Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Rautahattu
Metallinetsijä
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Helmi 2017, 23:07
Paikkakunta: Hämeen ja Savon rajalla

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Rautahattu »

Skyliner68 kirjoitti:Uusi jäsen ilmoittautuu,ja kysyy ilmeisesti turhia/tyhmiä kysymyksiä.Foorumia selailtu kovasti :D ,nyt sitten pitäisi saada laite mutta mikä siinäpä kysymys,noin 500€ budjetilla mennään.
Näitä malleja olen nyt tutkinut
-Garret 300i tai 400i
-GoldenMask 3 tai 4 tuo akkukasa vähän hirvittää toimiiko paristoilla? Pelkistetty design on näissä makee.
-Fisher F2pro paketti/F4/F44
Entä mikä kela"koko" olisi optimaalisin sekakäyttöön eli kävisi näin aluksi vähän joka maastoon :D,

GM;n sais nyt valmistajalta 20% alennuksella,se vähän houkuttaisi,Gm5 alle 500€ :D
Eli löytyykö näistä vaihtoehdoista sellainen mikä ei heti menisi nurkkaan kun sillä ei löydä mitään.

MJ
Golden Mask 4 Prota pääset vaikka testaamaan, samalla paikkakunnalla näköjään vaikutetaan kumpikin.
SME
GM
Deus
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

ojatimo kirjoitti:Tämä on varmaan nyt joku ihan perusjuttu, mutta kysyn nyt kuitenkin.

Garrett Ace 300i:
Piippailee koko ajan kun osuu heiniin, risuihin tai mihin vaan. Saako tämän "toiminnon" jotenkin säätämällä pois?

Löytäähän tuo metallitkin tietysti mutta tuo jatkuva piipitys juilii päätä :)
Herkkyyttä alemmas. Ei kestä 250-400 pitää yleensä täysillä.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
makek87
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Heinä 2017, 18:39

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja makek87 »

Mikä kela tohon ace 250 kannattaa ostaa lisäksi, jos haluaa syvyyttä lisää? Toinen vaihtoehto on ostaa joku vähän kalliimpi Garretti, mutta paremmalla kelalla tuo 250 menis varmaan ihan hyvin kans. Sekalaisessa maastossa varmaan tulisin kaivelemaan. Jopa enemmän metsissä kuin pelloilla tms.

Edit. Olikin paljon juttua jo aiemmin.

Teknetics EuroTek Pro 11" DD a Fisher F44 pistivät silmään potenttiaalisina alle 400€ laitteina. Olisiko jompi kumpi näistä parempi hankinta "sekalaiseen" käyttöön kuin garrett 400? Mitä tuo Fisherin "säänkesto" käytännössä on?
Kiitos
Avatar
jannukka
Metallinetsijä
Viestit: 372
Liittynyt: 23 Tammi 2014, 19:01

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja jannukka »

F44 säänkesto ,voit ihan huoletta etsiä kaatosateessa ei ongelmia. F44 on hyvä, kahdella paristolla 5v takuulla sään kestävä ,ominaisuudet hyvä hintaluokkaansa nähden.
Kuva
Makro Racer
Mars Discovery
Mars tiger
Vakio kela
Pari pointeria
Deteknix diamond digger
8 e lapio
makek87
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Heinä 2017, 18:39

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja makek87 »

Ok. GM 5+ liten saa kans samaan rahaan, eli onhan noita mistä valita..
MegaMake
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2017, 19:29

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja MegaMake »

Heipä hei!

Aloitin jo vahingossa uuden ketjun vaikka täällä olikin jo tämä, joten laitanpa kysymyksen vielä tänne.

Olen uusi harrastuksen parissa ja harkitsemassa ensimmäisen metallinilmaisemisen ostamista joten kaikki vinkit ja avut olisi hyvin tervetulleita.

Olen jonkun aikaa lukenut tätä ja muita foorumeita sekä katsellut videoita ja tullut siihen tulokseen että ensimmäiseksi metallinilmaisimeksi
voisi olla hyvä Minelab X-Terra 705, hinta näytti olevan halvimmillaan 560,00 euroa. Mitä mieltä olette, olisiko tämä toimiva vaihtoehto vai voisiko
ensimmäinen olla varalta halvempikin vaihtoehto?

Sivulta mistä tätä katsoin sanotaan seuraavaa:
"laite toimitetaan haluamasi mukaisesti joko 9" CC kelalla (valittavissa taajuudet 7.5 kHz, 18.75 kHz tai 3 kHz) tai 10.5" 7.5 kHz DD-kelalla. "
Mitäpä mieltä, mikä olisi järkevin valinta ja mitä eroja ?

