Kuparikirveestä uutta.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
kollikko
Kunniajäsen

Kuparikirveestä uutta.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Sain Turun aluemuseosta s.postia jossa todettiin esineen lähetetyn H:kiin kansallismuseoon jossa se sijoitetaan pysyvään näyttelyyn Suomen vanhimpana metalliesineenä. Huh, huh! Olivat tulkinneet näin. Joskus helmikuun tienoilla Turun vanhalla Torilla on näyttelu museotavaralle jonne aluemuseo lainaa sitä joksikin aikaa. Museo haluaa kirveelle lisää julkisuutta. Niin että tiedoitteita tulee vielä. Hyvästi salailu!
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Re: Kuparikirveestä uutta.

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Huh huh todellakin. Oli melkoinen löytö :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Hienoa, Suomen vanhin.
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Hienoa!
Kyllä noin merkittävä löytö julkisuutta ansaitsee.
Suomen Metallinetsijät Ry
Nil Melius
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

Tuo kuulostaa jo todella hienolta! Onnittelut vielä kerran! :D
vinski
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja vinski »

Onnittelu täältäkin päin :D
Ford&son
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

hienoa kollikko. iso sulka hattuun. (tai päivänkakkara..) :lol:
kollikko
Kunniajäsen

Tosta päivänkakkarasta tuli mieleen kertausharjoitukset .77 Upinniemessä, silloin sain käskyn toimia Evertiluutnantti Aspinjaakon sotilaslähettinä. Joutoaikkaa kun oli useita päiviä, niin loikoiltiin ja pelleiltiin. Pistin sitten Kevätaikaan päivänkakkaroita kypärän naamioverkkoon. Siihen sitten jäivät. Eikö Jumalauta tuli käsky ilmoittautua herroille upseereille ja näin kuulin: Etsikää minulle uusi taistelulähetti! Piruako panivat tulenjohtajan moiseen hommaan. Miksihän ei ole tullut ylennyksiä? Muuten kun noita armeijan historiallisiakin saaria kunnallistetaan, minulla on suhteita sinne. Ei varmaan oe lannoitettuja maita?
Tirehtoori
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Vois olla ihan hyvä jotta pitääsit vaan kukkia hatussa. Sen verran taas ampuu juttu sivusta...
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
Ford&son
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Ford&son »

lyijyllä ja hylsyillä lannoitettuja... :lol:
kollikko
Kunniajäsen

Tirehtöörille varsinkin: Espoon miessaaressa on ollut miehitys jo 1600 luvulta asti. Olis hienoa päästä korkkaamaan. sienessä ja hylkeenpyytäjien esineistöä olen sieltä aiemmin löytänyt. Tirehtööri näyttää menettäneen malttinsa. 'lue mitä olen sinulle kirjoittanut. Julkiseasti sanon: Teen tätä n.6 tuntia per. pv. ihan poikki joka päivä.Oma aika loppuu, historia ei. Kaikella kunnioituksella ystäville hyville: Loppuun asti juostaan haeskellen aarretta ain. Olkoon sitten saaret taikka aarit vain.
J&R
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja J&R »

Nöyrimmät onnittelut vihreältä. Tuollaiseen löytöön tarvitsee a)tietämystä b)tuuria ja c)lukemattomia nostoja.

Sinun saalista ja menestystä katselen mielelläni ylöspäin. Ehkäpä tuossa 10000:n noston jälkeen voin kurkistaa aarre-arkkuuni ja todeta siellä olevan jotain validia. :mrgreen:
Our treasure is someone's trash.
kollikko
Kunniajäsen

Sinäkun sen kerran sanoit , ja tavallaan kysyit. Aamulla kaveri kysyi, minne mennään Olin hieman väsyksissä ja vastasisin että minne kuuluukin. Vaikka Kiilaan, jos sopii. Ei oikeen kiinnostanut koko homma ensin. Sitten piritäytyessä ajattelin; Heitänkö vehkeen mettään, vai jatkanko? Meni 2 minuuttia ja löysin kirveen! Joskus turhauttaa piipata. Nyt vailla oletusta parempaan löytöön jatkan samaan malliin paremmilla taidoilla. Suokoon luoja minut takaisin kalamieheksi!
kollikko
Kunniajäsen

Ajattelin sellaista luottoporukkaa kenen kanssa vois kulkea pitkin suomenmaata. Yksi sananvalmis kielitaitoinen piippari ja pari kaveria mukana. Ketä kiinnostais, tai olis sanomatta mitään?
Tekemättä ei saa sitten aikaiseksi mitään?
Rakham Punainen
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Rakham Punainen »

Omasta puolestani vielä onnittelut Kollikkolle tuosta Suomen vanhimmasta metalliesineestä. Turun museokeskuksen viesti lämmitti sydäntä; saadaan tuo kapistus ihailtavaksi varsinais-suomalaisillekin. Minusta tuntuu etten ole aivan väärässä arvauksessa ja toiveessani että Turun museokeskuksen Kuralan Kylämäen kokeellisen arkeologian tutkijat saattaisivat jopa ottaa tuosta ihmeestä mitat ja tehdä 1:1 kopion nähtäväksi kaikille Suomen esihistoriasta ja paikallishistoriasta kiinnostuneille. Tämä nyt oli ainoa salainen pukintoiveeni...
Terveisin veljille ja systereille piippariudessa,
Rakham P.
kollikko
Kunniajäsen

