Kattila/pata rautakaudelta

Saiko löytösi pulssin nousemaan? Kimalteleeko sormus kultaisena vai hopeisena? Piteletko kädessäsi satoja vuotta vanhaa kolikkoa? Kerro ja näytä.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10447
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Sain tänään puhelun Museovirastolta, koskien kattilaa, jonka löysin v. 2012.
Kattila/pata on ajoitettu usean asiantuntijan toimesta rautakauden ristiretki-ajalle :shock: :D
Tällaiset esineet ovat kuulemma hyvin harvinaisia löytöjä. Eipä ainakaan minulle ole sattunut kohdalle ennen eikä jälkeen :P
On siellä MV:lla asiantuntemusta. Tätä vastaava on löytynyt joskus nykyisen rajan takaa, entisen Suomen alueelta.

Tästä on kyse:

Kuva

Kuva
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja brosse »

Tuo on kyllä upea löytö, varmaan hienoa kun näin pitkän ajan kuluttua saa tietoa löytämästään esineestä :D
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10447
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Leijona »

brosse kirjoitti:Tuo on kyllä upea löytö, varmaan hienoa kun näin pitkän ajan kuluttua saa tietoa löytämästään esineestä :D
Itse asiassa esine on ollut minun hellässä hoivassani pitkään, jossa sen on nähnyt useampikin arkeologi, mutta nyt vähän aikaa sitten se lähti MV:lle arkeologin matkassa ja tutkimukset aloitettiin välittömästi ja tulos on tämä. :D
Minun parhaita/mielenkiintoisimpia löytöjäni.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Onnitttelut Leijonalle hienosta ja harvinaisesta löydöstä. :shock: :D
moderaattori
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Leijona kirjoitti:
brosse kirjoitti:Tuo on kyllä upea löytö, varmaan hienoa kun näin pitkän ajan kuluttua saa tietoa löytämästään esineestä :D
Itse asiassa esine on ollut minun hellässä hoivassani pitkään, jossa sen on nähnyt useampikin arkeologi, mutta nyt vähän aikaa sitten se lähti MV:lle arkeologin matkassa ja tutkimukset aloitettiin välittömästi ja tulos on tämä. :D
Minun parhaita/mielenkiintoisimpia löytöjäni.
Tosi komea kattila, joka vaikuttaisi olevan kaikkien tunnusmerkkien, kuten taitetun reunan, korvakkeiden, pyöreäpohjaisuuden ym. perusteella Kannaksen- tyypin kattila. Näyttäisi olevan hakasauma kiinni olevan korvakkeen alla, joten ajoitus ennen 1200-luvun alkua, jonka jälkeen paltesauma niittaus yhdistelmät alkoivat yleistyä. Toisen korvakkeen niittauslevyn kärjet on lyöty teräviksi ja toisessa on pyöreät...!
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

En olisi arvannut näin keltanokkana tuota noinkin vanhaksi. Rautapadat tulee minulle lähinnä mieleen kun vanhoista keittoastioista puhutaan. Hienoa oppia koko ajan uutta. Nyt säästän jokaisen pellin repaleen joka eteen tulee koska mulla ei näköjään ole minkäänlaista silmää hyvän päälle :roll:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10447
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Kultaseppä kirjoitti:
Leijona kirjoitti:
brosse kirjoitti:Tuo on kyllä upea löytö, varmaan hienoa kun näin pitkän ajan kuluttua saa tietoa löytämästään esineestä :D
Itse asiassa esine on ollut minun hellässä hoivassani pitkään, jossa sen on nähnyt useampikin arkeologi, mutta nyt vähän aikaa sitten se lähti MV:lle arkeologin matkassa ja tutkimukset aloitettiin välittömästi ja tulos on tämä. :D
Minun parhaita/mielenkiintoisimpia löytöjäni.
Tosi komea kattila, joka vaikuttaisi olevan kaikkien tunnusmerkkien, kuten taitetun reunan, korvakkeiden, pyöreäpohjaisuuden ym. perusteella Kannaksen- tyypin kattila. Näyttäisi olevan hakasauma kiinni olevan korvakkeen alla, joten ajoitus ennen 1200-luvun alkua, jonka jälkeen paltesauma niittaus yhdistelmät alkoivat yleistyä. Toisen korvakkeen niittauslevyn kärjet on lyöty teräviksi ja toisessa on pyöreät...!
Tässä vielä lisää kuvia pohjan hakasaumasta ym. Hakasauma on myös korvakkeen kohdalla, kuten huomasit. Tuo toinen korvake oli kattilan sisällä maasta nostettaessa.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Kiitos lisäkuvista, kohtalaisen kuperaa silotusvasaraa on seppä käyttänyt. Alkoi vasarakäsi niipal täriseen, että tekisi mieli pyöräyttää kokeeksi vastaavanlainen kattila.
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Serafiina kirjoitti:En olisi arvannut näin keltanokkana tuota noinkin vanhaksi. Rautapadat tulee minulle lähinnä mieleen kun vanhoista keittoastioista puhutaan. Hienoa oppia koko ajan uutta. Nyt säästän jokaisen pellin repaleen joka eteen tulee koska mulla ei näköjään ole minkäänlaista silmää hyvän päälle :roll:
Veit sanat suusta, moni olisi lingonnut tuon kattilan lepikkoon :shock:
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Olisi se voinut paremminkin mennä...Tuohon olisi mahtunut about 10 000 hopealirppiä :)

