![Kuva](https://s15.postimg.cc/wd6tfb5yv/IMG_20180727_172846.jpg)
![Kuva](https://s15.postimg.cc/kbbflamhj/IMG_20180727_172900.jpg)
Minulla ei ollut metallinilmaisinta mukanani ja viivyin muutenkin kiireen takia paikalla vain pari minuuttia.
En havainnut kasoissa ryssänuunimaista rakennetta. Röykkiöitä saattaa olla alueella enemmänkin.
Vaan ns.pronssikautiset röykkiöt on mäen päällä, muuten kalmistot ja haudat ovat missä sattuu, ei kuitenkaan usein notkopaikoissa, hiekkarinne valon puolella on tyypillinen. Ja kuinka ollakaan, välillä pellon kiviä on kasattu hautalatomuksen päälle. Liian usein hautalatomuksia on tulkittu pelto - ja kaskiröykkiöiksi
Kyllä täytyy olla melko "rautainen" ammattilainen, jos pystyy maastosta heti näkemään kivilatomuksesta että onko se pelto- tai kaskiröykkiö vai hautalatomus. Puhumattakkaan siitä että ylipäätään kivilatomuksen löytää maastosta, ainakin itse kävelisin helposti tuollaisten ohi tai yli.Jedward kirjoitti: ↑17 Elo 2018, 11:11 Asia on juuri niin, kuin tarhuri yllä kirjoittaa...
En ota sen kummemmin kantaa röykkiöiden varsinaiseen luonteeseen, mutta tässä kuitenkin Sami Ranisen toissapäiväinen vastaus:
"Vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta. Välitän kuvat eteenpäin alueesta vastaavalle arkeologiselle suojeluviranomaiselle."
Se minua tässä asiassa kyllä vähän ihmetyttää, että näinkin lähellä Porvoota sijaitsevat ja maastossa selvästi erottuvat röykkiöt ovat aiemmin jääneet ilman sen suurempaa huomiota. Toisaalta olen kyllä usein itsekin liikuskellut alueen lähellä, mutta enpä vaan ole sattunut kohdalle.
Koska nämä röykkiöt ovat satojen metrien päässä lähimmistä pelloista.
Kyllä. Muutamissa on.Leijona kirjoitti: ↑19 Elo 2018, 21:01 Onko noiden pienempien röykkiöiden toisessa päässä iso kivi,eli ns "silmäkivi"?
Kävin kerran vuosia sitten tutkimassa aluetta, jossa oli varmaan yli 20 kpl. hautaröykkiöitä (oletettuja) ja niissä oli kaikissa ns. silmäkivi. Etsintä tapahtui Museoviraston luvalla ja löydöt ympäristöstä olivat muutama viinapullon korkki. Röykkiöihin en luonnollisesti koskenut.
Voivat aivan hyvin olla kaskiröykkiöitäkin. Metsä on ennen ollut erään vanhan kartanon omistuksessa, mutta nykyään sen omistaa kaupunki.Garrett 350 kirjoitti: ↑19 Elo 2018, 20:52 Jotenkin kun nyt olen noita kuvia katsellut niin arvelisin että osa noista kasoista olisi kaskiröykkiöitä. Mutta enhän mikään asiantuntija olekaan ja olisi kyllä mukavaa olla väärässä. Joka tapauksessa hienot löydöt.