Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Kertoiko isovanhempasi tarinoita saareen haudatusta aarteesta? Onko levottomina aikoina kätketty metsiin rahaa? Tarinoita aarteista.
Avatar
Schaza
Raavas Tonkija
Viestit: 600
Liittynyt: 08 Marras 2008, 20:20
Paikkakunta: Heinola

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Mielikuvitus liitää... voisiko mainitsemani linnake olla edelleen tuo, Carta Marina:ssa. " Finlandia-Vel-Finningia Olim Regnum"-tekstin alapuolella olevan lätäkön vasemmalla rannalla oleva punainen NIMETÖN linna?

'Hattola' (nykyinen Hartola) kanssa osuisi teoreettisesti kohdalleen...

edit: Huomasin juuri kartassa jotain... Nuorimman tyttären nimi, Tuuli Seita-Maria Carelia... 'Carelia' on myös kartalla. :lol:
"I reject your reality and substitute my own."

Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999. :D
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Ford&son
Metallinetsijä
Viestit: 499
Liittynyt: 04 Syys 2011, 14:58
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

tuossa kartassa hauskaa on se että pohjanmaalta mennään jäätä pitkin ruotsin puolelle hevosreellä. eli vaasa-uumaja reitti oli jo tuolloin käytössä. tokkopa sentään margariinin hakureissuja.

muistuttaa hyvin että tuollakinlailla ihmiset liikkuivat paikasta toiseen. :lol:
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Myöskin on huomattavaa että Hiittinen on merkitty ihan väärälle puolelle Suomea.

Siellä ei ole yhtään merkittävää paikkakuntaa jolla olisi tuontapainen nimi.
Avatar
Schaza
Raavas Tonkija
Viestit: 600
Liittynyt: 08 Marras 2008, 20:20
Paikkakunta: Heinola

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Itsekin huomioin vastaavaa, että Hollola on aivan eri paikassa kun tänä päivänä...

Jännä kun tuossa karttaa tuijotellesani hoksasin, että Tre Kronor käy kartalla sotaa Venäläisten kanssa, mutta ainakin osassa Suomea... siellä ei ole kummankaan osapuolen vaakunoita. Se on ilmeisesti vain sitä Suomea joka ei tuona hetkenä kiinnostanut kumpaakaan suurvaltaa. =)

Hyvin karttaan myös piirretty sotavoimien mittasuhteet toisiinsa. Ja kauppareitit ilmeisesti voi laskea sen mukaan kun on ukkoja veneessä/reessä. =)

Alkoi kiinnostaa nuo pylväät kartalla, sekä nuo "punaiset" linnat/kirkot.... alkaa setvimään onko noita pyhiä paikkoja tänä päivänäkin vielä olemassa jossain muodossaan? Ja mikä on punaisten linnojen/kirkkojen merkitys, kun myös muun värisiä on?

Botniasta alaspäin kun katsoo, niin puolustussuunta on sekä itään, että myös länteen. Voisiko siitä käsittää tuon hetken "itsenäisen" Suomen? Silti Lapissa käydään sotaa suoraan suurvaltojen välillä. Mielenkiintoinen huomio, että etelämpänä sitten taas vesistöille on piirrettynä itään päin suuntaava sotaisa hahmo... Carelian kohdalla puolustussuunta muuttuu teoriassa molempisuuntaiseksi, Carelia ampuu itään, ja Botnia länteen?
"I reject your reality and substitute my own."

Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999. :D
Avatar
Schaza
Raavas Tonkija
Viestit: 600
Liittynyt: 08 Marras 2008, 20:20
Paikkakunta: Heinola

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Ainakin itse uskon että kartta nyt on jokseenkin todenperäinen ja vaikka kuulopuheilla osa olisikin rakennettu, niin kyllä tuo sälli on varmaan käynytkin mittailemassa paikkoja kun nuokin paikat on olemassa jotka on edelleen kohdallaan...

Pitäisi saada saman mittakaavan karttoja monelta eri aikakaudelta, että näkisi kuinka kaikki muuttuu... Onko kukaan tälläiseen ryhtynyt ennemmin?

