Metallinilmaisin aloittelijalle?

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
Keijo
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2008, 18:01

Metallinilmaisin aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

läl,.ö-m
Viimeksi muokannut Keijo, 07 Heinä 2009, 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Tuolla myydään osiossa oli näköjään garret ace 250 virosta 192€ halpaa kun sima.Tulipas hankitua villenkellosta itse ja tuohon kalliiseen hintaan kuukaus sitten.Voisin melkeen sanoa että tilaa tuolta virosta mutta katso tarkaan firman tiedot että ei jää rahat hukkaan.Rupes itsee kiinnostaa myös tuo firma ja jos sieltä tosiaan tavara tulee niin tilaan kunnon ilmasimen viel tänävuonna.
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... .php?t=604

edit älä tilaa villeltä jos meni mailiin noin kauan vastata saat odottaa etsintä 3 viikkoa.
Garrett Ace 250
Avatar
Keijo
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2008, 18:01

Viesti Kirjoittaja Keijo »

l¨'
Viimeksi muokannut Keijo, 07 Heinä 2009, 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RJR
Kunniajäsen
Viestit: 1180
Liittynyt: 08 Loka 2007, 21:54
Paikkakunta: Oripää Finland

Viesti Kirjoittaja RJR »

Ota ihan ensimmäiseksi etsimeksi joku semmoinen tarjousesin. Katso että siinä on jonkilainen erottelutoiminto. Ite en lähtis moporahoja tähän tuhlaamaan. Ihan sellaisena nyrkkisääntönä -luulen- on se että kun on joku maali tai tavoite niin hankkii sen ensin kun on kerran säästöön alkanut. Itse olin kyllä töissä kun ensimmäisen etsimen hankin . C-Scope minidisk jossa oli se raudan erottelu. Syvälle en sillä päässyt mutta perkule kun tuli joskus uimarannalta hienoja löytöjä. Täällä foorumillakin voi olla joitain aloittelijalle sopivia koneita ihan parillakymmenellä eurolla. Oma eka koneenikin oli käytetty.
Se että maksaako etsin itsensä on sitten IHAN ERI JUTTU. Luulen että kaikki tällä foorumilla tietenkin toivoo sitä mutta minä olen kumman tyytyväinen jos on rantsusta löytynyt niin paljon kolikkoja että niillä saa kahvin ja pullan päivän päätteeksi. Sillä maksaako harrastus joskus itsensä- sillä ei rehellisesti sanoen minulle mitään merkitystä. Mitä mieltä lienee muut foorumilaiset en tiedä mutta luulen ettei monikaan pidä tavoitteena että etsin tienaisi hintansa.
Lykkyä tykö.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
JuAnHu
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 15:38

Viesti Kirjoittaja JuAnHu »

ei sitä tule kyllä ollenkaan ajateltua et maksaako vai ei ittensä takas (siis itsellä ei ole viel konetta mut saan aina tarvittaessa lainaks kaverin koneen jos hän ei ite sit satu tuleen mukaan) ja olen jo siitä tyytyväinen et on tullut tehtyä "päivän hyvä työ" kun vie ne kaikki korkit ja muut metalli romut pois alueelta. Toki onhan se mukavaa jos jotain löytyy ja se että saa kahvit ja pullan päivän päätteeks kruunaa kyllä koko päivän (vaikka sen joutuis omasta pussista maksaan jos ei ole onnistanut) ja sit on oikein tuottosa päivä jos saa kahvin, pullan sekä uudet patterit koneeseen :D mut pääsääntösesti se on sitä et nyt piippaa mitähän siel vois olla ja mielikuvitus lähtee laukkaan mut sit kun kaivaa sieltä sen tupakka-askin tai mehupurkin niin ajattelee et ehkä ensi kerralla :D eli voisin sanoa et ei maksa itteään takas muutakun henkisel ja jossain määrin fyysisellä tasolla (tuleehan siin raitista ilmaa sekä käveltyä oikein pirkuleesti)

Jukka
Avatar
Keijo
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2008, 18:01

Viesti Kirjoittaja Keijo »

