Miten syvältä?

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Savinen kakkonen
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Elo 2015, 21:14

Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja Savinen kakkonen »

Hei kaikille aarteen etsijöille! On jo pidemmän aikaa poltellut hommata joku etsin, nyt asiaan tulisi niin sanottu järki perustekkin. Kun koneesta hukkui noin puolen kilon kokoinen osanen maan sisään. Eli miten syvältä tommoisen löytää esim tuolla myytävien osastolla Olevalla at pro etsimellä?
Aes
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Syys 2014, 11:43

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja Aes »

Savinen kakkonen kirjoitti:Hei kaikille aarteen etsijöille! On jo pidemmän aikaa poltellut hommata joku etsin, nyt asiaan tulisi niin sanottu järki perustekkin. Kun koneesta hukkui noin puolen kilon kokoinen osanen maan sisään. Eli miten syvältä tommoisen löytää esim tuolla myytävien osastolla Olevalla at pro etsimellä?
Hei! Asia ei ole ihan yksinkertainen, vaan riippuu maaperästä, kohteen muodosta/materiaalista ja esimerkiksi käytössä olevasta kelasta. Luulisin että at pro:n vakiokelalla löytyy nyrkinkokoinen kohde ainakin 35-40cm syvyydestä... olettaen ettei vieressä ole muuta tavaraa häiritsemässä.
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Ja sitten kun on vähänkään ikävämmin mineralisoitunutta märkää maata niin vanhan 50p hopeakolikon kokoinen kolikko ei tahdo antaa "kaiva minut" tasoista signaalia edes 15cm syvältä. Tätä tuli testailtua viime viikolla pohjoispohjanmaan savisilla rannoilla ja pelloilla. Testikoneina At Pro (Pro zero, pykälää vaille täydet sensitivityt) ja XP Deus (12kHz, 95 sens, silencer -1 reacitivity 1). Vasta 10cm hautaussyvyys oli sellainen että kummatkin koneet antoi nätin, toistettavan ja vakaalla ID luvulla olevan signaalin. 20cm syvältä kumpikaan kone ei pulissut enää mitään, ei vaikka herkkyydet käänsi tappiin. Maahäiriöt oli kummallakin koneella säädetty pois "pumppaus" tyylillä. Deussi antoi GB arvoksi tälle maalle 72.

Tämä ei ole kummankaan paljastimen vika vaan yleisesti VLF paljastimien tekninen rajoittuvuus. Tunkeuma vähemmän mineralisoituneessa maassa tuolle kolikolle on luokkaa 20-25cm mistä sen vielä kaivaa jos tietää mitä tekee.
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Avatar
Paramedio
Kunniajäsen
Viestit: 1172
Liittynyt: 04 Loka 2012, 18:10
Paikkakunta: Kainuu

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Minä en tiedä miksi mutta ylöskaivetun kolikon kun hautaa uudelleen niin ei anna niin hyvää signaalia kuin ennen kaivuuta. Mistä johtunee...
XP Deus
MI-6 pointer
Supermagneetti GTN-48 ja 60

http://www.suomenmetallinetsijat.fi
https://www.facebook.com/SuomenMetallinetsijatRy

"My precious!" - Gollum, lord of the rings
Avatar
silakka
Metallinetsijä
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Loka 2013, 01:33
Paikkakunta: Fredrikshamn

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja silakka »

Muistan jostakin lukeneeni ns" halo ilmiöstä, eli esineen ympärille muodostuu ympyrä jota kela tulkitsee sitten esim kolikoksi ja antaa hyvä signaalin. näin myös toimii ihan perus rauta esine... korjatkaa jos olen ihan hako teillä... :D
Eurotek pro 11 DD.
Varakoneena, XP Deus 11"
kaivauspuukko Garrettin/ Monstrik-9 skuuppi.
pro-pointteri AT.
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Taitaa olla jotain maan tiivistymisestä ja kastumisesta, täytyypä tehdä lisää testejä poraamalla ne kolikot vaikka 45 asteen kulmassa koskemattomaan maahan. Joka tapauksessa tuo mineralisoitunut savi on ilkeää VLF paljastimille.

EDIT: Tuo raudan halo ilmiö on ihan tuttu, isot pojat sanoi ulkomaan foorumeilla että jos saa tommosen epäilyttävähkön signaalin rautaroskaiselta maalta niin ensimmäisenä kannattaa lapiolla vähän pistää ja möyhentää sitä maata ja jos signaali olennaisesti huononee niin kannattaa jatkaa kävelyä. Olen itse tätä soveltanut naulojahan ne on olleet.
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

En tiijä mutta jotkut esineet olen kaivanut jopa 60 cm syvyydestä!
Riippuu kohteesta!
Testieni mukaan ace 250 malli, tunnistaa kahden euronkokoisen kuparikolikon maanpinnasta sinne 37 sentiä syvälle ! Golden Mask löytää samat roinat samoilta lukemilta mutta myös syveempää! Noin 47 cm oli mitattu syvyys josta yksi jos toinen löytö tuli!

Täytyy pitää mielessä että pääsääntöisest löydöt löytyy siinä maanpinnasta sinne 30-40 senttiin!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
mikav
Metallinetsijä
Viestit: 300
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 13:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja mikav »

iron maden kirjoitti: Testieni mukaan ace 250 malli, tunnistaa kahden euronkokoisen kuparikolikon maanpinnasta sinne 37 sentiä syvälle !
Vakiokelalla? Tuskin. :D
XP Orx
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

mikav kirjoitti:
iron maden kirjoitti: Testieni mukaan ace 250 malli, tunnistaa kahden euronkokoisen kuparikolikon maanpinnasta sinne 37 sentiä syvälle !
Vakiokelalla? Tuskin. :D
Puolet tuosta voisi olla realistinen arvo vakiokelalla kun herkkyys säädetään niin ettei pimpottele turhia.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Miten syvältä?

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Eikös profiilissani ole jotain mainintaa keloistani?
Vakiokela meni jo alussa romuvarastoon!
Tuosta tunnistuksesta sen verran että se on totta, mutta tuosta syvyydestä *joillakin' on äärimmäisen vaikea havaita kohdetta! Myös harva viitsii sitä noteerata, saati ryhtyä kaivamaan!
Yksi kilaus joka näytöllä asettuu täysin oikealla tai lähellä sitä, voi olla syvällä oleva löytö!
Joskus ei ristikkäisellä vedolla anna samasta kohdasta mitään, eikä myös ensimmäisestä vetosuunnasta joka toistetaan!! (Usein noita piippejä pidetään maahäiriönä tms)
Tuolloin olen kaivanut maata pois 10-20 senttiä ja johan kilahtelee paremmin..jne jne

Ilmatestissäkin dd kela antaa ekan heikon piipin, yhtä kaukaa kelasta, mut ei joka vedolla!
Tuollaiset olen havainnot tehnyt ja muut saa olla vallan hyvin erimieltä tai väittää ihan muuta!
Ne ei minun mieltä hetkauta!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Vastaa Viestiin