Hämeen entiset vesireitit

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Taurus kirjoitti:Espoonjokea käytännössä päästä päähän löytynyt rautakautta. Yksi paikka mistä löytyi runsaiten kamaa, oli myös täynnä erikokoista litteää naulaa joista osa kotkattuja. Sitä epäilen jonkinlaiseksi toimintapaikaksi, mahdollisesti satama korkeuskäyrien perusteella.
Kuulostavat ihan veneen teossa käytetyiltä nauloilta. Jos osa on suoria ja osa kotkattuja niin voisi olla veneveistämö. Laudan paksuuden pystyt päättelemään kotkatuista nauloista, pituus kannasta ensimmäiseen kulmaan. Jos suurin osa on kotkattuja niin voisi olla poltettu/maatunut venekin. Kuten jo mainitsin niin Espoonlahti on loistava satamapaikka, allokko ei pääse sinne mistään. Kyllähän se Espoonjoki on sellaisella paikalla että historiaa on varmasti enemmän kuin Museovirastokaan tietää.

Jos siitä parhaalta paikalta on jotain kummallisia työkaluja niin voitko laittaa kuvaa, saattaisin tunnistaa jos on veneenteossa käytetty. Jos on omituisia puuesineitäkin säilynyt niin nekin kiinnostaa.
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Winsku »

Kiinnostaisi myös millaisia veneitä pääasissa käytettiin. Uiskoilla nyt ei noita kovin pieniä puroja kyllä seilattu varmaan, mutta olisiko pienemmät haapiot ja ruuhet ollu pääsiallinen kulkuvälinen näillä pienemmillä joilla. Taisi tuhat vuotta sitten olla myös ilmastossa melko lauha kausi. Mikäli talvet oli vastaavanlaisia kun nyt, niin ei noita jokia ja puroja kovin pitkälle jäitä pitkin kävelly. :D
Fisher F75 LTD
Leiska
Innostunut Etsijä
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 20:02
Paikkakunta: Kanta-Häme, kesäisin Kainuu

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Leiska »

Ukonvakka kirjoitti:Kiitokset...onkos muuten tuolla 3-tien länsipuolella mitään "mahdollisia" vesireittejä Hämeeseen. Itse en ole kerennyt karttoja niin tarkkaan koluta...Onko kukaan tutkinut tarkemmin pikkujokia ym. silläsuunnalla?
Onhan täällä esim. tuo Pohjan kohdalta Suomenlahdelta Hakoisiin ja Hämeenlinnaan menevä, sokkeloinen reitti. Pitäisi olla ollut kulkukelpoinen ja taitaa olla osin vieläkin. Alkaa Karjaanjokena (Mustionjokena) Pohjasta / Karjaalta, Lohjan ja Vihdin kautta Karkkilaan saakka, josta Saavajokena ja Hunsalanjokena Tevännölle ja Punelialle. Punelian ja Kaartjärven välissä on kapea kannas, parisen sataa metriä "kintaskoskea" eli kantamalla kuljetettua, jonka jälkeen Kaartjokea pitkin pääsee Haapajärvelle ja siitä Hyvikkälän ja Hyvikkälänjoen kautta Hakoisiin ja Hämeenlinnaan. Pieniä on joet nykyään tuossa ja taitaa olla aika lailla vastavirtaakin, mutta teoriassa siitä pääsee kyllä, jos on meininki mennä.

Onpa tuossa aika monta kivi- ja rautakautista paikkaakin merkattu tuon reitin varrelle.
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Olen sen Pohjasta lähtevän reitin tutkinut kartalta, suurin ongelma on Mustionjoesta Lohjajärveen nousu. Siinä on pitänyt veneet kantaa jostakin kosken ohi. Muuten on kohtuullisen helppo reitti, ei ainakaan vaikeampi kuin muutkaan.

Ei ne sen aikaiset veneet ja viikinkilaivatkaan ole olleet mitään älyttömän suuria, varmasti mukana olleet miehet ovat saaneet niitä helposti siirrettyä pieniä matkoja maata pitkin. Mutta pitää muistaa etteivät ne joetkaan ole olleet pieniä puroja niinkuin nykyään. Monen nykyisen puron tai jopa ojan kohdalla on hyvä jokiväylä, kun katsoo lidar-kuvista maanmuotoja. Virtausten muutos ja sitä kautta soistuminen on aiheuttanut sen, että entisissä joen uomissa on tällä hetkellä peltoa.