,öä
Viimeksi muokannut Keijo, 07 Heinä 2009, 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Keijo kirjoitti:Oon vähä miettiny et meinaan tilata tuolta Virosta. Jos etsimen hinnaksi tulee 192e, niin kuinka paljon muita kuluja (toimitus/postimaksu)?
Sivustolla on että "worldwide free shipping for all orders over 1999eek (128 EUR)"
Keijo kirjoitti:Jos vaikka etsin olisi p*skana heti kun avaisin laatikon, tai menisi heti ekalla kokeilulla mäsäksi, niin kauhea homma lähettää johonkin Viroo (jos edes takuuta on olemassa) ja maksaa itse(?) postimaksut. Sen jälkeen odotan 3vk ja he lähettävät uuden laitteen, mistä maksan taas uudet postimaksut. Sitten toivon että saapuukohan se edes perille.
Halvalla kun haluaa niin ainahan uusissa kaupoissa riskinsä on, pitää vaan kokeilla :) Sivusto näyttää kyllä aika asialliselta ja sieltä löytyy VAT numerot jne tiedot joten ne voi jostain kyllä tarkistaa.
Miten niillä on varaa myydä noin halvalla? Ja onko tuo kelansuojus välttämätön? Entä kuulokkeet? Tuolla samassa kaupassa myydään ACE:en kelansuojusta n. 15€, kannattaisiko tilata samalla?
Kellyco myy samaista etsintä about samaan hintaan ameriikassa. Kelansuojus kannattaa ottaa ehdottomasti ja kuulokkeet ovat myös aika ehdottomat. Noista Garretin kuulokkeista en osaa sanoa mitään.
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Keijo
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2008, 18:01

Viesti Kirjoittaja Keijo »

,löää
Viimeksi muokannut Keijo, 07 Heinä 2009, 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Keijo kirjoitti:Mutta jos tilaa jenkeistä, niin siinähän hintaan tulee kaikki maailman tullit, alv:it, rahdit ym mitä niitä sitten onkaan, en oikein tiedä noista..
Kyllä. Onhan noissa omat systeeminsä ja hankaluutensa.
Mutta jos tuolta Virosta tilaisi, mikä oisi ihan lopullinen summa? 192€??
No ainakin mainostavat ilmaista postitusta joka paikkaan.
Ja noista kuulokkeista.. Käykö siihen ihan normaali kuulokkeet ku on noita headsettejä tullu ostettua.. Millainen liitin siinä on? Voiko joku laittaa kuvan?
Suljetuilla kuulokkeilla kuulee hyvin vaikka tuulee jne. Kannattaa ostaa laadukkaat heti niin ei tarvi koko ajan olla ostamassa. Itse ostin villenkellosta Koss UR-30:set. On siellä muitakin kuulokkeita. 6.3mm stereo "jakki" löytynee etsimestä kuin etsimestä. Ei siis se pieni 3.5mm kuulokkeiden liitin vaan siitä isompi versio.

Eli kuulokkeissa siis about tämmönen liitin Kuva
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Pienen tutkailun jälkeen selvisi että www.metallidetektor.ee eli LLC Ostecon on virallinen Garretin myyjä virossa ( Garretin sivuilta ). Eli luulisi olevan asiallinen kauppa :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Yki
Kunniajäsen
Viestit: 1005
Liittynyt: 11 Touko 2007, 15:54
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Yki »

Minun näkemyksiäni:

1. Löytää niilläkin jotain. Mekaanisesti voivat olla hyvinkin huteria ja saattavat käyttää virtalähteenä esim kolmea 9v paristoa jotka ovat aika kalliita ja lyhytikäisiä. todennäköisesti moisen laitteen kanssa sulta palaa pinna koska laitteen epämääräistä käytöstä ei 'opi' ja kaivat esiin runsaasti nauloja ja muita rautoja.

2. Suomen hintoja? esim villenkellosta löytyy yksi c-scope ja yksi fisher jotka ovat reilusti alle tuon ja molemmat ovat ihan kelpoja laitteita. Valmistajat ovat tunnettuja eivätkä tee ihan sutta. samoin Ace150 menee tuon ali.

3. Ehkä on totta, ehkä ei. Ota huomioon että esim jenkeissä laite maksaa n. 140 euroa. Siihen hintaan vallan mainio. Itse pidin laitteesta mutta luovuin siitä eräiden muiden kauppojen yhteydessä.

4. Kelansuojuksia käytetään jottei kelaan tulisi naarmuja tai kolhuja. Jotkut kelat ovat epoksia joka saattaa lohjeta jos sattuu pöpelikössä kolauttamaan kiveen. Eivät vaikuta laitteen toimintaan, paitsi jos kelansuojuksen ja kelan väliin pääsee jotain magneettista. Sitten tulee haamupiippejä tms.

