Kelan kiinnitys!

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja jarski »

Garreteissa tuntuu katkeevan aika helposti noi kelan kiinnitys ruuvit niin kävin etrassa ostamassa nylon tankoja kahta eri paksuista ja tein uudet ruuvit. Nyt luulis kestävän kovempaakin kiristelyä, kun en mistään löytänyt valmiita muoviruuveja enkä samanlaista kuin alkuperäinen enää halua kun ei kestä.
Kuva
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Noinhan se onnistuu, Aliexpressistä ite oon nylon pultteja ja muttereita tilannut: https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... nylon+bolt
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja jarski »

No siellähän niitä ois ollut tietenkin valmiina eipä tajunnut taas katsoa. Mitä ei Kiinasta saa niin sitä ei tarvitse😊. No olipahan jotain tekemistä lumien lähtöä odotellessa.
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja iipe »

Kyllä se itte tehty on aina itte tehty! Nostaa itsetuntoa, kun osaa ja pystyy!! :)
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Joo, aina siinä on eri fiilis kun on ite tehny.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Muistaakseni leluvalmistaja Brion joissain rakennussarjoissa on vastaavat pultit ja mutterit on ainakin meidän pojalla kestänyt :D
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

jarski kirjoitti: 01 Helmi 2019, 20:41 Garreteissa tuntuu katkeevan aika helposti noi kelan kiinnitys ruuvit ...
Ottiatuota... kuinka sä niitä kiristät, tai laitetta käytät, jos ne sillälailla katkeilee? Minä olen aina käyttänyt ihan sormia ja hyvin on kiinni pysyneet, eivätkä myöskään katkeilleet. Puhun nyt tokin vain omasta Ace 250, joka on ollut ahkerassa käytössä vuodesta 2012, eikä vastaavaa ongelmaa ole tullut kohdalle :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sormilla mä ne oon kiristänyt ja oli toinen kerta uuden laitteen kanssa pellolla kun yhtäkkiä kela löystyi ja oli ruuvi poikki. Voihan se olla että siinä ruuvissa oli joku valuvika mutta ei oo enää.
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Tonkija69 kirjoitti: 29 Maalis 2019, 22:35
jarski kirjoitti: 01 Helmi 2019, 20:41 Garreteissa tuntuu katkeevan aika helposti noi kelan kiinnitys ruuvit ...
Ottiatuota... kuinka sä niitä kiristät, tai laitetta käytät, jos ne sillälailla katkeilee? Minä olen aina käyttänyt ihan sormia ja hyvin on kiinni pysyneet, eivätkä myöskään katkeilleet. Puhun nyt tokin vain omasta Ace 250, joka on ollut ahkerassa käytössä vuodesta 2012, eikä vastaavaa ongelmaa ole tullut kohdalle :)
Samaa ihmettelen itsekin. Minulla on vuonna 2014 ostettu ACE 250 ja siinä on alkuperäinen pultti ja sitten on AT Pro, jossa on myös alkuperäinen pultti jolla olen kiinnittänyt sekä vakiokelan, Nel Snaken ja Nel Bigin ja se pultti on vieläkin ehjä. Vakiokelalla olen jopa "niittänyt" rukiin sänkeä ja edelleen pultti on ehjä.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

jarski kirjoitti: 30 Maalis 2019, 09:08 Sormilla mä ne oon kiristänyt ja oli toinen kerta uuden laitteen kanssa pellolla kun yhtäkkiä kela löystyi ja oli ruuvi poikki. Voihan se olla että siinä ruuvissa oli joku valuvika mutta ei oo enää.
Voisiko olla, että siinä on nyt joku kokoonpano-ongelma? Eli jotain on väärin? Paitsi että eihän siinä oikeastaan ole mitään mahdollisuutta mokata. Ajattelin lähinnä, että se kela ei kiristy suoraan tai sinne jää välys, tai jotain muuta sellaista. Omaani tuossa hetken aikaa tutkin ja tarkkailin, enkä kyllä keksi, että miten sen voisi väärin laittaa. Oletko käyttänyt jotain lukitetta tai rasvaa tms. siinä asennuksessa? Voisi reagoida sen muovin kanssa ja haurastaa sitä (?).
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Ne kumi prikat jos jättää pois varren alapäästä niin pitää vetää pultti tajuttoman lujaan ettei kela heilu. Viimesin käytettynä ostettu ace oli tämmöinen, ei ollu prikat paikoillaan eikä mukana. Kiinasta saa onneksi garrett kopion pultteja jotka on aceen vähän lyhyitä, mutta mukana tulee aceen sopivat prikat. 1.22e postikuluineen niin en edes miettinyt itse tekemistä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ihan oikein kasattu oli eikä mitään lisäaineita enkä kiristänyt ruuvia kuin sen verran ettei kela itsestään kääntyile. Luulen että alkuperäisessä ruuvi oli joku maanantai kappale.
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

jarski kirjoitti: 31 Maalis 2019, 11:16 Luulen että alkuperäisessä ruuvi oli joku maanantai kappale.
Kaksi kertaa? :? No mutta pääasia on, että laite on nyt kasassa ja toimii - ja toivottavasti myös kestää :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Heka82
Raavas Tonkija
Viestit: 601
Liittynyt: 12 Maalis 2014, 13:46
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Heka82 »

Ite ostin Deusin 2014 ja kelan pultissa tuli kumiprikka vain pultin puolelle. Huomasin vuoden huispailun jälkeen että oli siipimutterin puolelta syönyt varren läpivientiin jo melkoisen uran sisäpuolelle. En tiiä kuuluisko silläki puolella olla kumiprikka. Leikkasin kuitenkin n. 2mm kumimatosta prikan, niin ei oo enää syöny uraa syvemmäksi mutta pari kertaa joutuu aina piippailureissun aikana kiristään :? Onkohan jääny paketista uutena pois, vai kuuluuko ees olla toiselle puolelle prikkaa?
XP Deus+Garrett Pro-pointer II
Vanhimmat hopearahat: 1örtug Albrekt av Mecklenburg 1364-1389
1örtug Erik av Pommern 1396-1439
Viikinkiaikainen kupurasolki
"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei."
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja iipe »

Toiselle puolelle kumiprikka ja toisellepuolelle tulee sellainen kovempi muovi"holkki"!
Tälläset:

Kuva
Tässä kuvassa on nyt vaan kahdet kaikkia..
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Hank da Silva
Metallinetsijä
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 13:16
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Hank da Silva »

At prossa menny kerran pultti poikki. Ja on kumirikat paikoillaan. Tilasin pari kpl finndetectorilta ja seuraavana päivänä sain ne. Luulen että tollanen muovi pultti väsyy ajan ja kovan käytön kanssa. Tai sitten valuvika. Onneksi uusia löytyy.
25 vuotta tonkimista ja jatkuu....
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kelan kiinnitys!

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Ebaystä saa reululla eurolla postilaatikkoon tämmösiä:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3158394303

Sopii ainakin aceen. Ollut kesän käytössä ja keloja tullut vaihdeltua välillä melko tiuhaankin. Hyvin on kestänyt, sama ostaa vaikka varalle tuohon hintaan.

Mukana tulevat kumiprikat sopii myös acen varteen, eikö ne ole at sarjassa samat?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Vastaa Viestiin