Minelab Explorer

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
osku
Metallinetsijä
Viestit: 267
Liittynyt: 24 Tammi 2007, 22:21
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja osku »

8" kela on varmasti hyvä talojen pihapiireissä mutta pelloille suosittelisin silti 15" kelaa. Isot esineet löytyy sillä syvemmältä ja pienet pennitkin yhtä hyvin kuin vakiokelalla, tänä vuonnakin olen löytänyt sillä jo 13 1800-luvun lopun penniä. Pientä miinusta täytyy antaa siitä, että hot rockeja se piippaa herkemmin kuin vakiokela, mutta ne oppii kyllä tunnistamaan ja onhan niitäkin mukava välillä kaivaa ylös jos vaikka mineraaleja löytyisi :D
Minelab Explorer SE pro, Teknetics T2, Deeptech Vista Smart
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Tuo suurempi kelakin on ostoslistalla, mutta vasta ensi kesäksi. Tämä vuosi koitetaan pärjäillä noilla kahdella, kun suurin osa on kuitenkin tuota pihapiireissä heilumista. Eipä se tosin kovin kummoista kimmoketta tarvitse, että menee tilaukseen jo kuluvana kesänä, muutama "parempi" kolikko pellosta ja se on siinä... Muutkin rahareiät huomioon ottaen, onneksi pelloille ei ihan vähään aikaan pääse.

Tuohon 8" kelaan olen taas enemmän kuin tyytyväinen. Eilen illalla jo ties montako kertaa ACElla putsaamastani kotipihasta nousi melkoinen läjä pennin ja 5-pennin kolikoita... Onpahan ainakin kesäksi tekemistä, kun joutuu käymään kaikki paikat uudestaan läpi....
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Mitenkäs muut exploristit ovat hoitaneet tuon herkkyyden säädön? Itse olen pyrkinyt pitämään sen mahdollisimman korkealla 25-30 niin että threshold on pääsääntöisesti alkanut kuulua. Melko paljonhan tuo noita häiriöääniä noilla säädöillä päästelee, mutta olen ajatellut etten ainakaan missaa mitään... Olenko hakoteillä?

Vedessä kahlaillessani kokeilin viikonloppuna semi-automatic sensitivityä, jolloin lähes kaikki häiriöäänet poistuivat, (joita on muutoin paljon) mutta tuli sellainen olo että missaanko jotain. ohjekirja kylläkin sanoo että : "in semi-automatic sensitivity mode, the detector continuously monitors the environmental conditions and will adjust the sensitivity as close as possible to your specified level of sensitivity" mutta mihin se sen herkkyyden säätää, jääkin arvailun varaan. Jos laitan sen itse 30:neen, niin voiko masiina tiputtaakin sen 5:teen, keksiessään että tämä onkin se lähin mahdollinen tuota 30:ntä toimiva herkkyys?

Vielä on näitä epävarmuustekijöitä, mutta jos se tästä pikkuhiljaa aukeaisi...
rampe
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 22:24

Viesti Kirjoittaja rampe »