Kyllähän kesäaikaan joella liikkuminen on ollut paljon nopeampaa kuin talvella. Ei sen aikaisissa armeijoissa ole hevosmiehiä paljonkaan ollut, varmasti suurin osa on ollut jalkamiehinä. Ei se marssivauhti mitään lujaa ole, veneellä on päässyt paremmin. Lisäksi veneellä liikkujien ei ole tarvinnut olla riippuvaisia erillisistä huoltojoukoista, veneessä on ollut kaikki mitä on tarvittu.
Ukonvakka
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Ukonvakka »

Leiska kirjoitti:Onhan täällä esim. tuo Pohjan kohdalta Suomenlahdelta Hakoisiin ja Hämeenlinnaan menevä, sokkeloinen reitti. Pitäisi olla ollut kulkukelpoinen ja taitaa olla osin vieläkin. Alkaa Karjaanjokena (Mustionjokena) Pohjasta / Karjaalta, Lohjan ja Vihdin kautta Karkkilaan saakka, josta Saavajokena ja Hunsalanjokena Tevännölle ja Punelialle. Punelian ja Kaartjärven välissä on kapea kannas, parisen sataa metriä "kintaskoskea" eli kantamalla kuljetettua, jonka jälkeen Kaartjokea pitkin pääsee Haapajärvelle ja siitä Hyvikkälän ja Hyvikkälänjoen kautta Hakoisiin ja Hämeenlinnaan. Pieniä on joet nykyään tuossa ja taitaa olla aika lailla vastavirtaakin, mutta teoriassa siitä pääsee kyllä, jos on meininki mennä.

Onpa tuossa aika monta kivi- ja rautakautista paikkaakin merkattu tuon reitin varrelle.

Kyseisestä vesireitistä olikin jo puhetta aiemmin privana wekinky:n kanssa ja myös minä ihmettelin silloin tuota "kannasta" tuossa Punelian ja Kaartjärven välissä...
Viimeksi muokannut Ukonvakka, 15 Maalis 2017, 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~ deussilainen ~
Ukonvakka
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Ukonvakka »

Tuli tuplana kun puhelimestä lähetti...
Viimeksi muokannut Ukonvakka, 15 Maalis 2017, 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~ deussilainen ~
Ukonvakka
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Ukonvakka »

sori tulikin triplana...moderaattori vois poistella, kiitos
Viimeksi muokannut Ukonvakka, 15 Maalis 2017, 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~ deussilainen ~
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Winsku »

WeKinky kirjoitti:Olen sen Pohjasta lähtevän reitin tutkinut kartalta, suurin ongelma on Mustionjoesta Lohjajärveen nousu. Siinä on pitänyt veneet kantaa jostakin kosken ohi. Muuten on kohtuullisen helppo reitti, ei ainakaan vaikeampi kuin muutkaan.

Ei ne sen aikaiset veneet ja viikinkilaivatkaan ole olleet mitään älyttömän suuria, varmasti mukana olleet miehet ovat saaneet niitä helposti siirrettyä pieniä matkoja maata pitkin. Mutta pitää muistaa etteivät ne joetkaan ole olleet pieniä puroja niinkuin nykyään. Monen nykyisen puron tai jopa ojan kohdalla on hyvä jokiväylä, kun katsoo lidar-kuvista maanmuotoja. Virtausten muutos ja sitä kautta soistuminen on aiheuttanut sen, että entisissä joen uomissa on tällä hetkellä peltoa.

Kyllähän kesäaikaan joella liikkuminen on ollut paljon nopeampaa kuin talvella. Ei sen aikaisissa armeijoissa ole hevosmiehiä paljonkaan ollut, varmasti suurin osa on ollut jalkamiehinä. Ei se marssivauhti mitään lujaa ole, veneellä on päässyt paremmin. Lisäksi veneellä liikkujien ei ole tarvinnut olla riippuvaisia erillisistä huoltojoukoista, veneessä on ollut kaikki mitä on tarvittu.
Jääkaudenjäljiltä näitä isompia uomia kyllä näkyy, mutta eikai ne jokien virtaamat 1000 vuodessa mihinkään ole muuttunut, korkeintaan kasvanu metsien poistumisen myötä :roll: Toki virtaus suunta on saattanu maankohoamisen myötä paikoin muuttua. Pienempien veneiden vetäminen hieman pitemoiäkin matkoja ei varmaan ole ollut ongelma, ja ainahan näissä suosituimmissa ylityspaikoissa on voinut olla vaikka asutusta ja tätä kautta hevosia vielä apuna.
Fisher F75 LTD
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja smacine »

