Super-Electric, olen samaa mieltä kanssasi siitä että kirstinusko on tullut nimenomaan Saksan ja Gotlannin suunnasta. Keskiajan alussa Gotlanti ei kuulunut Ruotsiin ja oli ilmeisesti mahtavampi valtio. Tulkitsin jotakin vanhaa karttaa niin, että Suomen kohdalla olisi lukenut Itä-Gotlanti. Luin jostakin, että kalparitarit olivat yhteydessä Suomen piispoihin 1200-luvun alussa. Kun kalparitarit katosivat lähes kokonaan 1237 hävittyään taistelun Liettuassa, hämäläiset olisivat nousseet kapinaan kirkkoa vastaan ja potkineet piispan pois. Suomi palasi siis osittain pakanoiksi. Siinä lienee ollut myös yksi syy siihen, että Ruotsi sai paavilta luvan ristiretkeen. Kalparitarien aikaan se ei olisi käynyt päinsä, koska he olivat suoraan paavin alaisuudessa.
Vaikka ristiretket ovat Suomen historiassa pyhä asia eikä niitä saa kyseenalaistaa, ruotsalaiset tutkijat epäilevät niitä. Etenkin ensimmäinen olisi keksitty vahvistamaan Ruotsin valtaa. Luulen että Birger-jaarlin tekemä toinen ristiretki voi olla totta, juuri uskonnollisen ja sotilaallisen tyhjiön vuoksi. Ensimmäinen taas on keksitty, koska aiempi kalparitarien ja kirkon läsnäolo on haluttu häivyttää ja todistaa ruotsalaisten oikeus Suomen hallitsijoiksi.
Minua ei se Siuron kosken hallintahalu ihmetytä yhtään. Mikäli tärkeimmät reitit Hämeestä rannikolle olivat Kokemäenjoen ja Vantaanjoen kautta, on Siuron koski erinomaisella paikalla liikenteen valvomiseen. Muistelen lukeneeni jostain, että saksalaisilla olisi ollut jossain vaiheessa linna alempana Kokemäenjoen varrella. Juuri sen hallinnan takia epäilen, että Kronoborgin linna olisi ollut alkujaan Nokian paikkeilla ja siirretty myöhemmin Hämeenlinnaan. Joka hallitsee kulkureittejä, hallitsee kauppaa.
Tässä kuvassa näkyy Kronoborgin sijainti "Päijänteen" rannalla ja Kokemäenjoen yläjuoksulla.
Tässä kuvassa voi verrata linnan sijainti Janakkalaan, Ianacala.
Tässä on jo opittu piirtämään Suomi, ja Kronoborg on siirtynyt Hämeenlinnaan. Kannattaa huomioida ettei Janakkalasta ole merkitty vesiyhteyttä Hämeenlinnaan.
Ehkä Janakkalaan oli parempi kulkea edelleen Vantaanjoen kautta, ja välttyä maksamasta tulleja Hämeenlinnan kohdalla? Kannattaa myös huomioida eri värein merkityt linnaläänien rajat, luulen että Satakunnan pohjoisrajaksi merkitty Kyröjoki on Noormarkunjoki ja järvi johon se päättyy olisi todennäköisesti Karhijärvi, jonka rannalla on Lavia. Tämänä perusteella Ylä-Satakunta olisi ollut nimenomaan Hämettä, ei Satakuntaa.