Sitten olen tässä miettinyt onko erillinen pinpointteri välttämätön vai pärjääkö hyvin ilman, näyttivät olevan yllättävän hintavia.

Myös kaikki muut yleiset vinkit harrastukseen liittyen on tervetulleita, mitä pitää tietää ja onko tämä sellainen harrastus mikä vie mukanaan? tosin ihmisestä riippuvaista
mutta omia mielipiteitä aiheesta.

Megis
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Jos itse olisin nyt aloittamassa valitsisin aluksi halvemman etsimen ja lisäksi pinpointerin. Satasen etsimellä aloitin itse ja nälkä sitten pikku hiljaa kasvoi syödessä. Esim. Garrett Ace250 on ihan hyvä vasta-alkajalle ja useille se riittää jatkossakin. Siihen voisi sitten myöhemmin ostaa isomman kelan jos ja kun harrastus vie mukanaan. Garretille löytyy aina jälkimarkkinoita ja nytkin taitaa tuolla myyntiosiossa olla joku kaupan. lman pointteria pienten kohteiden löytäminen savi- ja multapaakuista tai metsässä juurakon alta on yhtä tuskaa. Jos aiot harrastaa puistopiippailua on pointteri aivan välttämätön.
Omistin joskus tuon mainitsemasi Minelabin mutta mielestäni siinä etsintäsyvyys ainakin vakiokelalla oli hieman vaatimaton.
Vuosien saatossa on tullut vastaan kavereita joilta kovan alkuinnostuksen jälkeen into on äkkiä lopahtanut ja jotkut ovat taas ihan koukussa.
Tervetuloa joukkoon :D

Ps. Tuo turhan ketjun voit itse "editistä" poistaa jos siihen ei ole kukaan ehtinyt vastata.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
MegaMake
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2017, 19:29

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja MegaMake »

Fisherman kirjoitti:Jos itse olisin nyt aloittamassa valitsisin aluksi halvemman etsimen ja lisäksi pinpointerin. Satasen etsimellä aloitin itse ja nälkä sitten pikku hiljaa kasvoi syödessä. Esim. Garrett Ace250 on ihan hyvä vasta-alkajalle ja useille se riittää jatkossakin. Siihen voisi sitten myöhemmin ostaa isomman kelan jos ja kun harrastus vie mukanaan. Garretille löytyy aina jälkimarkkinoita ja nytkin taitaa tuolla myyntiosiossa olla joku kaupan. lman pointteria pienten kohteiden löytäminen savi- ja multapaakuista tai metsässä juurakon alta on yhtä tuskaa. Jos aiot harrastaa puistopiippailua on pointteri aivan välttämätön.
Omistin joskus tuon mainitsemasi Minelabin mutta mielestäni siinä etsintäsyvyys ainakin vakiokelalla oli hieman vaatimaton.
Vuosien saatossa on tullut vastaan kavereita joilta kovan alkuinnostuksen jälkeen into on äkkiä lopahtanut ja jotkut ovat taas ihan koukussa.
Tervetuloa joukkoon :D

Ps. Tuo turhan ketjun voit itse "editistä" poistaa jos siihen ei ole kukaan ehtinyt vastata.
Harkinnassa oli myös tämä Garret Ace 250 mutta ymmärsin, että etsintäsyvyys olisi 20 cm, eikö se ole aika vähän ? Eikö tuolla Minelabin vakiokelalla etsintäsyvyys ole 50 cm? Tuota mainitsemaani Minelab x-terra 705 harkitsin lähinnä tuon automaattisen maanhäiriöin poiston takia sekä ymmärsin että esim. hiekkarannat on helppo skannailla tällä laitteella?

Minkälainen pointteri sitten olisi hyvä? niitäkin näytti olevan jos jonkinlaista.

Megis
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

MegaMake kirjoitti:Harkinnassa oli myös tämä Garret Ace 250 mutta ymmärsin, että etsintäsyvyys olisi 20 cm, eikö se ole aika vähän ? Eikö tuolla Minelabin vakiokelalla etsintäsyvyys ole 50 cm?
Sattumalta löytyy ilmatesti jossa nuo molemmat laitteet: https://www.youtube.com/watch?v=2RMN_uqy06o Kauas jää puolesta metristä(20") Minelabin lukemat kolikon kokoisilla esineillä. Löytää toki vähän syvempää ku ace 250, mutta kelakin on isompi.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
MegaMake
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2017, 19:29

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja MegaMake »

Luultavasti hankin Garetin Ace 300i mallin ja siihen tuon Garetin pro-pointer 2.
Laite tulisi 7x10 etsintä kelalla, voisi sitten jossakin vaiheessa päivitellä uutta esim. isompaa DD kelaa kun oppii laitetta käyttämään ja näkee iskeekö harrastus kuinka lujaa.

