Kartoitus apua.

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Maximo
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Syys 2016, 13:12

Kartoitus apua.

Viesti Kirjoittaja Maximo »

Hep.

Tässä kun amatöörinä on tullut kierreltyä tonkimassa ja laitteetkin on pikkuhiljaa tutuksi tulleet,
Ajattelin hieman kysellä neuvoja viisaammilta.
Omat etsinnät täällä Porin alueella on keskittynyt Yyterin suunnalle vaivattoman kaivamisen ja laiteopettelun merkeissä. Löydöt tällä hetkellä on pysynyt iältään sadan vuoden haarukassa ja mieli tekisi löytää jotain hitusen vanhempaakin. Karttoja on tullut selailtua niin vanhoja kuin uusiakin ja eri paikkojen historiaa on tullut opiskeltua. Ongelma lienee siinä että ei oikein tiedä mitä esim. Kartoista etsisi. :D
Keskusteluja aktiivisesti selanneena huomasin että aika avoimesti täällä alottelijoita autetaan.
Kyselisin siis Jos jollain löytyy aikaa ja intoa auttaa paikan valinnassa, olisin enemmän kuin kiitollinen.

Porista päin siis paikkaa haetaan.
Oma tarkka sijainti on kyläsaaren ja Yyterin välimaastossa
Laitteena on tällä hetkellä Garrett 300i vakiokelalla.
Pointteri on postissa ja isompaan kelaan päivitellään viimeistään keväällä.

Kiitos jo etukäteen.
Bruin
Kunniajäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 01 Syys 2013, 17:31
Paikkakunta: Turengi

Re: Kartoitus apua.

Viesti Kirjoittaja Bruin »

Itse ainakin olen etsinyt vanhoista kartoista vanhoja torpan paikkoja ja peltoja.
Sitten olen verrannut nykykarttaan, jos uudessa kartassa ei enää ole taloa, niin se on potentiaalinen paikka.
Samoin vanhat metsittyneet pellot ovat mainioita paikkoja etsiä.
Sitten täytyy katsoa ettei ole muinaismuistoaluetta tai luonnonsuojelualuetta.
Ja maanomistajan lupakin on hyvä olla.
Vaikka itse olen etsinyt metsissä ihan ilman lupaakin. Muistaa vaan hyvin peittää kaikki montut ja viedä kaikki roskatkin pois.
Avatar
Kiukaisten Paroni
Metallinetsijä
Viestit: 489
Liittynyt: 23 Loka 2015, 02:22
Paikkakunta: Kiukainen

Re: Kartoitus apua.

Viesti Kirjoittaja Kiukaisten Paroni »

On nyt hieman offtopicia, mutta jos kiinnostaa ja pääset, niin tervetuloa nyt viikinloppuna tänne kiukaisiin miittinkiin. Porukkaa pitäis tulla jokunen ja mukana myös konkareita, joilta varmasti saa hyviä vinkkejä. Itsekkin vielä suht tuore tapaus tämän harrastuksen osalta ja meinaan kyllä kalastella vinkkejä oikeen huolella. Eli jos kiinnostaa, niin kokoontuminen klo. 12 eurakoskentie 38 27400 kiukainen. Lauantai ja sunnuntai päivät olis tarkotus piippailla :)
XP Deus 11" full WS5 + 9" HF
Blisstool ltc64x V6 15" kelalla
Garrett sea hunter II
Mi-6 + Garrett porkkana
Satakunnan Menneisyyden Etsijät
Vanhin raha: Kristianin klippinki
Avatar
Bumerangi
Metallinetsijä
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Touko 2013, 20:52

Re: Kartoitus apua.

Viesti Kirjoittaja Bumerangi »

Sitten kun on kartat käyty läpi, niin kannattaa ottaa tueksi ns. lidar-aineisto. Tuossa linkki ketjuun -> http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... ilit=lidar

Tällä tekniikalla pystyy etsimään mm. vanhoja rantaviivoja (niemenkärjet / lahdelmat), sekä luonnosta "poikkeavia" rakennelmia.

Tulkintatekniikasta en osaa sanoa muutakuin, että paras konsti on katsoa jo tunnettuja muinaisjäänteitä ja nähdä niistä asiat joita etsiä.
Vastaa Viestiin