Mutta hieno löytö se on tyhjänäkin :)

Yst. terv, savolainen.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10447
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Wilhart kirjoitti:Olisi se voinut paremminkin mennä...Tuohon olisi mahtunut about 10 000 hopealirppiä :)
Mutta hieno löytö se on tyhjänäkin :)
Yst. terv, savolainen.
Arvaahan tuliko sama mieleen, kun kaivoin tuon maasta. Museon edustajakin kysyi leikillisesti, että missäs ne hopeakolikot ovat :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Muutkin on vissiin lukenut Asterixia, kun tulee mieleen pata täynnä hopearahoja :D

Kuva
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja V1 »

Roskiskatselmuksessa tuli tämmönen kikkare vastaan. Voisiko olla samantyylinen padankorvake kun leijonan padassa?
Kuva

Kuva
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Taurus »

V1 kirjoitti:Roskiskatselmuksessa tuli tämmönen kikkare vastaan. Voisiko olla samantyylinen padankorvake kun leijonan padassa?
Kuva

Kuva
Padankorva tuokin. Mäkin löysin samanlaisen Espoosta, mutta museo ei sitä syystä taikka toisesta huolinut.

Ristiretkiaikainen pronssipata Käkisalmesta

Kuva
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja V1 »

Onkohan noita käytetty vielä 1600-1800? Jos tietäisi että on reilusti vanhempaa niin silloin olisi aihetta läpsytellä vähän hinkseleita. Näillä nurkilla kun ei ihan älyttömästi ole rautakautista ole noussut.
Valurautapadan kappaleita tulee taas ihan kyllästymiseen asti. Jos ei ole lattarautaa niin sitten rautapataa...
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Winsku »

V1 kirjoitti:Onkohan noita käytetty vielä 1600-1800? Jos tietäisi että on reilusti vanhempaa niin silloin olisi aihetta läpsytellä vähän hinkseleita. Näillä nurkilla kun ei ihan älyttömästi ole rautakautista ole noussut.
Valurautapadan kappaleita tulee taas ihan kyllästymiseen asti. Jos ei ole lattarautaa niin sitten rautapataa...
http://www.antiq.fi/antiikkia-kayttoesi ... -8488.html
Fisher F75 LTD
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Winsku kirjoitti:
V1 kirjoitti:Onkohan noita käytetty vielä 1600-1800? Jos tietäisi että on reilusti vanhempaa niin silloin olisi aihetta läpsytellä vähän hinkseleita. Näillä nurkilla kun ei ihan älyttömästi ole rautakautista ole noussut.
Valurautapadan kappaleita tulee taas ihan kyllästymiseen asti. Jos ei ole lattarautaa niin sitten rautapataa...
http://www.antiq.fi/antiikkia-kayttoesi ... -8488.html

Ehjä pata, huomaa korjaukset ? :wink:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Kattila/pata rautakaudelta

Viesti Kirjoittaja jarski »

Löytyi mikkelistä toissa kesänä tommonen saman tyylinen padan korvake, kun tossa ristiretki aikaisessa padassa, mutta vaikee noita on ajoittaa.oli muuten eka löytö kun aloitin harrastuksen.
Kuva
Vastaa Viestiin