Erikoiseuroja ym!

Oletko keräilijä? Oli sitten kysymys pikkuautoista, puukoista, tölkeistä, kivistä tai kolikoista niin täälla voit näyttää kokoelmasi oli se sitten mikä tahansa.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Kuka kerää mitäkin ja mie olen keräillut kaikkien eu maiden kolikkoja sekä suomen erikoiseuroja sekä juhlarahoja! Joitakin hopiadollareitakin on tarttunut messiin!


Kuva
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
jore ja pojat
Kunniajäsen
Viestit: 1845
Liittynyt: 13 Loka 2011, 20:26
Paikkakunta: Turku

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja jore ja pojat »

Kolikkojen keräily on tosi mukavaa , mutta rajaamatta aivan loputon suo.
Kotimaiset euroaikaiset /erikois 2-eurokolikot ovat vielä kohtuuhelposti ja jopa vuosisarjoina
kerättävissä.
Ulkomaan eurokolikoiden suhteen ollaan jo suon laidalla :roll:

Ammerikan dollareista on tullut aikoinaan hankittua yksi sarja, se eka ja ehkä viimeinen.
Pari kuvaa siitä.


Kuva

Kuva

Kaikki kohtuukuntoiset ulkomaan eurokolikot laitetaan vastaavaan jörökansioon ,jos maan alta sellaisia tupsahtaa.
jore ja pojat!
Vanhin löytökolikko: Valens v. 364-378.
Vanhin löytöesine: Kirves pronssikaudelta.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sen jälkeen kun joku kertoi suomalaisen 2000vuoden 20senttisen harvinaisuudesta kaivoin esille tämän lyöntimäärä taulukon: http://www.suomenpankki.fi/fi/setelit_j ... aarat.aspx
Siellähän on muitakin "haasteellisia" vuosia...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Sama sarja rahikaisellakin!(Tulivat vaihtokaupassa, 2 ylimääräistä hyrräkelaa annoin kolikoista)
7 samanlaista dollaria!
Monacon eurot on tiukassa jopa pelkissä käyttörahoissakin!
Itse en ostele kolikoita vaan kerään niitä ,kun vaihtorahaa saan!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Stepp
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 18:37
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Stepp »

Erikoiseuroja, vanhoja kolikoita, jne. tulee kerättyä. Keräilen myös sellaisia täysiä lasipulloja, joissa on sisällä v***iä, sellaista skottilaista single maltia. En uskaltanut juoman koko nimeä kirjoittaa, kun Valviran "viisaat" virkamiehet, olisi saattanut löytää tekstin ja sensuuri olisi iskenyt.
Viimeksi muokannut Stepp, 04 Helmi 2015, 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja V1 »

Minkä verran noista erikoiseuroista kannattaa maksaa? Ostin muutaman mutta en uskalla vielä julkaista hintaa ennenkuin tiedän tuliko nolo moka.
Onhan noita kuitenkin lyöty noin 1300000-2000000 sarjaansa niin kumma ettei ole tullut kierrossa vastaan vai onko ne tosiaan vain keräilyyn eikä pajazzoon.
Toivottavasti noihin ei tule himo.
EsaP
Innostunut Etsijä
Viestit: 92
Liittynyt: 21 Loka 2014, 13:05
Paikkakunta: Paimio

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja EsaP »

Isältäni sain taannoin rahakokoelman. Ei ole kiinnostanut yhtään tuollainen keräily itseäni, vaan kansiot ja kolikkolevyt ovat maanneet kassissa eteisen nurkassa. Isäni kuoli keväällä ja nyt on kova kuume saada metallinetsin ja tuli mieleen nuo kolikot. Olen tässä jokusen illan tutkinut niitä ja todennut, että itse kolikoissa ei ole mitään muutamaa kymppiä arvokkaampaa. Nämä olen ajatellut säästää, koska ovat yhdessä kansiossa. Sitten on noita hopeisia juhlarahoja aitoustodistuksineen vajaa 30kpl. Juhlaraha.eu:sta katselin niiden ostohintoja ja totesin, että noista saisi sellaisen 250 euroa, koska ostavat ilmeisesti päivän hopean hinnalla. Osa rahoista ei ole heidän listalla ja muutamasta en löytänyt aitoustodistusta. Todistukset ovat varmasti vanhempien kotona, koska isä on ostanut juhlarahat aina niiden ilmestyttyä, mutta niitä ei ilmeisesti pysty myymään ilman sitä.