Itseasiassa jokien virtaamat ovat muuttuneet paljonkin noista rautakauden ajoista ja suurimmat muutokset ovat tapahtuneet viimeisten parin vuosisadan aikana. Monia järviä on kuivattu pelloiksi. Soiden ojittaminen ja perkaaminen tukkien uittoa varten on kuivattanut monet pikkupurot kulkukelvottomaan kuntoon. Keväällä tukinuittoaikaan virtaamaa on riittänyt mutta keskikesälle vettä ei enää riitäkkään. sateella pinta nousee nopeasti ja kuivalla laskee nopeasti kun pintavesi poistuu ojia pitkin puroihin..

Matalasyväyksinen uisko ei kovin ihmeellistä puroa ole tarvinnut että sitä on miehissä hinaamalla saatu vedettyä eteenpäin ja tasapohjaisena kulkenut, jos nyt ei näppärästi niin suht kevyesti tukkien päällä pitemmänkin kannaksen yli.

Tavara on kuitenkin liikkunut jo tuohonkin aikaan ja verrattuna aikansa muihin tavaran kuljetusmenetelmiin vesi on melko vähäkitkainen vaihtoehto. esim. vielä 50-luvulla vesireitti valkeakoskelta tampereelle oli hyvinkin kilpailukykyinen kulkureitti muihin verrattuna.
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Rautahattu
Metallinetsijä
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Helmi 2017, 23:07
Paikkakunta: Hämeen ja Savon rajalla

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Rautahattu »

Näistä vanhoista vetopaikoista voi olla vielä jossain jäljellä teloja eli puita, joita pitkin veneet vedettiin. Jos paikan nimenä on Telataival, Vetotaival, Taivalkoski tms. sen arvaa jo suoraan nimestä. Toisinaan näyttää siltä, että suuria järvenselkiä on haluttu välttää. Jos on voitu kulkea suojaisia lahtia tai salmia pitkin, ollaan oltu valmiita vaikka vetämään venettä maita myöten jonkin matkaa ennen kuin riskeeraamaan ihmiset ja lasti tuulisilla selkävesillä. Suurien saarien kiertoa on pyritty myös lyhentämään jos vain sopiva vetopaikka on löytynyt. Tässä lähettyvillä on paikka, jossa on säästetty vajaan neljän kilometrin soutu lyhyen kannaksen yli kulkemalla. Nähtävästi se on ollut normaali käytäntö koska paikka on nimetty karttoihin vielä nykyäänkin.
SME
GM
Deus
Avatar
Aatu maalta
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Maalis 2017, 23:27

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Aatu maalta »

WeKinky kirjoitti:
Taurus kirjoitti:Espoonjokea käytännössä päästä päähän löytynyt rautakautta. Yksi paikka mistä löytyi runsaiten kamaa, oli myös täynnä erikokoista litteää naulaa joista osa kotkattuja. Sitä epäilen jonkinlaiseksi toimintapaikaksi, mahdollisesti satama korkeuskäyrien perusteella.
Kuulostavat ihan veneen teossa käytetyiltä nauloilta. Jos osa on suoria ja osa kotkattuja niin voisi olla veneveistämö. Laudan paksuuden pystyt päättelemään kotkatuista nauloista, pituus kannasta ensimmäiseen kulmaan. Jos suurin osa on kotkattuja niin voisi olla poltettu/maatunut venekin. Kuten jo mainitsin niin Espoonlahti on loistava satamapaikka, allokko ei pääse sinne mistään. Kyllähän se Espoonjoki on sellaisella paikalla että historiaa on varmasti enemmän kuin Museovirastokaan tietää.

Jos siitä parhaalta paikalta on jotain kummallisia työkaluja niin voitko laittaa kuvaa, saattaisin tunnistaa jos on veneenteossa käytetty. Jos on omituisia puuesineitäkin säilynyt niin nekin kiinnostaa.
Kotkattuja nauloja on vain veneissä, ei työmailla. Sinne on lahonnut t. poltettu vene, josta on jäänyt naulat. Älä siirrä mitään, veneen koko voidaan päätellä merkitsemällä naulat maastoon ja piirtämällä niiden sijainnit piirrokseen.
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Winsku »

smacine kirjoitti:Itseasiassa jokien virtaamat ovat muuttuneet paljonkin noista rautakauden ajoista ja suurimmat muutokset ovat tapahtuneet viimeisten parin vuosisadan aikana. Monia järviä on kuivattu pelloiksi. Soiden ojittaminen ja perkaaminen tukkien uittoa varten on kuivattanut monet pikkupurot kulkukelvottomaan kuntoon. Keväällä tukinuittoaikaan virtaamaa on riittänyt mutta keskikesälle vettä ei enää riitäkkään. sateella pinta nousee nopeasti ja kuivalla laskee nopeasti kun pintavesi poistuu ojia pitkin puroihin..

