Mikä laite aloittelijalle?

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Roger

Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Olen uusi foorumin käyttäjä ja aion aloittaa vihdoinkin kuoppien kaivamisen/peittämisen :D ...koska elämäntilanne sallii nyt sen.

Täällä on varmaan käsitelty aihetta paljon mutta avaan nyt uuden viestiketjun.

Kevättä odotellessa aikaa miettiä ja tällä hetkellä kohdistu mielenkiinto AT Pro laitteeseen.
Tosin mietin onko liian kallis kun lisäksi tarvitsee pienemmänkin piipparin.
AT Pro kestää varmaankin erinomaisesti rankkaakin vesisadetta koska luvataan vesitiiveys 3 metriin.
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Meni vähän väärään osioon tämä aloitus viestini mutta olkoon ny :oops:
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Kannattaa miettiä myös uutta Nokta Simplexiä. On hintaisekseen laatupeli. Se kestää myös veteen upottamisen ja siinä on esimerkiksi volumen säätö jota ei at prossa ole.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Täytyy tutustua Noktaan!!
Hank da Silva
Metallinetsijä
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 13:16
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Hank da Silva »

At pro volumen säätö on kuulokkeissa.
25 vuotta tonkimista ja jatkuu....
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Laitteesta volymen säädön puuttuminen olematon kauneusvirhe. Kyllä olen vieläkin Garretin AT PRO linjalla vaikka tutustuin Noktaan.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Roger kirjoitti: 13 Joulu 2019, 20:40 Laitteesta volymen säädön puuttuminen olematon kauneusvirhe. Kyllä olen vieläkin Garretin AT PRO linjalla vaikka tutustuin Noktaan.
Passaako kysyä, että miksi? Noktalla myös anfibio-malli, joka kyllä pesee erottelunopeudessaan ja muissakin ominaisuuksissaan vanhan at pron.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

No toivon että hinta kertoo sen että elektroniikka on laadukkaampi Garretissa mutta mene ja tiedä että onko sama kuin kitaroista että pian halpismallit on kestävämpiä kuin kalliit merkkikitarat!
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Ei hinta kerro näissä koko totuutta. Garrett on vanha merkki, joka ratsastaa edelleen nimellään ja se tuo ekstra hintalisää. Elektroniikaltaan nuo tuskin eroavat kestossaan. Mutta jokainen valitkoon omansa niin kuin tahtoo.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Hank da Silva
Metallinetsijä
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 13:16
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Hank da Silva »

At pro on keskihintainen laite. On kyllä hintansa arvoinen ja toimii kuin junan vessa säästä riippumatta. Laitteen suosio kertoo paljon sen hinta/laatu suhteesta. Suosittelen. Ellet osta at prota osta joku kalliimpi kuten xp deus.
25 vuotta tonkimista ja jatkuu....
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Tuon Garretin hinta on jo minulle kipurajoilla eli ei enää kalliimpaa, voi olla että nimi hieman maksaa mutta luulisi että kilpailu on niin kovaa ettei ole vara kovin paljoa nimellä hintaa ylös hilata.
Aloitan tuolla Garretin AT Pro:lla.
Iso Jalka
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Touko 2017, 09:01

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Iso Jalka »

Deus XP ORX:ia suosittelen myös harkittavaksi ensi koneeksi, olen verrannut sitä normi Deussiin ja toiminnot ovat aika liki samat. Finndetectorsilla on siitä aika mojova tarjous parhaillaan. https://finndetector.com/Metallinpaljas ... l-Package/
XP DEUS X35 13x11, HF 9, HF elliptical + MI-6 pointer, Orx.
jauru81
Metallinetsijä
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Joulu 2013, 21:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jauru81 »

Iso Jalka kirjoitti: 18 Joulu 2019, 09:17 Deus XP ORX:ia suosittelen myös harkittavaksi ensi koneeksi, olen verrannut sitä normi Deussiin ja toiminnot ovat aika liki samat. Finndetectorsilla on siitä aika mojova tarjous parhaillaan. https://finndetector.com/Metallinpaljas ... l-Package/
Suosittelen myös,kohtuu helppo käyttöinen ja tuo keveys at:proon jälkeen :shock:
Tuo tarjous on kyllä jo hyvä.
Iso Jalka
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Touko 2017, 09:01