Itse asumani Myrkyn kylä on ollut olemassa jo samoihin aikoihin, sekä Kristiinankaupunki, Karijoki ja monet muut kylät... kas kun ei ole saanut silti tätä kartoitettua... Kristiinankaupunkikin sentään ollut Ruottin kuninkaiden suosiossa.

http://www.myrkky.fi/index.php?option=c ... 6&Itemid=6

Kristiinankaupunkikin, jopa, on jossain historian vaiheessa puolustautunut jokatapauksessa länteen päin. Se on mielenkiintoista historiaa, koska täällä rantaruottissa sitä ei tunnusteta.
"I reject your reality and substitute my own."

Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999. :D
Ford&son
Metallinetsijä
Viestit: 499
Liittynyt: 04 Syys 2011, 14:58
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

tuo karttahan on jostain 1500-luvun puoli välistä. tuon kartan aikakaudelta on aika selkeästi historiaa jo tiedossa. lisäksi on jo paljon tallennettua historiaa. en usko että kartasta voi vetää suuria johtopäätöksiä siihen piirretyn symboliikan perusteella.
(esim, omaa sukuani sekä isän että äidin puolelta voi selvittää 1400-luvulle, eli n. sata vuotta ennen tuon kartan valmistumista)

nuo heitot ja virheet on varmaan aika normaaleja tuon aikakauden kartassa. en siinäkään näkisi sillain mitään erikoisen ihmeellistä.

noita pyhiä paikkojahan on ollut varmasti paljon, ja ne on munkin mielestä mielenkiintoisia. kirkkohan noita paikkoja on hävittänyt. kyllä niistä löytää jonkinverran tietoa netistä.

muinaisjäännösrekisteristä näkee oman alueen kivi-pronssi-rauta-keskiaikaisia löytöjä. kannattaa tutustua jos ei vielä ole?

tiedän myrkyn kylän. sielähän on jo pronssikaudelta tehty löytöjä. eli kyllä sielä on kauan asusteltu. sen täytyy olla hyvä paikka!! :lol:
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Kyllähän tuo kartta on ainutlaatuinen,kiitokset siitä ruottalaiselle tekijälle.
Eiks tuossa kartassa lue latinaksi FINLANDIA-VEL....Finningia olim regnvm...ja kruunu alla...joka tarkoittaa ....Suomi muinainen kuningaskunta...
Mitä tämä tarkoittaa,miksi tämä mainittu tuossa kartassa,ulfberht miekka löydöt...suomen oma raha 1000-luvulla ,joskus varmaankin Suomen historia muuttuu,se ketä se kiinnostaa tänäpäivänä,ei varmaankaan monia.Onneksi täällä Foorumilla on muutama innostunut historian tutkija mukana.

Suomen omia rahoja 1000-luvulta, löydetty Turku - Eura akselilta,ei näistäkään hirveästi ole huudettu,ruottalaiset kyllä hehkuttaa omia saman ajan rahoja.


Kuva

Kuva
Tuo Suontaka miekkakin on aika huippu :shock:


Kuva
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja brosse »

[quote="raiban"]"Kyllähän tuo kartta on ainutlaatuinen,kiitokset siitä ruottalaiselle tekijälle.
Eiks tuossa kartassa lue latinaksi FINLANDIA-VEL....Finningia olim regnvm...ja kruunu alla...joka tarkoittaa ....Suomi muinainen kuningaskunta...
Mitä tämä tarkoittaa,miksi tämä mainittu tuossa kartassa,ulfberht miekka löydöt...suomen oma raha 1000-luvulla ,joskus varmaankin Suomen historia muuttuu,se ketä se kiinnostaa tänäpäivänä,ei varmaankaan monia.Onneksi täällä Foorumilla on muutama innostunut historian tutkija mukana.

Suomen omia rahoja 1000-luvulta, löydetty Turku - Eura akselilta,ei näistäkään hirveästi ole huudettu,ruottalaiset kyllä hehkuttaa omia saman ajan rahoja."


No nyt ollaan asioissa jotka minua kiinnostavat, mistä sinä raiban kaivat nuo tiedot :?: :) Mikä opus tuo on :?: Siinähän on samanlainen Ethelred, minkä kesällä löysin ja tuo Suontaan miekka on todella upea, senhän oletetaan kuuluneen Suomen "kuningattarelle".