Matalasyväyksinen uisko ei kovin ihmeellistä puroa ole tarvinnut että sitä on miehissä hinaamalla saatu vedettyä eteenpäin ja tasapohjaisena kulkenut, jos nyt ei näppärästi niin suht kevyesti tukkien päällä pitemmänkin kannaksen yli.

Tavara on kuitenkin liikkunut jo tuohonkin aikaan ja verrattuna aikansa muihin tavaran kuljetusmenetelmiin vesi on melko vähäkitkainen vaihtoehto. esim. vielä 50-luvulla vesireitti valkeakoskelta tampereelle oli hyvinkin kilpailukykyinen kulkureitti muihin verrattuna.
Juu, tasaisempa on ollut varmasti virrat ennen ojituksia ja ruoppauksia. Ja paikoitellen laskusuuntiakin ojituksien kautta muutettu, mutta ei kai vesimäärä kokonaisuudessaan ole hirveitä muuttunut?

Toki siihenkin aikaan jo käytetyt reitit on pidetty käsipelillä puhtaana ja tarvittaessa pintaa nostettu patoamalla :roll:
Fisher F75 LTD
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Kyllä ne veden virtaamat ovat muuttuneet paljon etenkin viimeisen 500 vuoden aikana kun vesivoimaa on otettu käyttöön. Vantaanjokikin on nykyään täynnä patoja ja voimalaitoksia, niiden yläpuolella on aina patoallas joka pidättää osansa vedestä. Vaikka valuma-alue ja tulevan veden määrä pysyisi samana, laajemmasta altaasta suurempi osa vedestä poistuu haihtumalla ja pienempi virtaaman kautta kuin luonnollisessa tilanteessa. Aiemmin mainitun Lohjajärven pintakin on luonnollista tasoa korkeammalla, Mustion padon rakennuksessa veden pintaa nostettiin että vettä riittäisi kaikkina aikoina.

Samoin jokiuomien soistuminen ja pelloiksi muuttuminen vähentää virtaavan veden määrää, vesi pidättyy maa-ainekseen ja haihtuminen lisääntyy. Ihmisen on pyrkinyt valjastamaan virtaavat vedet omaksi hyödykseen siinä aika hyvin onnistuen. Järviä on myös kuivatettu peltomaaksi satoja vuosia, aikoinaan oli laki joka antoi kuivatetun alueen kuivattajan omaisuudeksi. Se ei ole onneksi enää voimassa :D .

Vielä niistä venenauloista, kyllä niitä kotkattuja on varmasti siellä veneveistämön ympäristössä aika paljon. Harvempi mestari saa kaikkia aina onnistumaan, kyllä siellä jonkun joutuu vaihtamaan. Ja myöskin venelaudan vaihtamisessa täytyy vanhat naulat ottaa pois. Löydön määrittämisessä täytyisikin tietää mikä on kotkattujen ja suorien suhde, ovatko suorat oikaistuja vai uusia vai kenties katkenneita. Eli sekä löydettyjen naulojen ja muun tavaran että löytöpaikan tarkempi tutkimus olisi tarpeen. Sinällään ne venenaulat eivät kerro mitään niiden iästä, elleivät ole selvästi taottuja, koska niitä käytettiin veneen teossa yleisesti vielä muutama kymmenen vuotta sitten.
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Winsku »

Olisko tiettyjä koskisempia ja reippaammin virtaavia reittejä käytetty vain enimmäkseen myötävirtaan mentäessä. Ja palattu taas hieman pitempää, mutta helpommin vastavirtaan soudettavaa reittiä. :roll:
Fisher F75 LTD
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Taurus »

WeKinky kirjoitti:Kuulostavat ihan veneen teossa käytetyiltä nauloilta. Jos osa on suoria ja osa kotkattuja niin voisi olla veneveistämö. Laudan paksuuden pystyt päättelemään kotkatuista nauloista, pituus kannasta ensimmäiseen kulmaan. Jos suurin osa on kotkattuja niin voisi olla poltettu/maatunut venekin. Kuten jo mainitsin niin Espoonlahti on loistava satamapaikka, allokko ei pääse sinne mistään. Kyllähän se Espoonjoki on sellaisella paikalla että historiaa on varmasti enemmän kuin Museovirastokaan tietää.