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Iso Jalka »

Kaverilla on tuo At Pro ja verrattiin sitä keskenään ORX:iin. Itselle merkille pantavin ero on palautumiskyky = reactivity. Orx:issa sitä löytyy miten virittää, mutta Pro:ssa mennään yhdellä, joka vastaa Deusin 0-5 lukemasta 2:a tai 2,5:a. At Pro tuon alhaisen reactivity ominaisuutensa vuoksi tuikkaa signaalia aikasen syvälle, mutta se sitten pois erottelukyvystä. Pelloilla kyntösyvyys on se mikä määrää, joten äärimmäistä siis oikein hidasta palautusmiskykyä ei koneelta välttämättä tarvita. Elikkäs jos on jonnin verran sitä rautaista tavaraa & muutakin juuri siinä lautasen alla rykelmänä niin voipi olla vaikea nostaa kuulolle juuri sitä paremman sortin löydettävää. Mutta ihan hyvä laadukas etsinäkone on At Prookin on, enkä ala sitä ollenkaan mollaamaan. Pitkä historia sillä on käytössä pitkin ja poikin Suomen niemeä ja vankkumaton tyytyväinen käyttäjäkunta on olemassa. Onnistuneita reissuja ja loistavia löytöjä Rogerille !
XP DEUS X35 13x11, HF 9, HF elliptical + MI-6 pointer, Orx.
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Vielä on pitkä talvi ennen kun lumet on sulaneet ja pääsee ensimmäiselle etsintäreissulle.
Laitteen hankin kuitenkin jo alkuvuodesta. Talvi on aikaa suunnitella mistä aloittaa haravoimisen ja kaivelun ⛏️
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Kyllä tämän hetken top laitteita on xp deus!
Jos tietää olevansa pitkäjänteinen, olleensa pitkään historiasta kiinnostunut ja tämän harrastuksen vastaavan kaikilta osin mielihaluja, mä suosittelisin ostamaan heti tuon deussin!!
Jää monet laite päivitykset väliin ja niistä tulevat vaihtotappiot. Totta, deus on myös yksi eniten säädettävissä oleva laite, mutta sitä pystyy käyttämään täysin myös säätämättä.
Napista päälle ja menoksi. Talven aikana tuon käyttöohjeen myös opettelee vaikka ulkoa.

Yksi merkittävä juttu on myös se, että/jos/kun joskus "huonommasta" (en sano että at pro olisi tällänen) vaihtaa parempaan ja huomaa kuinka paljon enemmän sillä löytää, alkaa väkisinkin mietityttämään, mitä kaikkea on jäänyt sillä "huonommalla" peltoon. Sekös ainakin mua kyrsisi!

Alku investointihan tuossa on aika kova, mutta pidemmän päälle se kuitenkin kannattaa.
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Niin...sitähän ostaisi kalleimman laitteen jos olisi rahaa mielin määrin, oikeastaan tuon Garretin AT PROn hinta on yli budjetin jo pahasti, ajattelin ensin 300-400 euron hintaluokkaa.
Itse tykkään laitteista mitkä on simppeliä käyttää eikä ole paljon säätöjä ym valikoita eli juuri noin että virta päälle ja menoksi.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Roger kirjoitti: 19 Joulu 2019, 20:00 Itse tykkään laitteista mitkä on simppeliä käyttää eikä ole paljon säätöjä ym valikoita eli juuri noin että virta päälle ja menoksi.
Monissa nykyisissä kalliimman puolen etsimissä on kyllä paljon säätömahdollisuuksia, mutta kun on kerran sitten saanut laitteen säädettyä mieleisekseen, on se sitten helppoa kun säädöt säilyy koneen muistissa. Signumissa esimerkiksi voi säätää melkein mitä vain. Mutta siinäkin kun tallentaa eri ohjelmat, niin yhtä nappia painamalla voi sitten valita niistä mieleisensä.
Simppelimpiä koneita on sitten Golden Maskin näytöttömät kojeet, kuten Golden Mask 1+, ja niillä löytää käytännössä vähäroskaisemmilta seuduilta ihan yhtälailla kuin kalliimmillakin etsimillä.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Roger

