Nokta/makro anfibio multi

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
teemu71
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Kesä 2020, 18:30
Paikkakunta: Ranua

Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja teemu71 »

Tietämätön kysyis säätöjä eri maastoon.Ranta,pelto,veden alle ja puistoon.Mitä kelaa käytätte.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Aika harvalla on varmaan kyseistä konetta, mutta perusasetuksista kannattaa lähteä liikkeelle. Herkkyyttä Gainia pelloilla ja metsissä niin korkealle kuin vain saa ilman, että alkaa pulisemaan häiritsevästi omiaan. Jos etsii syvältä vähän isompia kohteita, niin taajuus matalalle jos taas haluat löytää pienetkin esineet, niin taajuutta korkeammalle. Diskriminaatio kannattaa testailla joillain hentoisilla kultaesineillä, ettei vahingossa laita sitä liikaa. Itse käytin Impactissa etupäässä 2 tone ohjelmaa. Puistoissa ja roskaisilla seuduilla sitten 3 ja 4 tone varmaan parempi. Mutta testailemalla ja käyttämällä konetta ne säädöt parhaiten saa mieleisekseen.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Tuolla muuten yksi USA:lainen etsijä esittelee omia asetuksiaan: https://youtu.be/QxmI8Gp7sFQ
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Olen harkinnut laitteen päivittämistä tähän Nokta anfibio multiin, kun näkyy olevan Finndetectorilla tarjouksessakin. Näköjään hieman painavampi kuin ace 400i, niin onkohan hyvin tasapainossa, ettei paino häiritse pidemmilläkään reissuilla? Tästä kokemuksia?
Ja onko niin, ettei tässä ole pinpointtausta ollenkaan? Onko sellainen häirinnyt käyttäjiä?
Muutenkin kokemuksista kuulisin mielelläni lisää.
Ps. Garrettiin olen ollut todella tyytyväinen mutta ainahan sitä parempaa haluaa :D
Vainulainen
Metallinetsijä
Viestit: 265
Liittynyt: 08 Syys 2017, 14:11

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Vainulainen »

Olen toukokuusta asti etsinyt Anfibio Multilla, sitä ennen Garret Ace 400i.
400i on etupainoisempi ja tuntuu sen vuoksi raskaammalta kuin Anfibio.
Anfibion kahva on uritettu ovaali, ei muljahtele kädessä kuten Acen kahva.
Löytyy pinpointtausominaisuus.
Kolmiorunkoputki on todella jämäkkä ja välyksetön, ei tarvitse pelätä katkeamista.
Kuulokkeet ovat hyvät ja miellyttävä "korvatuntuma".
Latauksella olen etsinyt 3 reissua, reissu yleensä 2,5-3h.
Paketissa on mukana pultattava "lisäakku" niin ei varmasti lopu hönkä kesken reissun.
Löytösyvyys on suurimpia ellei suurin.
Erottelunopeus on hyvä.
Näyttö on valaistu.
On vakaa, ei hölise älämölöä vaikka olisi herkkyydet korkealla.
Pakettiin kun sai valita toisen kelan niin otin 18cm CC-kelan, loistava roskaisissa puistoissa ja rannoilla.
Voin suositella, huima tason nosto Ace 400i verrattuna ja sitä myötä löytojen määrä kasvoi rajusti.
Itse etsin lähes aina "99 tone"-ohjelmalla.
Tässä pari hyvää esittelyvideota:
https://www.youtube.com/watch?v=Jd-j0LMd1vE
https://www.youtube.com/watch?v=mr-z3PGAcMs
Matteus 7:7-8
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte.
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Kiitos Vainulainen kattavasta vastauksesta! Kone lähti tilaukseen ja voin kommentoida tänne kokemuksia kun niitä karttuu. Tarkoituksena heti hyökätä pellolle, josta on paljon kolikoita ym. löytynyt, mutta on "tyhjentynyt", eikä enää tahdo nousta paljoakaan.
Vainulainen
Metallinetsijä
Viestit: 265
Liittynyt: 08 Syys 2017, 14:11

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Vainulainen »

Suosittelen ottamaan samaan toimituserään varalle pari kelapulttia (+ kelasuojat).
Itse luulin näitä olevan maahantuojalla hyllyssä, mutta tulikin Turkista piiiitkään odoteltuani.
Tuote: Search Coil Mounting 17000734
Matteus 7:7-8
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte.
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Olivat pistäneet paketin jo eteenpäin, mutta täytynee jälkijunassa tilailla. Enpä tajunnutkaan, ettei kelansuojat kuulu pakettiin.
(Noista pulteista oli juttua jossain brittiläisellä videolla, että voivat hyvin olla metallisia, koska pultti ei heilu kelaa vasten. Tiedä sitten pitääkö paikkansa.)
Kiitokset taas kerran!
Vainulainen
Metallinetsijä
Viestit: 265
Liittynyt: 08 Syys 2017, 14:11

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Vainulainen »

Kyllä kelasuojat kuuluu pakettiin. Tarkoitin varaosiksi kun ovat kuluvia osia.

