Tositarina ruotsinvallan aikaisesta linnakkeesta.

Kertoiko isovanhempasi tarinoita saareen haudatusta aarteesta? Onko levottomina aikoina kätketty metsiin rahaa? Tarinoita aarteista.
peequ
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Marras 2009, 01:24

Tositarina ruotsinvallan aikaisesta linnakkeesta.

Viesti Kirjoittaja peequ »

Miten .
Viimeksi muokannut peequ, 05 Joulu 2012, 01:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

En ota kantaa juuri tähän tarinaan mutta kommentoin asiaa yleisemmin.

Parikymmentä vuotta näissä hommissa huhkineena tiedän että Suomi on täynnä tällaisia tarinoita. Eräästä tällaisesta tarinasta innostuneena selitin silloiselle Museoviraston arkeologian laitoksen johtajalle että menisimme sinne (muistaakseni Sauvon seudulle) katsomaan kallioon kiinnitettyä laivankiinnitysrengasta, josta nykyiseen vesirajaan matkaa kilometrin verran. Hän vain totesi että tapaus kuuluu luokkaan "ei tartu filmille".

Olisi mielenkiintoista jos joku keräisi nämä tositarinat kirjaksi, ehkä kunnioittaen tämänkin tarinan kertojan "ei tarkkaa paikkaa" linjaa.
peequ
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Marras 2009, 01:24

Viesti Kirjoittaja peequ »

kyllä
Viimeksi muokannut peequ, 05 Joulu 2012, 01:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joosekoo
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 15 Elo 2009, 05:56
Paikkakunta: jämsä (jämsänkoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

minä en yhtää epäile aloittajan kirjoitusta, mutta jos kyseinen alue löytyy tältä listalta niin ei varmaa kannata kaivaa. :(
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... fault.aspx

voi olla että tulee vihasia miehiä käymää, eikä siinä enää selittelyt paljoa auta.
itse olen syntynyt näiden päällä.....

http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... =182010066

http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... =182010002


arvatkaas vaa himoittaisiko mennä kaivamaan......synnyin kodin aluetta.
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
peequ
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Marras 2009, 01:24

Viesti Kirjoittaja peequ »

rekisteristä
Viimeksi muokannut peequ, 05 Joulu 2012, 01:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hillo
Metallinetsijä
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Loka 2009, 16:29

Viesti Kirjoittaja Hillo »

missäs tämmönen linnike sijaitsee. onko se edes enää erotettavissa?
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

peequ kirjoitti:rekisteristä löytyi maininta n. 5 km päässä olevasta kivikautisista esiintymista. Yksi nuorlenkärki ja pari kivistä taltaa. Olen nähnyt osat nuo paikallisessa museossa jo vuosikymmeniä sitten, eivätkä ne vedä mitenkään vertoja sille, mitä sieltä on oikeasti löytynyt. Mm. tätä ruotsinvallanaikaista linnaketta asuimistoineen ei löydy mistää kirjoista ja kansista eikä myöskään edes mainintaa noista rekistereistä. Niin tehokkaasti se on pidetty piilossa. Eli sitä perimätietoa minkä saimme kaverini isoisältä ei edelleenkään ole kenelläkään muilla kuin meillä. Mites me voimme nyt edetä asiassa?
Riippuu siitä minkä linjan valitsette, Suomen lakien mukaisen vai alatteko laittomuuksiin. Päätellen siitä että ylipäänsä kirjoitat tälle foorumille niin kiinnostuksesi on kai enemmän tuo lain noudattaminen.
Jos siis linja on tämä, eikä tuo paikka ole tuossa museoportaalissa niin voitte tutkia aluetta vaikka metallinetsimellä. Mutta saatte ottaa ylös vain kaksi vanhaa esinettä, jonka jälkeen kuvat tänne foorumille tai Museovirastoon. Tämä foorumi vastaa heti , Museovirastosta ei ole takeita kuinka nopeasti ne vastaavat. Mutta tämä foorumi on vain alan harrastajien kokoontumispaikka, M-virasto taas on valtion virallinen elin.
Tämä lain linjaus kahteen esineeseen on täysin minun omani. Se perustuu kokemukseen, yksi voi olla sekundäärinen, eli paikalle myöhemmin eksynyt, mutta kaksi antaa jo viitteitä enemmästä.