Tässä minun kokemuksia muille Ex Se:n käyttäjille. Olen käyttänyt pääsääntöisesti sensitivity 20 kokoajan manuaalisena. Semiautomatic niin herkkyys putoaa tosi paljon ja sen myötä myös syvyys. Olen lähinnä pelannut Gainin kanssa. Käytän pääsääntöisesti nro 1. Numerolla 6-7 laite haistaa kaikki mahdolliset roskat. Numerolla 1 voin aina varmuudella sanoa että onko alla kolikko vai ei. Laitteen tärkein toiminito minulle on noise cancel. Jos saan heikon kaiun niin teen noise cancelin ja katson paikan uudestaan. Tällä tavalla olen löytänyt syvimmät löytöni jotka ovat olleet aivan rajoilla. Laitteen syvyys näyttöstä en ole vielä ottanut selvää. Maan mineraalipitoisuus vaikuttaa siihen hyvin paljon. Jos kohde on aivan pinnassa niin silloin se on luotettava. Useasti en kaiva aivan pinnassa olevia singnaaleja koska ovat todennäköisesti roskaa. Kaivan tietty jos on pommin varma kolikko. Pullojen kruunukorkit on painajainen. Hyvin vanhat korkit antavat saman kaiun kuin hopea. Alumiini pul tabs on myös ongelma. Ne ovat joko niitä itseään tai kultaa. Kaivan ne aina vaikka melko varma pettymys on tiedossa. Olen löytänyt vasta yhden isohkon kultaisen kaulakorun kolmella kivellä ( antoi todella heikon kaiun niin että erottui sillä muista ). Omalla kokemuksellani kaikilla markkinoilla olevilla laittteilla tulee löytöjä jos sattuu olemaan vain oikealla paikalla. Väärässä paikassa ei mene muuta kuin hermot pullonkorkkien kanssa. Ex Se:ssä on niin paljon mahdollisuuksia että sillä pystyy hakemaan omaan mieltymykseen toimivia cobinaatioita. Olen käyttänyt laitettani vasta viime syksystä joten olen aika noviisi asiassa. Ei muuta kuin Happy Huntting
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Totanoinnii... Käyköhän tuo meikäläisen SE ihan täysillä koneilla... Kuuluisiko FER ja COND numeroiden ja smartfindin osoitin ruksin singahtaa välittömästi paikalleen, kun pyyhkäistään esim kolikon yli, tai vain siirretään kela sen päälle? Tuohan tekee niin, että ääni kyllä tulee välittömästi sen kolikon kohdalla mutta ruksi ja numerot vasta kolikon ylityksen jälkeen, kolikon kohdalla saa heilutella vaikka koko illan eikä numerot vaihdu ennen kuin mennään siitä ohi.... Saiko tuosta nyt selkoa, eli osoitin ja numeronäyttö toimii ikäänkuin viiveellä. En ole aikaisemmin tuohon kiinnittänyt huomiota kun en pahemmin näytön tapahtumia seuraile. Kuulon varassa kun mennään niin käyttöäkään tuo ei haittaa, mutta mikäli tuo ei ole ominaisuus vaan vika, niin taitaa olla explorerille ensi viikolla luvassa Irlannin matka....
Avatar
Velsku
Metallinetsijä
Viestit: 288
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 13:01
Paikkakunta: Revonlahti - Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Ominaisuus, niin se toimii XS:ssäkin. Muistaakseni ohjekirjassakin oli tuo. (tai sitten Mastering exlorer XS kirjassa)

Jos on roskainen paikka, niin suoraan ylöspäinnostamalla pitäisi saada lukema / rastin paikka selville, jottei pyyhkäise seuraavan kaman yli ja saa siitä lukemaa.

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Kiitän. Saanpahan nukkua yöni rauhassa... Tuota ylöspäin nostoa en ole hoksannutkaan, täytyy kokeilla roskaisemmilla paikoilla, missä tuntuu muuten olevan vaikeaa seurata noita lukemia. Aika vähän on kyllä tullut tuota näyttöä seurailtua. Muutaman kerran on päässyt uimarannalla herkuttelemaan, kun on löytynyt mukavan "kaunista" sointua antava kohde ja sitten tarkistanut näytöltä että onko hopeaa ja onhan se ollut. Aika hyvin pystyy jo nykyään korvakuulollakin kertomaan että alumiiniahan sieltä nousee, hopean osuessa kohdalle äänessä on jokin pieni sävyero, mikä herättää kyllä huomion... Ja vaikka ei herättäisikään, niin kaikkihan ne tulee jokatapauksessa ylös kaivettua.
rampe
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 22:24

Viesti Kirjoittaja rampe »

Mielestäni kannattaa päättää kaivaako vai ei kun on pinpointannut kahdesta eri suunnasta. Jos lukema on jotakuin sama ja halutussa haarukassa niin lapio esiin. Useasti esim pullonkorkki on esim 25 13 ja 90 astetta toisesta suunnasta 00 20. Kuuntelen saundeja kokoajan. Jos tulee halutun lainen saundi niin pinpointtaan sen.
Laitteen nopeuteen vaikuttaa paljon kuinka olet säätänyt sen. Onko fast on vai off, paljonko on gain jne.

Itse olen käyttänyt fast on, gain 1-6 riippun paljonko on roskaa ja response long. Sensitivity 20 manual, sounds ferrous ja ilman iron maskia eli kuunteln kaikki. Olen laittanut kaksi eri asetusta a ja b käyttäjälle jollon niintä voi vaihtaa lennosta
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Olen kyllä nuo toisesta suunnasta raudaksi tunnistettavat jättänytkin kaivamatta, ainoastaan uimarannoilla kaivan kaiken. Nuo "nippeli" asetukset olen suuremmilta osin jättänyt vielä tietoisesti rauhaan, recoveryä tulee lähinnä muuteltua: uimarannoilla deep ja talonraunioilla, pihoilla ja vastaavilla fast. Yleensä nuo pullonkorkit ym, ruosteiset raudat kyllä tunnistaa äänen rikkonaisuudesta, jollain tapaa "särähtävät" korvaan...