Koittavat ottaa siitä analyysejä kun joku taho pitää sitä niin arvokkaana ettei siitä saa ottaa näytteitä. Jotain csi touhua kuulemma. Ite vetelin sitä teräsharjalla, mutta en puhtaaksi asti, onneksi. Jos siihen patinaan on tarttunut jotain nykytekniikalla tunnistettavaa. Kyllä nyt suututtaa oma käytös. En vain uskonut että noin hyvin säilynyt olisi ollut noinkin vanhaa. Oon koittanut perata kangasmaastoa siinä lähellä mutta pitäis varmaan olla joku maatutka. Pitäiskö järjestää keräys m.v:lle että saisivat sellaisen käyttöön. Varmaan löytyis paljon käyttöä? Minä lupaan 30 euroa.
brosse
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja brosse »

kollikko kirjoitti:Koittavat ottaa siitä analyysejä kun joku taho pitää sitä niin arvokkaana ettei siitä saa ottaa näytteitä. Jotain csi touhua kuulemma. Ite vetelin sitä teräsharjalla, mutta en puhtaaksi asti, onneksi. Jos siihen patinaan on tarttunut jotain nykytekniikalla tunnistettavaa. Kyllä nyt suututtaa oma käytös. En vain uskonut että noin hyvin säilynyt olisi ollut noinkin vanhaa. Oon koittanut perata kangasmaastoa siinä lähellä mutta pitäis varmaan olla joku maatutka. Pitäiskö järjestää keräys m.v:lle että saisivat sellaisen käyttöön. Varmaan löytyis paljon käyttöä? Minä lupaan 30 euroa.
Maatutka ei löydä esineitä vaan, maatutka on "kaikuluotain", jolla on mahdollista erottaa erilaisia maaperän kerroksia. Eli maanalaisia rakennelmia ja ojia yms.
Rahallinen arvohan ei kirveellä kauhean korkea ole, tieteellinen arvo taas voi olla hyvinkin suuri.

Tässähän noita myynnissä:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... axe&_rdc=1
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks

Kuva
kollikko
Kunniajäsen

Tarkoitin luotauksella ehkä löydettävän nimenomaan maarakenteita, hautauksia ym. sellaista. Maasto olisi otollista ko. välineitä käytettäessä. Hiekkapohjaista kangasmaastoa enimmäkseen.
brosse
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja brosse »

Aivan oikein, meillä olis pulssikone joka ottaa n. 4 metristä isot esineet, kelpaako :wink:
Lähetän yv:n. T: brosse :)
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks

Kuva
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

ONNITTELUT,tuo titteli maan vanhimmasta löydetystä metalliesineestä,huh,huh,ole ylpeä siitä!
Muista Kollikko mihin sulla on kiire,älä nyt hosu projektin kanssa,ei se tavara mihinkään häviä sieltä :D
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Jasser
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Sillälailla.. :D :D :D
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
kollikko
Kunniajäsen

Minkämoinen kone se on? Oisko laittaa siitä jotain brosyyria? Olis kyllä hieno kokeilla kiilassa. Ei tietenkään vois kaivaa kovin syvälle. Vois kuitenkin paikallistaa kohteita m.v:n avuksi. K.o lähialueelta on löytynyt muutakin kun paikalliset ovat avautuneet. Uskon sen kuitenkin olevan heille tärkeää että olen paikallisia. Tän mukaan vaikka heti mentäis. Ja kuparikirveestä sen verran että ruottalaiset ettii niitä hulluna nyt ettei jää meille toiseksi. Ei niitä sielläkään tehty.
kollikko
Kunniajäsen

Aamulehti innostui haastattelustani kun olivat kansallismuseon aikovan piakkoin julkituomaan kirveen historiaa. Laittavat haastatteluni hieman korjattuna muutaman viikon päästä harrasteliitteeseen. Toivoisin että paikalliset piipparit sekaantuisivat asiaan. Aion itse esittää sitä. Eli ottakaa yhteyttä . Itse olen huomannut sen helpottavan esim. luvansaantia tuon tunnettuvaadun perunsteella. Tampere jees!Espoo ees!? Olin sitte aikasemmin töissä kirvesmies. Lekuri sanoi ettet ole enään. Mikä nyt olen? Taas kirvesmieskö?200.
raiban
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja raiban »

kollikko kirjoitti:Aamulehti innostui haastattelustani kun olivat kansallismuseon aikovan piakkoin julkituomaan kirveen historiaa. Laittavat haastatteluni hieman korjattuna muutaman viikon päästä harrasteliitteeseen. Toivoisin että paikalliset piipparit sekaantuisivat asiaan. Aion itse esittää sitä. Eli ottakaa yhteyttä . Itse olen huomannut sen helpottavan esim. luvansaantia tuon tunnettuvaadun perunsteella. Tampere jees!Espoo ees!? Olin sitte aikasemmin töissä kirvesmies. Lekuri sanoi ettet ole enään. Mikä nyt olen? Taas kirvesmieskö?200.
Olet Suomen vanhin "kirvesmies" :D
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Vastaa Viestiin