Jos siitä parhaalta paikalta on jotain kummallisia työkaluja niin voitko laittaa kuvaa, saattaisin tunnistaa jos on veneenteossa käytetty. Jos on omituisia puuesineitäkin säilynyt niin nekin kiinnostaa.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Wau! Komeat on kyllä löydöt. Nuo naulat on selkeästi sepän takomat, ei teollista tuotantoa. Voivat olla laivasta tai vaikka talon seinistä, ei kuitenkaan pikkuveneestä. Mahdollisesti tuluskiviä tai hihnalenkkejä monta, samoin solkia. Yksi selkeä krusifiksi on joukossa. Vähän sen alapuolella ilmeisesti solmuun väännetty rauta, eli jotain kiinnitetty. Onkohan nuo pyöreät rahoja? Alimmassa kuvassa se iso mötikkä alavasemmalta voisi olla sahan terästä, jos on suora profiili. Onko tuo sirpin näköinen kuinka suuri? Yksi merkki yhden kuvan alareunassa on merimiehen, selvä ankkuri ja jotain siinä yläosassa.

Pitää katsoa illalla tarkemmin, mutta kiinnostavat on löydöt :D . Esineistö viittaisi kauppapaikkaan, on niin monenlaista. Virastolle on kait ilmoitettu että kieltävät piippailun :D .
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Taurus »

WeKinky kirjoitti:Wau! Komeat on kyllä löydöt. Nuo naulat on selkeästi sepän takomat, ei teollista tuotantoa. Voivat olla laivasta tai vaikka talon seinistä, ei kuitenkaan pikkuveneestä. Mahdollisesti tuluskiviä tai hihnalenkkejä monta, samoin solkia. Yksi selkeä krusifiksi on joukossa. Vähän sen alapuolella ilmeisesti solmuun väännetty rauta, eli jotain kiinnitetty. Onkohan nuo pyöreät rahoja? Alimmassa kuvassa se iso mötikkä alavasemmalta voisi olla sahan terästä, jos on suora profiili. Onko tuo sirpin näköinen kuinka suuri? Yksi merkki yhden kuvan alareunassa on merimiehen, selvä ankkuri ja jotain siinä yläosassa.

Pitää katsoa illalla tarkemmin, mutta kiinnostavat on löydöt :D . Esineistö viittaisi kauppapaikkaan, on niin monenlaista. Virastolle on kait ilmoitettu että kieltävät piippailun :D .
Tuo sirppi on hevosenkenkäsolki, häränsilmä, sudenhammas ja kolmipallura koristein. Mahdollisesti kuulunut samaan ketjulaitteeseen kupuroiden kanssa. Mötikän yläosa on ontto ja pyöreä ja hammastettu alaosa litteä. Löydöt on ilmoitettu ja toimitettu museolle. Paikkaa ei ole ainakaan vielä virallisesti rauhoitettu, enkä jaksa uskoa että rauhoitetaankaan koska se rakennetaan. Piippailukielto toki on jo :D
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Winsku »

WeKinky kirjoitti:Olen sen Pohjasta lähtevän reitin tutkinut kartalta, suurin ongelma on Mustionjoesta Lohjajärveen nousu. Siinä on pitänyt veneet kantaa jostakin kosken ohi. Muuten on kohtuullisen helppo reitti, ei ainakaan vaikeampi kuin muutkaan.

Ei ne sen aikaiset veneet ja viikinkilaivatkaan ole olleet mitään älyttömän suuria, varmasti mukana olleet miehet ovat saaneet niitä helposti siirrettyä pieniä matkoja maata pitkin. Mutta pitää muistaa etteivät ne joetkaan ole olleet pieniä puroja niinkuin nykyään. Monen nykyisen puron tai jopa ojan kohdalla on hyvä jokiväylä, kun katsoo lidar-kuvista maanmuotoja. Virtausten muutos ja sitä kautta soistuminen on aiheuttanut sen, että entisissä joen uomissa on tällä hetkellä peltoa.