Mukaan näytti tulevan kelasuojus ja EasyStow- kuulokkeet ja hintaa näytti olevan 50,00 euroa enemmän verrattuna Garet Ace 250 malliin.

Miltäpä tämä kokeneiden korviin kuulostaa?

Megis
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Järki valinta :D :D
Itsekin ottaisin tuon Propointer 2:n. Nyt mulla on Propointer At joka on alkanut jatkuvasti temppuilemaan, välillä ei piippaa lainkaan ja vaatii uudelleen käynnistyksen . Viime reissulla suostui sammumaan vasta usean yrityksen jälkeen :?
Onneksi on vielä ihan alkuperäinenkin Propointeri käytössä. Se on aina toiminut luotettavasti.
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
MegaMake
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2017, 19:29

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja MegaMake »

No näillä sitten varmaan mennään, pitänee jo perjantaina hakea tuotteet jos pääsisi viikonloppuna
jo vähän kokeilemaan. 8)

Megis
caureu
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Syys 2017, 21:25

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja caureu »

Hei,

Olen uusi saitilla ja mahdollisesti aloittamassa harrastusta. Vanhat esineet ja niiden historia kiinnostaa mutta toki myös esim uudet kolikot kelpaavat.

Kysyisin, mitkä etsimistä kulkevat auton lisäksi kätevästi mukana myös fillarilla?

Onko esim kokoon meneviä malleja, jotka sopivat sivulaukkuun/reppuun tai voisiko etsimen sitoa fillarin runkoon kiini turvallisesti? Myös on ajatus että etsintä voisi mahdollisesti kätevästi kuljettaa mukana julkisessa kukuneuvoissa.

Miten on esim noiden Garret Ace mallien 150, 250, 350 ym laita näissä suhteessa, onko kellään kokemusta näissä suhteissa?

Ostoksen, etsin + pinpointer, tot hinta saisi ola maksimissan noin 500 euroa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Mä oon kuskannu mopolla ja pyörällä Garrettja, Golden Maskeja ja Makro Raceria. Jopo mallisella pyörällä helppo kokonaisena kun laittaa tällaisen

Kuva

roikkumaan pekin pohjaan. Etsimen varteen pyörän sisuskumista leikatun kuminauhan ja etsimen siitä roikkumaan em. lenkkiin. Etupäässä ohjaustangolle.

Kaikki nuo menee myös pitkän malliseen reppuun. Varsi kasaan ja ylimmäinen pätkä irti. Ei tarvi edes johtoa irroittaa. Makro Racerin mukana tuli sopiva reppu, jäi itelle vaikka etsin on jo uudella omistajalla. Laadullisesti heikko, mutta toimii hyvin kun vetoketju avautuu niin pitkäsi sivuille että pakkaaminen on helppoa ja nopeaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
caureu
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Syys 2017, 21:25

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja caureu »

Huh, huh,

Tilasin itselleni Garrett AT PRO & Pro Pointer AT Premium DUO paketin ja siihen vielä
tuon "koluttujen puistojen" kelan, Sniperin, jos vaikka sillä saisi vähitellen
kustannettua laitteen.

Täytyy yrittää ottaa aluksi iisisti. Täällä saitilla näyttää olevan paljon monenlaista hyödyllistä infoa,
kun vain on lukijassa ymmärtäjäksi.
Netistä löytyi manuaali laitteeseen tutustumista varten.

Miellytti se että laite ilmeisesti ministi prof ja mm sään, sateen kestävä
ja menee kokoon kuten muutkin, joten tilavaan reppuun mahtunee.

Parin päivän sisällä pitäisi tuo saada.
MemeDigger
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Kesä 2017, 13:36

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja MemeDigger »

Hei! Mulla on ollut tuo Garret Ace 300i nyt n.puol vuotta, muuten hyvä laitos, mutta kun kelaa ravistaa niin alkaa piippaamaan. Mikähän on?
Etsintä on hyvä tekosyy olla pois kotoa
Avatar
Heka82
Raavas Tonkija
Viestit: 601
Liittynyt: 12 Maalis 2014, 13:46
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Heka82 »

