Sittenkin raha?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Sittenkin raha?

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Snadisti putsasin tänään tota eilen ylös kaivamaani "polettia" ja nyt alko epäilyttämään, että oisko kuitenkin jopa joku vanha raha.. eli nyt tietäjiä kehiin, tuntomerkit on vähissä. Kuparia on ollut ainakin osittain - tuon vihreän värin kyllä tunnen. Nyt vaan näyttää siltä, että mitä alla lie ollutkaan, niin päällä on ollut kuparia ja siinä kuvia/tekstiä? Koko lie yksi vinkki - tää justiin melkein tasan 4 cm, mutta saattaahan siitäkin olla jo piiru pois karissut. Ja oikeastaan muita tuntomerkkejä ei paljon ole, tai ainakaan minä en näe. Toisen kuvan yläreunassa kyllä selkeästi (jäljelläolevassa vihreässä) erottuu N : ARX I: tai N: AAY N: - jotain tuohon suuntaan? Ei oo helppo rasti?

Edit: nyt kun itekin katson tota isossa kuvassa, niin noita kaksoispisteitä erottuu musta selkeästi kolmet.

Kuva

Kuva
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sittenkin raha?

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Vähän jos käyttää mielikuvitusta, niin toisella puolella vois olla kotka miekan päällä, tai kaatumaisillaan oleva hiihtäjä..? :mrgreen:
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Re: Sittenkin raha?

Viesti Kirjoittaja smacine »

Ei nyt ole kirjaa käsissä mutta veikkaus menee ruotsalaiseen ja 1600-luvulle
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
Nil Melius
Metallinetsijä
Viestit: 433
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 14:12
Paikkakunta: Vantaa / Päijät-Häme

Re: Sittenkin raha?

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

Lienee jotain tuon tyyppistä:
http://www.swedishcoppers.com/Images/GIIA/1629Ore19.JPG

Eli tosiaan 1600-luvun alkupuolen 1 äyrinen. Ei ihan jokapäiväinen löytö!
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sittenkin raha?

Viesti Kirjoittaja jarpat »

No voi jummi jammi!! Harmi ku on noin huono kunto. No, kyllähän tollanen innostaa tonkimaan lisää toki. Ei kai tuon kuntoisesta minnekään tartte ilmoitella..? Mä luulen, että vaikka toi nyt keravanjoen rannan tuntumasta löytyikin, niin toi maakin on jotain vanhaa kaatopaikkaa, jota on täytteeks tuotu jostain.
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Garrett 350
Kunniajäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sittenkin raha?

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

Nil Melius on varmaan oikealla jäljillä. Ehkä vähän mietityttää tuo kello yhdessä oleva r kirjain. On kyllä huonossa kunnossa tuo kolikko. Enkä minä mistään mitään tiedä. :lol: . Tuolta kun itse katselet. Ingemars Myntsida.se. Hyvä aloitus.
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sittenkin raha?

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Hyvä vinkki, kiitos. Ja sieltähän löytyy (mielestäni) sama raha: "1 öre Säter" 1627-1631". Siinä on tuo sama N: (ja ehkä) RRX: ja myöskin oikea (40 mm) halkaisija. Mukava juttu!
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Vastaa Viestiin