Mitä mieltä olette? Laitanko kolikot menemään tuonne Juhlarahalle vai miten noista kannattaisi päästä eroon? Garretin AT Pro on ostolistalla ja kolikkoja kaivan mieluummin maasta kuin kolikkokotelosta.
XP Deus
Garrett Pro Pointer
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja V1 »

Laita tämän sivuston myyntipalstalle. Jos et saa parempaa hintaa keräilijöiltä tai muualta niin minä tarjoan leimatusta hopeasta 50centtiä/gramma tai paljonko se romuhopean hinta onkaan.

öö.. onko noissa juhlahopeissa leimoja? No kunhan hopeapitoisuus vain jostain selviää
EsaP
Innostunut Etsijä
Viestit: 92
Liittynyt: 21 Loka 2014, 13:05
Paikkakunta: Paimio

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja EsaP »

Aitoustodistuksissa on 925 hopeapitoisuus. Juhlarahan aitoustodistuksessa lukee se pitoisuus. Kaivoin aitoustodistuspinosta esimerkin. Tove Jansson ja lastenkulttuuri
Nimellisarvo 10€
Metalli Ag 925
Halkaisija 38,6mm
Paino 27,4g
laatu Proof
Vuosileima 2004
Lyöntimäärä max. 70 000
Julhlaraha.eu lupaa tuosta 13€ sivuillaan.



lisäksi on jotain 2 euron ja 5 euron kolikoita, jotka eivät ole hopeaa. Suomalainen tiede ja tutkimus, Lahti MM 2001 ja muita. Postimerkkejä on vaikka kuinka hel.... ja niitä en ole edes jaksanut katsella. Luultavasti ihan arvottomia, mutta isälleni olivat tietysti tärkeitä. Ei näiden myynti ole minulle mikään taloudellinen pakko, mutta tuntuu, että ne menevät ihan hukkaan, kun itsellä ei ole näihin keräilyvimmaa. Mieluimmin myisin nämä jollekin, joka niitä arvostaa ja tavallaan jatkaa tuota isän keräilyharrastusta. Helpoin olisi tietysti lyödä koko kasa tuonne liikkeeseen. Poika jo on joskus ottanut jonkun erikois 2€:n kolikon ja käynyt ostamassa karkkia ilman lupaa eli ei hänelläkään ole keräilygeenejä. Nyt vanhempana ymmärtää, että kolikon arvo muu kuin se mikä siihen on painettu.
XP Deus
Garrett Pro Pointer
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja V1 »

Ehkä ne kannattaisi sitten pakata hyvin ja työtää vain peremmälle komeroon? Siirrä ongelma tulevaisuuteen, antaa perikunnan tapella noista... :lol:
Dyykkari
Metallinetsijä
Viestit: 411
Liittynyt: 02 Elo 2012, 22:35
Paikkakunta: Riihimäki, Kanta-Häme

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Dyykkari »

Siis, eihän noita ole mitään järkeä ruveta myymään 13 eurolla kappale jos nimellisarvokin on 10 euroa :roll: Eli voit viedä sen esim suomen pankkiin ja saat 10 euroa, tai ostaa pizzan ja maksaa sillä 10 euron ostoksen.. 10euron hopearaha maksaa monetalla jotain 50 euron luokkaa, ne aitoustodistukset ei haittaa vaikka puuttuu sehän on vain pala paperia.

