Tee-se-itse metallinilmaisin

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
tulikettu
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Helmi 2019, 03:31
Paikkakunta: Turku

Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja tulikettu »

Moi!

Mahtaako kukaan olla tehnyt itse metallinpaljastinta? Tai osaisi edes verrata itse tehtyä jonkin kohtuu laadukkaaseen kaupalliseen? Onnistuuko edes kohtuudella tehdä itse, jos perustaidot elektroniikasta on olemassa?

Minulla ei ole itse asiasta paljoakaan tietoa, mutta jotain toki netistä ja täältäkin lueskellut. Tarve olisi satunnainen metalliesineiden etsintä ja esim. ruuvien/naulojen siivous pihalta, ei oikeastaan kovinkaan aktiivinen aarteenmetsästys, vaikka voihan siihenkin innostua. :)

Onko olemassa hyviä rakennussarjoja laitteen elektroniikaksi? Tällaisen https://www.partco.fi/fi/rakennussarjat ... fk919.html löysin googlella, mutta siinä ei mainita mitään ulkoisista keloista? Kytketäänkö ne tuon piirilevyllä olevan tilalle? Entä olisiko jossain netissä ohjeita maakelan mitoitukseen? Saa olla myös englanniksi. Tai jos tietää koko paljastimen rakennusohjeita, niin nekin kiinnostavat. Piirilevyjä osaan tehdä/syövyttää itse.

Entä ovatko nuo kaupalliset perustason etsimet (hintaluokka 200-300€) periaatteeltaan vastaavia kuin tuo Partcon sarja? Vai onko nykyään etsimissä jo huomattava määrä digitaalitekniikkaa muutekin kuin vain näytön yms takia? Siis herkkyyden, erottelykyvyn yms. takia?

Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa kommentoida. :)
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Postikulujen kans tuo rakennussarja maksaa saman kuin käyttövalmis vastaavan tasoinen postikuluineen: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1601135015
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
ILVES-Joe
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Marras 2017, 20:00
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa, Koskenkorva/Ilvesjoki

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja ILVES-Joe »

Näyttäisi tuossa rakennussarjassa olevan kela kiinni piirilevyssä. Käämin voisi varmaan muuttaa kelan malliseksi, vastusarvot jne. varmaan pitää pysyä samana.
Leikkikalu ja elektroniikka harjoitus tuo on ja tuskin saa mitenkään viriteltyä että olisi jollain osa-alueella parempi kuin tuollainen "lasten malli" mikä on edellisessä viestissä.

Mikäli elektroniikka on hallussa ja virittely kiinnostaa niin voisi kannattaa ostaa joku käytetty 200-300e laite johon itse virittelee paremman kelan jne. mutta jos tarkoitus on saada toimiva etsin niin valmiit ratkaisut tulee halvemmaksi ja helpommaksi joka suhteessa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Jos haluaa PI-tyyppisen paljastimen niin itse tekemisessä voisi olla jopa taloudellisesti järkeä. Halvin kaupallinen maksaa 400-500e, c.scope 4pi.

Kannattaa vain perehtyä vlf ja pi koneiden eroihin ennen kuin päättää että haluaa pi laitteen.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
tulikettu
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Helmi 2019, 03:31
Paikkakunta: Turku

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja tulikettu »

Ok, kiitoksia kommenteista. Ilmeisesti alalla ei juuri harrasteta itse tehtyjä laitteita? Sinänsä hieman outoa, kun ei tuo elektroniikka noissa vaikuta kovin monimutkaiselta.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Varmasti harrastetaan. Toiset harrastaa elektroniikkaa ja toiset "aarteenetsintää". Tälle foorumille kertynyt lähinnä jälkimmäistä porukka ;)
Jos päädyt rakenteluun niin tee ihmeessä oma topic aiheesta. Joku vuosi sitten oli jotakin rakenteluketjua pi-paljastimista ja itsekkin sellaisen tekemistä harkitsin, mut sitte valmiin ostaminen vei voiton. Ketju varmaan löytyy sopivilla hakusanoilla.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
tulikettu
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Helmi 2019, 03:31
Paikkakunta: Turku

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja tulikettu »

Haarukka kirjoitti: 01 Maalis 2019, 06:53 Jos haluaa PI-tyyppisen paljastimen niin itse tekemisessä voisi olla jopa taloudellisesti järkeä. Halvin kaupallinen maksaa 400-500e, c.scope 4pi.

