Foorumi vanhin voitehista?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Ave!

Missä lymyää väki? Missä rotan koloissa on vanhat sotaratsut, kunniajäsenet ja raavaat tonkijat?

Onko väki livistänyt Facebookin puolelle ja siellä esittelevät muikeita löytöjään, unohtaen kuola valuen foorumilla notkuvat ja plöytöjä odottavat jäsenet? Molemmissa medioissa on puolensa, vanhassa kuitenkin vara parempi ja sitähän tässä suurin osa on etsimässä. Oi niitä kauniita aikoja, jolloin kirjautuneita oli samaan aikaan kymmeniä, nyt päivityksiä päivän löytöjä osiossa on päivässä tyyliin neljä. :roll:

Yst.terv.,
🐷
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

HEP! Täällä ollaan! - ja luultavasti pysytäänkin! :)

Minä annoin FB:lle totaaliset piutpaut viisi vuotta sitten, koska en voinut hyväksyä sen median yksityisyyden suojan puutetta ja sanelupolitiikkaa. Itsekin kaipaan foorumeita. Kaipaan jopa wanhaa tekstipohjaista usenettiä! Niissä kommunikointi on kyllä samalla tavoin julkista, mutta hienovaraisempaa ja kunnioittavampaa. FB on vähän kuin asentaisi omaan vessaansa tai makkariinsa livekameran 24/7/365.

Eläköön foorumit! :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

:D
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Öhkömönkijä ja Patti oli joskus foorumin piristeitä kovalla innollaan.
Mukana täällä vielä roikun "eläkkeellä olevana modena" mutta mukana aina kuin peräpukama. :D

MV:n tiukka linja "kolmen löydön systeemi ja kaivuukielto" karsii kyllä väkisin julkaisuja.
Mitäpä täällä muuta sitten jorisemaan jos löytöjään ei saa esitellä.
moderaattori
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Paljon on muuttunut tosiaan rapiat viidessä vuodessa. Kirjauduin myös FB:n puolelle parisen viikkoa sitten. Villiä on siellä elämä ja päivitystahti, mutta ehkä jopa hieman liikaa löytöpainotteinen ja siihen se melkein sitten jääkin. Suurin osa harrastusta on kuitenkin jotain muuta, ne löydöt ovat kuitenkin se kirsikka ja se tutkiminen, harrastus ja luonto on aika monelle se kakku. Kasvottomampaa touhua se on FB:ssä kuin foorumilla - vaikka nimimerkkien alta päivitelläänkin. Toki vapaavalinta, että näkyykö oma nimi käyttäjänimen ohella, voisi olla yksi foorumin uudistus? Foorumi on aina kuitenkin foorumi ja toivon mukaan väki löytää tiensä takaisin. Foorumin parhaita puolia on myös tutkia foorumilaisten tekemiä löytöjä foorumin perustamisajoilta! Siellä on todellisia helmiä!!! :lol: FB:tä ei mielellään selaa kahta viikkoa kauemmas... :cry:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10447
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Minulle tämä foorumi on ehdottomasti "ykkösjuttu". En ole koskaan ollut facebookissa, tai muissa vastaavissa jutuissa mukana.
Foorumilla olen joka päivä :D
Täällä on hienoa katsella toisten löytöjä ja pidän erityisesti "mikä tämä on"-osiosta.
Itselläni tämä kesä on mennyt muuttopuuhissa yms., joten eipä ole ehtinyt käydä piipparoimassa sitten kevään ja siksi ei ole voinut esitellä löytöjäkään.
Täytyy yrittää ehtiä tässä syksyn mittaan jollekin pellolle "aarteita" etsimään. :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Leijona kirjoitti: 01 Syys 2018, 21:53 Minulle tämä foorumi on ehdottomasti "ykkösjuttu".
Samaa mieltä! :)

Ja foorumissa on minusta se tärkeä hyvä puoli, että se on järjestetty erilaisiin keskustelualueisiin. FB on vain silkkaa pinnallista kommenttivirtaa, johon syvempi asia hukkuu :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Ei tämä foorumi tule kuolemaan.
Muistan kun olin ite oikein aktiivinen niin oli vain neljä jotka kommentoi kokoajan.

