Mikä lapio on hyvä???
-
Mikä lapio on hyvä???
Tarvitsen kestävän ja hyvän peruslapion. Ei kovin kallista. Onko Fiskarsin lapiot miten hyviä? Edellinen lapio sanoi itsensä irti (10€ taitettava lapio oli. Retki merkkinen) Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Käytän Garrett Ace 400i metallinpaljastinta,
Minelab-Pro-Find-20 pinpointteria
sekä Fiskarsin lapioo.
Hienoimmat löydöt 1918 vuoden 5 penniä,
kirveenterä sekä ehjä sormustin.
Vara metallinpaljastin on Garrett Ace 150
sekä Fiskarsin lapioo.
Re: Mikä lapio on hyvä???
Vähän sama kysymys minullakin. Mulla ei nuo markettien puistotongintaan sopivat pikkulapiot ole kestäneet. Varsinkin kuumina kesinä menee varret poikki, kun maa on kovaa kuin betoni. Garrettin "Edge Diggeriä" yksi kaveri suositteli, mutta se on minusta tyyris ja hieman väärän muotoinen. Ajattelin vähän siltä pohjalta hitsailla rosterista ihan oman version 

"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
https://www.fiskars.com/fi-fi/puutarhan ... -l-1003683
Jokusen kuopan tyyliin tusinalla erilaisia lapioita kaivelleena (retki-, taitto-, T-kahva-, kahvaton-, ym ym) tuossa oma valintani. Hieman kyllä muokattuna. Varren lyhentää ja itse lapio-osaa kaventaa. Helppo homma. Rälläkän kyllä vaatii!
Jokusen kuopan tyyliin tusinalla erilaisia lapioita kaivelleena (retki-, taitto-, T-kahva-, kahvaton-, ym ym) tuossa oma valintani. Hieman kyllä muokattuna. Varren lyhentää ja itse lapio-osaa kaventaa. Helppo homma. Rälläkän kyllä vaatii!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
moderaattori
moderaattori
moderaattori
-
Olisiko tämän niminen lapio hyvä kuin FISKARS Pistolapio ErgoComfort? Tokmannilla reilu 20€ maksaa. Meinasin ostaa tän, mutta kysyn vielä täältä
Käytän Garrett Ace 400i metallinpaljastinta,
sekä Fiskarsin lapioo.
sekä Fiskarsin lapioo.
Se kannattaa käydä liikkeessä sitä hypistelemässä, niin saa vähän käsitystä. Jokaisella on oma mieltymys. Itse ajattelen tuon turhan raskaaksi ja pitkäksi aarrehommiin. Kannattaa miettiä sitä, paljonko tulee kilometrejä tuota kanniskellessa, kuinka isoja kuoppia haluaa kaivaa ja tekeekö sen mielummin selkä suorassa..?
Mutta kyllä tuolla kaivaa ja kestävää tekoa, niinkuin kaikki Fiskarssit!
Mutta kyllä tuolla kaivaa ja kestävää tekoa, niinkuin kaikki Fiskarssit!
moderaattori
moderaattori
Jotain tuon Xact-suuntaista olen itsekin suunnitellut tekeväni, joskin vähän pienemmässä mittakaavassa puistohommia varten. Olennaisinta on, ettei se mene poikki väännettäessä. Omia "speksiajatuksiani" yhden käden (ja jalan) lapioksi:
- lapio ja kahva molemmat rosteria
- kiilamainen (V-muotoinen sekä profiililtaan, että pintamuodoltaan) ja reunoiltaan teroitettu, n. 3mm paksu lapio-osa
- varren hitsaus lapio-osaan pitkältä matkalta (kuten tuossa Xact:issa)
- varren kiinnityssuunta lapio-osaan mahdollisimman suoraan, ei kulmia
- vahvennettu lapio-osan takareuna "jalka-apua" varten
Tämmöinen on minun ajatukseni. Saa nähdä mitä syntyy

"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
moderaattori
moderaattori
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Minulla on tuollainen käytössä ja olen tyytyväinen, kun ei tarvitse (eikä oikein selkäkään kestä) kyyristellä kaivellessa.Kuikkadetecting kirjoitti: ↑03 Huhti 2022, 19:00 Olisiko tämän niminen lapio hyvä kuin FISKARS Pistolapio ErgoComfort? Tokmannilla reilu 20€ maksaa. Meinasin ostaa tän, mutta kysyn vielä täältä
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
- VeeVee
- Raavas Tonkija
Itsellä on aikoinaan Honkkarista ostettu alle metrin mittainen pistolapio alumiinivarrella. Teräosa näyttää rimpulalta ohuelta pelliltä mutta on ilmeisesti jotenkin karkaistua, kun ei mene ruttuun. Yhdesti olen joutunut parsimaan migillä, kun menin murjomaan kivikkoa ja teräosaan paukahti ikävä halkeama.
Puuilo myy samannäköistä lapioa puuvartisena. Täytynee hakea testiin, kun epäilen lasten hukanneen vanhan lapion talven aikana
https://www.puuilo.fi/kramfors-pistolap ... escription
Kiviseen maahan tein sitten omanlaisen sovelluksen, joka on rautakangen ja lapion risteytys. Kuva löytyy "erittäin kivisen maan lapio" -langasta.
Puuilo myy samannäköistä lapioa puuvartisena. Täytynee hakea testiin, kun epäilen lasten hukanneen vanhan lapion talven aikana

https://www.puuilo.fi/kramfors-pistolap ... escription
Kiviseen maahan tein sitten omanlaisen sovelluksen, joka on rautakangen ja lapion risteytys. Kuva löytyy "erittäin kivisen maan lapio" -langasta.
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti
Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668