Kannattaa vain perehtyä vlf ja pi koneiden eroihin ennen kuin päättää että haluaa pi laitteen.
Voitko lyhyesti valaista tuota eroa? Miten eroaa teknisesti ja miten käytänössä (etsiessä)?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Vlf paljastin mittaa samalle taajuudelle viritettyjen lähetin ja vastaanotin kelojen vaihe-eroja ja päättelee eron suunnasta ja suuruudesta mitä metallia maassa on ja kuinka paljon.

Pi paljastin lähettää sähkömagneettisia pulsseja jotka indusoituu maassa oleviin metalleihin ja tunnistaa sitten näitä "kaikuja"

Vlf on palon parempi kun pitää tunnistaa mitä metallia maassa on. PI ei oikein tajua eri metalleista mitään, mutta löytää varsinkin mineralisoituneesta maasta syvempää eikä reagoi maaperän häiriöihin muutenkaan.
Viimeksi muokannut Haarukka, 01 Maalis 2019, 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
tulikettu
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Helmi 2019, 03:31
Paikkakunta: Turku

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja tulikettu »

Haarukka kirjoitti: 01 Maalis 2019, 15:04 Varmasti harrastetaan. Toiset harrastaa elektroniikkaa ja toiset "aarteenetsintää". Tälle foorumille kertynyt lähinnä jälkimmäistä porukka ;)
Jos päädyt rakenteluun niin tee ihmeessä oma topic aiheesta.
Pidetään mielessä. ;) Mun elektroniikan osaaminen tosin rajoittuu perusteisiin ja kokoonpanoon, eli en osaa esim. suunnitella tuollaista tai laskea komponenetien arvoja. Siksi pitäisi lähtökohtana olla joku valmis rakennussarja, johon sitten tekee tuon maakelan, kotelon ja varren. En vain viitsi lähteä projektin esim. tuon Partcon osalta, jos on jo tiedossa, että lopputulos ei ole tyydyttävä.
Avatar
jore ja pojat
Kunniajäsen
Viestit: 1845
Liittynyt: 13 Loka 2011, 20:26
Paikkakunta: Turku

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja jore ja pojat »

Laitetaan hieman aiheeseen liittyvä kaverin meille viisi vuotta sitten ihan harrastelumielessä askartelema käsipointteri aivan tavallisesta
rakenne-ilmaisimesta.(biltsu)
Laitteessa oleva joku tunnistin on siirretty tuonne kärsän päähän .
Kärsä on veneen läpivienti (biltsu)

Toimii kiinapointteria huomattavasti paremmin, mutta ei tietenkään korvaa aitoa porkkanaa.
Kun ei ole vedenpitäviä katkasijoita , ergonomia yms.

Viiden vuoden jälkeenkiin toimii yhä pirtsakasti ja tarkasti.

Kuva

Sama vehe näyttäisi olevan yhä myynnissä :lol:

https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000033429
jore ja pojat!
Vanhin löytökolikko: Valens v. 364-378.
Vanhin löytöesine: Kirves pronssikaudelta.
tulikettu
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Helmi 2019, 03:31
Paikkakunta: Turku

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja tulikettu »

jore ja pojat kirjoitti: 01 Maalis 2019, 19:51 Toimii kiinapointteria huomattavasti paremmin, mutta ei tietenkään korvaa aitoa porkkanaa.
Kun ei ole vedenpitäviä katkasijoita , ergonomia yms.
Hieno esimerkki tee-se-itse-asenteesta! :)

Tuo minua juuri kiinnostaa, että onko noissa kaupallisissa jotain sellaista periaatteellista, joka tökkää itserakentajalle? Jos rakenneilmaisin toimii paremmin kuin kaupallinen pointteri, niin ei sen elektroniikassa ainakaan voi olla isoa vikaa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kaupallisia pinpointereita on laidasta laitaan, samoin raksailmaisimia. Luultavasti teeseitse metallinpaljastimia myös ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
tulikettu
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Helmi 2019, 03:31
Paikkakunta: Turku

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja tulikettu »

