Metallinetsimien testit ja arvostelut

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Metallinetsimien testit ja arvostelut

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Tuossa parisen kuukautta taaksepäin ilmaveivi-ketjussa vähän lupasin tehdä jonkin näköisen sivuston etsimien erilaisten testien vertailuun. Homma on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että rakenne alkaa olemaan suhkot valmis. Samalla muut ideat alkoivat puskea esiin ja koko sivuston idea on nyt muuttunut enemmän palvelusuuntaiseksi ottamalla mukaan myös käyttäjien tekemät arvostelut testien ohella. Lisäksi suunnitteilla on mukavia porkkanoita.

Tässä vaiheessa teen kuitenkin ensin arvostelu-osion valmiiksi koska se on kuitenkin helpommin toteutettavissa käytännössä ja myös tärkein alkutaipaleen harrastelijoille. Testit-osio tulee myöhemmin kunhan etsimille ja harrastajille sopivat testimenetelmät löytyy.

Nyt tarvitaan kuitenkin teidän apua miten painottaa etsimien arvosanat. Olen nyt antanut etsimille kuusi ominaisuutta: käytettävyys, ergonomia, pinpoint, ominaisuudet, laatu ja aloittajaystävällisyys. Painotuksina käytettävyys saa 50%, ergonomia 14%, pinpoint 10%, ominaisuudet 15%, laatu 10% ja aloittajaystävällisyys 1%. Näiden prosenttien mukaan määritellään laitteen ns. arvosana. Eli nyt saa heittää omia ehdotuksia painotuksen suhteen.

Vielä selvennykseksi mitä ominaisuudet sisältävät:

Käytettävyys
Mukavuus käyttää, helppous, luotettavuus jne, laite kokonaisuutena.

Ergonomia
Onko raskas, väsyykö kädet?

Pinpoint
Kuinka helposti laitteella löytää esineen sijainnin, eli iso kuoppa vs. pieni kuoppa. Varsinaista pinpoint-toimintoa ei tarvitse laitteessa olla.

Ominaisuudet
Laitteen säädettävyys.

Aloittajaystävällisyys
Kuinka helposti laitetta voisi aloittelijalle suositella.

Sivuston osoite on toistaiseksi: http://www.mdi.linkisti.net/.
Rekisteröityä voi mutta vielä ei voi itse tehdä arvosteluja eikä kirjautua. Ensi viikon aikana olisi kuitenkin tarkoitus saada käyttäjille työkalut omien arvostelujen tekemiseen valmiiksi.

Niin, ja tässä vaiheessa projektia otetaan mielellään kehitysideoita vastaan.
Kuva
Avatar
Maverick
Raavas Tonkija
Viestit: 988
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 14:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Mahtava leiska ja sisältöidea! Äijällä homma vahvasti hallussa! Noi painotukset muuttuu onneksi kollektiivisesti jos niitä viilataan, eli etsinten keskinäinen paremmuus ei muutu. Eli tykitystä vaan arvostelujen kanssa.

Onko sulla cms vai teetkö koodin kokonaan itse?
Vitae pars historia est.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Kiitos.

Ei ole mitään julkaisujärjestelmää käytössä, eli koodi väsätään ite. Tälläisissä projekteissa missä tietokantaan tehdään omat taulut on melkein pakko itse tehdä koodit jos siitä haluaa sellaisen kuin on suunnitellut.

Etsinten ominaisuuksien painotuksen perusteella lasketaan etsimen arvosana asteikolla 10-100. Oikea suhde on sikäli tärkeä, että saadaan todellisuutta vastaava tulos, vaikkakin arvosana lasketaan arvostelujen keskiarvon mukaan. Pointti on kuitenkin se, että väärin painotettuna saadaan helposti hyviä arvosanoja, vaikka käytännössä laite olisi huono. Esim. jos aloittajaystävällisyyttä painostaisi 50%, niin kaikki helpot laitteet olisi kärjessä. Toki sivustoon tulee mahdollisuus järjestää laitteita eri ominaisuuksien arvosanojen mukaan mutta itse laitteen arvosana pitäisi olla todenmukainen.
Kuva
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Omia laitearvosteluja voi nyt tehdä rekisteröitymisen jälkeen. Ongelmatilanteissa muhun voi olla yhteydessä yv:llä.
Kuva
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Rekisteröidyin ja kokeilin tehdä pari arvostelua.

Minusta olet tehnyt varsin hyvän sivuston! Arvostelu on tehty helpoksi arvostelijalle, ja lukijat varmasti arvostavat selkeän ja lyhyen arvostelun. Lisäksi olet minusta ottanut tärkeimmät seikat esille arvostelukohteissa ja nettisivustokin on todella hieno. Tämä onsivusto joka tulee olemaan kaikille piipparia hankkiville hyvä työkalu.

