Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

nopsako kirjoitti: 02 Touko 2019, 11:44 Moi!

Tuli ostettu Garrett Ace 250 ja nyt muutaman tunnin laitetta käyttäneenä olisin vähän apua kaipaillut.

1. Todella paljon tulee signaaleja, missä on lähes koko kirjo vaihtoehdoista. raudasta, folioon ja kolikkoihin. Sinäänsä signaali selvä, mutta lähteiden vaihtelee liikuttelun mukana ja yleensä ovat maksimisyvyydessä. Tarkkoja paikkoja ei löydy yhdellekään lähteelle. Kannattaako tällaisia kaivaa?

2. Laite antaa tarkan ja hyvän signaalin, mutta pointteri ei löydä mitään. Muutaman kymmen sentin päässä on sit pointterille reilun kokoinen alue, mitä taas ei garrett huomioi.

3. Paljon tulee myös kaivettua korkkeja ja tölkkejä vaikka signaalin mukaan näitä ei pitäisi löytyä. Mutta isoin ongelma itselle on epämääräiset signaalit, joita tulee todella paljon.

Eli haluaisin ymmärtää paremmin laitetta ja signaaleja. Muutenhan olen viihtynyt äärettömän hyvin laitteen parissa. Tämän hetken saldo on noin 4€ ja 5penniä(1980) :D
Onneksi olkoon, ostit hyvän koneen! :)

1. Etsimälläsi alueella on ilmeisesti paljon sekalaista roskaa. Mieti mitä haluat oikeasti löytää ja diskriminoi muut. Omassa 250:ssä olen hiljentänyt esim. raudan kokonaan pois. Tosin jos vasta aloittelet, niin mielestäni on viisainta käyttää "all metal"-moodia ja kaivaa kaikki: vain sillä tavalla opit sinuiksi laitteesi kanssa ja teistä tulee "pari". Kuuntele sitä! Se on vähän kuin vastakkaisen sukupuolen kanssa: kestää aikansa ennenkuin toista oppii tulkitsemaan edes lähes oikein ;)

2. Mystistä. Mitä sanoo Garrettin "all metal"-moodi tuossa paikassa?

3. Korkkeihin sun muuhun krääsään saat tottua! Niin me muutkin olemme saaneet tottua - ja se jatkuu! :) Ja epämääräisiä signaaleja tulee aina välillä, se on normaalia. Keskity aluksi vahvoihin ja kaiva ne ensin. Äläkä käytä maksimiherkkyyttä; itse olen todennut parhaaksi herkkyysasetukseksi kaksi vaille maksimi.

"Tämä on tätä" :) Tervetuloa aarteenetsinnän kiehtovaan maailmaan, joka teettää ja kävelyttää! :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Loc
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2019, 00:19

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Loc »

Koska vastauksella hiukan kiire, garrett-alennuksen loppuessa puoleltayöltä:

Laitetaanpas tännekin, eli uutta harrastusta olen tässä aloittelemassa, ja kysymyksen nimi on varusteet. Käytännössä yksittäinen metallinpaljastin. Pitäs saada halpa ja hyvä. Jolloin vajaan viikon tässä lukemalla foorumia, sieltä johtavia linkkejä, tubevideoita sun muuta olen päätymässä garretiin, tarkemmin joko 150-malliin(omalle budjetille riittävän edukas) tai 300i-malliin(juuri ja juuri ostettavissa, joskin kipurajan pahemalla puolen ja aiheuttaa kynsien pureskelua loppukuusta). Kysymys kuuluukin, mikä näiden käytännön ero on etsinnän kannalta? Kannattaako kalliimpi heti aluksi, vai onko ero käytännössä niin pieni ettei uhraus loppukuun elintasosta ole millään tavoin kannattavaa? Ja oliko tuohon, +-200e pintaan muita mainitsemisen arvoisia vaihtoehtoja?

