Pari mysseä.

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Avatar
Nil Melius
Metallinetsijä
Viestit: 433
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 14:12
Paikkakunta: Vantaa / Päijät-Häme

Pari mysseä.

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

Laitetaanpa tännekin nämä pari mysseä, josko foorumin huippuasiantuntijat tunnistaisivat. Ensimmäinen on pieni kupariputki jonka päällä on aika huolella koristeltu holkin tapainen. Päässä oleva irrallinen nypykkä on ollut päässä kiinni. Mikähän lienee ollut tämän funktio?

Kuva

Kuva

Kuva



Toinen saattaisi ehkä olla jonkunlaisen veitsen kahva? Vai onko? Ainakin koko sopisi siihen, ja toisessa päässä näyttäisi olevan ruostetta. Materiaali on pronssia, sisällä mahdollisesti rautaa painosta päätellen. Päässä olen hahmottavinani leijonan pään. Lähikuvassa siis oikealla on silmä, ja rako vasemmalla olisi suu.


Kuva

Kuva




Tätä kolmatta olisi helppo veikata ihan vaan hevoshärpäkkeeksi. Tai ainakin minä veikkaan. Veikkaatteko te?


Kuva

Kuva
Avatar
Goldman1
Kunniajäsen
Viestit: 1045
Liittynyt: 22 Marras 2013, 16:27

Re: Pari mysseä.

Viesti Kirjoittaja Goldman1 »

Tuo ylin filigraanikoristeltu tuppi on viktoriaanisen ajan "chatelaine" setistä todennäköisesti kynän suojaholkki. Settiin kuului
ompelu tarvikkeita kynä jne naisten tarvikkeita. Periaatteessa voisi olla pienten saksienkin suojaholkki kuten ylimmässä kuvassa.
Kuvista aukeaa hiukan mallia..
Kuva

Kuva

Tuosta linkistä näkee että malleja ja tyyppejä on kyllä riittänyt valita :-)
https://www.pinterest.com/Ravinmayven/chatelaines/
Avatar
ThePiippailija
Kunniajäsen
Viestit: 1539
Liittynyt: 23 Syys 2013, 13:03
Paikkakunta: Raahe

Re: Pari mysseä.

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Kolmannen kaltaisia on löytynyt täälläkin ja valjaistapa lienee.

Tässä minun vastaava. Näkyy olleen nahkaan kiinnitetty:
Kuva Kuva
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Avatar
Nil Melius
Metallinetsijä
Viestit: 433
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 14:12
Paikkakunta: Vantaa / Päijät-Häme

Re: Pari mysseä.

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

Kiitoksia teille! Neulakoteloksi tuota ensimmäistä on myös epäilty. Mutta tuo kotelon soikeus yläpäässä on kyllä vähän samanlainen kuin jossain saksikoteloissa. Jostain tuollaisesta se varmasti on. :)

Joo, tuo taustan nahkakiinnike viimeistään viittaa vahvasti valjaskoristeeseen. Mulla tossa on varmasti ollut samanlainen, mutta se on katkennut.

Ja tuo leijonanpäähommeli onkin itse asiassa lyijyä, heh. On vaan niin siistinä säilynyt, ja patina oli vähän pronssimaista. :oops:
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Pari mysseä.

Viesti Kirjoittaja Winsku »

Saattaa kyllä olla noilla koriste heloilla hieman enempi ikääkin :roll: Millä päädyit että olisi lyijyä? Kyllähän toi aivan pronsilta kyllä näyttää.
Fisher F75 LTD
Avatar
Nil Melius
Metallinetsijä
Viestit: 433
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 14:12
Paikkakunta: Vantaa / Päijät-Häme

Re: Pari mysseä.

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

Nii no en mä siitä lyijystäkään varma ole kyllä. :roll: Pellolla luulin sitä ensin lyijymötikäksi, jollaisia on aiemminkin löytynyt, ja se tuntuu painavammalta kuin kuvittelisi pronssin tuntuvan. Mutta toisaalta lyijy menee yleensä kokonaan valkoiseksi pellossa, eikä kestäisi kauaakaan noin ehjänä. Niin ettei sekään ihan uskottavaa ole.

Noh, laitan kuvat museolle, katsotaan mitä sanovat.
Vastaa Viestiin