Tässä kuvaa ja tietoa miekasta:


Kuva






Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Hieno tarina tuon miekan löydön suhteen,oli tuuria että kaivinkoneen kuljettaja havaitsi tuon aarteen,ajatelkaa mitä on vielä löytämättä :shock: Mitä ihmeen porukkaa Hämeessä on asunut,täytyy olla rikasta ja mahtioloista kansaa.Onko tuota löytöaluetta tutkittu tarkempaa museon toimesta,kun epäilevät Hämeen mahtipaikaksi sitäkin.Ihmetyttää kuitenkin noita kahakoita,miten voidaan tulla esim.riimujen mukaan Ruotsista ja novgorodista asti rähisemään tuonne Hämeen perukoille jossa kuitenkin elettiin eri kyläyhteisössä hajallaan valtavalla alueella?Mentiikö vain kylästä kylään vuoden ryöstöprojektina ja ryöstettiin mitä voitiin ja sitten kotiin? Ryöstösaalis,mitä nyt saatiin (hopeata),turkiksia ja ihmisiä orjiksi vietiin mukana.Voi olla että mukana lähti upeita hopeaesineitä,jotka olisivat kertoneet Suomen Viikinkiaikaisesta historiasta vihollisen matkaan?
Tuo kirja on Tuukka Talvion Raha Suomessa ennen euroa
http://www.kolikot.com/img/artikkelit/k ... oa_iso.jpg
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
polla
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Maalis 2013, 15:46

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja polla »

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... on.svg.png

Tätä ihastelin juuri eilen kun kiinnosti tietää Viikinkien liikkeistä Espanjassa. Jännittävästi Pohjanlahden rannikko (Kvenland?), Lappi, Suomi ja Karjala jäänyt ilman pysyvää asutusta.

Ja täällä pohditaan asiaa myös http://www.reddit.com/r/AskHistorians/c ... r_finland/
polla
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Maalis 2013, 15:46

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja polla »

Schaza kirjoitti:Mielikuvitus liitää... voisiko mainitsemani linnake olla edelleen tuo, Carta Marina:ssa. " Finlandia-Vel-Finningia Olim Regnum"-tekstin alapuolella olevan lätäkön vasemmalla rannalla oleva punainen NIMETÖN linna?

'Hattola' (nykyinen Hartola) kanssa osuisi teoreettisesti kohdalleen...

edit: Huomasin juuri kartassa jotain... Nuorimman tyttären nimi, Tuuli Seita-Maria Carelia... 'Carelia' on myös kartalla. :lol:
Mä veikkaan että tuo on Hattula eikä Hartola. Seillä olis karttaan sopiva tönökin http://fi.wikipedia.org/wiki/Hattulan_P ... tin_kirkko


"Suomi 1500-luvun kartoissa" -kirjassa tuo Carta marina on käsitelty perinpohjin, suosittelen lukemaan!

http://www.atlasart.fi/verkkokauppa/kir ... ikannimia/
Ford&son
Metallinetsijä
Viestit: 499
Liittynyt: 04 Syys 2011, 14:58
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

joops, olen samaa mieltä että kartta on toki ainutlaatuinen. mutta siinä voi silti olla virheitä, niinkuin kartoissa yleensä. siksi sen "sokeaan" tulkintaan kannattaa suhtautua varauksella. esim, sen kuva-symboliikkaan. (onhan noihin piirretty merihirviöitä ja lohikäärmeitäkin) :lol:

mun mielestä tuota materiaalia, mistä puhuitte on todella paljon saatavilla. mutta sen tieto on hajanaista, ilman sen kummempaa siitä aineistosta tehtyä laajempaa kuvaa asioista. se mua ärsyttää. miksi kukaan ei sitä tee?

tuo rahalinkki Raibanilta. niin kuvan oikean alareunan kolikoita on ilmeisesti löydetty suomesta länsisuomi-satakunta-turun seutu paljonkin. kolikossa kuvan henkilöllä on päässä ns. bysanttilainen kruunu. tuommoisesta kruunustakin suomessa löytyy materiaalia. sen löysi joku talonpoika muistaakseni joskus 1600-luvulla ja se myytiin turkuun kultasepälle, joka TIETOJEN mukaan sulatti sen ja uusio käytti kullan... (saattoi olla 1800-luvullakin, en nyt muista kuinka se meni) muistaakseni siitä on ainakin joitain piirroksia säilynyt.