Hakukohteina ensiksi kaupunkialue, mutta myöhemmin tulen kiertämään savon syrjäseutuja.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

300 löytäö pikkusen syvempää ku on pikkusen isompi kela. ID näyttö ja paremmat discriminoi ti ominaisuudet.

Ite ostasin mieluummin vaikka 200i, ei taida olla juurikaan kalliimpi kuin 150? Saat ID näytön, "järkevämmät" discriminointi vaihtoehdot ja 200i ei heitä 0,5g kultasormuksia rautapalkkiin. Sitte ku rikastuu niin joku 12x15 tai 10x14 kela niin riittää syvyys peltohommiinkin ja löytää syvempää kuin 350/400 vakiokelalla.

Omaa kokemusta 150, 200i, 250 ja 350 aceista ja nykyiseen 200i:n on myös 300i:n kela.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Loc
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2019, 00:19

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Loc »

Haarukka kirjoitti: 15 Touko 2019, 20:59 300 löytäö pikkusen syvempää ku on pikkusen isompi kela. ID näyttö ja paremmat discriminoi ti ominaisuudet.

Ite ostasin mieluummin vaikka 200i, ei taida olla juurikaan kalliimpi kuin 150? Saat ID näytön, "järkevämmät" discriminointi vaihtoehdot ja 200i ei heitä 0,5g kultasormuksia rautapalkkiin. Sitte ku rikastuu niin joku 12x15 tai 10x14 kela niin riittää syvyys peltohommiinkin ja löytää syvempää kuin 350/400 vakiokelalla.

Omaa kokemusta 150, 200i, 250 ja 350 aceista ja nykyiseen 200i:n on myös 300i:n kela.
Okei, mistä ja minkä hintaisia nuo isommat kelat? 150 saan 159e ja 200i olisi 179e, joten molemmat mahdollisia, miksi nimenomaan 200i?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

120-180e on isot kelat, ostopaikasta riippuen.

_mun mielestä_ 150-->200 saa melkein samat hyödyt kuin 150-->300. 300:n kela ei ole merkittävästi parempi kuin 150/200. Eli siinäkin tulee kelan päivitys ennemmin tai myöhemmin eteen. Pinpointia en itse käytä ja etsinkin mieluummin all metal modella kun id ei läheskään aina ole eka heilautuksella sama kuin useammin yli heiluttelemalla.

200:n ID näyttö taas tekee siitä paremman kuin 150:n koska sen avulla on helppo jättää puistoissa esim. Pultabit kaivamatta ilman että joutuu jättämään koko keskipalkkia huomioimatta. Ja lisäksi tuo 0,5g kulta case...

Jollakin toisella on varmasti erilainen mielipide...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Loc
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2019, 00:19

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Loc »

Kiitoksia haarukalle viesteistä. Tässä pikkuhiljaa pitää alkaakin kuopiota kartoittaa sillä silmällä. Uimarannoilla olen nähnyt jonkun verran piipparin kanssa heiluvia, mutta pitää alkaa katsella mitähän muuta täältä löytyisi. Tilaukseen siis lähtee tämän jälkeen 200i.

Noista isommista keloista, mistä ihmiset niitä ovat yleensä hommanneet? Jos hyvin käy niin ensi kuussa sellaista voisi harkita, jos kohta sukutilojen pellonpientareet ja metsiköt lienee lähempänä syksyä sitten piipattavissa...
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Acehin saa käytettynä kun seuraa ilmoittelua.
FD:ltä uusia ja kun kelojen nimillä googlettaa niin löytynee niitä halvempiakin paikkoja.