Tuo a/b asetusten teko on ollut mielessä, nopeuttaisi hommaa jonkin verran paikkaa vaihtaessa. Tekee vaan rannoille ja roskaisille paikoille omat ohjelmat joita sitten hienosäätää. Täytyy kyllä vielä jonkin aikaa mennä ihan perusasetuksilla, ennen kuin rupean noiden kanssa hieromaan....
J.K.J.T
Metallinetsijä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 16:52
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.K.J.T »

Saako k.o laitetta säädettyä niin, ettei se mene raudasta ym. roskista lukkoon. Jos saa säädettyä, niin kärsiikö muut ominaisuudet? Tässä minäkin ajattelin ACEsta vähän parempaa, vaikkei siinäkään muuta ole kuin erottelu, joutuu korkkeja ym. roskaa kaivamaan jonkun verran. Eli erotteleeko tuo niin tarkasti, että kolikot hopeat, kullat yms. tunnistaa selkeästi roskista. Eikös etsintäsyvyys ole tosi hyvä? Onko ollut hyvä laite?
++++++++++++++++++++++++++

$ $ $ Garrett ACE 250 $ $ $

++++++++++++++++++++++++++
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Itselläni on raudat yleensä eroteltu pois ja jonkinlainen "lukkohan" siinä sen jälkeen aina on, mutta ei kuitenkaan häiritsevä. Roskaisemmissa maastoissa käytän aina 8" kelaa jolla tuntuu homma toimivan vähintäänkin hyvin, vaikka olisi naulaa vieri vieressä. Kelaahan tällä on muutenkin liikuteltava hitaammin kuin ACEssa, mikäli meinaa jotain löytää ja tuo hitaampi nopeus käsittääkseni auttaa eräällä tapaa tuossa raudasta palautumisessa...

Korkkeja ja roskia saa kyllä kaivaa edelleenkin, jos meinaa jotain arvokastakin löytää. Jos kelan alle sattuu esim hopeasormus, niin voi melko varmasti sanoa että hopeaa siellä on, mutta sopivan alumiiniköntin kohdalla ei taas voi sanoa varmasti etteikö siellä olisi hopeaa...:roll: Alumiinifolio ja kultasormukset antavat hyvin samankaltaisia lukemia, joten ne joutuu aina myöskin kaivamaan... Roskat saa kyllä eroteltua korvakuulolla varsin hyvin kaivettavista kohteista, lukemat hyppii (en noita koneen lukemia hirveästi seuraile) mutta mikäli kohde on syvemmällä, ei tuokaan ole kovin varmaa, joten kaivamaan joutuu.

Etsintäsyvyys on kyllä hyvissä olosuhteissa ollut varsin... no, miten tuota kuvailisi, WTF :?: on kai ollut ensireaktio... Viimekuussa viikon kestäneiden sateiden jälkeen, maan ollessa läpimärkää löysin kahdelta eri paikalta markan ja vanhan 50-pennisen mitattujen syvyyksien ollessa ~37cm luokkaa......:shock: Aivan vesirajasta on myös löytynyt tavaraa varsin syvältä, mutta ei ole tullut mittailtua. Noihin syvyyksiin ei tosin pääse kuin optimiolosuhteissa, kuivassa maassa syvyydet tippuu noilla esimerkkikolikoille sinne maksimissaan 30cm hujakoille, tämä on nyt sitten mutua, kun ei ole tullut tarkemmin mittailtua. Noista syvemmillä olevista kohteista ei enää myöskään saa mitään selkeää ääntä/lukemia vaan ylivedolla tulee vain kevyt "kuiskaus" mutta samalla kohdalla toistuessaan ymmärtää kyllä kaivaa.

Voi sanoa että selkeästi kyllä "pätkii" ACEn noissa syvyyslukemissa ja eron huomaa hyvin käytännössäkin. ACElla putrsatuilta uimarannoilta löytää yleensä varsin hyvän satsin syvemmällä olevia kolikoita tms. tavaraa.

Nämä kommentit ovat nyt sitten n.150h kokemuksella kirjoitettuja, lisää tulee ensikeväänä... tuntuu tuo syksy aina olevan kaikenmaailman harrastuksien osalta kiireisintä aikaa, joten ei ehdi varmaan montaa tuntia enää heilua... Säädöt omassa koneessa ovat aika pitkälti -out of box- ja niihin meinasin perehtyä paremmin vasta talven aikana, kun on ylimääräistä aikaa enemmänkin kuin tarpeeksi. Noita säätömahdollisuuksia tuntuu koneessa kyllä olevan vähintäänkin riittävästi, joten parempi että tietää mitä mikäkin tekee, ennen kuin alkaa räpläämään....

