Kun piippaa montaa metallia samassa kohtaa

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Avatar
tompeltola
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Syys 2017, 20:23

Kun piippaa montaa metallia samassa kohtaa

Viesti Kirjoittaja tompeltola »

Morjes!
Voisiko joku valottaa garret ace 150 saloja eli jos laite ilmoittaa montaa eri metallia samaan aikaan esim. Kulta, hopea, nikkeli .. niin yleensä on sitten löytynyt joku vanha pullonkorkki. Mietin että onko tälläiset piipit parempi jättää kaivamatta? Kysymys vielä onko nikkelistä tehty mitään mitä kannattaisi kaivaa ylös vai onko yleensä vaan arvotonta romua ?
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Kun piippaa montaa metallia samassa kohtaa

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Ostin itse Garrett 400i:n keväällä ja kotipihalla olen piippaillut monta kertaa kevään ja kesän aikana. Vähän kerrallaan olen kaivanut joitakin piippejä esiin, mikä on ollut hyvä, koska olen huomannut signaalien muuttuvan maaperän olosuhteiden muuttuessa. Kevällä routaisessa maassa tuli aivan erilaisia signaaleja kuin kesällä kuivassa maassa. Yksi kohde teki keväällä Garretin aivan hulluksi, siinä oli useita eri tasoisia id:tä samassa kohtaa, kesällä se taas antoi tasaista raudan signaalia. Kun kaivoin sen ylös, se paljastui ruosteiseksi ketjun pätkäksi.

Tuossa ketjussa olen kertonut kokemuksia oman pihan piippailusta, siinä on kokeneempienkin kokemuksia ja vinkkejä, kannattaa lukea: http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 10&t=21960

Jos sinulla on joku paikka, oma piha tai vastaava, jossa voit rauhassa ajan kanssa piippailla, niin kannattaa käydä useita kertoja ja katsoa kuinka signaalit muuttuvat olosuhteiden mukaan, ja sitten jossain vaiheessa katsoa mitä sieltä löytyy. Oppii etsimen käyttöä ja tulkitsemista. Itsekin olen jättänyt siitä syystä osan piipeistä pihalla vielä maahan.

Alussa kannattaa kaivaa kaikki löydöt ylös ja verrata millaisia signaaleja eri esineet antavat. Ruosteiset naulat ovat olleet erittäin haastavia, id voi olla mitä tahansa 30 - 95 välillä. Ajan ja kokemuksen kanssa sitä oppii mitä kaivaa ja mitä jättää maahan, oikotietä oppimiselle ei ole.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Kun piippaa montaa metallia samassa kohtaa

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Siihen nikkeli palkkiin osuu nikkeli kolikot, esim. 80 luvun markat ja 90luvun 10p ja 50p ja pienet kulta sormukset. Pomppivia signaaleja tulee monesti isommista raudoista tai roska kasoista. Tai ketjuista joissa riipus... Nykyään kaivelen niitäkin jos ei rauta-alueelle pompi.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
tompeltola
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Syys 2017, 20:23

Re: Kun piippaa montaa metallia samassa kohtaa

Viesti Kirjoittaja tompeltola »

Kiitos vinkeistä
Vastaa Viestiin