Eilen viimeksi kävin vähän harrastaan metsä etsintää. 200i:n vakiokela on aika hyvä siihen, voi viedä lähempänä maata kuin isoja keloja ja ei ole tarvetta liikutella poikittain kuten DD keloja vaan toimii hyvin eteen taakse suuntaan työntelemälläkin. 3x20p vaikka samassa paikassa oon joskus heilutellut macro raceriakin ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
TaPu
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Touko 2019, 10:59
Paikkakunta: Raisio

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja TaPu »

Pahoittelen jos ammattilaisille tuntuu toistolta, mutta kyselisin vielä vähän typeryyksiä. Olen aloittelemassa harrastusta ja lukenut aarremaanalla foorumeita ja facea läpi nyt viikon enkä ole päässyt selvyyteen millä laitteella olisi hyvä aloittaa. Olin ostamassa ace 250, mutta onko ace 300i versiossa mitään huonompaa kuin 250:ssä? Miten 300i (eurooppa?) eroaa 300 (usa?) versiosta? Miten 300i mukana tuleva kela pärjää 250 normikelalle? 300i on 10v uudempaa tekniikkaa?

Olkaa kilttejä älkääkä sekoittako aloittelijan päätä enää muilla kuin Garretin malleilla.

Kiitos ja kumarrus hyville vastauksille jo etukäteen.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Joissakin tilanteissa se 300:n aavistuksen isompi kela on aavistuksen huonompi kuin 250:n 6x9. Yleensä parempi.

200:n pimpelipom äänet vähän korvaystävällisemmät kuin 150/250/350, luulisin että 300:ssa myös. Vaikka siis ikä eroa sarjoilla 10v niin käytännön erot aika pienet.

Aivan sama ostatko 250 vai 300 niin luultavasti alat kaipaamaan jossakin kohti isoa dd kelaa, jos siis peltoetsintää harrastat. Siinä mielessä olisi sama ostaa vaikka 150/200 ja säästyneet rahat siihen isomman kelan ostoon. Pelloilla ei oo niin justiinsa diskriminointien kans ku pikkuroskaa lukuunottamatta kaikki kaivetaan ja pinpoint toimintokin on turha kun on voi mielin määrin kaivaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
TaPu
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Touko 2019, 10:59
Paikkakunta: Raisio

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja TaPu »

Kiitos pikaisesta vastauksesta Haarukka.

Pystyykö 300i versiota kuitenkin päivittämään jatkossa paremmilla (tai samoilla) keloilla samaan tapaan kuin esim 250? Jotenkin tuntuu, että 250 alkaa olemaan sen verran vanha tuote ja siitä puuttuu ID luku. 300i ostaessa mukana tulee kelasuojaa, sääsuojaa, ja kuulokkeet mukana jolloin se on jopa halvempi kuin 250.

Minkä tyyppisissä paikoissa 250 kela on parempi kuin 300i?

Kiitos vielä viisaammille.
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Pieni kela on isompaa parempi vain roskaisessa puistossa ja miksei myös kovin roskaisella pellolla mutta isompi ylettyy aina syvemmälle ja peittää kertahuispaisulla isomman alan
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Juurikin noin.

Ace sarjan etsimien kelat _pitäisi_ olla keskenään vaihtokelpoisia. Henkilökohtaisesti epäilen että suorituskyvyssä saattaa olla eroja koska koneiden taajuudetkin ovat aika paljon erilaisia. Joissakin suurimmissa tarvikekeloissa on eri versiot 150/250/350 ja 200/300/400, mutta pienemmissä en ole huomannut.

"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
BBrohesus
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 09:12
Paikkakunta: Mkon

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja BBrohesus »

Tekeeköhän linkin laitteella mitään? En ole siis aikasemmin mitää laitetta käyttänyt.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=2207601
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1210
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja jarski »

Itse en ostaisi, mutta kai sekin sen 10cm syvyyteen metallit löytää. Vähän rahaa lisää niin saa käytettynä jo ihan eri laitteen, millä löytää jo paljon paremmin ja syvemmältä.
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja iipe »