Sellaisissa kohteissa joissa on "todistuksessa" sarjanumero esim. 1000mk kultarahoissa taitaa olla osassa se lappu vaikuttaa jonkun verran (en tiedä miten paljon). Sehän on ihan sama jos sulla on se paperi niin raha voi olla silti vaikka peltiä :mrgreen:

Suosittelen laittamaan kokonaisuuden jos haluat ne myydä, huutokauppakamarille (holmasto, hagelstam, tms) tai numismaatikkojen yhdistyksen huutokauppaan (näitä yhdistyksiä on ympäri suomea) mitä on esim kerran puoleen vuoteen tai vuoteen. Kaikki tietysti verottavat oman osansa, mutta asiakaskuntaakin sitten on - ja maksukykyistä. He voivat myös lajitella kohteet pienempiin eriin, sekä tietävät millä hinnalla niitä kannattaa myydä. Totta kai ottavat provision. Mutta vaivatonta myyjälle, ja reilu peli.

Tämän sivuston myyntipalsta on sikäli vähän huono kun hintapyyntö pitäisi tietää, voit tietysti laittaa hinnan tosipaljon ylälkanttiin ja pyytää tarjouksia.

Tyhmintä mitä voit tehdä tuossa tilanteessa, on hätäillä. Kunnolla otat selvää eri tahoilta ja tee vaikka kokonaan oma ketju niille rahoille tänne niin arvioidaan porukalla. Useampia keräilijöitä täällä on, itsekin rahoja kerännyt jo 30 vuotta, melkein koko ikäni :D


edit. tietysti on parempi, jos ne "aitoustodistukset" ja kaikki oheismateriaali on mukana, muttei se maailmaa kaada jos puuttuvat.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kaikki tuo ottaa aikaa ja jos se aika on pois jostakin itseä kiinnostavasta niin helposti hakee jonkun nopean, mutta ei niin järkevän ratkaisun.
Ikävä kyllä itselläni ei ole heittää mitään järkevää ideaa. Myisin huuto.net:ssä, katsoisin mitä muut pyytää vastaavasta kamasta ja lähtöhintaa vähän alemmas.
Suurten ikäluokkien hamstraamaa keräilykamaa on lähivuoikymmenet rajusti tarjolla. Sitä tulee perintönä seuraaville sukupolville, eikä kaikilla ole mahdollisuuksia tai haluja jatkaa vanhempien keräilyharrastusta. Uusia harrastajia tuskin tulee samaa tahtia lisää :roll:
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
EsaP
Innostunut Etsijä
Viestit: 92
Liittynyt: 21 Loka 2014, 13:05
Paikkakunta: Paimio

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja EsaP »

huutonettiä tutkimalla on selvinnyt, että hinta on noissa siellä vähän päälle kahdenkympin ja neljänkympin välillä. Itsellä polttelee kunnon etsin tämän hetkisen motonetin vehkeen tilalle :) Verorahoista ostan viimeistään, mutta sitten on mahdollista, että piippauskelit on ohi täällä Turun ympäristössä. Piti jo ostaa, mutta autosta hajosi tuulilasi ja se imaisi yhden AT Pron hinnan. Tämä on hankalaa, koska en ole mikään kauppamies ja nuo juhlakolikot ovat minulle vain metallinpalasia muovipillerirasioissa. Vanhoissa kolikoissa on tunnearvoa, koska olen itse asunut noina aikoina kotona, kun isäni aloitti niiden keräilyä. Ajatus on sellainen, että jatkaisin keräilyä mahdollisesti etsimellä löydetyillä kolikoilla. Silloin siinä olisi itsellekin vähän tunnetta mukana. Noita Kuusamon vuosiuistimia sain joka vuosi joululahjaksi jostain 90-luvun puolelta asti edellisvuoteen saakka isältäni. Olen kova kala-ja erämies, mutta nuo uistimet eivät merkitse minulle joululahjaa kummempaa. Ei vain ole sellaista geeniä, joka laittaisi keräämään mitään.