5 Erittäin suositeltava. Ja äänenvoimakkuuden säädöllä varustetut. Esim ACE pitää aivan tolkutonta kilkutusta.

6. EU-alueelta tilatessa vain rahtikulut, muualta alv + tulli jotka lasketaan laitteen hinnan JA rahdin päälle. Ajatellaan että ACE jenkeistä: laite n. 145€, rahti n. 30€, siihen valtion osuus n. 40€ eli jotain 215-220€. Se on sitten kunkin itsensä päätettävissä kannattaako.

7. Ostin viime kesänä yli 800€:n edestä laitteistoa. Tähän mennessä kahtena kesänä olen löytänyt euroja viidenkympin verran. Aika kauan menee ennenkuin on maksanut itsensä takaisin. Ja aikaa kuluu...
Jos käy tuuri niin löydät jotain arvokasta josta saat löytöpalkkion mutta todennäköisesti näin ei käy. Jos jäät harrastukseen koukkuun ostat kyllä tulevaisuudessa uusia ilmaisimia eikä nekään ehdi maksaa itseään takaisin.

8. Ihan sama riski kuin minkä tahansa käytetyn laitteen ostossa. Saattaa hajota viikon päästä tai kestää 20 vuotta. Laitteen ulkonäöstä voi päätellä kuinka kovaa käyttöä laite on nähnyt. Suomessa on vähän harrastajia joten käytettyjä laitteitakin liikkuu vähän.

9. Minusta asia ei haittaa paljoa. Meillä on aika vähän malmipitoisia alueita eikä merenrannatkaan ole kovin suolaisia

10. Nyrkkisääntö on että otollisissa olosuhteissa laite havaitsee kolikon niin syvältä kuin mikä on kelan halkaisija. ACEn tapauksessa ehkä 15-20cm.

11. Jos euroja etsit niin paikat missä ihmisiä liikkuu. Uimarannat tyypillisesti. Sitten vaikka erilaiset katsomoalueet..hiekkaiset parkkipaikat. Vanhempaa tavaraa pitää sitten etsiä alueilta missä on asuttu kauan aikaa..vanhhojen maatilojen pihapiirit ja pellot esimerkiksi.

Ja jos se tärkein asia on että maksaako laite itsensä takaisin - niin ei. Minun mielestäni ja noin yleensä.
Mutta jos pari kesää piippailet ja kyllästyt niin laitteella on aina jälleenmyyntiarvo ja olet kuitenkin siihen mennessä jotain löytänytkin. Sit voit miettiä että jos 300:n laitteen myyt 200:a eurolla parin kesän jälkeen niin oletko saanut laitteesta sen satasen verran iloa irti?

Nämä tietty vain minun mielipiteitäni.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Joo mulla ei ollut tänään kuulokkeita kun oli tuolla saaressa, pari kertaa tuli mieleen että ne olis ollut hyvät ,kun armeijan veneet ajo ohi ja teki lainetta rantaan,siinä oli matalaa ja kohisi sen verran että oli vaikeuksia välillä.
Ja jos tuulee kovasti niin ei kuule välttämättä kaikkia piippejä.äkään.
Kyllä niistä on apua se on selvä ,vaikka en itse niitä käytäkään.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

teksako kirjoitti:Joo mulla ei ollut tänään kuulokkeita kun oli tuolla saaressa, pari kertaa tuli mieleen että ne olis ollut hyvät ,kun armeijan veneet ajo ohi ja teki lainetta rantaan,siinä oli matalaa ja kohisi sen verran että oli vaikeuksia välillä.
Ja jos tuulee kovasti niin ei kuule välttämättä kaikkia piippejä.äkään.
Kyllä niistä on apua se on selvä ,vaikka en itse niitä käytäkään.
Patterit/akut kestää kauemmin kun on kuulokkeet käytössä. On varsin rentouttavaa pistää kuulokkeet päähän ja vaan kaivella, unohtuu arkiset huolet :D
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Onhan se varmaan näin epäilemättä.
Avatar
RJR
Kunniajäsen
Viestit: 1180
Liittynyt: 08 Loka 2007, 21:54
Paikkakunta: Oripää Finland

Viesti Kirjoittaja RJR »

Kuulokkeista senverran että mitkä tahansa kuulokkeet ovat parmmat kuin ilman.
Ylipäätänsä sellaiset 'metallinetsinmerkkikuulokkeet' ovat vain sumutusta.