Hiljaiselta varmasti kuuluu kun puuttuu ne mölinän pitäjät.
Minun kovin haastaja kollikko jonka bannasin foorumilta puoleksi vuodeksi...oli kova paikka kollikolle.
Kollikon kanssa sovittiin asiat privaatisti ja hän käyttäytyikin foorumin ohjeiden mukaan....facessa hoiti hörhöilyn.

Kollikkohan on nyt taivaallisissa piippalijoiden joukoissa.
Kyllä foorumi tarvii kollikon tapaista joka kysenalaisti aina ja kaikki.
Tulee ainakin keskustelua.

Tämä foorumi on saanut kehuja Suomen parhaimpina/siisteimpinä foorumeina.
moderaattori
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja smacine »

Minusta moderoinin linja on hieman liian tiukka, mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Tärkeämpää on, että valittu linja pysyy ja on tasapuolinen ja se tällä foorumilla on aina toiminut. Facessa en ole ikinä ollut, enkä ole kyllä koskaan vähemmässäkään määrin tuntenut kiinnostusta sotkeutua siihen maailmaan.

Se ettei ole tänne tullut paljoa postailtua johtuu suurimmaksi osaksi siitä, ettei ole paljon ollut postailtavaa. Se taas johtuu siitä, ettei ole paljon tullut tongittuakaan. Foorumin seuraamisessakin pidin pienen puolentoista kuukauden kesätauon, nyt oon kirinyt lukematta jääneet kiinni ja olen suurinpiirtein tässä päivässä.. :oops:

Jos sanoisin keskimääräisen mielipiteeni Facessa pyörivistä ihmisistä joutuisi mode varmaan siivoamaan hieman tekstiäni :lol: joten todetaan vaan, että hätähousuilla on yleensä se hätä jo housuissa :wink: . minun puolestani saavat jatkaa facessa ja pysyäkkin siellä. Kaveripiirini toimii suodattimena ja poimii parhaat palat facesta, jotka sitten tulevat mutkan kautta minunkin korviini ja mitä ei korviini tule ei ole kuulemisen arvoista :mrgreen:

Mutta kukin taaplaa tyylillään, heidän tyylinsä ei ole minulta pois eikä minun tyylini heiltä pois. Ama ajaa asiansa ja sillä hyvä, jatkakaa!
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Molemmille on paikkansa ja molemmilla on arvonsa. Niin Facebook ryhmälle kun tälle foorumillekin.

Ite jaan löytöni mieluiten FB ryhmään koska se on vaan helpompaa, tänne laitan sit kauden loputtua koosteen mutta yksittäiset reissut ja sen löydöt on helpompi jakaa FB ryhmässä. Laitekeskusteluihin tms. pitkäaikaisempiin keskusteluihin tää foorumi taas sopii paljon paremmin, facebookissa on vaan hyvä väläyttää tällästä tänään tyyppiset julkasut jotka sit katoaa viestivirtaan. Tämä ryhmäkin on toki myös tärkee ja seuraan päivittäin.

En ymmärrä tuota ajattelua että pitäs valita jompi kumpi, joko foorumi tai FB. Saati asennetta että "mä en sinne facebookiin lähde, tyhmiä kaikki" Facebook on just sitä mitä haluut, voit valita kaveris ja voit valita sen et kirjotatko sinne jotain vai et. Ihme käsitys on et jos menee facebookiin niin sit pitäs jatkuvasti olla ja päivitellä, teet niinkun huvittaa. Aarremaanalla ryhmä on ainakin mukavaa seurattavaa, ite siihen ei tarvii välttämättä osallistua ollenkaan jos ei halua.

Kumpikin on toistaan parempia joissain asioissa. Itse käytän molempia.
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Avatar
Oskari01
Metallinetsijä
Viestit: 463
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 17:55
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Oskari01 »

Fineler kirjoitti: 12 Syys 2018, 14:36 Molemmille on paikkansa ja molemmilla on arvonsa. Niin Facebook ryhmälle kun tälle foorumillekin.

Ite jaan löytöni mieluiten FB ryhmään koska se on vaan helpompaa, tänne laitan sit kauden loputtua koosteen mutta yksittäiset reissut ja sen löydöt on helpompi jakaa FB ryhmässä. Laitekeskusteluihin tms. pitkäaikaisempiin keskusteluihin tää foorumi taas sopii paljon paremmin, facebookissa on vaan hyvä väläyttää tällästä tänään tyyppiset julkasut jotka sit katoaa viestivirtaan. Tämä ryhmäkin on toki myös tärkee ja seuraan päivittäin.