Toivottavasti Keseppa siirtäisi tämän keskustelun Metallinetsimet osioon ja tekisi siitä pysyvän.
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

ZyrTech on tehnyt hienot sivut.

Toivottavasti arvostelijat ei ole samalla tavalla merkkiuskollisia laitteilleen niinkuin automiehet ym. yleensä ovat.
Tulee realistisempi kuva laitteesta kun laitetaan viat/hyvät puolet esiin totuuden mukaisesti. :P
moderaattori
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

P.Aholainen kirjoitti:ZyrTech on tehnyt hienot sivut.

Toivottavasti arvostelijat ei ole samalla tavalla merkkiuskollisia laitteilleen niinkuin automiehet ym. yleensä ovat.
Tulee realistisempi kuva laitteesta kun laitetaan viat/hyvät puolet esiin totuuden mukaisesti. :P
Niimpä. Garreteistahan ei tarvitse tehdä arvosteluja koska niissä ei ole mitään vikaa :P
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

P.Aholainen kirjoitti:ZyrTech on tehnyt hienot sivut.

Toivottavasti arvostelijat ei ole samalla tavalla merkkiuskollisia laitteilleen niinkuin automiehet ym. yleensä ovat.
Tulee realistisempi kuva laitteesta kun laitetaan viat/hyvät puolet esiin totuuden mukaisesti. :P
P.Aholainen mainitsi juuri sen seikan mikä on näissä arvosteluissa kaikkein vaikeinta. Tiedän se ihan omakohtaisestakin kokemuksesta. Kun on testaillu ja kokeillu ison määrän eri etsimiä niin vasta sillon alkaa kehittymään riittävän objektiivinen asenne arvostelua kohtaan. Lisäksi kun osaaminen lisääntyy ja tuntemus etsinten toimintaperiaatteista niin arvosteluperusteet tahtoo muuttua väkisten. Samoin kuin laiteuskollisuus niin etsintäharrastuksen suuntaus vaikuttaa myös etsimen arvosteluun. Eri etsimet kun on painotettu/suunnattu eri tyyppisiin tilanteisiin. Kaikkeen sopivaa yleisetsintä kun ei ole vielä tullu markkinoille.

Ylläoleva ei ole sit tarkotettu arvosteluks Zyrtechin sivustolle, päinvastoin. Sivusto tulee tarpeeseen ja toteutuskin on selkeä. Kävin myös rekisteröitymässä sinne.

Pari kehityskohtaa tuli mieleen ihan ensitutkimisella ilman syvällisempää tutkimista. Tuon ominaisuudet kohdan vois nimetä uudelleen vaikka säätömahdollisuudet nimellä. Kuvais selostuksen mukaan vähä paremmin sitä kohtaa. Ominaisuudet sana kattaa mielestäni vähän laajemmasti asioita. Lisäksi vois arvostelijoiden avuksi kirjottaa vähä enemmänki selostuksiin eri kohdissa.
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Tässä voi käydä niin, että kaikki etsimet saa pisteitä n. 70-85, eli kovin isoja eroja ei saada aikaan. Kaikkihan tykkäävät omasta työkalustaan. ACE250 ja AT Pro ovat mielestäni ihan turhan lähekkäin toisiaan. Itse molemmat omistavana antaisin ehkä pisteet 50 - 85 näille laitteille.
Ominaisuuksia voisi tosiaan lisätä; syvyys, erottelukyky, palautumisnopeus, valikoiden/säätöjen helppous jne.
Hieno sivusto kuitenkin, kunhan muovautuu kokemusten myötä. :wink:
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
hoyla
Kunniajäsen
Viestit: 1270
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hoyla »

Hyvin tehty sivusto, helpottaa varmasti laitehankintaa, varsinkin
kun saadaan enemmän arvosteluja samoistakin laitteista! :D

Tehdäänkö arvostelut tehdas varustuksella olevalle laitteelle, tarkoitan
sitä kun monet ovat tehneet "parannuksia" omaan laitteeseensa.?
Esim. itse olen parantanut oman laitteen ergonomiaa varren osalta. :shock:
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Kiitoksia kommenteista ja palautteista.

Joo, arvosteluiden pisteytys tulee varmaankin olemaan, ainakin suurimmalla osalla laitteista, välillä 70-90. Sinänsä se ei mielestäni ole ongelma koska tarkoitus on, että laitteen arvostelija antaa oman mielipiteensä laitteesta. Suosituimmat laitteet toki saavat väkisinkin parempia arvosanoja mutta ehkä siksi ne onkin suosittuja kun niitä voi suositella muillekin. Toisaalta ennen kuin sivusto alkaa kunnolla toimia niin laitteista tarvitaan useampia arvosteluja, jotta pisteet alkavat asettua keskiarvojen mukaan omille paikoilleen. Myös omia arvosteluja pystyy muokkaamaan jos vaikka uuden etsimen jälkeen mielipide vanhasta muuttuu.