Haarukka kirjoitti: 03 Maalis 2019, 06:34 Luultavasti teeseitse metallinpaljastimia myös ;)
Niin luulisi. Saa laittaa linkin, jos tietää hyvän (ja kokeillun) rakennussarjan. ;)
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Mietin pitkään, että vastaisinko... mutta kait se on pakko :) Taustanani on yli 40 vuoden kokemus elektroniikasta, joista viimeiset 34 vuotta ammatikseni. Eli nuoreen ikääni en oikein muuta ole ehtinytkään mahduttaa :)

"Tee-se-itse" on pyörinyt minunkin mielessäni monesti. Mutta olen lopulta tullut siihen tulokseen, että hyvän tekemiseen palaa niin paljon aikaa, rahaa ja kirosanoja, että viisainta on ostaa valmis hyvä tuote. Pyörää on näet turha keksiä uudestaan! :) Mutta sen jo keksityn pyörän sovellustapoja voi toki kehittää edelleen... :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Palaan tähän aiheeseen vielä: Jos ihan "akuankkamalli" täyttää tarpeen, niin kaipa joku tällainen kävisi: https://www.velleman.eu/products/view/?id=9366 Joskus taannoin 80-luvulla tuli itse rakenneltua vähän vastaavanlainen (ferriittitangon ympärille) ja kyllä siinä ledi syttyi, kun naula oli lähellä :)

Mutta tämä ketju jäi kaivelemaan mieltäni muutenkin. Pitäisiköhän ihan oikeasti koittaa kehitellä oma etsin periaatteella "open-source"? Olisiko täällä foorumilla muitakin projektista kiinnostuneita? Yhden miehen hommaksi näen se nimittäin aika raskaaksi :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Pecka
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Kesä 2014, 10:56
Paikkakunta: Siuntio

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Pecka »

tulikettu kirjoitti: 27 Helmi 2019, 23:18 Moi!

Mahtaako kukaan olla tehnyt itse metallinpaljastinta? Tai osaisi edes verrata itse tehtyä jonkin kohtuu laadukkaaseen kaupalliseen? Onnistuuko edes kohtuudella tehdä itse, jos perustaidot elektroniikasta on olemassa?

Minulla ei ole itse asiasta paljoakaan tietoa, mutta jotain toki netistä ja täältäkin lueskellut. Tarve olisi satunnainen metalliesineiden etsintä ja esim. ruuvien/naulojen siivous pihalta, ei oikeastaan kovinkaan aktiivinen aarteenmetsästys, vaikka voihan siihenkin innostua. :)

Onko olemassa hyviä rakennussarjoja laitteen elektroniikaksi? Tällaisen https://www.partco.fi/fi/rakennussarjat ... fk919.html löysin googlella, mutta siinä ei mainita mitään ulkoisista keloista? Kytketäänkö ne tuon piirilevyllä olevan tilalle? Entä olisiko jossain netissä ohjeita maakelan mitoitukseen? Saa olla myös englanniksi. Tai jos tietää koko paljastimen rakennusohjeita, niin nekin kiinnostavat. Piirilevyjä osaan tehdä/syövyttää itse.

Entä ovatko nuo kaupalliset perustason etsimet (hintaluokka 200-300€) periaatteeltaan vastaavia kuin tuo Partcon sarja? Vai onko nykyään etsimissä jo huomattava määrä digitaalitekniikkaa muutekin kuin vain näytön yms takia? Siis herkkyyden, erottelykyvyn yms. takia?

Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa kommentoida. :)
Minulla on hyvät ohjeet rakentamiseen. Ohjeet olivat Elektroniikkauutiset 21 ja 22/1982 -lehdissä. Olen tehnyt yhden vuosia sitten. Tunnisti markan kolikon n. 30 cm etäisyydeltä. Puh. O5O 494 9921
Minelab GPX 5000
White's TDI Pro Oz-series
Bounty Hunter Quick Draw 1
Garrett Pro-Pointer AT
Minelab Pro-Pointer
meteoriitti
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Syys 2013, 16:53
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja meteoriitti »

Hei.
Tällainen tuli tehtyä ja on vieläkin toiminnassa.
http://chemelec.com/Projects/Metal-2a/Metal-2.htm
Ja tuolla on sitten muitakin.
http://chemelec.com/Projects/Projects.htm

T. Meteoriitti
Pekka
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tee-se-itse metallinilmaisin

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Onnea projektin onnistumisesta ja kiitos mielenkiintoisesta linkistä! :) Teitkö itse kelat?
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Vastaa Viestiin