mun mielestä on jännittävää että viikinkien piti lähteä lisäviljely tilan takia etsimään uusia maita brittein saarelta asti. vaikka vieressä oli tyhjä suomi. miksi hurjat ja pelottomat viikinkit eivät valloittaneet suomea. kun tässä vieressä oltiin? on hyvä muistaa että kukaan EI ELÄ PELKÄLLÄ kullalla ja ryöstösaaliilla. sitä kun ei voi syödä.
kansa kasvoi, tarvittiin ruokaa. tilaa viljellä. karjan laiduntaa. vieressä tyhjä suomi, mutta ketään se ei kiinnostanut? piti valloittaa kaiken maailman kärpäsen paskan kokoisia saaria ja ympätä ne lehmiä täyteen. pitkät veneet täynnä sikoja seilattiin tyrskyäviä meriä että saatiin sika-possut johonkin kivisaareen. ja aamiaispöytään pekonia? viljelyksiä ja asumuksia tehtiin kaiken maailman pikku saaren plänteille. mutta vieressä oleva vehreä ja "tyhjä" suomi ei kelpaa...

tässä ei ole minusta mitään logiikkaa. mun mielestä asiat pitää aina ajatella maalaisjärjellä ja yksinkertaisesti kun käsitellään vanhaa historiaa. jos jokin menee ristiin sen yksinkertaisuus-logiikan kanssa, niin se on mun mielestä silloin väärin. ja pitää etsiä yksinkertaisempi ratkaisu. sielähän oli joku teistä lähettänyt sen linkin -oliko viikinkikuninkaat suomalaisia- mä en usko siihen, mutta siihen mä uskon, että täältä suomesta lisätilan hakeminen ei olisi onnistunut kovin helposti... täälä oli sen verran kylmää rautaa vastassa. :wink:
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Tuntuu mieltä ylentävältä olla mukana (ehkä mitättömän pienellä osalla, mutta kuitenkin) paljastamassa/nostamassa tätä kaikkea takaisin meidän Suomalaisten tietoisuuteen... :)

Tämän ketjun pitäisi kiinnittää tuohon ylös!?
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Ford&son
Metallinetsijä
Viestit: 499
Liittynyt: 04 Syys 2011, 14:58
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

kyllä mua on ainakin ärsyttäny tää jo vuosikymmeniä. eikä mikään ole sinä aikana juuri muuttunut. hirveesti paljastunu uutta tietoa, mutta juuri mihkään se ei ole vaikuttanut. :lol:

missä menee suomen tieteellisen arkeologian raja suhteessa pseudotieteeseen? milloinka virallinen taho muuttaa oman tieteen lajinsa näennäis-arkeologiaksi yksinkertaisesti suhtautumalla uusiin löytöihin ylenkatsovasti, uskaltamatta haastaa vanhoja hierarkisia kiveen hakattuja historiallisia "totuuksiaan"? onko pelko siitä että nämä suuret totuudet ei kestä uusien tietojen varassa tehtävää puolueetonta tutkimusta. onko historiallinen tietomme todella niin hauraalla pohjalla, ettei sitä voi kyseenalaistaa?

mä ainakin haluan, että mun lapsen lapsille opetetaan todellista tietoa suomen historiasta, sen vaiheista ja ihmisistä, eikä mitään svealaista hevonpask** mitä itse olen joutunut lukemaan... :lol:

(mä istuinkin historian tunnit yleensä luokan oven takana poistettuna kun en voinut olla kommentoimatta opetusta) :wink:

((olen tästä hyvin ylpeä))
polla
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Maalis 2013, 15:46

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja polla »

Olisko mahdollista foorumilaisten voimin merkkailla löytöpaikat ja markittävimmät löydot esim. Googlemapsiin? Sais jotain yleiskuvaa?
polla
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Maalis 2013, 15:46

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja polla »

Uutinen vuodelta 2004, mutta silti äärimmäisen mielenkiintoinen http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=375080
Ford&son
Metallinetsijä
Viestit: 499
Liittynyt: 04 Syys 2011, 14:58
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

toi on aika yleisesti lynkattu teoria ton Bergin tutkielmat. olen tuosta joskus lukenut.

joku enemmän hermetiikkaan perehtynyt puolueeton tutkija joskus mun mielestä perusteli aika hyvin sen syyn miksi niistä voi löytyä suomalaisia sanoja tai sanoja jotka ovat GERMAANISIA lainasanoja alunperin suomenkieleen.

en muista sen perusteluja sen kummemmin, mutta muistan vaan että olin aika vakuuttunut. :lol:



(toki se ei sitä tarkoita että kun minä olen vakuuttunut, että se olisi lähelläkään totuutta)
polla
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Maalis 2013, 15:46

