Rahalöytö viikinkiajalta

Kerro meille Suomen mediaan yltäneet aarrelöydöt ja kätköt.
Serafiina
Raavas Tonkija

Re: Rahalöytö viikinkiajalta

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Bumerangi kirjoitti:"Aloin seurata polkua ja rahoja löytyi aina vaan lisää."

Hienoa toimintaa, onnittelut vaan. :roll:
Käsi sydämelle, kuka meistä jättäisi homman kesken kun voittoputki on auennut ? Curiosity kill the cat :oops:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Taurus
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Serafiina kirjoitti:

Käsi sydämelle, kuka meistä jättäisi homman kesken kun voittoputki on auennut ? Curiosity kill the cat :oops:
Riippuu vähän mestoistakin missä kaivelee. Esim. pelloilla kyntökerroksesta voi ihan hyvin raapaista usemmankin esineen, kun taas metsäpolulta 26 viikinkiajan esinettä on mielestäni vähän liikaa. Ei ollu mitenkään tarkoitus jeesustella mun tää oli vaan mun mielipide :wink:
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Schaza
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Schaza »

<- Olisi taas avatarini niin paikallaan... sekä lehdistölle, että tämän "the-lauseen" sanojalle. En nyt sitä itsekään väitä ettei tälläinen olisi mitenkään mahdollista, mutta todennäköisyys on aika häviävän pieni.
"I reject your reality and substitute my own."

Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999. :D
MacGyver
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja MacGyver »

Taurus kirjoitti:
Serafiina kirjoitti:

Riippuu vähän mestoistakin missä kaivelee. Esim. pelloilla kyntökerroksesta voi ihan hyvin raapaista usemmankin esineen, kun taas metsäpolulta 26 viikinkiajan esinettä on mielestäni vähän liikaa. Ei ollu mitenkään tarkoitus jeesustella mun tää oli vaan mun mielipide :wink:
Oon samaa mieltä, myöskin jeesustelematta. Pellolla kyntökerroksesta uskaltaa nostaa useampia esineitä kyntöauran käsittelyltä turvaan, vaikka museoväki hieman kyseenalaistavia katseita antaisikin, mutta metsästä..... 26 on jo pieni urakka. No, pääasia, että oli vastuullinen löytäjä. Kolikot päätyi museolle eikä juurikaan vahinkoa tapahtunut, mutta vähän mietityttää, että jos paikalla olisikin sattunut olemaan rahakätkön sijasta jotain muuta....

Erittäin hieno löytö jokatapauksessa! Samoilta kulmilta on muistaakseni löytynyt myös vajaan 1000 kolikon aarre aikoinaan.
ZyrTech
Kunniajäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Kaveri on sittenkin geoligian opiskelija, Yle korjannut otsikon. Nyt en enää niin paljon ihmettele kuoppien määrää.
Kuva
Taurus
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Mitenköhän muuten geologia yleensäkään liittyy metallietsintään, tai miksi se pitää mainita jatkuvasti uutisissa? Ei varmaan kuitenkaan ollut malmia etsimässä.
Viimeksi muokannut Taurus, 20 Syys 2014, 06:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Serafiina
Raavas Tonkija

Schaza kirjoitti:<- Olisi taas avatarini niin paikallaan... sekä lehdistölle, että tämän "the-lauseen" sanojalle. En nyt sitä itsekään väitä ettei tälläinen olisi mitenkään mahdollista, mutta todennäköisyys on aika häviävän pieni.
Rehellisesti sanoin että minun olisi vaikeaa parin ensimmäisen kolikon jälkeen laittaa pillit pussiin ja lähteä kotiin. Ja siitä hyvästä minua uhataan väkivallalla. Ihan kiva.
2 öre 157x
Schaza
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Serafiina kirjoitti:
Schaza kirjoitti:<- Olisi taas avatarini niin paikallaan... sekä lehdistölle, että tämän "the-lauseen" sanojalle. En nyt sitä itsekään väitä ettei tälläinen olisi mitenkään mahdollista, mutta todennäköisyys on aika häviävän pieni.
Rehellisesti sanoin että minun olisi vaikeaa parin ensimmäisen kolikon jälkeen laittaa pillit pussiin ja lähteä kotiin. Ja siitä hyvästä minua uhataan väkivallalla. Ihan kiva.
En tarkoittanutkaan nimetä kohteeksi ketään täältä, vaan näitä lehtijutussa mainittuja (ehkä hieman väritettyjäkin) lauseita ja niiden keksijöitä. Anteeksi tarkemman quoten puuttuminen. :wink: En sitä kiellä etteikö itseänikin voisi tälläinen lehtijutun 'rahapolku' innostaa tonkaisemaan vielä seuraavankin piipin. =) Mihinkä siihenkin se "virallinen liiton linja" vedettäisi...?
"I reject your reality and substitute my own."

Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999. :D
HunsVotti

Viesti Kirjoittaja HunsVotti »

MacGyver kirjoitti:
Taurus kirjoitti:
Oon samaa mieltä, myöskin jeesustelematta. Pellolla kyntökerroksesta uskaltaa nostaa useampia esineitä kyntöauran käsittelyltä turvaan, vaikka museoväki hieman kyseenalaistavia katseita antaisikin, mutta metsästä.....
Mikä hinku niitä esineitä on kahmalo kaupalla nostella? Mä en keksi mitään muuta syytä kuin ahneus, joka tuntuu ohjailevan aika tehokkaasti metallinetsintää nykyään. Kuva lehteen ja rahat taskuun, unohtamatta haukkua museovirasto siinä sivussa. Ja kyllä, haluan jeesustella.
Kuva
MacGyver
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja MacGyver »

HunsVotti kirjoitti:
MacGyver kirjoitti:
Taurus kirjoitti:
Oon samaa mieltä, myöskin jeesustelematta. Pellolla kyntökerroksesta uskaltaa nostaa useampia esineitä kyntöauran käsittelyltä turvaan, vaikka museoväki hieman kyseenalaistavia katseita antaisikin, mutta metsästä.....
Mikä hinku niitä esineitä on kahmalo kaupalla nostella? Mä en keksi mitään muuta syytä kuin ahneus, joka tuntuu ohjailevan aika tehokkaasti metallinetsintää nykyään. Kuva lehteen ja rahat taskuun, unohtamatta haukkua museovirasto siinä sivussa. Ja kyllä, haluan jeesustella.
Ei siinä mitään hinkua ole. Tarkoitin, että metsässä tavarat saavat sentään olla rauhassa, mutta hieman kyseenalaistan sen ajatuksen, että esineiden olisi muka parempi pyöriä kyntöauran ja lannotteiden raiskattavana pellolla, jos ja kun mitään kaivauksia ei ole tiedossakaan. Mutta järki tietenkin mukana toiminnassa. En ole uhmaamassa Museoviraston ohjeita enkä tarkoita sitä, että kyntökerroksen tavarat olisivat vapaata riistaa ja niitä voisi rajatta keräillä laukkuunsa. En poimisi 26 viikinkiaikaista esinettä edes isolta pellolta, mutta en kyllä hätkähtäisi vielä parista esineestäkään, elleivät ne aivan vierekkäin löytyisi. Se on tilannekohtaista harkintaa, pellotkin ovat erilaisia. Oma kokemukseni on vain se, että "museoväki" tuntuu pitävän metsää, niittyä ja viljapellon kyntökerrosta tasavertaisina maastoina.

2 vierekkäistä kolikkoa ei pellolla ole erikoinen asia, mutta metsässä on. Pari pellosta (lue tämäkin: kyntökerroksesta) löytynyttä esinettä ei vielä kerro arkeologeille, että mistä kaivaa, metsäisestä maastosta löytyneet esineet taas kertovat jo aika hyvin.

Toki myönnän, että sananvalintani olivat edellisessä viestissä huonoja. Ja allekirjoitan jopa viestisi muuten.
Haarukka
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Huoh, joka ikinen lehtijuttu joka vähänkään viittää metallinetsintä harrastukseen menee noin kolmannen viestin jälkeen tähän samaan. Haukutaan museovirasto, haukutaan lehdistö, haukutaan harrastajat... Tätä haukkumista sitten sen seitsemän sivua kunnes tulee uusi juttu ja sama alusta :roll:
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Marleena

Viesti Kirjoittaja Marleena »

En tiedä/tajua miksi näitä ei saa löytää?
Varmaan kaikilla kaivajilla on kuitenkin koordinaatit tallessa, jotta museovirasto voi tehdä jatkokaivauksia, jos ehtii tai katsoo tarpeelliseksi?
Haluaako museovirasto pitää kaikki paikat koskemattomina, jotta sitten kun aikaa ja resursseja riittää niin niihinkin ehditään?
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Uutispätkä tuli taas tänä aamuna yle1 uutisten yhteydessä. Ihan positiivinen sävy.
Ei sanaakaan liian innokkaasta kaivelusta vaikka oli kahden arkeologin kommentit.