Mikäli et ole vielä ehtinyt, niin kannattaa ladata explorer II emulator, jolla voi hieman hakea tuntumaa laitteeseen, säädöt osittain erilaiset kuin SE:ssä, mutta pääpiirteissään kuitenkin lähellä toisiaan.

http://www.minelabowners.com/setup-v4-en.exe
J.K.J.T
Metallinetsijä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 16:52
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.K.J.T »

Joo, kokeilin äsken tuota simulaattoria, vaikka eihän siitä hirveesti ymmärrä, kun ei ole laitteeseen kuitenkaan vielä niin syvällisesti perehytynyt, mutta jotain kuitenkin. Tosiaan, en muistanutkaan, että sinullakin on kokemusta tuosta ACEsta. Onko tuo miten paljon parempi erottelemaan korkit ym roskat kuin ACE? Paljonko tuo 8 kela maksoi? Eli sillä siis pystyy etismään onglemitta sellaisessakin paikassa, jossa olisi ihan koko ajan rautaa (korkeintaan 10 cm väliä ilman rautaa) Vakiokelalla ei siis pysty sellaisessa paikassa? Mitä olet mieltä, kannattaako ostaa tuo, onko tuo erottelu (syyvyys nyt ainakin on :P ) niin paljon parempi kuin ACEssa? Sen takia kyselen niin paljon, koska kuitenkin kyseessä on markoissa aateltuna lähemmäs kymppitonnia oleva laite. Mutta tietysti minulle nyt kelpaa halvempikii, mutta lähtökohtana ois tosi hyvät erottelut ja tietysti sitä syvyyttä..., että jos jollain ois suositella tuollaista, niin kertokaa ihmeessä :wink: Etsin nimittäin välillä erittäinkin roskaisilla paikoilla :roll: Kiitos muuten jo edellisesistä tiedoista!
++++++++++++++++++++++++++

$ $ $ Garrett ACE 250 $ $ $

++++++++++++++++++++++++++
Avatar
Tuoma SS
Metallinetsijä
Viestit: 249
Liittynyt: 14 Helmi 2007, 13:05
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Voisi sanoa että onhan tuo tuo erottelultaan selkeästi parempi kuin ACE, mutta mitään numeroarvoa en sille paremmuudelle osaa antaa. 8" kela on ollut 179$ + tullit ja alvit eli suurinpiirtein sama euroissa. "Alempi" varsi tulee mukana, eli sitä ei tarvitse enää erikseen ostaa. Ei ole kylläkään välttämätön mutta helpottaa kelan vaihtoa huomattavasti...

Tuolla 8" kelalla olen kyllä onnistuneesti pystynyt erottelemaan "paremmat" kohteet raudan seasta, esim. purettujen talojen paikoilta, jotka eivät ole roskaisuutensa vuoksi ihan helpoimmasta päästä. Esimerkkinä myös kotipihan roskaisuus, jonka kävin ainakin 5 kertaa läpi ACElla ja vielä tuolla explorerin vakiokelalla ja oletin tyhjäksi, kuitenkin tämän jälkeen sieltä nousi 8" kelalla vielä yli 5 kolikkoa ja hopealusikka... Kolikoita nousi itseasiasssa suurin piirtein sama määrä, mitä oli siihen mennessä kyseiseltä pihalta löytänyt. Noidenkin yli on taatusti kävelty useampi kerta, mutta vasta tuolla pienemmällä kelalla saatiin havainto.

Tuota max 10cm rauta"pitoisuutta" en ole testannut, mutta pahemmissakin paikoissa on tullut kyllä käytyä ja jotain löytynytkin, jotain kyllä varmasti jäänyt löytämättä... Noihin ääriolosuhteisiin näkisin kyllä ratkaisuksi jälleen kerran pienemmän kelan ~5" esim. Sun Ray X-5 joka on kyllä vielä hankintalistalla 15" kelan kanssa.

Tuohon kysymykseen että kannattaako ostaa.... Noh, itse ainakin tulin siihen päätökseen että kannattaa ja saman päätöksen tekisin edelleenkin. Jos halvempikin "kelpaa" niin käytetytkään eivät ole pöllömpiä vaihtoehtoja. Explorer II on käytännössä lähes sama laite, XSssä taitaa olla hieman enemmin eroavaisuuksia mutta hinnatkin ovat sitten varsin kilpailukykyiset. Minelabin takuut ja huollot toimivat (lukemani perusteella) nopeasti ilman turhia mutinoita ja typeriä kysymyksiä, joten senkään suhteen en olisi huolissani.
Vastaa Viestiin