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja polla »

Voisitko yleisen mutuilun sijasta heittää kehiin vaikkapa jonkun artikkelin aiheesta?
Ford&son
Metallinetsijä
Viestit: 499
Liittynyt: 04 Syys 2011, 14:58
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

mutuilua? :lol:

mä olen lukenut näitä juttuja ensimmäisen kerran varmaan joskus 30v sitten kirjoista tai lehtijutuista. mä en nyt valitettavasti voi muistaa mistä mitäkin olen lukenut. jos kiinnostaa, ei muuta kun menet kirjastoon...
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Tuossa mielenkiitoista artikkeliä suomen geeniperimästä.Suomi on varmaankin Euroopan yhtenäisempiä kansoja jos ajatellaan tuota geeniperimää.Suomi kuuluu itseoikeutetusti N1c1 haploryhmään 61,5 % osuudesta,eli olemme pysyneet paikoillaan pitkään.Veljeskansana voi pitää Latviaa ja Liettuaa n.40% ja Viroa 34% samaa DNA:ta omaavana.Ruottalaisten kanssa 7 % emme ole sekaantuneet ,ehkä Kuninkaalle vaimo myyty.
Novgorodin kuninkaasta v.830-879 joka kuulemma Suomesta olisi tullut(kroniikka) on nyt todistetusti suomalaista haploryhmää N1c1 , tuon kuninkaan Rurikin jälkeläisistä oli otettu DNA-testit ja saatu 68 % tuota suomalaisten N1c1 perimää.Uskomatonta mutta totta.Ruottalaiset omivat tämänkin Rurikin aikoinaan ja sanoivat Rurikin olevan ruotsalainen Viikinki,no DNA ei valehtele,sorry ruotti,olikin Suomalainen Viikinki :mrgreen:
http://www.eupedia.com/europe/european_ ... gion.shtml
http://mikkol-miettii.blogspot.fi/2010/ ... 5922200813

Noista RIIMUKIRJOITUKSISSA en näe mitään ruottalaisia sanoja,enemmän ne viittaa suomenkieleen.Mutta ruottalaisethan on ne selvittänyt.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Täällä on keskustelua Rurikin suvusta, eli hablo-ryhmät saavat kylmää kyytiä. Tarkempaa tietoa sivulta 2 lähtien.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=11462
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Ford&son
Metallinetsijä
Viestit: 499
Liittynyt: 04 Syys 2011, 14:58
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

toisaalta jos Rurikilla oli jo valmiiksi suomalais-kansojen perimää? tarkoitan että hän kuului samaan geeniryhmään suomalaisten kanssa jo valmiiksi. suomihan pääosin asutettiin sieltä päin. näin ollen en näe sitä varmaksi faktaksi että Rurik olisi suomalainen ainoastaan pohjautuen perimään. muut todisteet jos semmosia on, ovat sitten asia erikseen. :wink:

siitä olen Raiban samaa mieltä kanssasi, että ruottalaista viikinkiä ei hänestä kyllä saa sillä perimällä.. :lol:

noista riimuista en sano sen enempää. mutta siitä olen varma että suomessakin on niillä varmasti kirjoitettu. siinä se mysteeri onkin. mihin on suomen riimut kadonneet?
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4232
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Leijona kirjoitti:Täällä on keskustelua Rurikin suvusta, eli hablo-ryhmät saavat kylmää kyytiä. Tarkempaa tietoa sivulta 2 lähtien.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=11462
Jokaisella on omat uskomuksensa,väitellä voi ja spekuloida vaikka kuinka pitkää :cry: Mihin sitten uskoa :shock:
Harmi vaan että toisten tiedemiesten tutkimuksia lytätään maan rakoon.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
karhu72
Metallinetsijä
Viestit: 491
Liittynyt: 23 Heinä 2008, 02:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Suomen muinaiskuninkaiden esineistöä?

Viesti Kirjoittaja karhu72 »

Tässä lisää Suomen kuninkaista.

http://pakana.150m.com/HISTORIA.HTM#KUNINGAS
XP Deus
___________________________
Saksalaisen 900-1000-luvun rahan fragmentti.
Tallinna 1400-luku
Kustaa Vaasa klipping 1521.
Gotland, Søren Norby, skilling (Christian II, 1518 - 1523), Lyöty Kuusistonlinnassa

http://www.numismaatikko.fi
Vastaa Viestiin