Etsinmerkeissäkin on aloittelijalle joka toimii pienellä budjetilla helkkarin vaikeaa päättää kuinka paljo maksaa nimestä ja kuinka paljon etsimestä. Ensin alkuun ei tarvitse muuta kuin raudanerottelun ja kuulokkeet. Kuulokkeet ovat sekä virransäästön että etsimen äänien kannalta ihan pakolliset. Ja kuten yllä kirjoitin , ihan mitkä hyvänsä kuulokkeet ovat parempia kuin olla ilman. Osta vaikka Hong Kongista parilla eurolla jokku kuulokkeet niin löytöjä alkaa tulla millä hyvänsä etsimellä enemmän.

Kelan suojaksi voit ihan hyvin käyttää kontaktimuovia. Se miten sen sitten leikkaat ja muotoilet on ihan oma asia. tärkeintä on kuitenkin että eipä paljoa maksa. Tietty eri kontaktimuovityypeillä on eroa. Parhaita ovat kuitenkin sellaiset jotka alunalkaen ovat tarkoitetut helposti vaihdettaviksi/uusittaviksi.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

RJR kirjoitti:Kuulokkeista senverran että mitkä tahansa kuulokkeet ovat parmmat kuin ilman.
No pitää kyllä paikkaansa.
Ylipäätänsä sellaiset 'metallinetsinmerkkikuulokkeet' ovat vain sumutusta.
Onhan tämä harrastus joiltain osin sitä väline-urheilua, mutta on niissä "kunnon" kuulokkeissa järkeäkin. Ovat kuitenkin suunniteltu tähän hommaan, ja kestävät vähän rajumpaakin käsittelyä paremmin kuin halppis kuulokkeet. Ns huippu kuulokkeissa on äänenvoimakkuuden säädöt jne ja kestävät kosteutta ja vaikka mitä :) Jos ostat ihan lähikaupan hyllystä ne kuulokkeet niin kannattaa ottaa kuitenkin ne suljetut.
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Keijo
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2008, 18:01

Viesti Kirjoittaja Keijo »

jyk
Viimeksi muokannut Keijo, 07 Heinä 2009, 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Keijo kirjoitti:Kiitos kaikille vastaneille :)
Viel kysyisin sitä että onko Garrett ACE 250:llä ja saman sarjan 150:llä paljonkaan eroa?
Sen tiedän ettei 150 ole pinpointteria.. Mitä muuta eroja? Kannattaisiko SE tilata ensimmäiseksi? Jommankumman tilaan tuolta Virosta. 250 tietty parempi, mutta 150 halvempi..
Moi,itse kyllä satsaisin tohon Ace 250:een. Ei toi Ace 150 mikään huono ole...Kummallakin pärjäät varmasti ja teet löytöjä :)
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
cossie
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Touko 2008, 22:45
Paikkakunta: north state

Viesti Kirjoittaja cossie »

Akke65 kirjoitti:
Keijo kirjoitti:Kiitos kaikille vastaneille :)
Viel kysyisin sitä että onko Garrett ACE 250:llä ja saman sarjan 150:llä paljonkaan eroa?
Sen tiedän ettei 150 ole pinpointteria.. Mitä muuta eroja? Kannattaisiko SE tilata ensimmäiseksi? Jommankumman tilaan tuolta Virosta. 250 tietty parempi, mutta 150 halvempi..
Moi,itse kyllä satsaisin tohon Ace 250:een. Ei toi Ace 150 mikään huono ole...Kummallakin pärjäät varmasti ja teet löytöjä :)
kertokaapa aloitttelijalle mitä käytännön eroa noilla garretin 150 ja 250 malleilla on ,tuo 150 kiinnostaisi onko se hyvä aloittavalle??
entä oletteko tuolta viron firmasta tilanneet noita garretteja kun ovat siellä huomattavasti halvempia?miten tilaukset toimineet kertokaa kokemuksia!
hintakattoni on noin n.200e


entä onko suomalaisilla garrett myyjillä isoja hinta eroja? eli mistä suomesta kannatas garrettia kysellä?
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Garret Ace 150 ja 250 erot ovat:

Ace 250:ssä on monipuolisemmat säädöt mm. herkkyydensäädön ja etsittävien metallien valitsemisen osalta.

