Apua aloittelijalle

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Tobb
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Elo 2009, 07:37
Paikkakunta: Salo

Apua aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Tobb »

Olen aina ollut kiinostunut näistä metallinpaljastimista ja nyt olen ajatellut hankkia oman paljastimen ja muut tarvittavat. Kaipaisin nyt apua tämän harrastuksen aloittamisessa. En tiedä laitteista paljoakaan, joten olisi kiva jos joku vähän valaisisi minua. Eli siis millainen laite sopii aloittelijalle ja mitä muuta paljastimen lisäksi tarvitaan? Mistä paljastimen helpointen saisi hankittua? Haluaisin laitteen olevan sen verran hyvä ja laadukas, että ei tarvitsisi sitä kovinpian vaihtaa parempaan (budjettini laitten hankintaan on noin 200 €). Eli siis neuvoja vaan tulemaan tänne, kaikki tähän liityvä kiinostaa.
Avatar
RJR
Kunniajäsen
Viestit: 1180
Liittynyt: 08 Loka 2007, 21:54
Paikkakunta: Oripää Finland

Viesti Kirjoittaja RJR »

Olet oikeassa paikassa. Kun lueskelet nimenomaan tästä 'metallinpaljastimet' osiosta aloittelijoille annettuja ohjeita niin oletkin ammattilainen ennenkuin ostat etsimen. :) Mutta etsimen osto ei ole helppo juttu. Asiaa helpottaa juuri sen mitä olet tehnyt että pistää maksimibudjetin ja pitää siitä jääräpäisesti kiinni. Olen kokeillut muutamia etsimiä ja kyllä 200€ alle mahtuu yllättävänkin hyviä vehkeitä.
- herkkyyden säätö
- erottelun (diskriminoinnin) säätö
- maahäiriön säätö
Ne kun on niin pitkälle pötkii.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Tobb
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Elo 2009, 07:37
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Tobb »

Millainenkohan toi Garrett ACE 150 olisi, onko jollain kokemusta siitä? Katoin myös tota Garrett ACE 250, mutta se on melko hintava.
http://www.webkauppa.finndetector.com/g ... -p-54.html
Viimeksi muokannut Tobb, 01 Elo 2009, 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tobb kirjoitti:Millainenkohan toi Garrett ACE 150 olisi, onko jollain kokemustata? Katoin myös tota Garrett ACE 250 mutta se on melko hintava.
Ace 150 puuttuu muutama kätevä ominaisuus,joten parempi on kun ostaa suoraan ace 250,eihän ace 250 peruspaketti maksa kuin 189.90EUR. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1229
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Tuo Garret Ace 250 on suosituin ensimmäinen piippari, Joten ei sitä turhaan varmasti ole hehkutettu hyväksi aloitusvehkeeksi.

Ja onpahan parhaimmat löydötkin täällä foorumilla tehty juuri tuolla 250 ellen kovin väärässä ole.

Asiallisen oloinen peli, kun pääsin läheltä katselemaan tuota tuossa taannoin.
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
T.A
Innostunut Etsijä
Viestit: 92
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 23:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja T.A »

Garrett 250 aloittelija täällä, ja voin suositella laitetta. Löydetty jo penni vm.1882. 8)
Minelab E-Trac
Garrett Pro-Pointer
Fiskars kenttälapio
ilsaarin
Metallinetsijä
Viestit: 108
Liittynyt: 21 Maalis 2008, 22:17

Viesti Kirjoittaja ilsaarin »

Täältäkin puoltoääni Ace 250:lle. Siinä on pinpointtaus joka on kyllä hermoja säästävä ja löytöjä lisäävä ominaisuus. Itse tulen ainakin sillä mainiosti toimeen. Ennen kuin varustelukierre iskee taas....

Ilkka
Tobb
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Elo 2009, 07:37
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Tobb »

Joo täytyy nyt viellä kattoa millaisen hankin. :D Olen katsellut noita muitakin paljastimia, mutta en ole oikein mitään sopivaa löytänyt. Jos sitten meinaan toullaisen Garrett Ace 250 hankkia niin mistä se kävisi helpoiten? Ei taida saada mistään kaupasta ostettua, joten täytyy varmaan tilata netistä. Mistä tämän mahtaisi saada halvimmalla? Saako jostain halvemmalla kuin tuolta -> http://www.webkauppa.finndetector.com/g ... -p-54.html
Haluaisin samalla kertaa tilata myös kelasuojan, sääsuojan, kassin ja muut härpäkkeet. Tollaiset kuulokkeet on varmaan myös tarpelliset. Ovatko nuo paketissa tulevat kuulokket hyvät? Siis nuo Garrett TreasureSoundTM -kuulokkeet? Tolla toisella kelalla ei mulla välttämättä ole ainakaaan heti tarvetta, mutta tuskin noita muita juttuja saisi tilattua ilman sitä toista kelaa paljoakaan halvemmalla?
Viimeksi muokannut Tobb, 06 Elo 2009, 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Grave Digger
Raavas Tonkija
Viestit: 527
Liittynyt: 01 Heinä 2009, 22:02

Viesti Kirjoittaja Grave Digger »

jos kaupasta haluat ostaa niin villen kellosta turun paalupaikalla. tosin sieltä ei saa suojia tai mitään tuosta vain. kannattaa tuolta finndetektorista tilata kaikki kerralla, hyvä palvelu ja edulliset hinnat. kuulokkeet ovat varmasti ihan hyvät, sitä en tiedä onko niissä volumesäätöä, garretissa on vain 3 eri piippi ääntä joten eipä siinä kovin kaksisia kuulokkeita tarvitse. tuo isompi kela on hyvä vain esim rannalla tai pellolla, itse suosin paljon enempi sniperkelaa..
T.A
Innostunut Etsijä
Viestit: 92
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 23:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja T.A »

Varmaankin tottumuskysymys, mutta on totaalisesti menny hermo kuulokkeiden käyttöön. Jotenkin kömpelöä touhua. Piippailen ilman kuulokkeita.

