Minelab EQUINOX

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sitten kun korvista tekee riittävän jämäkät niin niiden taivuttaminen alavartta vasten vaatii niin paljon voimaa että kelapultti katkeaa :(
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Miten nuo korvakkeet muuten saa poikki? Luulisi laitteen käytön olevan aika kovakouraista, jos noin käy :roll:
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Makrossa oli ainakin tyyppivika tuo aikanaan, kun olivat valinneet huonon muovilaadun vai oliko valmistus jotenkin muuten mennyt pieleen. Lähettivät kaikille heti uuden kelan, jos vaan korvake alkoi murtumaan. On näissä olemassa valuvikoja...
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Yhdestä acen kelastakin sain rikki. Alavarren päässä olevat kumiprikat kai vuosien saatossa jatkuvan puristuksen alaisena painuu ja kovettuu. Pikku hiljaa joutuu kelapulttia kiristämään enemmän ja enemmän ja lopulta naps, korvakossa murtuma.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Tonkija69 kirjoitti: 01 Touko 2020, 18:46 Miten nuo korvakkeet muuten saa poikki? Luulisi laitteen käytön olevan aika kovakouraista, jos noin käy :roll:
Ei mennyt käytössä :D monet kerrat oon metässä heittänyt koneen kanssa kuperkeikkaa ja joskus astunut kelan päälle, mut aina kestänyt.

Hajosi kun revin teippejä kelan ympäriltä pois kun olin pyöritellyt sähköteippiä kelan ympärille väliaikaiseksi suojaksi ja oli siinä vähä nippusiteitä kun kelasuoja oli kulunut puhki.

Oisinkohan puukolla yrittänyt justiin niitä nippusiteitä katkoa ja pidin toisella kädellä piipparin varresta kiinni, nii eihän sitä vipuvoimaa kestä mikään
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Okei, eli ns. "käyttäjän virhe" :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Tonkija69 kirjoitti: 01 Touko 2020, 23:45 Okei, eli ns. "käyttäjän virhe" :)
Kyllä :D . Eipä siinä ois voinu mitää muuta käydäkkään, mutta muistaapa jatkossa ottaa kelan irti varresta ennenku alkaa sen kummemmin vääntämään ja kääntämään.
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Tonkija69 kirjoitti: 01 Touko 2020, 18:26 Minä taas olisin virittänyt siihen ihan suoran palikan, mutta viistoon. Kolmiorakenne kun on hyvin tukeva :)
Itse itselleni vastaten: tuohan olisi ihan hölmö idea :) Kävisi juuri niinkuin Haarukka sanoi, että sitä ei pystyisi kiristämään ollenkaan :) Joskus yön yli nukkuminen auttaa ymmärtämään perusasioita ;)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Kävin tänää vähä uimarantoja katsomassa korjatun korvan kanssa ja vaikka välillä kela osui maahan kesken liikkeen nii että hiekka pölisi, niin hyvin kesti! Meni onneksi justii oikean puolen korva rikki, joka saa vähemmän rasitusta kun vasemman puoleinen.

Ehkä tuolla kelalla on vielä työikää jäljellä sittenkin kyllä se vielä löysi hyvin pullonkorkkeja ja tölkin osia niinku aiemminkin

Yhdellä rannalla oli huonosti tehtyjä kuoppia nurmialueella toivon todella ettei ollut kenenkään harrastajan jälkiä :D
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
hemmetinkele
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Joulu 2017, 17:44

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja hemmetinkele »

Tuossa olisi yksi ratkaisu rikkoutuneen kelan kiinityksen korjaukseen
https://www.ebay.com/itm/Reforzar-Repar ... uNlpxt64DA
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja david goljat »

hemmetinkele kirjoitti: 03 Touko 2020, 14:37 Tuossa olisi yksi ratkaisu rikkoutuneen kelan kiinityksen korjaukseen
https://www.ebay.com/itm/Reforzar-Repar ... uNlpxt64DA

Kiitos aivan loistava tuo viritys! Lähtee tilaukseen.

Eipä kestänyt tätä päivää se oma korjaus
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Ei voi kyllä nuo nippusiteet hirmu kauaa tuossa kestää. Mutta jos laittaa liiman kanssa, niin sitten.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Sephä kirjoitti: 03 Touko 2020, 23:58 Ei voi kyllä nuo nippusiteet hirmu kauaa tuossa kestää. Mutta jos laittaa liiman kanssa, niin sitten.
Juu liimalla valan tuon sitten kiinni kun aikoinaan saapuu. laitoin jo tilaukseen.