Onkohan suhtautuminen metallinetsintään menossa hyväksyvämpään suuntaan?
DigDeep
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja DigDeep »

ilkkap kirjoitti:Uutispätkä tuli taas tänä aamuna yle1 uutisten yhteydessä. Ihan positiivinen sävy.
Ei sanaakaan liian innokkaasta kaivelusta vaikka oli kahden arkeologin kommentit.

Onkohan suhtautuminen metallinetsintään menossa hyväksyvämpään suuntaan?
Forssan Lehti 20.9.2014
Löytäjä oli ehtinyt kaivaa kaikki ylös. Kun harrastaja tekee löydön, hänen tulisi Lehtosen mukaan lopettaa kaivaminen ensimmäisen tai viimeistään toisen löydön jälkeen ja ottaa yhteyttä, Lehtonen sanoo. Kehuja Lehtonen antaa siitä, että harrastaja ilmoitti pian löydöstään.
Kaisa Lehtonen on Turun museokeskuksen tutkija. Jännä juttu, että Turun Sanomissa ei ollut tällaista kommenttia pistetty esille :roll:
golden mask 5 (maksettu yhdessä erässä)
garrett pro-pointer
DigDeep
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja DigDeep »

Marleena kirjoitti:En tiedä/tajua miksi näitä ei saa löytää?
Varmaan kaikilla kaivajilla on kuitenkin koordinaatit tallessa, jotta museovirasto voi tehdä jatkokaivauksia, jos ehtii tai katsoo tarpeelliseksi?
Haluaako museovirasto pitää kaikki paikat koskemattomina, jotta sitten kun aikaa ja resursseja riittää niin niihinkin ehditään?
Konteksti häviää jos oikein kämäsesti käy.
golden mask 5 (maksettu yhdessä erässä)
garrett pro-pointer
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

Eihän sitä tiedä onko kaveri tunnistanut rahoja Viikinkiaikaiseksi löytäessään ne, olihan osa kolikoista huonossa hapessa? :shock:
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
ilkkap
Kunniajäsen

raiban kirjoitti:Eihän sitä tiedä onko kaveri tunnistanut rahoja Viikinkiaikaiseksi löytäessään ne, olihan osa kolikoista huonossa hapessa? :shock:
Ei tarvitsekaan tunnistaa viikinkiaikaiseksi. Rajahan on lain mukaan 100 vuotta ja senhän huomaisi sokea Reettakin.
Wilhart
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Tää nyt on vähän sama kun suomalainen, viisikymppinen, juoppo raksamies valittaa virolaisten vievän heidän hommat...Ilmaiseksi tulevat tänne touhuilemaan ja työt viemään. Me tosin annamme museoväelle työtä, mutta hitottaahan se kun ilmaiseksi kirjoitamme uusia sivuja historian kirjoihin ja vielä ylpeilemme sillä - julkisestikin. Kait siinä ammattiylpeys joutuu koetukselle... Mun mielestä nykyresurssit huomioiden meitä pitäisi valtion rahalla vähän kouluttaa ja sitten sponssata etsinnöissä. Siinä olisi sitten halukkaista ja sitoutuneista reservi kaivamaan aarteita tahi miinoja tilanteen mukaan. Voisipa olla yhteystietorekisteri olemassa huoltoyhtiöille, vesilaitoksille ja sähkölaitoksille antamaan etsintäapua kriisitilanteissa. Se olisi resurssien tehokäyttöä, eikä turhaa jeesustelua.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
keba_b
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja keba_b »

Wilhart kirjoitti:Tää nyt on vähän sama kun suomalainen, viisikymppinen, juoppo raksamies valittaa virolaisten vievän heidän hommat...Ilmaiseksi tulevat tänne touhuilemaan ja työt viemään. Me tosin annamme museoväelle työtä, mutta hitottaahan se kun ilmaiseksi kirjoitamme uusia sivuja historian kirjoihin ja vielä ylpeilemme sillä - julkisestikin. Kait siinä ammattiylpeys joutuu koetukselle... Mun mielestä nykyresurssit huomioiden meitä pitäisi valtion rahalla vähän kouluttaa ja sitten sponssata etsinnöissä. Siinä olisi sitten halukkaista ja sitoutuneista reservi kaivamaan aarteita tahi miinoja tilanteen mukaan. Voisipa olla yhteystietorekisteri olemassa huoltoyhtiöille, vesilaitoksille ja sähkölaitoksille antamaan etsintäapua kriisitilanteissa. Se olisi resurssien tehokäyttöä, eikä turhaa jeesustelua.
Ei muuta kuin lisää metallinpaljasteluyhdistyksiä Suomeen. Ken etsintäapua tarvii, voisi sitten ottaa paikalliseen yhdistykseen yhteyttä ja saisi vastuuntuntoisia etsijöitä töihin...