NÄÄDÄN mainitsemat syvyys, erottelu ja palutumisnopeus on tarkoitus toteuttaa testien avulla ja tulokset voi sen jälkeen tallentaa sivustoon. Testien tuloksista voisin kyllä jonkin senttimetrikaavan mukaan väsätä myös pisteytyssysteemin joka näkyisi laitteen arvostelusivulla. Pääarvosana voisi muodostua sitten vaikka arvostelun ja testien pisteistä. Tällöin arvosana ei olisi pelkästään mielipiteen varassa vaan myös käytännön toimivuus tulisi mukaan arvosanaan.

Testien tekemisestä pitäisi kuitenkin tehdä sen verran helppo ja yksinkertainen toimenpide, että porukka sen jaksaisi tehdä. Itse olen ajatellut neljää eri testiosaa: ilmatesti, syvyys, palutumisnopeus ja erottelukyky. Ilmatestin pystyy helposti jokainen tekemään, syvyystestaukseen pitää rakentaa rata. Miten palautumisnopeus kannattaa testata, entä erottelukyky? Nyt saa heittää ideoita ja vääntää rautalangasta.


Pari kehityskohtaa tuli mieleen ihan ensitutkimisella ilman syvällisempää tutkimista. Tuon ominaisuudet kohdan vois nimetä uudelleen vaikka säätömahdollisuudet nimellä. Kuvais selostuksen mukaan vähä paremmin sitä kohtaa. Ominaisuudet sana kattaa mielestäni vähän laajemmasti asioita. Lisäksi vois arvostelijoiden avuksi kirjottaa vähä enemmänki selostuksiin eri kohdissa.
Hyvä ehdotus! Mä olen miettinyt kans tuota pinpoint-kohtaa, että olisiko parempi jos se olisikin 'Tarkkuus'? Siinä kun ei tarkoiteta onko laitteessa pinpoint-ominaisuus, vaan yleisesti kuinka tarkasti laite löytää. Pinpoint on kuitenkin ehdottomasti hyvä lisä tarkkuuden parantamiseen.
Kuva
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

hoyla kirjoitti:Hyvin tehty sivusto, helpottaa varmasti laitehankintaa, varsinkin
kun saadaan enemmän arvosteluja samoistakin laitteista! :D

Tehdäänkö arvostelut tehdas varustuksella olevalle laitteelle, tarkoitan
sitä kun monet ovat tehneet "parannuksia" omaan laitteeseensa.?
Esim. itse olen parantanut oman laitteen ergonomiaa varren osalta. :shock:
Näin olen ajatellut, että tehdasvarustuksella arvostelut tehtäisiin. Jossain vaiheessa vois kyllä ottaa esimerkiksi eri kelat mukaan arvosteluihin.
Kuva
ep
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 10:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ep »

Onpas hieno testisivusto! :shock: Itse olen lueskellut tätä foorumia nyt muutamia päiviä ja into etsimen hankintaan vaan kasvaa. Toivottavasti arvosteluja tulee koko ajan lisää. Puitteet ovat hienot!
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Mainio metallinetsintäsivusto, oli oikein pakko käydä kirjoittamassa muutama arvostelu. Käykää muutkin ihmeessä rekisteröitymässä ja kirjoittakaa lisää arvosteluja. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Puuttuuko joku metallinpaljastin listalta? Voit ilmoittaa siitä alla olevan lomakkeen avulla kirjoittamalla laitteen valmistajan ja mallin nimen.

Garrett Seahunter Mk II puuttuu ja niin puuttuu muuten tuo puuttuvan laitteen ilmoituslomakekin :)

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

patti kirjoitti:Garrett Seahunter Mk II puuttuu ja niin puuttuu muuten tuo puuttuvan laitteen ilmoituslomakekin.i
Jätin vielä itse lomakkeen lisäämättä kun en ole ehtinyt testaamaan sitä mutta tosiaan, voi täälläkin ilmoittaa tai yv:llä niin lisäilen niitä sitä mukaan kun olen oman koneen äärellä. Kuvia laitteista pyrin myös lisäämään sitä mukaan kun arvosteluja tule. Se on muuten aikaa vievää hommaa, että löytää kuvia joissa ei todennäköisesti ole tekijänoikeuksia kieltämässä kuvien käyttöä. Vois tietty ottaa suoraan yhteyttä valmistajiin ja pyytää promokuvia mutta sekin olisi aika homma. Maahantuojilta saattais kans saada. Kuvat on kuitenkin mun mielestä tärkeitä jo sen takia, että näkee miltä laite näyttää ja joissakin verkkokaupoissa kuvat on aika olemattomia.
Kuva
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Loistava palvelu tosiaan! Kiitos, ZyrTech!