Näyttää 3d tulostetulta ja noissa ollut välillä vähä ongelmia kestävyyden kanssa muutenki, mut ainakin kokeilun arvoinen palikka ja onhan niitä aseitakin tulosteltu ja jopa ammuttu useampia laukauksia
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Alkaa tuo palikan odottelu tuntumaan raskaalta näin aurinkoisena päivänä, nii ajattelin kohta heittää kolikkoa jos pistäisi kuitenki uuden kelan tilaukseen :D
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Noniin nyt pääsee taas huispaamaan!

Kuva
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
Avatar
JyrpäJooseppi
Metallinetsijä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Heinä 2020, 07:57

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja JyrpäJooseppi »

Useamman viikon ollut nyt 8satasen omistaja. Edellinen paljastin oli joskus nuoruudessa ja se oli kyllä helpompi käyttää koska siinä oli säädöt volumelle ja herkkyydelle, ei mitään muuta :D

Kultahommiin etupäässä hommasin ja toimiikin siinä hyvin miltei perusastuksilla gold 1 ja 2 tilassa. Tosin jos on roskaista maata niin muuttuu aika työlääksi hommat :D

Vkloppuna testailin laitetta muuhun etsimiseen ja totesin että pitää varmaankin opetella käyttämään ja säätämään vehjettä. Jos on paljon rojua maassa niin erinlaisia singaaleja tulee niin pirusti ja pitäisi opetella valkkaamaan sieltä ne oikeat. Alue oli ollut sakemanneilla muuli ja hevossairaala sodan aikana ja mielenkiintoisin löytö oli kosmetiikkatuotteita. Kaipa ne sakemannit ovat huulet punanneet hepoilta hoidossa😄
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja raiban »

Mitens tämä laite resenoitiin eli nollataan,minulla tuo 600 ?
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
hemmetinkele
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Joulu 2017, 17:44

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja hemmetinkele »

Muistaakseni power nappia pidetään pohjassa noin 5 sek niin silloin palautuu ainakin tehdasasetukset takaisin.
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja raiban »

hemmetinkele kirjoitti: 01 Heinä 2020, 21:32 Muistaakseni power nappia pidetään pohjassa noin 5 sek niin silloin palautuu ainakin tehdasasetukset takaisin.
Kiitokset,täytyy palauttaa !
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Avatar
JyrpäJooseppi
Metallinetsijä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Heinä 2020, 07:57

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja JyrpäJooseppi »

Tyytyväinen muuten ollut tuohon 8'sataseen mutta sillä ei oikein etene hommat kun pistää päälle. Ei lakkaa hämmästyttämästä kuinka paljon aikojen saatossa ihmiset "saastuttaneet" luontoa. Palajastimen kun pistää päälle niin miltei joka metrillä mitä kulkee tulee hälyjä.

Koska tässä ihan aloittelija on niin pitää sitten aina tarkistaa mitä ne ovat jotta tulisi jokin tuntuma ja jatkossa olisi helpompi valkata kaivettavat esineet.

Youtubesta katselin yhden videon missä joku jannu selosti että jos kohteen id muuttuu kun eri suunnasta huiskuttaa niin silloin ei taida olla kaivamisen arvoinen kohde. Omat kokemukset kyllä viittaisivat siihen että jotain perää asiassa olisi.

Eilen varsin takapihalle tein testipaikan jonne laitoin kolikoita, koruja, kultaa ja vastaavaa. Aika vaikuttavaa kun ilmatestissä 0.3 gramman hippu tekee id 1 hälyn n.25 sentin etäisyydeltä kultamoodilla. 2 sentin kolikko oli jostain syystä ainoa joka ei antanut millään moodilla kunnon hälyä vaan katkonaisen äänen. Id lukemien tulkitseminen arvokohteilla ei paljon lohduta kun nehän näköjään vaihtelee esineen koon ja materiaalin takia paljonkin ja lie parasta olisi korvat totuttaa häly-ääneen, siitä kun taitaa paremmin pystyä tulkitsemaan kohteen.