Kyllä tuolla "makuun pääsee". Jos homma kiinnostaa, on uuden ostaminen pian edessä ja jos taas ei kiinnosta, tuossa ei häviä kuin se satasen.
Ei mulla kokemusta tuosta ole, mutta pikemmin nuo motonetin ym. paljastimet on sellasia leluja olleet..
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Eiköhän tuolla etsinkuumeen saa aikaiseksi, mutta käytetyllä acella tjsp. häviät rahaa vähemmän. Voi joutua maksaan vähän enemmän, mutta säästää äkkiä jo paristokuluissa( 2x9v vs 4xAA) ja sen käytetyn merkkikoneen saanee hankintahinnalla myytyä jos ei kiinnostakkaan. Jos kiinnostaakin niin isompaa/pienempää kelaa hankkimalla noista hinnat alkaen merkkikoneistakin saa ihan päteviä vehkeitä erilaisiin etsintäkohteisiin.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
BBrohesus
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Kesä 2019, 09:12
Paikkakunta: Mkon

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja BBrohesus »

Ostin nyt sit tuon garrett ace 150:sen. Katotaa kiinnostaako homma miten paljon ja tarviiko sitä kohta ostaa parempaa laitetta, mutta ehkä tällä nyt alkuun pääsee.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

BBrohesus kirjoitti:Ostin nyt sit tuon garrett ace 150:sen. Katotaa kiinnostaako homma miten paljon ja tarviiko sitä kohta ostaa parempaa laitetta, mutta ehkä tällä nyt alkuun pääsee.
Ensimmäisen 59:- koneen jälkeen minäkin hankin tuollaisen ja samalle kaudelle siihen ison dd kelan ja pienen sniper kelan. Noin 5-10 kallistakin laitetta myöhemin olen palannut taas lähes "juurille". Koneena ace 200 kolmella eri kelalla. Sama kuin kallis kone on, niin enemmän siitä saa irti kun on eri kelat eri etsintäkohteisiin.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
rokkikukko65
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Kesä 2019, 11:03
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja rokkikukko65 »

Ei mitään kokemusta etsinten käytöstä mutta tarkoitus aloittaa harrastus pojanpojan (8 v.) kanssa. Laitoin tilaukseen Golden Mask Pro 4:n, tulee 9x10 kelalla, ja poitsulle Garrett 150. Jäi mietityttämään että olisiko heti pitänyt ottaa isompi kela tuohon Golden Maskiin, kun pelloilla ja metsissä on enempi tarkoitus pyöriä, vanhojen talonraunioiden ym. lähettyvillä ja retkeilyreiteillä sekä vanhoissa peltomaastoissa. Rannoilla myös jonkin verran ja satunnaisesti puistokohteita. Eli löytyykö 9x10 kelasta voimaa mihin syvyyteen saakka ja minkä kokoisille kohteille. No, se jää nähtäväksi. Kokemuksia näistä?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Eiköhän se 25cm syviä kuoppia peltoon kaivata jos ei kovin mineralisoitunutta maata ole.

Metsässä pienempää mahtuu viemään lähempänä maata kuin isoa, eli löytösyvyys voi pienellä olla jopa suurempi. Ite käytin gm:ssä metsäkelana 7" ku isompi oli 12"

Tuo ace 150 ei vakiokelalla oikein oo peltokone. Tunnistusalue 10cm etäisyydellä kelasta ei ole enää kovin iso ja 20cm syvältä jää jo kolikot kokonaan löytämättä. Lisäksi jos maassa on piikkilangan pätkää tai nauloja niin tuomitsee seassa olevat kolikotkin raudaksi.
Metsässä näppärä ja tuo cc kela toimii vaikka sitä työntelee eestaas, ei tarvi pusikossa yrittäö heiluttaa sivusuunnassa.
Jos siihen hankkii 14x10 tai 15x12 kelan ni pääsee jo gm:n syvyyslukemiin.

