Makro Racer ja Mars Tiger kelan johdon häiriö

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
jannukka
Metallinetsijä
Viestit: 372
Liittynyt: 23 Tammi 2014, 19:01

Makro Racer ja Mars Tiger kelan johdon häiriö

Viesti Kirjoittaja jannukka »

Tämmösen jutun havaitsin kun heilutan Tigerin kelan johtoa läheltä kelanliitintä niin antaa selvän singnaalin ja id luvun Makron näyttöön. Ja jos kosketan kelan johdolla kelaan niin antaa singnaalin. Tätä ei tapahdu alkuperäisellä kelalla. Onkohan kelassa vika vai on Tiger vaan muuten herkempi?
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Avatar
Hiisi
Metallinetsijä
Viestit: 205
Liittynyt: 21 Loka 2015, 17:45

Re: Makro Racer ja Mars Tiger kelan johdon häiriö

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

Kyllä mulla oli aina Tiger- ja Goliath-kelojen johdot kierrettynä aika tarkasti varren ympäri, jotta johto itsessään ei antaisi häiriöö. Tuo kelan puoleisen johdon heiluttelu varmaankin saattaa tehdä häiriötä vaikka kela olisikin kunnossa. Toisaalta jos pieni liitoksen liikutus tekee oikein kunnon kilkuttelun niin onhan se mahdollista, että liitos on saanut vetoa. Mulla ilmeisesti oli näin käynyt Noktalla kun olin kiertänyt johdon turhan kireälle. Kuljetuksen aikana tämä oli sitten aiheuttanut kelan liitoksen venymisen. Meni kyllä takuisin, mutta huispailin koko talven rikkoontuneella kelalla. Ihmettelin kun heitti overloadit kelan asennosta riippuen. Vasta kun oongelma meni siihen pisteeseen, että johto piti toimiakseen teipata kiinni läheltä kelaa otin yhteyttä huoltoon. Tämä tapahtui siis vakiokelalla, mutta on esimerkki, mitä liitoksen venyminen voi aiheuttaa.

Tietenkin jos pidät herkkyyttä kovin paljon yli 80 esim 2-tonella niin voi aiheuttaa kilkutteluja Marssin keloilla. Yli 80 herkkyyksillä häiriöt kasvavat, mutta syvyystunkeuma ei nouse merkittävästi. 3-tonella mulla oli 90 rajana, tietwnkin paikasta riippuen.

Yks Makron ongelmista oli myös boksin puoleisen johtoliittimen löystyminen. Tätä tapahtui vakio- ja Mars-keloilla. Löystyttyään liitos kilkutteli sitten herkästi. Muutenkin oli vaikeaa saada kierrettyä liittimen rengas tarvittavan kireälle, ainakin mun näpeillä ja sääsuojan kanssa.

Toivottavasti tästä oli apua, niin saat selvyyden onko kelassa vikaa vai ei.
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Avatar
jannukka
Metallinetsijä
Viestit: 372
Liittynyt: 23 Tammi 2014, 19:01

Re: Makro Racer ja Mars Tiger kelan johdon häiriö

Viesti Kirjoittaja jannukka »

Kiitos ! Toi selvitti paljon ,mulla herkyydet 90 two tones modella ja three tones 95 Overloadeja mulle ei ole tullut se autto kun teippas johdon lähelle kelaa kiinni.Kelaa kun liikuttelee kädellä ylös alas niin ääntelee se taitaa johtua siitä kun saa yläputkesta singnaalin. Boxsin puolelta kaikki ok. Täytyy pienentää herkyyttä :)
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
Vastaa Viestiin