Kuten Kätkäläinen sanoikin jo, niin riipuksinahan nuo ovat olleet todennäköisesti kaulassa.
Onko sitten kätkö, vai hauta, se selviää vielä.
Olivatko löydöt yhdessä kasassa, vai laajemmalla alueella?
Itsellänikin mietityttää juuri nuo dirhemit ja ristit. Tuntuisi jotenkin ehkä 1000-lukuiselta ja silloinkin vuosisadan loppupuolelta. Mutta antaahan asiantuntijoiden tutkia.raiban kirjoitti:Upeaa ja Onnittelut täältäkin,jos dirhemeitä niin kätkö voi olla vanhempikin 900-1000-lukua jos ei Englantilaisia ja saksalaisia kolikoita mukana.Tuo jeesus sormus on hurja jos samaa aikakautta tai voikin esittää viikinkiä ja todella pohjoismaisittain huippulöytö.,Visa Immonen saa sen tutkia ja kertoa siitä lisää.
Nuo ristitkin tosi mielenkiintoiset
Tuskin rahoja heti on koruksi tehty? Varmaankin ajotus menee nuorempien löytöjen mukaan, olen löytänyt vanhaakin tavaraa mutta muiden esineiden perusteella en ole ollut ensimmäinen löytäjä. Joka tapauksessa tuo on kätkö ja vanhasipuli kirjoitti:Voihan löytö olle jopa 800-luvun loppupuolelta jos kaikki rahat ovat dirhemeitä. Oma ainokainen dirhemini oli lyöty ennen vuotta 835. Onnittelut, selvä kätkö kyseessä.![]()
Edellyttäisikö sakot kuitenkin tuottamuksellisuutta, jos tietämättömänä rikoit "lakia" ei taida ns. rikoksen tunnusmerkistö täyttyäSeitikki kirjoitti:Ottakaahan onnittelunne takaisin!
Paljastui, että olinkin aarteenryöstäjä. Kyseinen pelto on paikka, jossa aikoinaan sain kipinän harrastukseeni, kun seurasin kokeneenpaa harrastajaa pikkupoikana. Halusin sinne nostalgia syistä. Pelto on lähellä tunnettuja muinaisjäännöksiä, jotka ovat rajattu muinaisjäännösalueiksi. Olen ollut itse mukana niitä inventoimassa, ja kyseistä peltoa ei ole koskaan tulkittu kiinteäksi muinaisjäännökseksi. Ja aikoinaan museoviraston tutkija on sanonut, että pellosta ei tunneta kiinteää muinaisjäännöstä, joka estäisi metallinilmaisin harrastuksen. Tarkistin pellon tilanteen ennen etsintöjä vielä Museoviraston tietokannasta. Peltoa ei ollut rauhoitettu, toki aivan välittömässä läheisyydessä on useita rajattuja muinaisjäännösalueita ja kuppikiviä. Olin siinä luulossa, että rauhoitusrajaus on se punaviivoitettu alue. Museoviraston mukaan punaviivoitetulla alueella on vielä 200 metrin suojavyöhyke alueen rajasta ulospäin.
Sain myös (asialliset) moitteet siitä, että otin esineet ylös, enkä jättänyt maahan. Ja Pellon kyntökerroksen läpi kaivaminen oli myös väärin menetelty alueella, jossa on ollut ihmistoimintaa tuhansia vuosia.
Ottakaa opiksenne, minä saan mahdollisesti sakot muinaisjäännöslain perusteella.