Kerran kävi etsintäreissulla niin, että ääni lakkasi kuulumasta kuulokkeista, kuului vain etsimen kaiuttimesta.
Ei sitä silloin enää muistanut, että miten parittaa etsin ja kuulokkeet, mutta onneksi Youtube:sta löytyi apu:
https://www.youtube.com/watch?v=mY3Q-HZOSgQ
Matteus 7:7-8
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte.
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Vainulainen kirjoitti: 26 Marras 2020, 16:05 Kyllä kelasuojat kuuluu pakettiin. Tarkoitin varaosiksi kun ovat kuluvia osia.
Aivan joo, hyvä varalla olla niitä.
Oon katsellut youtubesta noi parit videot mitä tänne linkattu ja täytyy sanoa, että kuulokkeista lähtien on täysin uuden laitteen opettelu edessä. Ja vienee aikaa ja malttia, jotta saa kaiken hyödyn irti. Vinkkejä otetaan lisääkin vastaan! :D
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Mites noi päivitykset? Ei tahdo Noktan sivuilta löytyä Anfibion päivityksistä mitään. Ei edes sitä mikä versio on uusin päivitys, jotta voisi tarkastaa onko laite ajan tasalla. Vai enkö vain osaa..
Muuten kyllä laite tuntuu timanttiselta, harmi kun talvi keskeytti harjoittelun.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Jospa siinä ei vielä ole keksitty mitään mitä siitä tarvitsisi päivittää :wink:
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Itseasiassa juuri tuon unohdin kirjoittamassani mainita, eli voisko olla ettei päivityksiä vielä vaan ole. Luotetaan siihen :D
Roadrunner
Innostunut Etsijä
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Heinä 2017, 19:32

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Roadrunner »

Tuli sitten hommattua tuo anfibio toiseksi etsimeksi kun sen sai aika hyvällä syystarjouksella tuolta Rovaniemen putiikista. Ollut vasta vajaan viikon joten kokemusta vähän mutta kuitenkin joka päivä jotain. Vertailukohtia ei mulla ole kuin tuohon vanhaan sotaratsuun Golden Mask 3:een. Toinen etsin oli hakusessa jo pidempäänkin kun poikani innostunut myös harrastuksesta. Tällä kokemuksella muutamia pointteja:
Vesitiiviys, Anfibio ei kelmuja tarvi ympärilleen kuten GM sateessa.
Etsintäsyvyys, syvältä kaivattaa anfibio mutta kokemuksesta tiedän että GM3 ei tässä häviä ollenkaan.
Roskaiset alueet, anfibiolla mennyt aika sujuvasti en tosin osaa vielä asetuksia säätää sujuvaksi. GM sakkaa tässä, ainakin manuaaliajo täyttä tuskaa palautumisnopeudessa.
Käyttöliittymä, en ole aiemmin käyttänyt näytöllistä etsintä joten tottumista on ID lukuihin ym. informaatioon. Mutta anfibion kohdalla voi jo todeta että äänimaailmalla pärjää hyvin ainakin niissä 2-3 tone moodeissa joita olen käyttänyt. Jonkinlaisena miinuksena laitteelle sanoisin suomenkielisen opastuksen täydellinen puuttuminen niin kirjallisesti kuin netissäkään. Youtubesta olen katsellut muutamia hyviä pätkiä ja paraneehan niitä katsoessa Lontoon murteen taito. GM3 kun aikanaan tilasin tuli mukana erinomainen suomenkielinen käyttöohje.
Akunkesto, Anfibiossa ilman lisäakkua käynee muutaman parin tunnin etsintäreissun, GM3 huoleton lataa "keväällä kerran ja toisen kerran sitten joskus" :D
Yleisesti, Anfibiossa paljon säätöä jos haluaa, ehkä liikaakin ainakin normikäyttäjälle. Metsät, hot rocks ym ympäristöt vielä kokeilematta. GM3:lla nämä mennään autoasetuksella, manuaaliajolla laite sekoaa täysin.
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Kelpo laitteen hommasit, onnittelut :D
Itse olen lueskellut käyttöohjeen läpi jo useaan kertaan ja aina tulee palattua siihen jos joku mietityttää. Viime aikoina olen huomannut, että Anfibio taitaa olla suht herkkä ottamaan häiriötä voimalinjoista, sähköpaimenista ym. Yrittänyt eri säätöjä, mutta tullut lopulta tulokseen, että täytyy vaan pitää väliä niihin. Gainia voi aina tiputtaa ja Isat:ia lisätä, mutta ymmärtääkseni silloin saattaa syvyys ja erottelukykykin hieman kärsiä. 4- ja 5-Tone ovat pikkasen meluisampia ja 5Tonella itse olen mennyt siitä huolimatta, vaikka roskainenkin maasto ollut. Voisinkin ottaa kokeiluun 99-tonen.
Monta herkkua tässä on edelliseen laitteeseen. Esim. äänet saa kovemmalle mieleisiin ääniin ja toisinpäin. Eli kun tulee hyvä kilahdus ID 80+ niin se herättää paremmin huomion ja rauta pörähtelee vaimeampana taustalla. Pimeällä taasen taustavalo tulee vain kun alla on jotain, eli ei kuluta koko ajan akkua. Valoisalla valo kannattaakin pitää nollissa, ettei suotta syö akkua.
Trivium
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Huhti 2020, 22:23
Paikkakunta: Turku

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Trivium »

Nyt on Nokta/Makron sivuilla eka päivitys laitteelle. Päivityksen myötä pystyy säätämään overload-ääntä kolmella eri äänenvoimakkuudella. Eli nähdäkseni aika mitätön päivitys, enkä ymmärrä onko jotain häirinnyt overloadin äänentaso :D
Vainulainen
Metallinetsijä
Viestit: 265
Liittynyt: 08 Syys 2017, 14:11

Re: Nokta/makro anfibio multi

Viesti Kirjoittaja Vainulainen »

Matteus 7:7-8
Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte.
Vastaa Viestiin