Kyllähän kesäaikaan joella liikkuminen on ollut paljon nopeampaa kuin talvella. Ei sen aikaisissa armeijoissa ole hevosmiehiä paljonkaan ollut, varmasti suurin osa on ollut jalkamiehinä. Ei se marssivauhti mitään lujaa ole, veneellä on päässyt paremmin. Lisäksi veneellä liikkujien ei ole tarvinnut olla riippuvaisia erillisistä huoltojoukoista, veneessä on ollut kaikki mitä on tarvittu.
Niin tuo mustionjoen reitti onkin kulkenut raaseporinlinnan ohi karjaalle jossa veneet vedetty kannaksen yli(löytyy ihan portaalistakin merkinnät vanhasta vetourasta). Reitti hiidevedeltä punelialle on melko isolla nousulla, koskia paljon, vähävetinen alkupäästä. Pienillä veneillä tuolta on kyllä ollut myötävirtaan vielä melko helppo lasketella, mutta liekö sitten sitä vastavirtaan :roll:
Fisher F75 LTD
clicclic
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 14:16

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja clicclic »

Tuolla Menneisyyden metsästäjät-keskustelu threadissa Super-Electric lainaili Jalmari Jaakkolaa:
Jalmari Jaakkola, Suomen Historia II, Suomen varhaishistoria, Heimokausi ja "Kalevala-kulttuuri" (1935)

Lainaan tekstiä kappaleesta: Kulttuurilinja Häme - Sabme - Hama - Jemj, sivuilta 204 ja 205

Yksityiskohtaisemmin kuin missään muualla maassamme tunnetaan näet Hämeessä yksinpä sem kaukaisia sisämaapitäjiä myöten erikoinen pitäjävenelaitos. Siten sakotetaan vielä v. 1507 talonpoikia yli koko Saarioisten pitäjän siitä, etteivät olleet pitäneet uiskoaan (wisko) valmiina. Toisen luotettavan tiedon mukaan rangaistaan v. 1506 Kulsialan pitäjän asukkaita samasta laiminlyönnistä. Muinaisen yhteiskunnallisen uiskorasituksen jätteitä ovat edelleen ne uiskon korvikkeeksi maksetut "sopimusjyvät" ja "-humalat", joita tavataan Hollolan alueelta vielä 1500-luvun tileissä. Kun uisko myös esiintyy eräissä paikannimissä, jollaisia ovat esim. Uiskonjärvi Hauholla ja Uisko Hollolan Asikkalassa ja mahdollisesti erinäiset muodoltaan epävarmat nimet Hämeen ja Uudenmaan rajaseudullakin, ei mainitun laitoksen yleisyydestä ja kotoisuudesta Hämeessä voi jäädä epäilystä. Ilmeisesti tämä kautta koko Hämeen periytynyt laitos on läheisessä sukulaissuhteissa siihen usko- l. uiskolaitokseen, jonka jälkiä olemme seuranneet Virossa ja muinaisessa Olhavan laaksossa, ja palautunee täten iältäänkin varjagiajan taakse

Sekä ulkopuoliset, että sisäiset todisteet viittaavat täten voimakkaasti ja yhtäpitävästi muinaishämäläisten varhaisiin aseellisiin meri-intresseihin. Epäselväksi sitä vastoin jää, oliko heidän usko- l. uiskolaivastollaan mitään hallitsevaa kulkutietä tai huomattavaa usko- l. uiskosatamaa meren rannikolla. Jos voidaan lähteä lähteissä esiintyvistä ja äänteellisesti kenties selitettävistä rinnakkaismuodoista usko ja uisko, joista edellinen esiintyy aikaisimmin ja yleisimmin, saattaisi sellaista sekä luonnonsuhteiden, että nimen johdon kannalta olettaa useiden Hämeelle tyypillisten ja uisko-asemiksi soveltuvien Uskiala l. Uskela nimisten paikkojen tunnetuimmassa merellisessä vastineessa: Halikonlahden muinaisessa Uskialassa l. Uskelassa

Jaakkola siis antaa olettaa, että jokainen Hämeen pitäjä on aikoinaan varustanut ja ylläpitänyt uisko-veneitä, sotalaivoja, Hämeen yhteisen laivaston tarpeisiin. Nämä laivat on rakennettu ja varustettu kussakin pitäjässä ja viety sisävesireittejä Halikonlahdelle (Tavastkymiin), Uskelanjokea myöten Salon Uskelaan, muinaiseen Hämäläisten satamaan.