En ymmärrä tuota ajattelua että pitäs valita jompi kumpi, joko foorumi tai FB. Saati asennetta että "mä en sinne facebookiin lähde, tyhmiä kaikki" Facebook on just sitä mitä haluut, voit valita kaveris ja voit valita sen et kirjotatko sinne jotain vai et. Ihme käsitys on et jos menee facebookiin niin sit pitäs jatkuvasti olla ja päivitellä, teet niinkun huvittaa. Aarremaanalla ryhmä on ainakin mukavaa seurattavaa, ite siihen ei tarvii välttämättä osallistua ollenkaan jos ei halua.

Kumpikin on toistaan parempia joissain asioissa. Itse käytän molempia.
Samaa mieltä. Facebookissa vanhatkin julkaisut voi löytää hakemalla ryhmästä, mutta ennemmin täältä tulee haettua tietoa esim. varusteisiin liittyen :)
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Asia tuli selväksi tällä keskustelulla :D, pääasia että, FB ei hiljennä tätä foorumia.
Avatar
Pyssyruusu
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Marras 2018, 18:27
Paikkakunta: Nivala

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Pyssyruusu »

Facebookin aarremaanalla-ryhmä näyttää olevan hyvin aktiivinen, uusia aiheita tulee päivittäin ja kommentteja monia kymmeniä.

Täällä kun katsoo etusivua monissa keskustelualueissa viimeisimmät viestit ovat tyyliin viime lokakuussa...

Facen ryhmässä on se huonoa että keskustelut tahtovat kadota viestivirtaan.

Myynti-ilmoituksessani on kohta viikon jo lukenut että saa poistaa, liekö modetkaan jaksavat seurata tätä palstaa.
Garrett Ace 300i
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Kyllä seuraa! :D

Ja noita myynti-ilmoituksia ainakin minä olen poistanut "urakkatyylisesti", useamman sivun myydyksi merkatut kerralla. Se kun ne muokatut ei edes näy uusina viesteinä, pikkaisen vaikeuttaa huomaamista.

Itse uskoisin tämän foorumin pysyvän fasen rinnalla, sellaisena asialinjalla olevana, kun taas tuolla fasessa porukka saa käydä huutelemassa lähes mitä sattuu..

(edit: oliko siellä myyntipalstalla JOPA 2kpl poistettavia ilmoituksia.. :D)
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Pyssyruusu
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Marras 2018, 18:27
Paikkakunta: Nivala

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Pyssyruusu »

Selvä homma :)

Kyllä, facen kirjoittelut ovat melko "rentoja" ja mukahassutteluja. Täällä tieten on aktiivisempaa kun kausi on todenteolla käynnissä?

Itse jos ja kun jotain tulen löytämään, julkaisen ennemmin täällä.
Garrett Ace 300i
mononen
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Helmi 2019, 17:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja mononen »

Olen huomannut tätä samaa ilmiötä monen muunkin keskustelufoorumin osalta. Hieman vaan ihmetyttää että mihin keskustelu sitten on siirtynyt, vai eikö ihmiset jaksa edes ylipäänsä enää kirjoitella? Ainakaan noi ryhmät missä Facebookissa olen jäsenenä eivät keskustelun tasoltaan ole kovinkaan laadukkaita eikä erityisen aktiivisia. Vai onko keskustelu paennut sitten ulkomaalaisille foorumeille / reddittiin?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Taitaa entistä useampi käyttää nettiä kännykällä ja sillä viestien kirjoittaminen on työläämpää, siksi niitä tulee vähemmän ja ovat lyhyempiä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Haarukka kirjoitti: 08 Helmi 2019, 18:17 Taitaa entistä useampi käyttää nettiä kännykällä ja sillä viestien kirjoittaminen on työläämpää, siksi niitä tulee vähemmän ja ovat lyhyempiä.
Ei siitä synny kunnon keskustelua :(
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Mä huomasin tuossa vuoden mittaan, että näitä eri formaatteja ja sovelluksia syntyy kuin sieniä sateella ja moni on eksynyt käyttämään vain näitä. Esim. täällä Satakunnassa on whatsapp ryhmiä (joissa minä olen/olin) helposti puolen tusinaa + kaikki muut, mihin mua ei ole edes kutsuttu ja näissä etsijät keskustelee ja kuvat lentelee eestaas. Instagramissa muodostuu omaa verkkoaan ja sitten vielä kaikki faset ym. Nämä kaikki keskustelut on täältä pois...
Kivahan se on, kun jokainen löytää mieleisensä kanavan, mutta helposti se on kokonaisuudesta pois.
:roll:
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Niin se on ja Suomen metallinetsijär ry -sivustoa ei käytä kukaan :D eikä ihme, kun yhdiistyksen hallituskaan ei ole päivittänyt sivuja kolmeen vuoteen :shock:
fuldamobil
Metallinetsijä
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Marras 2012, 20:43
Paikkakunta: janakkala

