Kuparikolikon tunnistusta

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
konver
Innostunut Etsijä

Kuparikolikon tunnistusta

Viesti Kirjoittaja konver »

Tämmöinen pölähti tänään niitystä. Kolikko oli karmeassa kunnossa, joten tutkailin sitä ja ainoa mikä erottui kolikosta oli pyöreälehtinen köynnös kolikon reunassa. Varovainen pesu irroitti patinaa niin paljon että ei pysty enää mitään sanomaan. Myntti on todella ohut ja kuparia. Samasta niitystä nousi 1759 örkki ja 1894 penni.

Nyt vaan kovat kolikkomiehet, tunnistusta kaivataan :)
Kuva
tarhuri
Kunniajäsen

Re: Kuparikolikon tunnistusta

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Entäs toinen puoli?
konver
Innostunut Etsijä

tarhuri kirjoitti:Entäs toinen puoli?
Ei ollut mitään erotettavaa toisella puolella. Edes luupilla ei nähnyt mitään
ThePiippailija
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Veikkaan ööreä 1700-luvun alusta. Kuva kummaltakin puolen toki tunnistusmahdollisuuden maksimoimiseksi. :)
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
konver
Innostunut Etsijä

ThePiippailija kirjoitti:Veikkaan ööreä 1700-luvun alusta. Kuva kummaltakin puolen toki tunnistusmahdollisuuden maksimoimiseksi. :)
En usko itse että on örkki. Käsittääkseni missään örkissä ei ole köynnöskasvia. Eikäs örkit ole aina aika paksujakin?
ThePiippailija
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Tässä ainakin on, tai ainakin köynnöksen näköistä: http://ingemars.se/mynt/c105.jpg

Noin 1-2mm ovat nämä paksuudeltaan.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
konver
Innostunut Etsijä

ThePiippailija kirjoitti:Tässä ainakin on, tai ainakin köynnöksen näköistä: http://ingemars.se/mynt/c105.jpg

Noin 1-2mm ovat nämä paksuudeltaan.
Ei täsmää tuo kyseiseen köynnönnökseen. Köynnöksen lehdet olivat samankokoista ja pisaranmuotoista. Kaikki lehdet samanlaisia ja -kokoisia
Fisherman
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

konver kirjoitti:
En usko itse että on örkki. Käsittääkseni missään örkissä ei ole köynnöskasvia. Eikäs örkit ole aina aika paksujakin?
Monessakin ruottalaisessa on köynnöstä. Katoppa tuolta http://ingemars.se/koppar_sv.htm
Ja monet tuonkokoiset ovat todella ohuita.
konver
Innostunut Etsijä

Fisherman kirjoitti:
konver kirjoitti:
Monessakin ruottalaisessa on köynnöstä. Katoppa tuolta http://ingemars.se/koppar_sv.htm
Ja monet tuonkokoiset ovat todella ohuita.
Joo, sori että olen typerä :D
Fredrik I 1720-1721 1 öre osuis aika hyvin kokoon ja köynnösten näköön nähden yhteen. Täytyy punnata vielä kyseinen killinki. On nyt elektrolyysissä meiningillä kaikki tai ei mitään.

Kiitos taas kaikille osallistujille :)
tarhuri
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Punnitus ei paljon auta, nuo on usein syöpyneet paperin ohuiksi mulla on yksi tollanen, joka painoi 7,3 gr niemellispaino oli 14,2 gr läpimitta n.30 mm. :D
konver
Innostunut Etsijä

tarhuri kirjoitti:Punnitus ei paljon auta, nuo on usein syöpyneet paperin ohuiksi mulla on yksi tollanen, joka painoi 7,3 gr niemellispaino oli 14,2 gr läpimitta n.30 mm. :D
Näin vähän pelkäsinkin. Oli happokylvyssä ja elektrolyysissä pidemmän aikaa, ei pysty oikein mitään erottamaan. Näyttäis että aika keskellä kolikkoa olisi pieni 2 ja pieni 5. Ei kuitenkaan 25-penninen.. Voi toki olla että numerot ovat vaan mun mielikuvitustakin. Täytyy napsaista uudet kuvat ja katsoa mitä muiden mielikuvitus sanoisi :)
Vastaa Viestiin