Vielä jatkan lukemista kirjan sivulta 208

Perin tyypillinen hämäläisnimi on edelleen Uskela l. muinainen Uskiala, jolla varhain tarkoitettiin koko Halikonlahden perää, ja jolla on sellaisia vanhoja vastineita kuin esim. Hollolan Uskiala, Sääksmäen Uskiala, Kulsialan Uskiala ja Hämeenkyrön Uskela
Retkikartasta, kun katsoo, niin Halikonlahdelta (Salosta) pääsee Uskelanjokea pitkin Somerolle. Somerolta voikin sitten arpoa useampia vaihtoehtoja, mutta Painio (järvi) - Salkolanjärvi - Liesjärvi - Porras - Ilmetynjokea Pääjärvelle (tai sitten vähän ennen Pääjärveä) näyttäisi kartalla luontevalta. Siellä on välissä paikanimiä kuten Taipale, Uittoonsuo. Tuolta ei ole enää pitkä matka Kaartjärvelle. Myös suoraan Liesjärveltä Purinsuon kautta olisi voinut päästä. Kauhaoja, Tammenoja ja Ämmänoja ovat nimetty, vaikka nykyisin näyttävät kartassa pelkiltä suo-ojilta.

Olisiko tuossa mahdollinen vesireitti Halikonlahdelle suoraan Hämeestä?
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Ehdin vasta nyt katsomaan tarkemmin noita Tauruksen laittamia kuvia. Ei siinä työkalun näköisiä ole muita kuin se mahdollinen sahan terä. Mutta tuo krusifiksi on hieno, onko siitä tarkempaa tietoa ja ajoitusta?

Ylimmän kuvan alarivissä oikean laitimmainen on ollut ilmeisesti johonkin niitattu levy? Se vasemman laitimmainen vaikuttaa vaan ruostemöykyltä, mutta suurennettuna näyttää kuin siinä olisi kasvot, onkohan sitä tarkemmin tutkittu?

Jos löytäisin edes tuon verran vanhoja esineitä ensi kesänä niin olisin ihan tyytyväinen :D .
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Retkikartasta, kun katsoo, niin Halikonlahdelta (Salosta) pääsee Uskelanjokea pitkin Somerolle. Somerolta voikin sitten arpoa useampia vaihtoehtoja, mutta Painio (järvi) - Salkolanjärvi - Liesjärvi - Porras - Ilmetynjokea Pääjärvelle (tai sitten vähän ennen Pääjärveä) näyttäisi kartalla luontevalta. Siellä on välissä paikanimiä kuten Taipale, Uittoonsuo. Tuolta ei ole enää pitkä matka Kaartjärvelle. Myös suoraan Liesjärveltä Purinsuon kautta olisi voinut päästä. Kauhaoja, Tammenoja ja Ämmänoja ovat nimetty, vaikka nykyisin näyttävät kartassa pelkiltä suo-ojilta.

Olisiko tuossa mahdollinen vesireitti Halikonlahdelle suoraan Hämeestä?


clicclic, reitti on täysin mahdollinen ja jopa hyvä. Painionjärvestä Salkolanjärveen on ollut joskus melkoinen koski 1,5 km matkalla, siinä on täytynyt keksiä jotakin. Liesjärvestä Portaan ja Pääjärven kautta näyttää pahalta, siellä on paljon harjuja, mutta juuri sen Purinsuon kautta menee vanha jokiuoma Kaartjärvelle. Hyvin hoksattu :D .

Näyttää siltä että Somerolta ylävirtaan kaikkien järvien vedenkorkeus on vaihdellut paljon, jopa melko mielenkiintoisia muutoksia on ollut.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Taurus »

WeKinky kirjoitti:Ehdin vasta nyt katsomaan tarkemmin noita Tauruksen laittamia kuvia. Ei siinä työkalun näköisiä ole muita kuin se mahdollinen sahan terä. Mutta tuo krusifiksi on hieno, onko siitä tarkempaa tietoa ja ajoitusta?

Ylimmän kuvan alarivissä oikean laitimmainen on ollut ilmeisesti johonkin niitattu levy? Se vasemman laitimmainen vaikuttaa vaan ruostemöykyltä, mutta suurennettuna näyttää kuin siinä olisi kasvot, onkohan sitä tarkemmin tutkittu?

