Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Hei, olen lukenut teidän kirjoituksia täällä sekä muilla palstoilla... menee pää ihan pyörälle ja vertailu on vaikeaa hoh hoijaa. Nyt haluaisin perusteltuja mielipiteitä laitevalintaan. Suurin mielenkiintoni on etsiä kultaa Lapissa. Kohteena vanha valtaus, jossa on lapioitu. En ole aijemin käyttänyt metallinpaljastinta, mutta kaivettuani tietoa asiasta, luulen ettei mitään ydinfysikkaa. Jopa minäkin voisin oppia : ) Ajatuksena olisi hankkia sellainen laite, ettei heti tarvitsisi olla sitä vaihtamassa. Vesitiiveys on plussaa, mutta alkuun voisi pärjätä sillä, että "uittaa" vain kelaa ja itseä : )
Viimeksi muokannut Miina, 11 Heinä 2017, 00:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sattuneesta syystä olen nyt katsellut Youtubesta Garrett AT gold videoita ja hyvin monessa sitä verrataan Fisher Gold Bug 2:een. Gold bug 2 pesee AT goldin ihan 6-0 hippujen etsinnässä. Ikävä kyllä Gold bug 2 on vielä AT goldiakin kalliimpi eikä ole boksin osalta ilmeisesti vesitiivis :(
http://www.webkauppa.finndetector.com/f ... p-417.html
Fisheriltä löytyy myös tavallinen Gold bug ja Gold bug pro, mutta ei ne noissa testivideoissa pärjää tuolla 2:lle.
Deussiinkin on nykyään ilmeisesti joku suurtaajuuskela, minkähän hintainen paketti siitä tulisi?

Noin yleisellä tasolla, mitä suurempi taajuus ja pienempi kela, sitä paremmin kone kultahiput tunnistaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Kiukaisten Paroni
Metallinetsijä
Viestit: 486
Liittynyt: 23 Loka 2015, 02:22
Paikkakunta: Kiukainen

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Kiukaisten Paroni »

Deussin full pack on nyt tarjoukses 1000€ ja 9" korkeataajuuskela 369€, eli liki 1400€ paketille hintaa posteineen, mutta tietty ton full packin 11" kelan voi laittaa myyntii ~300€ (uutena maksaa 389€), joten luulis, että sais myytyä suht helposti.
Näin ollen deussin gold packille tulis hintaa ~1100€ ja paino jotain vajaa kilon verran tolla pikku kelalla, langaton, päivitettävä, boksi eo vesitiivis, mutta saa erikseen kaulaan roikkumaan vesitiiviiseen pussiin. Langattomuuden takia ei toimi kunnolla veden alla ilman erillistä antennia, jonka voi väsätä vaikka tv antenni johdosta, ohjeet löytyy youtubesta.
Tolla 9" HF kelalla saa taajuuden nostettua 55khz ja myöhemmin kesällä on tulossa myyntiin ovaali HF kela, jossa taajuuden saa nostettua 80khz tietämille.
XP Deus 11" full WS5 + 9" HF
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Jos kiinnostaa niin minulla olisi Whites TDI SL uudenveroisena pakettina joutilaana. Hintaluokassaan paha laittaa paremmaksi. Kultakoneeksi ostin itselle mutta työjuttujen takia eipä tuota aikaa liiemmin ole lapissa juosta.

FDltä ostettu. Kuittikin löytyy ja takuu on voimassa

http://www.webkauppa.finndetector.com/w ... p-278.html
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Kizmo kirjoitti:Jos kiinnostaa niin minulla olisi Whites TDI SL uudenveroisena pakettina joutilaana. Hintaluokassaan paha laittaa paremmaksi. Kultakoneeksi ostin itselle mutta työjuttujen takia eipä tuota aikaa liiemmin ole lapissa juosta.

FDltä ostettu. Kuittikin löytyy ja takuu on voimassa

http://www.webkauppa.finndetector.com/w ... p-278.html
Kerro, miksi valitsit juuri tämän laitteen ? Miksi se oli mielestäsi parempi kuin muut...?
Olen Lapista, kiinnostaa
- kullanetsintä, paljon lupaavia paikkoja...
- sodan aikaiset kohteet...
- vanhat....paikat...
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Miina kirjoitti:
Kizmo kirjoitti:Jos kiinnostaa niin minulla olisi Whites TDI SL uudenveroisena pakettina joutilaana. Hintaluokassaan paha laittaa paremmaksi. Kultakoneeksi ostin itselle mutta työjuttujen takia eipä tuota aikaa liiemmin ole lapissa juosta.

FDltä ostettu. Kuittikin löytyy ja takuu on voimassa

http://www.webkauppa.finndetector.com/w ... p-278.html
Kerro, miksi valitsit juuri tämän laitteen ? Miksi se oli mielestäsi parempi kuin muut...?
Kone on älyttömän stabiili threshold ääneltään vaikka ajaisi herkkyydet tapissa. Samaten TDI sarja on yksi harvoista PI koneista joissa on maabalanssin säätö. Myös hinta oli mielestäni kohdallaan.