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja fuldamobil »

taitaa muutenkin hiipua pikkuhiljaa pois koko yhdistys?
Kanta-hämeen menneisyyden etsijät

Kuva
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Hihhuuh!
MInä olen vielä täällä vaikka eläköityneenä foorumilta.
Uudet modet kehissä ja homma näköjään oikeesti toimii todella hyvin heillä.

Foorumi on siisti ja pysyy sellaisena...pidän siitä huolen niinkuin nykyiset modet.
Foorumilla on aina ollut vain muutama henkilö jotka sai keskustelua aikaan.
Nyt kun nuo aktiiviset keskustelijat on poistuneet niin hiljaiseksi on vetänyt.
Aktiivisena aikana keskustelijoita oli muistaakseni seitsemän johon kuuluu kaikkien tuntema edesmennyt kolliko.

Värikästä keskustelua oli silloin mutta nyt on niin jakautunut tämä keskustelu asian tiimoilta fb.ym joten väkisin hiljenee.
Tämä foorumi on kuitenkin se paikka joka pysyy jatkossakin siistinä tämän harrastuksen johtotähtenä.
Aina kaikki tuolla keskustelupalstoilla kuitenkin lopulta laittaa linkin tänne foorumille kun tulee tosi paikka ja tietoa tarvitsee.

Foorumilla on vanhoja joilla on todella paljon tietoa eri aloilta jota museovirastoltakaan ei löydy.
Laitan tähän muutaman esimerkin...Ärkoo.Leijona ja Aar1pne...ym!

Aika muuttuu ja harrastajat liikkuu eri paikoissa ja ryhmissä.
Tämä foorumi on kuitenkin se alkuperäinen ja katotaan miten foorumien aika jatkossa menee.
Jos joku muu tulee sijalle niin sen aika on sitten....hävishä lankapuhelimetkin pois niks ja naks joten elämä etenee..katellaan.
moderaattori
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Foorumin aktiivisuus on ihan käyttäjistä kiinni. On sääli jos löydöt ja keskustelut siirtyvät pelkästään WhatsUppiin tai Facebookkiin, kumpaakaan en käytä ihan periaatesyistä. Tämä foorumi on kuitenkin se paikka joka tavoittaa suurimman harrastajakunnan ympäri Suomea ja kaikkia varmasti myös kiinnostaa jos jostakin löytyy jotakin merkittävää, olis se sitten historiallisesti merkittävä tai pelkästään löytäjälle merkittävä.

Valitettavasti omalla kohdallakin työ ja perhe vievät ajan liian tarkkaan, en ehtinyt viime kesänäkään tarttua etsimeen liian montaa kertaa. Foorumia kuitenkin seuraan päivittäin ja joskus kirjoitankin tänne. Talven aikana olen kuitenkin miettinyt ja kartoittanut potentiaalisia kohteita. Toivotaan että ensi kesänä ehtisi jossain niistä käymäänkin.

Aloittelijoille tämä foorumi on se paikka mistä löytää varmasti parhaiten tietoa harrastuksesta, harrastusvälineistä ja tekniikoista. Yritetään myös pitää tämä sellaisena ja toivotaan niin vanhoilta kuin uusilta käyttäjiltä aktiivisuutta :D
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Näin on
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Foorumi vanhin voitehista?

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Kaikenlaista draamaa ollut tässä viimeaikoina ja siten piippailu jäänyt lähes kokonaan taka-alalle. Kunhan tässä saa taas asiat kondikseen, niin tarkotus olisi palata kentille taas keväällä :wink:
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Vastaa Viestiin