Ja omasta mielestäni selkeästi tärkein eroava ominaisuus on se, että Ace 250:ssä on pinpoint! Eli 250 mallilla saat kohdistettua huomattavasti tarkemmin maassa makaavan kohteen sijainnin, kuin 150 mallilla.
Itse en voisi kuvitellakaan etsiväni ilman pinpointia.

Eli kannattaa maksaa enemmän Ace 250:stä tai tarvitset erillisen pinpointerin ja kärsivällisyyttä tai todella kovasti yritystä. :wink:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Mc_Mursu kirjoitti:Ja omasta mielestäni selkeästi tärkein eroava ominaisuus on se, että Ace 250:ssä on pinpoint! Eli 250 mallilla saat kohdistettua huomattavasti tarkemmin maassa makaavan kohteen sijainnin, kuin 150 mallilla.
Itse en voisi kuvitellakaan etsiväni ilman pinpointia.
Miten suuri ero noiden pinpoint-tarkkuudessa on? Eikö 150:lla kuitenkin saa ihan riittävän tarkan sijainnin heiluttamalla ristiin kohteen päällä?
Teknetics T2, Vibra-Probe 570
Sawo
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 15:29
Paikkakunta: Nilsby

Viesti Kirjoittaja Sawo »

ainakin nopeus on pinpointin etu. Joka ainakin omasta mielestäni on ruennut merkkaamaan jotain noilla reissuilla.
Garrett ace 250 6,5x9 + 9x12 kelat
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Hannu kirjoitti:
Mc_Mursu kirjoitti:Ja omasta mielestäni selkeästi tärkein eroava ominaisuus on se, että Ace 250:ssä on pinpoint! Eli 250 mallilla saat kohdistettua huomattavasti tarkemmin maassa makaavan kohteen sijainnin, kuin 150 mallilla.
Itse en voisi kuvitellakaan etsiväni ilman pinpointia.
Miten suuri ero noiden pinpoint-tarkkuudessa on? Eikö 150:lla kuitenkin saa ihan riittävän tarkan sijainnin heiluttamalla ristiin kohteen päällä?
Jos kohde on selkeä esim. kolikko ja lähellä maan pintaa, niin ristiin heiluttelulla saa kohteen aika hyvin paikallistettua, mutta väittäisin, että pinpointilla homma sujuu kuitenkin helpommin.
Sitten jos kohde ei olekaan noin "yksinkertainen" esim. jokin epämääräisen muotoinen roska syvemmällä, niin vaati varmasti hieman enemmän kärsivällisyyttä yritettäessä paikallistaa se.
Pinpointtaamisella saa myös kohteen muodot usein aika hyvin selville esim. naulan, joka on useimmiten kapea ja pitkä.

Väittäisin myös, että "oikeaoppisella" ja tarkalla pinpointaamisella säästää ainakin nurmikkoa, kun kohteen saa usein hyvin tarkaksi ja ei tarvitse kaivaa mitään kraatteria vaan pienikin kolo saattaa riittää.

Kun kerran opettelee Ace 250 pinpointtaamisen (ei kovin vaikeaa), niin siitä on varmasti suurta apua ja väittäisin, että siitä kannattaa maksaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Keijo
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2008, 18:01

Viesti Kirjoittaja Keijo »

ty
Viimeksi muokannut Keijo, 07 Heinä 2009, 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
joppe
Innostunut Etsijä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Touko 2007, 13:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja joppe »

Yki kirjoitti:Minun näkemyksiäni:

6. EU-alueelta tilatessa vain rahtikulut, muualta alv + tulli jotka lasketaan laitteen hinnan JA rahdin päälle. Ajatellaan että ACE jenkeistä: laite n. 145€, rahti n. 30€, siihen valtion osuus n. 40€ eli jotain 215-220€. Se on sitten kunkin itsensä päätettävissä kannattaako.
Yki
Nykyisellä taalan kurssilla ACE 250:stä ei todennäköisesti joudu maksamaan muuta kuin alvin, Tullin raja mennee n. 180 euron pinnassa ja olisikohan se noin 10 euroa tuossa alarajan kohdalla.

Eu:sta tilatessahan lasku sisältää jo alv:n, jonka suuruus vaihtelee ostomaittain (n. 16 - 22%).
Joppe
Garrett Ace 250 (4"/6,5"x9"/9"x12")
Vastaa Viestiin