Lisää hyötykäyttöä metallinpaljastimille: Esittelin naapurin isännälle vehkeitäni. Tokaisi että tän kun olis tienny niin olisit saanut käydä paljastelemassa lähimetsässä, kun isännällä oli mennyt moottorisahan ketjuja pilalle puunrunkoihin uponneiden piikkilankojen ja niiden kiinnityshakasten takia....
AT PRO / Fisher F2
Serafiina
Raavas Tonkija

Vehkeiden esittelyä ja paljastelua lähimetsissä :shock:
Sorry, oli ihan pakko vinoilla :wink:
2 öre 157x
-miksu-
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Serafiina kirjoitti:Vehkeiden esittelyä ja paljastelua lähimetsissä :shock:
Sorry, oli ihan pakko vinoilla :wink:
:D :lol:
XP Deus 2
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

ilkkap kirjoitti:
raiban kirjoitti:Eihän sitä tiedä onko kaveri tunnistanut rahoja Viikinkiaikaiseksi löytäessään ne, olihan osa kolikoista huonossa hapessa? :shock:
Ei tarvitsekaan tunnistaa viikinkiaikaiseksi. Rajahan on lain mukaan 100 vuotta ja senhän huomaisi sokea Reettakin.
Tuskin sokea Reetta tunnistaisi 50v tai 1000v vanhaa rahaa :D
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Tirehtoori
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

ilkkap kirjoitti:
Tätä mä en ymmärrä! Ethän säkään saati muukkaan ilmoota shillinkejä ja örejä museoon.??

Harrastajat on itte päättäny ettei museota kiinnosta. Laki on silti laki ja jos jeesusteloo muille tulis itte toimia esimerkillisesti ja ilmoittaa KAIKKI yli 100-v vanahat tavarat.

Mä en ilmoita enkä kanna siitä huanoa omaa tuntoa, mutta mua niin v****ttaa lukia näitä henkilöötä jokka esittää toimivan lain vaatimalla tavalla vaikka nourattaa lakia vain omaa harkintaa käyttäen.

Tää einollu kenellekkään henk. Koht. Tarkootettu.

mode edit: kirosanaa muokattu(muistetaan sitten säännöt kirosanojen kohdillakin)
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
ilkkap
Kunniajäsen

Tirehtoori kirjoitti:
ilkkap kirjoitti:
Tätä mä en ymmärrä! Ethän säkään saati muukkaan ilmoota shillinkejä ja örejä museoon.??

Harrastajat on itte päättäny ettei museota kiinnosta. Laki on silti laki ja jos jeesusteloo muille tulis itte toimia esimerkillisesti ja ilmoittaa KAIKKI yli 100-v vanahat tavarat.

Mä en ilmoita enkä kanna siitä huanoa omaa tuntoa, mutta mua niin v*****taa lukia näitä henkilöötä jokka esittää toimivan lain vaatimalla tavalla vaikka nourattaa lakia vain omaa harkintaa käyttäen.

Tämä sokea Reetta juttu oli vitsi jonka Raiban laukaisi. Tirehtöörille pahoitteluja rajojen ylittämisestä, luulin että vanhoille olisi selvä pilailuni.
Wilhart
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Tirehtoori kirjoitti:
ilkkap kirjoitti:

Mä en ilmoita enkä kanna siitä huanoa omaa tuntoa, mutta mua niin v****ttaa lukia näitä henkilöötä jokka esittää toimivan lain vaatimalla tavalla vaikka nourattaa lakia vain omaa harkintaa käyttäen.

mode edit: kirosanaa muokattu(muistetaan sitten säännöt kirosanojen kohdillakin)
Täällä kirjoittaa kahden kerroksen porukkaa aivan selvästi. Ja mikäs siinä. Ymmärrän hyvin, että ansioituneilla etsijöillä on hyvät suhteet museoon, jolloin sieltä saa hyviä mestoja tarkastettavaksi. Näin sen pitää olla. Mutta jos tällaisia "etuoikeuksia" on niin olisi suotavaa, että konkarit suhtautuisivat samalla suopeudella myös muihin etsijöihin, jolla heihin suhtaudutaan :)
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Vastaa Viestiin