Samaten keloja näihin on tarjolla vaikka kuinka. Vakionahan tuo tulee isolla dual field kelalla.
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Hei, nyt olen vähän vaativa näissä perusteluissa.... ei riitä. Paljonko on hertsejä sillä peruskelalla ja paljonko saadaan vaihtamalla ja mikä on kelan hinta ? Kun kuvia katsoin, niin vähän arveluttaa nuo johtojen läpiviennit. Net ei ole koskaa hyvä asia, kun veden kanssa läträtään... ?

Kizmo kirjoitti:
Miina kirjoitti:
Kizmo kirjoitti:Jos kiinnostaa niin minulla olisi Whites TDI SL uudenveroisena pakettina joutilaana. Hintaluokassaan paha laittaa paremmaksi. Kultakoneeksi ostin itselle mutta työjuttujen takia eipä tuota aikaa liiemmin ole lapissa juosta.

FDltä ostettu. Kuittikin löytyy ja takuu on voimassa

http://www.webkauppa.finndetector.com/w ... p-278.html
Kerro, miksi valitsit juuri tämän laitteen ? Miksi se oli mielestäsi parempi kuin muut...?
Kone on älyttömän stabiili threshold ääneltään vaikka ajaisi herkkyydet tapissa. Samaten TDI sarja on yksi harvoista PI koneista joissa on maabalanssin säätö. Myös hinta oli mielestäni kohdallaan.

Samaten keloja näihin on tarjolla vaikka kuinka. Vakionahan tuo tulee isolla dual field kelalla.
Olen Lapista, kiinnostaa
- kullanetsintä, paljon lupaavia paikkoja...
- sodan aikaiset kohteet...
- vanhat....paikat...
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Eihän pulssikoneessa hertseistä kiinnostuta. Kelat kestää vettä upotuksiin, boksi ei.

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... =7&t=18656 Tuonne aikanaan tarinoin siitä miten PI kone toimii.

https://www.youtube.com/watch?v=uNTpE6a9uJM Valmistajan oma esittelyvideo.

Ja PI nimenomaan se "oikea" kultakone :)
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Joo, sori, unohdin tosiaan nuo PI-laitteet kokonaan :oops:
Tuossa on hyvä video: https://www.youtube.com/watch?v=RrR1XBDutCQ
Kaksi PI konetta ja kaksi VLF(19khz ja 71khz) laitetta.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Malmipitoisiin paikkoihin voi kyllä PI konetta suositella ihan varauksetta, tein joskus testejä niinkin isolla esineellä kuin kultasormuksella ja 18kHz Deus ei mahtanut TDI:lle mitään mustaa hiekkaa sisältävässä maassa. Jo 10cm syvyys tuotti XP:lle vaikeaa kun TDI teki ihan hyvän äänen vielä 30cm syvältä :)

Pitäisi oikeastaan testata uusiksi tuolla Deusin 9" HF kelalla nyt että onko se minkälainen.
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kizmo kirjoitti:Malmipitoisiin paikkoihin voi kyllä PI konetta suositella ihan varauksetta, tein joskus testejä niinkin isolla esineellä kuin kultasormuksella ja 18kHz Deus ei mahtanut TDI:lle mitään mustaa hiekkaa sisältävässä maassa. Jo 10cm syvyys tuotti XP:lle vaikeaa kun TDI teki ihan hyvän äänen vielä 30cm syvältä :)
No ei nyt ihan kaikkia PI-laitteita ;) Itse testailin C.Scopea CS4PI:tä. Sormuksilla ja kolikoilla saman suuntaiset tulokset. Merenrantahikasta cs4pi löysi saman kokoisella kelalla olevaa VLF konetta syvempää. Mutta tuo CS4PI oli käytännössä sokea kaikille alle gramman kultasormuksille, eli ei tod. mikään hippujen etsintä laite :D
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
jauru81
Metallinetsijä
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Joulu 2013, 21:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja jauru81 »

At goldia,kuuluvat käyttävän paljon hippuhommissa eli ei voi ihan huono olla ainakaan omassa hinta luokassaan.
Helpoimmalla pääset kun soitat FINNDETECTOR:lle ja kyselet sieltä :D
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