Pitää tässä miettiä vähän, että mitä noilla tekee. Ehkä en sitten laita niitä tuonne liikkeeseen. Sen verran saitte puhuttua järkeä. Järkevällä (alle huutonetin) hinnalla myyn kuitenkin jos joku tuollaisia kerää. Itsellä ei ole oikein haluja pyörittää mitään huutokauppahommelia. Käytän sen ajan vaikka naulojen etsimiseen motonetin piipparilla :D
XP Deus
Garrett Pro Pointer
Stepp
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Maalis 2014, 18:37
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Stepp »

Mie keräsin itse noita Kuusamon vuosiuistimia 2005-2012 ja sitten tulin myyneeksi ne. Jären niistä sai vähintään huuto.netissä sen ostohinnan, mutta parista eri uisteesta tuli jopa 70 €.
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja V1 »

V1 kirjoitti:Minkä verran noista erikoiseuroista kannattaa maksaa? Ostin muutaman mutta en uskalla vielä julkaista hintaa ennenkuin tiedän tuliko nolo moka.
Niin 4€ kpl piti pulittaa kun Tove Janssonin ja pari muuta 2 eurosta ostin torilta. Liekinpuhaltaja 10 Mk pitäisi vielä hankkia. Sitten saa ostokolikot riittää.
EsaP
Innostunut Etsijä
Viestit: 92
Liittynyt: 21 Loka 2014, 13:05
Paikkakunta: Paimio

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja EsaP »

Näyttää tuo liekinpuhaltajakin olevan kokoelmassa. Ei ole kylläkään mun nähdäkseni uutena pilleriin laitettu, kun on se "kulta" vähän tummunut.
XP Deus
Garrett Pro Pointer
Avatar
V1
Raavas Tonkija
Viestit: 838
Liittynyt: 24 Elo 2013, 19:34
Paikkakunta: Pohjois-Savo Vieremä

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja V1 »

Metallipintahan hapettuu luonnostaan ja kertakosketus paljain sormin riittää jättämään jäljet jotka tulee ajan mittaan näkyviin tummentumina.
Eli voi se liekinpuhaltaja olla uutenakin pakattu. Se vain on ottanut vähän itteensä.
Mulla oli huutonetti kaupat kesken ja nyt sain liekinpuhaltajan sitäkautta 6,25€ hintaan.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Noita erikoiseuroja jää käsiin kauppujen kassoiltakin ja varsinkin ulkomaisia! Tove janssoninkin sitä suuremminlevitettyä ja halvempaa on jo 4 kpl! periaatteessa käyttörahaa nuo on kaikki, vaikka jotkut niitä netis pyytää 10-20 euroa!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Pitkäkärsä
Metallinetsijä
Viestit: 375
Liittynyt: 17 Loka 2012, 12:33
Paikkakunta: Raisio

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Pitkäkärsä »

Pitää tässä miettiä vähän, että mitä noilla tekee.
Turun numismaattinen seura kokoontuu joka kuun toisena keskiviikkona, ehkä kannattaisi ottaa yhteyttä seuran jäseniin ja tarkistaa kokoelman hinta, ja miettiä sen jälkeen jatkoa.

Itsekin olen seuran jäsen, mutta erikoiseurot ja juhlarahat eivät ole alaani.

http://www.tnsry.fi/ Linkki sivulle.
Vanhin tunnistettu raha: Roomalainen kolikko Maximinius Thrax 235 - 236