Jos löytäisin edes tuon verran vanhoja esineitä ensi kesänä niin olisin ihan tyytyväinen :D .
Kaikenlaista rautahäkkyrää ja torrakkaa sieltä löytyi muitakin mutta en ottanut kaikkea mukaan. Rististä ei tarkempaa tietoa tai ajoitusta mutta löysin vähän vastaavanlaisia 1300-1400-luvun risteistä. Mielestäni tuo saattoi olla hieman sulanutkin. Noita niitattuja levyjä löytyi parikin kappaletta. Useita ohuita erikokoisia/muotoisia kuparilevyjä niitattu yhteen. Ruostemöykyn profiili muistuttaa viikkarimiekan pontta. Siitä en ole kuullut museolta mitään.

Sitä vaan ajattelin olisiko tuosta espoonjoesta voinut lähteä jokin vesireitti hämeeseen vai onko vaan sattumaa että lähes kaikki rautakautiset löytynyt sen varrelta?
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Super-Electric
Innostunut Etsijä
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 21:31
Paikkakunta: Ylä-Satakunta

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Super-Electric »

Kyllähän siinä näyttäs olevan suora väylä Espoonjokea pitkin aina Pitkäjärvelle ja Vantaan Hämeenkylään asti. Siitä Vantaanjoelle onkin melko lyhyt matka. Jospa siinä Varistossa on aikoinaan ollut isompi lampi, jossa nyt Kehä III kulkee, niin melko helppo vesireitti veisi Vantaankoskelle..

Jotenkin tuo paikannimi "Hämeenkylä", kertoisi tarinaansa menneisyydestä. Siellä onkin paljon muinaisjäännöksiä jotka vaatisi tarkempaa tutkimista.. niin eiköhän sieltäkin rautakautista löydy kun joku kävisi haravoimassa.

Edit: Laajemmin ajateltuna, kun merenpinta ollut korkeammalla on Vantaanjoelle menty Kantvikista Jorvaksen ja Tolsan kautta Espoonjoelle. Kun lännen suunnasta tultiin niin ei tarvinnut kiertää Porkkalan- ja Helsinginniemeä. Siten varhaisemman rautakauden tavaraa luulisi reitin varrelta löytyvän.. viikinkiajalla saattoi reitti olla jo umpeen kasvanut.

Tuo "Hansakallio" puolestaan kertoo tarinaansa vilkkaasta kaupankäynnistä jokisuulla vielä rautakauden loppupuolellakin.

Edit, edit: (vielä täytyy jatkaa ajatuksen virtaa..) Monesti miettinyt tuota omituista sanaa "Kauklahti". Kenties se on ollut "Kugglahti", josta aikojen saatossa taipunut nykyiseen muotoonsa.
ACE 250 (vm 2012)
Noviisi
Avatar
Super-Electric
Innostunut Etsijä
Viestit: 80
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 21:31
Paikkakunta: Ylä-Satakunta

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja Super-Electric »

Jatkan vielä edellistä postausta. Todennäköisesti Hansakallio on ollut tällainen hansakauppiaiden kauppapaikka, jonne on saavuttu näillä tasapohjaisilla cog/kugg/kogge-laivoilla.

Kuva

Nämä laivat pystyivät hyvin kulkemaan matalissakin vesissä kun niissä ei ollut köliä. Siten tuo Kirkkonummen poikki kulkeva reitti on ollut hyvin mahdollinen.

https://m.youtube.com/watch?v=RJ0tmjexpgU

Kantvikin sijaan myös Tavastfjärd on saattanut olla se lahti josta näillä laivoilla on tultu ja siitä seurattu rantarataa Tolsa-Jorvas-Masala-Luoma-Mankki-Kauklahti (Coglahti -> Koklahti -> Kauklahti)

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... A100%7D%5D

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... A100%7D%5D
ACE 250 (vm 2012)
Noviisi
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Hämeen entiset vesireitit

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Tuollaisesta hyvästä satamapaikasta tavaraa on luultavasti siirretty pienempiin veneisiin joilla sitten kuljetettu muille myyntipaikoille. Ei ulkomaisten kauppiaiden ole silloinkaan kannattanut lähteä etsimään asiakkaita vaan on tuotu tavarat keskusvarastolle josta sitten järjestetty logistiikka eteenpäin. Espoo lienee ollut pitkään vilkas paikka, ei kait sinne huvikseen ole kuninkaankartanoa perustettu.

Hyvä että muutkin miettivät mahdollisia kulkureittejä ja sen myötä piippailupaikkoja :D .
Vastaa Viestiin