jos FD:ltä hyvän kultakoneen haluaa niin tiedän minkä ne sieltä myy, ja semmosen saa minulta halvemmalla ;)
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Miina kirjoitti:Hei, olen lukenut teidän kirjoituksia täällä sekä muilla palstoilla... menee pää ihan pyörälle ja vertailu on vaikeaa hoh hoijaa. Nyt haluaisin perusteltuja mielipiteitä laitevalintaan. Suurin mielenkiintoni on etsiä kultaa Lapissa. Kohteena vanha valtaus, jossa on lapioitu. En ole aijemin käyttänyt metallinpaljastinta, mutta kaivettuani tietoa asiasta, luulen ettei mitään ydinfysikkaa. Jopa minäkin voisin oppia : ) Ajatuksena olisi hankkia sellainen laite, ettei heti tarvitsisi olla sitä vaihtamassa. Vesitiiveys on plussaa, mutta alkuun voisi pärjätä sillä, että "uittaa" vain kelaa ja itseä : )
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Hei, pojat ja kylän miehet ! Nyt on aivan pakko kirjoittaa teille vinkkiä, ihan vaan sen vuoksi, ettette tee typeryyksiä. Nimittäin minulle on tullut monellaista viestiä ja kyselyä... Lapissa polliisia ei paljon näy tienvaressa, mutta virkavalta valvoo. PTR = Poliisi + Tulli + Rajavartiolaitos, Lisäksi
Erävalvojat (ovat yl. entisiä poliiseja) valvovat maastossa. He tekevät yhteisiä valvontaiskuja, milloin milläkin teemalla esim. kalastus, metsästys, maastossa luvatta liikuminen (autot , kelkat, mönkijät, grossipyörät...). He voivat käyttää liikumiseen esim: Hekoja, mönkijöitä, grossipyöriä, veneitä, maastopyöriä yms. Itse törmäsin vapaa-ajalla olevaan rajamieheen kultamailla. Hän pamahti paikalle maastopyörällä oli menossa kalaan... tuli muuten aika hiljaa ja yllättäen : ) No, onneksi asiani oli kunossa, mut nähdessään mun kalavehkeet kysäsi lupia ohimennen... Niin ja paikalliset poromiehet ja etelän viherpiipertäjät tekevät herkästi ilmoituksia... Mikäs sen mukavampaa virkamiehellä on, kuin lähteä maastoon tarkastuskäynnille, vaikka mönkkärillä päiväretkelle... Aateleppa ite : ) P.S. Olis kiva, ettei tärveltäis meidän mainetta Lapissakaan : )
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Missä saa kulkea autolla/mönkkärillä/mopolla ? Metsäautotietä huonomalla reitillä ei ole lupa ajaa. Mikä on metsäautotie ? Se on sorapäälysteinen, siinä on ojat tai piantareet. Ajoura on se astetta kehnompi tie, siellä ei ole lupa ajaa. Miksikö tiedän tämän ? No, kultavaltausten lupaehdoissa on määritelty nämä asiat... Ja näitä valvotaan.
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

On kyllä tullut ajeltua lapissa niin paljon etten voi allekirjoittaa valvontaa :mrgreen:
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Kaikki on niin suhteelista, mikä on paljon... Itse ole joutunut puhaltamaan maastossa 3 kertaa, 2 x on kysytty lupapapereita. Ehkä olen kulkenut vähän enemmän tai sitten on ollut huonoa tuuria. P.S Viime vuonna PTR:n valvontaiskussa oli kaks kopteria ja maastoryhmä... No, tuurillahan net laivatkin seilaa, milloin napsahtaa kohdalle, milloin ei. Sehän on jokaisen oma asia, mitä tekee. Mut olen vinkannut asiasta, ettei voi tulla yllätyksenä : )
Avatar
aar1pne
Kunniajäsen
Viestit: 1021
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 20:13
Paikkakunta: Keskipohjanmaa.

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja aar1pne »

Olen reilut 25 vuotta kulkenut lapin kultamailla , viisi viimeistä vuotta Sotajoella , en koskaan ole kuullut moisista operaatioista joista Miina kertoi . En minäkään allekirjoita noita juttuja. Kutturan tiellä joskus poliisit liikkuu ja puhalluttaa . Niin... se paras laite kullanetsintään on lapio.
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Avatar
jaskiainen
Innostunut Etsijä
Viestit: 75
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 16:05
Paikkakunta: nokia

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja jaskiainen »

vavan tahi kalastusvälineiden kuljettaminen ei tarvitse lupaa lapissakaan, kalastaessa luvat tarvitaan. ei ajokorttiakaan tarvita jos ei aja autoa. :roll:
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Tässä joitain siitä mitä on PTR on virallisesti:
http://www.raja.fi/tehtavat/rikostorjunta

Kavereita sattuu olemaan näissä hommissa, auttavat myös pelastustehtävissä... vähemmän näistä julkisesti huudellaan.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Onko joku erityinen syy miksi haluat käydä tätä keskustelua täällä laitekeskusteluissa?
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Miina
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2017, 14:45

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja Miina »

Viitaten aijempaan viestiini, tämän laitekyselyn johdosta sain hyvin erikoisia yksityisviestejä, jotka koskivat liikkumista ja valvontaa. Ja ajattelin valaista asiaa. Mutta sama se, mitä muut tekee. Tästä eteenpäin huolehdin vain itsestäni. Ylläpito saa puolestani poistaa koko ketjun.
Avatar
jannukka
Metallinetsijä
Viestit: 372
Liittynyt: 23 Tammi 2014, 19:01

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja jannukka »

Taisi mennä vastaajat Miinaan :)
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Avatar
jannukka
Metallinetsijä
Viestit: 372
Liittynyt: 23 Tammi 2014, 19:01

Re: Mikä olisi oikea laite kullan etsintään Lappiin ?

Viesti Kirjoittaja jannukka »

Taisi mennä vastaajat Miinaan :)
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Vastaa Viestiin