Vakka-Suomen metallinetsijät

Xp Deus, Makro Racer,AT Pro
Propointer
Viking VK40 :shock: :shock:
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Laitoin tossa aihepiiriin linkkiä mm. mun muoviautoista, mutta nyt vast hokasin tän ja tajusin, että oonhan mäkin näitä euroja keräillyt. En varsinaisesti ostamalla - mitä nyt kaverin kanssa lomareissurahat jaettu kimpassa ja silleen... Aika pian sain aikanaan ne kaikki ensimmäisten maiden rahat. Silloin monikin keräsi niitä ja yks hyvä kikka (kuulemma) oli käydä pari kertaa viikossa lentoasemalla kahvilla.. ;-) Itte en niin fanaattinen keräilijä oo ollu. Kotimaan kakseurosia näyttäis kansiossa olevan 17kpl erilaisia (se tavis mukaan lukien). Aina ku näkee oudon kolikon, se pannaan "eri taskuun" ja tarkastetaan, että puuttuuko. Oon mä jonkun verran hillonnut oudomman näkösiä kolikoita, vaikka mulla ne jo onkin. Aatellu, että josko vaihtaa jonkun kanssa joskus.. voisin mä niistä listankin laittaa, jos ketä kiinnostaa.

Vanhempiakin kotimaisia keräilyrahoja oon joskus tädiltäni perinyt, mutta ne saa maata arkistossa rauhassa vielä. Perii sitten joku muu taas aikanaan...

No, kävin läpi nuo vaihtarini - eipä ne kummosia ollu - pari vajaata kyproksen settiä ja muutama irtoraha. Latvijan 1 E jäi kuvasta ja ranskan kakkosen otin vielä takas, kun en sitä kuitenkaan löytänyt. Pitäis tarkistaa noi pikkurahatkin vielä... mutta tossa linkki:
http://s1310.photobucket.com/user/jarpa ... sort=3&o=0
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Haarukka kirjoitti:Sen jälkeen kun joku kertoi suomalaisen 2000vuoden 20senttisen harvinaisuudesta kaivoin esille tämän lyöntimäärä taulukon: http://www.suomenpankki.fi/fi/setelit_j ... aarat.aspx
Siellähän on muitakin "haasteellisia" vuosia...

Eli alle miljoonan kipaleen eristä kannattaisi hillota kolikoita jos tulee vastaan ? Ja sitten se karttavikainen kahden euron kolikko vuodelta 2006 ? Ja erikoiseurot kaikki ? Olisko muita vinkkejä, otan kiitollisuudella vastaan, pitäisi kuskata vanhusten kolikkopurkit ja -lootat talletusautomaatille heidän puolestaan ja taidan tsekata ne läpi ennen h-hetkeä.

Ei muuta kuin viltti lattialle ja hyvät eväät ja rahat levälleen :lol:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Serafiina kirjoitti:
Haarukka kirjoitti:Sen jälkeen kun joku kertoi suomalaisen 2000vuoden 20senttisen harvinaisuudesta kaivoin esille tämän lyöntimäärä taulukon: http://www.suomenpankki.fi/fi/setelit_j ... aarat.aspx
Siellähän on muitakin "haasteellisia" vuosia...

Eli alle miljoonan kipaleen eristä kannattaisi hillota kolikoita jos tulee vastaan ? Ja sitten se karttavikainen kahden euron kolikko vuodelta 2006 ? Ja erikoiseurot kaikki ? Olisko muita vinkkejä, otan kiitollisuudella vastaan,
No lisäksi tietenkin kannattaa tulostaa samat lyöntimäärälistat kaikista euro maista ja katsella niistäkin pienet lyöntimäärät, kuin myös ulkomaalaiset virhelyönnit ja erikoiseurot :D
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Erikoiseuroja ym!

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Ilmari tapiovaara!
Niin vain kauppojen kassoilta saa erikoiseuroja ja yhä! Kotelossa ja painosta tulleena rahapaja myy niitä hintaan 24€ ! Käytössä olleita huutonetissä 3€ ja matin markassa 3,90€!
Päihittää kuitenkin hapettuneiden kuparirahojen arvon ! Kuitenkin itselle on rakkaimpia ne vanhat rahat, kolikot! Olkoot vaik miten huonos kunnos, mutta niitäkin halajan!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Vastaa Viestiin