

Tämä solki jäi mietityttämään vielä veistäkin enemmän. Malli ja koristelu poikkeavat radikaalisti aikaisemmin löytämistäni soljista. Olen nähnyt tällä sivustolla samantyyppisiä solkia. Miltä vuosisadalta ne ovat? Onko jollain asiasta tietoa (arvailla osaan itsekin)?

Kuva

Alta:

Kuva
Avatar
Joness
Raavas Tonkija
Viestit: 623
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 20:56

Viesti Kirjoittaja Joness »

Hyviä löytöjä! Tuo veitsen kahva on hieno.
Garrett Ace 250
Garrett pro pointer
Minelab safari
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Kääntöveitsi voisi olla 1800 luvun alusta tai vanhempi. Täällä oli muistaakseni Leijonan topikki aiheesta, johon postasin oman 1700 luvun lopun kääntöveitsen, en vain löydä sitä nyt.
Hc.Ak
Metallinetsijä
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 19:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hc.Ak »

Kääntöveitsi on helvatan hieno :shock: !
Teknetics Delta 4000
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10504
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Erittäin hyvin on homma lähtenyt käyntiin ja miksei lähtisi, kun on hyvät paikat ja huippu etsin.
Kyllä tuo kääntöveitsen kuviointi viittaisi 1800-lukuun.
Täällä on minun löytämäni ja ketjun loppupuolella ilkkap:n löytämä.
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... t%F6veitsi
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Kiitoksia kommenteista ja vertailukohdista. 1800-luvun alkupuolta olisin itse tarjonnut tyylin perusteella, jos arvata pitäisi.
Vastaa Viestiin