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Kyllä näyttö hyvä olla mutta muuten minun käyttö sellaista etten tykkää menu viidakossa liiemmin kahlata.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Katselin huvikseen nuita hintoja, niin on kyllä ihmeen hintavana pysynyt At Pro ikäisekseen. Oli nyt 679€, kun esimerkiksi pari vuotta sitten markkinoille tullut Nokta Anfibion saa langattomilla kuulokkeilla 499€:lla. Tutustuisin esimerkiksi YouTuben videoihin ja tutkailisin, onko tuo hintaero näin päin millään muulla perusteltua kuin merkin saamalla yliarvostuksella. Erottelunopeus kun on esimerkiksi Anfibion eduksi. Toimiva laite toki At Pro on, mutta en kyllä itse maksaisi siitä enää tuommoisia hintoja.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1199
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Hirvelä

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Vähän offtopiccina voisin laittaa kuvakaappauksen vuodelta 2013 jolloin At Pron/-Goldin sai Suomenlahden eteläpuolelta alle viiteen sataan ja sen jälkeinen hinnannousu tais ainakin osaltaan liittyä Dollarin vahvistumisen :roll:

Mutta joo, jos oisin ite nyt aloittelija niin pistäisin varmaan Simplexin tilaukseen.

Kuva
Markkuh
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Kesä 2017, 16:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Markkuh »

Niin, mikä olisi sopiva.
Ajatuksena hankkia jonkinverran parempi etsin, kuin nykyinen. Monenlaista on kyllä tarjolla,
mutta kokemuksia kaipaisin valinnan tueksi.
Vaatimuksina on, että täytyy toimia irtoparistoilla, elikkä kiinteät ladattavat akut ei tule kyseeseen, sillä latausmahdollisuudet hyvinkin rajalliset mökkiseudulla ja alueilla missä liikun.
Hintaluokka n.600 -700€.
Alueet sisäsuomen metsiä ja pelto / niittyalueita.
Josko kokemusta omaavat voisi vinkata, niin kiitän jo etukäteen.
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Noihin Nokta/Makron Kruzeriin ja Anfibio malleihin saa lisävarusteena tuommoisen vedenpitävän AA paristokotelon, jos ei halua sisäänrakennettua akkua jostain syystä käyttää. Sen saa kiinni kätevästi sinne taakse ja se toimii samalla vastapainona kelalle.
https://www.noktadetectors.com/anfibio- ... formation/

Yksi vaihtoehto voisi olla myös nuo Minelabin uudet Vanquishit: https://finndetector.com/Metallinpaljas ... QUISH-540/
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Markkuh kirjoitti: 29 Joulu 2019, 15:33 ...Vaatimuksina on, että täytyy toimia irtoparistoilla, elikkä kiinteät ladattavat akut ei tule kyseeseen, sillä latausmahdollisuudet hyvinkin rajalliset mökkiseudulla ja alueilla missä liikun.
Hyviä kokemuksia irtoparistoilla toimivasta on Golden Maskin etsimestä. Itellä oli 5+ ja oli kyllä hyvä laite.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
TapioPV
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Elo 2019, 19:55
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä laite aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja TapioPV »

Morjens Roger. Itse myös aloittelija ja hommasin käytetyn Garret250. Nämä taitavat uutenakin maksaa noin 250€ ja on mielestäni käypä peli aloittelijalle. Se on helppokäyttöinen mutta pystyy säätämään ja erottelemaan mitä hakee. Aloittelijalle ei liian monimutkainen ja itse olen ollut ihan tyytyväinen. Tietenkin jos rahaa riittää niin ei muuta kuin parasta pöytään. Mutta itse tälläinen sunnuntai piippailija niin ok hinta/laatusuhde. Ja muista että rahaa menee vielä pinpointteriin. Alkuun liikuin pari kertaa ilman, mutta säästyy työtä ja jää kuopat pienemmiksi pinpointterin kanssa.
Vastaa Viestiin