Tein äsken arvostelut omistamistani laitteista.

Jonkinlaiset referenssit tuohon 1 - 10 asteikolle voisi olla hyväksi. Ajattelin, että asteikolla 1 vastaa käyttökelvotonta tuotetta siltä osalta ja 10 on taas täydellinen, jota parempaa ei ole, eikä voisikaan olla. 5 olisi puolestaan keskimääräinen, neutraali tai jotain sen tapaista. Mielestäni nyt on ehkä turhan hyviä numeroita annettu... tai mikä minä olen sanomaan. Tämähän on aika suhteellista. Eikö olisi paras suhteuttaa arvostelut ennalta sovittuihin referenssipisteisiin eikä esim. hintaan?

Esim.
Annoin ACE 250:lle käytettävyydestä kutosen. Se kuulostaa huonolta, mutta on kuitenkin yli puolenvälin. En antanut parempaa, koska Ace ei kestä vettä, ei toimi hyvin merivesiolosuhteissa, ottaa helposti häiriöitä, syvyys kohtalainen, erottelu voisi olla paljon parempi jnejne. Matkaa täydellisyyteen on siis paljon, mutta siltikin laite on oikein toimiva peli. Joku muu voi ajatelle, että tähän hintaan ei parempaa saa ja antaa 10.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
hamarapuoli
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 09:39
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Viesti Kirjoittaja hamarapuoli »

Hyvää jälkeä sivustolla! Itse tämmöisenä ns. persjalkaisena kaipasin vertailuun enemmän ergonomiaan vaikuttavaa tietoa, joita olisivat laitteen pituuden äärisäädöt ja paino. Ostin sitten itse tuon Minelabin X-terra 705:n joka on muuten alkuvaikutelmaltaan aivan mainio vekotin, mutta pituutta varressa on lyhyehkölle henkilölle muutaman sentin liikaa eli kannatteleminen tuntuu heti hartioissa. T: nimim. sahako käteen.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

hamarapuoli kirjoitti:Hyvää jälkeä sivustolla! Itse tämmöisenä ns. persjalkaisena kaipasin vertailuun enemmän ergonomiaan vaikuttavaa tietoa, joita olisivat laitteen pituuden äärisäädöt ja paino. Ostin sitten itse tuon Minelabin X-terra 705:n joka on muuten alkuvaikutelmaltaan aivan mainio vekotin, mutta pituutta varressa on lyhyehkölle henkilölle muutaman sentin liikaa eli kannatteleminen tuntuu heti hartioissa. T: nimim. sahako käteen.
Ei tarvitse tarttua sahaan, osta X-terraan tämmönen: http://www.minelab.com/emea/products/co ... aft-black-

Normaalia lyhyempi alavarsi. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
hamarapuoli
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 09:39
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Viesti Kirjoittaja hamarapuoli »

Jahas, kiitti linkistä. Pitää vissiin hankkia tuollainen.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

hamarapuoli kirjoitti:Jahas, kiitti linkistä. Pitää vissiin hankkia tuollainen.
Halvemmalla pääset ostamalla vitosen rautasahan ellet sitten ole vielä kasvuiässä ;)
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
hamarapuoli
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 09:39
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Viesti Kirjoittaja hamarapuoli »

Rautasaha on jo taloudessa ja kasvuikä on edelleen, tosin kasvu on ikävästi vaihtanut suuntaa pituudesta leveyteen :oops:

Hiukan vaan irvistyttää mennä sahailemaan monen sadan euron värkkiä poikki, mutta lienet kyllä oikeassa. Ei tuo lyhennyspätkä varmaan ihan ilmainen ole.
Jotain pitää kumminkin tehdä, jatkuvat niska-hartiavaivat eivät ole kiva juttu.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Sivustoon voi nyt lisätä myös ilmatestien tuloksia.
Kuva
Avatar
rcislandlake
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Elo 2012, 18:11

Viesti Kirjoittaja rcislandlake »

En vilkassu, mutta löytyykö OKM:n eXp 4000-5000 ja muut vempaimet.
Onko porukoilla vielä tommoisia 3D metallinetsimiä ?

http://www.exp5000.com/index.html
http://www.detectorcenter.de/
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

No ei vissiin, mutta sinnepäin :roll:
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Vastaa Viestiin