Osta tuolta finndecectorista tuo Perus ACE250, mihin tulee kelasuoja kaupanpäälle. Kuulokkeitahan saa sitten vaikka myöhemmin mistä tahansa. Ja muista ostaa semmoset kuulokkeet, missä on volyymin säätö.
Minelab E-Trac
Garrett Pro-Pointer
Fiskars kenttälapio
Thor
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Helmi 2009, 21:06

Viesti Kirjoittaja Thor »

Henk. koht. voin suositella myös Black Bull DS23:a. Itse ostin kyseisen laitteen alkukesästä ensimmäiseksi piippariksi. Hintaa taisi olla findetectorilla 79,90€. Ominaisuudet ovat ainakin minulle näin alkuun rittäneet, ja kolikoita ym. roinaa on noussut mukavasti. Minusta hinta/laadultaan varsin erinomainen laite...ja hintaa alle puolet garret 250:sta.

...ja täytyy vielä lisätä, että ensimmäiset paristot edelleen käytössä, vaikka useita päiviä on tullut piipattua.
Avatar
RJR
Kunniajäsen
Viestit: 1180
Liittynyt: 08 Loka 2007, 21:54
Paikkakunta: Oripää Finland

Viesti Kirjoittaja RJR »

Thor kirjoitti:Henk. koht. voin suositella myös Black Bull DS23:a. Itse ostin kyseisen laitteen alkukesästä ensimmäiseksi piippariksi. Hintaa taisi olla findetectorilla 79,90€. Ominaisuudet ovat ainakin minulle näin alkuun rittäneet, ja kolikoita ym. roinaa on noussut mukavasti. Minusta hinta/laadultaan varsin erinomainen laite...ja hintaa alle puolet garret 250:sta.

...ja täytyy vielä lisätä, että ensimmäiset paristot edelleen käytössä, vaikka useita päiviä on tullut piipattua.
No tolla vehkeellä ei ainakaan talous / eikä orastava innostus kaadu, koska näyttää toimivan. Siinä ehkä lähtökuoppakone. Halvempaa hyvää tuskin löytyy. Ja sultahan saa aloittelija aina vinkkejä.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Tobb
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Elo 2009, 07:37
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Tobb »

Millaiset paristot/akut ovat hyviä tuohon Garettiin? Vaikuttavatko huonot paristot/akut piipparin toimintaan? Mistä sitten saisi ostettua/tilattua laadukkaita akkuja (tai paristoja)?
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tobb kirjoitti:Millaiset paristot/akut ovat hyviä tuohon Garettiin? Vaikuttavatko huonot paristot/akut piipparin toimintaan? Mistä sitten saisi ostettua/tilattua laadukkaita akkuja (tai paristoja)?
Energizer AA paristot ovat oman kokemuksen perusteella oikein hyviä pattereita laitteeseen,tosin varta ym. laadukkaat paristot ovat varmasti aivan yhtä hyviä vaihtoehtoja. Akkuja käyttämällä säästää luontoa ja pitemmän päälle myös kukkaroa,joten niitä kannattaa aina käyttää,jos vaan mahdollista.

Tietenkin huonot Paristot/akut vaikuttavat laitteiden toimintaan,jos ei muuten,niin huonoilla paristoilla/akuilla virta ei riitä kovin pitkään.

Näitä laadukkaita akkuja voin suositella täysin varauksetta mihin tahansa laitteeseen,itse ainakin olen ollut näihin akkuihin erittäin tyytyväinen: http://www.klc.fi/products.php?p=deca23
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Tobb
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Elo 2009, 07:37
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Tobb »

Näitä tosi laadukkaita akkuja voin suositella täysin varauksetta mihin tahansa laitteeseen,itse ainakin olen ollut näihin akkuihin erittäin tyytyväinen: http://www.klc.fi/products.php?p=deca23
Tollaisethan voisin vaikka joskus tilata, kunhan nyt ensin hommaan itse piipparin.:D Saako tuolta tilattua myös noihin sopivan laturin?
Kyselisin viellä sellaista, että jos piipparissa on paristot/akut (vaikka olisivat laadukkaitakin), jotka ovat tyhjentymässä, vaikuttaako se paljon piipparin toimintaan?
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tobb kirjoitti:
Tollaisethan voisin vaikka joskus tilata, kunhan nyt ensin hommaan itse piipparin.:D Saako tuolta tilattua myös noihin sopivan laturin?
Kyselisin viellä sellaista, että jos piipparissa on paristot/akut (vaikka olisivat laadukkaitakin), jotka ovat tyhjentymässä, vaikuttaako se paljon piipparin toimintaan?
Taitaa tuolla olla aika heikkoa laturien osalta,saahan sopivia latureita ostettua,vaikkapa clas olsonista. Jos akkuja tilaa,niin 8kpl kannattaa hommata,että on sitten 4 kpl varalla,jos virta loppuu kesken kaiken.

Saattaahan virran vähäisyys vaikuttaa tehoihin ja laitteesta voi tulla hieman epävakaa,ei mitään sen vakavampaa.

Täältä voi lukea lisää juttua akuista,paristoista ja latureista: http://www.aarremaanalla.com/foorumi/viewtopic.php?t=65
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Vastaa Viestiin