MemeDigger kirjoitti:Hei! Mulla on ollut tuo Garret Ace 300i nyt n.puol vuotta, muuten hyvä laitos, mutta kun kelaa ravistaa niin alkaa piippaamaan. Mikähän on?
Mitä muistan Garretista nii taitaa olla ihan yleistä tuo.
Eikä tarvi kummoista kopaisua kelan sivuun niin pilpattaa omiaan.
Mutta on monella muullakin merkillä samat tavat.
XP Deus+Garrett Pro-pointer II
Vanhimmat hopearahat: 1örtug Albrekt av Mecklenburg 1364-1389
1örtug Erik av Pommern 1396-1439
Viikinkiaikainen kupurasolki
"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei."
Avatar
Rasvaton
Metallinetsijä
Viestit: 312
Liittynyt: 30 Touko 2013, 23:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Rasvaton »

Johto riittävän kireällä? jos heiluu vähänkin niin johan piippaa. Totta myös mitä Heka 82 sanoi,vaikka kaikki olisikin ok niin kopsuttelusta voi piipata.
-Aka Sorex Pro
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Ehyt kela ei kopisteluun reagoi: https://vimeo.com/173495394

Yhdessä etsimistä on ollut kela joka antoi overloadia kun johtoa heilutteli, mutta sain takuuseen uuden. Oli Nokta Fors Relic ja vakio kela: https://www.aarremaanalla.com/foorumi/v ... 03#p196239

Makro Racer, GM1, GM4, ace150, ace250 ja AT gold on myös ollu käytössä ja kaikissa johto löysällä kuten tuossa videossa eivätkä kopisteluista ole äännelleet.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Kyllä ainakin omissa koneissa piippailee, jos johonkin kelan on tökännyt. Riippuu tietysti laitteista ja säädöistä. Vaikeahan tuota johtoa on saada niin kireälle, etteikö esim kelan kantoon kopsahtaessa kone ääntäisi. En ole toki tuollai korkealle puunrunkoon kopistellut kuin Haarukka, mutta etsimisen lomassa vahingossa. Mulla ollut koneina Motonetin peli, GM1+, Makro Racer 1 ja 2, Golden Mask Thracian ja Nokta Impact. Kaikki nuo ovat tätä tainneet jossain määrin tehdä, mutta eipä tuosta haittaa ole, kun välttää iskut.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

No, tuossa mun GM1+ vanha "myyntivideo" https://vimeo.com/131963580
2min kohdasta eteenpäin ravistelua ja johdon heiluttelua.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Eikös tuo ollut se mun vanha koje? Videota tästä jaksa alkaa väsäämään, mutta kyllä ainakin tuo gm 10,5" kela antaa signaalia, jos kone herkälle säädetty ja piuhaa roplaa. Ja Impactikin kyllä valittaa, jos sitä kantoon hakkaa. Minusta tämä kuitenkin ihan normaalia herkille laitteille...
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Sephä kirjoitti:Eikös tuo ollut se mun vanha koje?
Ei voi muistaa, myin jo toissa kesänä kun hankin GM4:n. Ei oo uuskaan omistaja heiluttelun aiheuttamista häiriöistä valittanu.

Herkälle säädettynä tahtoo kaikki äännellä omiaan vaikkei hakkaisikaan mihinkään, jopa acet maksimiherkkyydellä. Samoin jos kelaa heiluttelee nopeasti ylös alas maan pinnassa ja alla vähäkään mineralisoitunut maa. Tuollainen pieni ja nopea heilahdus tulee myös törmäyksessä. Nämä ei kuitenkaan ole kelavikoja, eivätkä johdu löysästä johdosta vaan automaattivirityksen "hitaudesta". Kone luulee nopeaa maasignaalin muutosta kohteeksi, ennen kuin taas virittyy muuttuneeseen tilanteeseen.

Kopistelu ja johdonheiluttelu testit pitää siksi tehdä ilmassa...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
mkm80
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 11:25
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja mkm80 »

Moro,taas yks uusi piippailija liittyy joukkoon! 8) Eli postipekun kyydissä olisi vähän kalustoa tulossa..Golden Mask 1+ UK 15khz 9"spider ja pinpointteriksi valitsin Deteknixin scuba tectorin ihan vaan sen takia että tuloo uimarannallakin piippailtua sillä aikaa kun kersat polskii :D mitenköhän on?pärjäiskö noilla laitteilla?onko kellään kokemuksia GM1+ UK mallista,tai scuba tectorista pinpoint hommissa?
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Aloittelijoiden yleiset laitekysymykset

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Vaen jo noilla pääsee harrastuksen alkuun! Kunhan Huraukka pääse pois naisten huarojen välistä, niin hän valaisee lisää, koska on perehtynyt myös 1 malliin!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Vastaa Viestiin