Kokemusta siis tavallisesta gm4:sta ja ace150:stä vakio ja 14x10 keloilla
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
rokkikukko65
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Kesä 2019, 11:03
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja rokkikukko65 »


Tuo ace 150 ei vakiokelalla oikein oo peltokone. Tunnistusalue 10cm etäisyydellä kelasta ei ole enää kovin iso ja 20cm syvältä jää jo kolikot kokonaan löytämättä. Lisäksi jos maassa on piikkilangan pätkää tai nauloja niin tuomitsee seassa olevat kolikotkin raudaksi.
Metsässä näppärä ja tuo cc kela toimii vaikka sitä työntelee eestaas, ei tarvi pusikossa yrittäö heiluttaa sivusuunnassa.
Jos siihen hankkii 14x10 tai 15x12 kelan ni pääsee jo gm:n syvyyslukemiin.

Kokemusta siis tavallisesta gm4:sta ja ace150:stä vakio ja 14x10 keloilla
Kiitos vastauksesta.! Luulen että 8 v. poitsulle naulat ja korkitkin on löytöjä, jännittävää kun pääsee ylipäätään etsimään ja tonkimaan, katsotaan sitten jos innostuu enempikin niin voidaan hankkia parempaa laitetta ja kelaa... Itselle tulee ehkä isomman kelan hankita eteen kun kiinnostaa nuo peltokohteet, mutta aluksi mennään näillä. Mielenkiintoista vertailla kun on kaksi etsintä, että kuinka lähelle Garrett 150 pääsee GM 4:ää ja meneekö tietyissä olosuhteissa jopa edelle... Laitan kokemuksista viestiä sitten
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Nii, unohtu sanoa kun pitänyt melkein päivän selvänä että kaikki tilaa gm koneet suoraan bulgariasta...
Eli sieltähän olisi voinut valita koneeseen suoraan 12" kelan
https://www.thrace-detectors.com/golden ... k-4-pro-18
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
SteelShot
Innostunut Etsijä
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Heinä 2019, 16:58
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja SteelShot »

No niin, nyt on ensimmäinen tonkimislupa pellolle saatu! 8) Mutta nyt olen huolestuneena lueskellut täältä foorumilta kommentteja että peltohaeskelu vaatisi suuremman kelan. Kysymys kuuluu että onnistuuko pelloilta etsiminen Garrett Ace 250 vakiokelalla vai onko se täysin turhaa hommaa? Ymmärrän kyllä että tehokkaampi olisi parempi mutta pääseekö tällä edes alkuun?
XP Deus
‐-----------------
- 1605 4 Mark - Karl IX
- 1571 4 Mark hopea klippinki
- 1448 - 1481 1 Hvid - Christian I
- 2 öre 1573
- 2 öre 1591
------------------
Käy tilaamassa metallinetsintä Youtube kanavani: www.youtube.com/c/ramsundi
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Pääsee alkuun, kun vaan huomioi että etsintäsyvyys esim. Kolikoille on n.20cm. Että sänkipellolla aika turhaa jos sängen yläpuolella heiluttelee.

Muutenkin kannattas käyttää muutama minuutti laitteeseen tutustumiseen ennen kuin säntää kela suorana pellolle.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
SteelShot
Innostunut Etsijä
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Heinä 2019, 16:58
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja SteelShot »

Kyllä mä tähän jo tutustunut olen, viikon verran penkonu hiekkarantoja sun muita. Pikkuhiljaa jo oppinut käyttämään ja ymmärtämään paremmin. Jotenkin vaan on kommenteista täältä tullut sellainen kuva eträ pelto olisi jollain tapaa "haastavampi" joka vaatisi automaattisesti paremman kelan. Mutta hyvä jos näin ei ole 😊
XP Deus
‐-----------------
- 1605 4 Mark - Karl IX
- 1571 4 Mark hopea klippinki
- 1448 - 1481 1 Hvid - Christian I
- 2 öre 1573
- 2 öre 1591
------------------
Käy tilaamassa metallinetsintä Youtube kanavani: www.youtube.com/c/ramsundi
Vastaa Viestiin