Esimerkiksi yllätti pikkuisen kun 1900-luvun alun 5 penninen antoi id 34, olisin olettanut olevan sen pienemmän.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kahden sentin kolikko on kuparoitua rautaa, kuin myös yhden ja viiden sentin kolikot. Ei niitä oikein kukaan vihti kaivaa kun esim. kaljapullonkorkit antaa aika lähelle samanlaisen signaalin.

ID tosiaan on näissä nykyaikaisissa koneissa jonkunlainen arvaus kohteen sähkönjohtavuudesta. Niitä lukemia ei tule kuin yksi/kohde, kun taas ääni voi vaihdella nopeastikkin kesken heilautuksen.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Discana
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:00
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Discana »

Täälläkin viikon 800:lla (mutta vielä vaan "pihalla" huiskinut) ja nauloilla/ruuveilla harjoitellut etsiskelijä. Kunhan lomat alkavat, niin täytyy laajentaa aluetta (Järvenpää), kun omat lähimetsät antavat sellaista vikinää joka puolella, ettei ole paljon inspiroinut vielä kaivella... :|

Parin viikon tutkimisen jälkeen olin päätynyt jo ihan muuhun malliin ja hylännyt esim. XP:t mutta päädyin sitten tutkimaan vielä Equinoxit ja ominaisuudet natsasivat parhaiten - käyttöaste jää nähtäväksi, kun koira yleensä mukana matkassa ja hermo ei ehkä riitä :lol:
Avatar
JyrpäJooseppi
Metallinetsijä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Heinä 2020, 07:57

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja JyrpäJooseppi »

Haarukka kirjoitti: 13 Heinä 2020, 21:06 Kahden sentin kolikko on kuparoitua rautaa, kuin myös yhden ja viiden sentin kolikot. Ei niitä oikein kukaan vihti kaivaa kun esim. kaljapullonkorkit antaa aika lähelle samanlaisen signaalin.

ID tosiaan on näissä nykyaikaisissa koneissa jonkunlainen arvaus kohteen sähkönjohtavuudesta. Niitä lukemia ei tule kuin yksi/kohde, kun taas ääni voi vaihdella nopeastikkin kesken heilautuksen.
Ai no niinpä tietenkin, joskus magneetillakin nostellut noita viisisenttisiä.

Onkos kukaan keksinyt käyttöä noille rantamoodeille? Jos oikein olen ymmärtänyt niin ne ovat etupäässä tarkoitettu meriveden vaikutuksille oleville alueille? Ainoa puute minkä olen tuosta paljastimesta hokannut on se että omia hakuprofiileja liian vähän. Olisi kätevä jos olisi lukuisia profiileja joihin tallentaa eri tilanteisiin sopivat asetukset. Aatelin että jos noilla rantamoodeilla ei ole järkevää käyttöä niin niistähän voisi kokeilla muokata sopivat omaan käyttöön.
Äsken päivitin tietokoneella softan paljastimeen, älyttömän helppo toimenpide.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Täälä perämeren rannikolla ainakin on käyttöä rantamodeille :wink: Ei siis oo minelabia, mutta noktassa ja makroracerissa ihan hyviä modeja.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
JyrpäJooseppi
Metallinetsijä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Heinä 2020, 07:57

Re: Minelab EQUINOX

Viesti Kirjoittaja JyrpäJooseppi »

Se vähä mitä tuossa meren rannalla käynyt niin en hokannu mitään merkitsevää eroa pelto/metsä/ranta-tilojen välillä. Kiva ois kuulla tuloksia jos joku paremmin testaillut.

Tänään takapihalla värkkäilin, pyrkimyksenä kaivaa ainoastaan jotain muuta kuin romurautaa. Ihan hyvin onnistui kun ääntä kuunteli seuraillen id numeroa ja välistä hevosenkenkä päälle niin sai romuraudan eriteltyä ilman kaivamista.

Monttuja tosin tuli, luoteja, messinkiruuveja ja vastaavia löytyi. Siinä sitten kun oli montut valmiina niin laitoin rasiaan 0.08 gramman kultahipun. Ilmatestinä gold2 antoi id 1 ja heitin sitten monttuun( syvyys jotain 15-20senttiä) rasian ja maat päälle. Täysin ongelmitta teki hälyn. Ilmeisesti maa jotain haittasi koska aiempi ilmatestin id1 ei enää tullut vaan id seilasi kahdesta neljään.
Vastaa Viestiin