Ja joku voisi postata tähän linkin muinaismuistolakiin.

Ja mitä tulee vanhempiin sukulaisiisi niin he ovat ilmeisesti rikkoneet muinaismuistolakia (jos kertomasi pitää paikkaansa) ja vastaavat siitä itse. Mutta nämä esineet luultavasti voi myöhemmin toimittaa m-virastolle, luultavasti rangaistuksetta. Harkitse sitä sitten myöhemmin kun aika koittaa.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Jos on niin että maanomistajat eivät halua paikan tulevan yleiseen tietoon niin teillä ei ole lakia rikkomatta juurikaan muuta vaihtoehtoa kuin antaa paikan olla. Itselläni on yksi vastaava paikka tiedossa. Isonvihan aikainen ihmisten piilopaikka metsässä jossa on piilotellu parhaimmillaan toistakymmentä ihmistä. Lisäksi omaisuutta on piilotettu ympäröivään maastoon. Näistä on ihan kirjotettuna olevat tarinat (vanhat kirjoitukset). Maiden nykyiset omistajat, jälkeläiset, pyysivät minua tutkimaan aluetta jos sieltä jotain löytyis mutta sanoivat samalla ettei paikasta saa kertoa kenellekkään muulle. eli ihan sama tilanne kuin teillä.

Kieltäydyin tekemästä sitä koska mua ei lainrikkominen kiehdo. Ilmeisesti talven aikana meinaavat ostaa itse piipparin ja pyysivät minua opastamaan sen käytössä. Mitä he tekevät on heidän asiansa mutta itse en meinaa osallistua. Tämä on siinä mielessä hankalampi että nämä ihmiset ajattelevat siellä mahdollisesti olevia esineitä omana perintönään mutta lain mukaan ne kuuluu valtiolle.
peequ
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Marras 2009, 01:24

Viesti Kirjoittaja peequ »

Annan
Viimeksi muokannut peequ, 05 Joulu 2012, 01:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Lainaus edellisestä viestistäni:

" Harkitse sitä sitten myöhemmin kun aika koittaa."

Ilmeisesti aika on siis koittanut viestisi B kohdan mukaan. Sinun ja ystäväsi on nyt mietittävä mitä teette edellisten sukupolvien jo löytämien esineiden suhteen.

Nyt on tuumaustauon paikka, etenettekö muinaismuistolain mukaan vai ei.
Jos ette niin on turha odottaa neuvoja tältä foorumilta.

Tuossa B kohdassa on virhe. Arkeologisten kaivausten jälkeen paikka on aivan samannäköinen kuin ennen niitä (parin vuoden viiveellä). Käy vaikka katsomassa kotiseutusi arkeologisten kaivausten paikkoja niin toteat asian itsekin.

Parhaiten tieto paikan entisestä elämästä tulee ilmi kun edetään normaalisti muinaismuistolain mukaan. Pelkkä esineiden esiin kaivaminen on vain pieni osa siitä informaatiosta mikä muuten on saatavilla.

Olisiko vielä jotain tietoa, jota voisin Sinulle kaivaa esiin? Siis muuta kuin teknistä neuvontaa.
Avatar
Teletappi
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 10:10

Viesti Kirjoittaja Teletappi »

Pikkuisen semmonen trolliajatus takoo tuolla takaraivossa nyt. Olenko ainut ja suotta? Eräs ritarisormuksen kaivaja tulee mieleen...
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

Teletappi kirjoitti:Pikkuisen semmonen trolliajatus takoo tuolla takaraivossa nyt. Olenko ainut ja suotta? Eräs ritarisormuksen kaivaja tulee mieleen...
:lol: :lol: :lol: BINGO!!!...samaa olen minäkin miettinyt :wink:

Jotenkin tuntuu oudolta että tätä ruotsinvallan aikaista linnoitusta ei olisi kirjoissa ja kartoissa mainittu :roll: ...kumminkin on linnoituksesta kyse...joku nyt ei aivan tunnu täsmäävän, saatan toki olla väärässäkin...
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
peequ
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Marras 2009, 01:24

Viesti Kirjoittaja peequ »

olemme
Viimeksi muokannut peequ, 05 Joulu 2012, 01:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peequ
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Marras 2009, 01:24

Viesti Kirjoittaja peequ »

olemme
Viimeksi muokannut peequ, 05 Joulu 2012, 01:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joosekoo
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 15 Elo 2009, 05:56
Paikkakunta: jämsä (jämsänkoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630295


tämän mukaa kun toimii, niin ei ole ongelmia
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
Avatar
Maverick
Raavas Tonkija
Viestit: 988
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 14:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maverick »

Laittakaa lähdeviitteitä kun perustatte näkemyksiänne tarkastettavissa olevaan dokumentaatioon. Tässä kiinnostaisi juttunumero jolla oikeusjuttu on kulkenut. Ilman niitä nämä ovat mutua eli puppua.

Sinänsä hieno tarina, oli linnaketta sitten tai ei.
Vitae pars historia est.
APEX50
Innostunut Etsijä
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Syys 2009, 00:48
Paikkakunta: Ylöjärvi

ollako vai ei

Viesti Kirjoittaja APEX50 »

lainaus
Mystiikkaa siis tämän linnakkeen ympärillä riittää, sillä ystäväni ja minä ovat ainoat jotka sen sijainnin tietävät. Tiedämme että kaverini isoisoisä ja isoisä harhauttivat tahallaan kaikkia linnakkeesta kyselijöitä ja ohjasivat aina tietoa udelleet kilometrien päähän oikeasta linnakkeen sijainnista. He eivät myös kertoneet siitä edes muille sukulaisilleen joten nyt tämä omin korvin kuultu #perimätieto on vain meillä kahdella ihmisellä.#

#kyllä tarina pitää paikkaansa. Se on yleisesti tiedossa että siellä on #aikainoinaan sellainen linnake ollut ja koska olen itse ollut löytämässä näitä jäännöksia aivan kampakeraamiselta kaudelta asti sekä tunsin erittäin hyvin tämän isoisä vainaan niin en epäile tarinaa ollenkaan.

kukaan ei tiedä mut silti yleisessä tiedoss
2x12l 2xApex50 Heavy Light Cordura
XP GoldMaxx Power
Avatar
Akke65
Raavas Tonkija
Viestit: 605
Liittynyt: 29 Elo 2007, 20:35
Paikkakunta: Vaasa

Re: ollako vai ei

Viesti Kirjoittaja Akke65 »

APEX50 kirjoitti:lainaus
Mystiikkaa siis tämän linnakkeen ympärillä riittää, sillä ystäväni ja minä ovat ainoat jotka sen sijainnin tietävät. Tiedämme että kaverini isoisoisä ja isoisä harhauttivat tahallaan kaikkia linnakkeesta kyselijöitä ja ohjasivat aina tietoa udelleet kilometrien päähän oikeasta linnakkeen sijainnista. He eivät myös kertoneet siitä edes muille sukulaisilleen joten nyt tämä omin korvin kuultu #perimätieto on vain meillä kahdella ihmisellä.#

#kyllä tarina pitää paikkaansa. Se on yleisesti tiedossa että siellä on #aikainoinaan sellainen linnake ollut ja koska olen itse ollut löytämässä näitä jäännöksia aivan kampakeraamiselta kaudelta asti sekä tunsin erittäin hyvin tämän isoisä vainaan niin en epäile tarinaa ollenkaan.

kukaan ei tiedä mut silti yleisessä tiedoss
:lol: :lol: Hyväs lykys se saattaa olla vaikka kadonnut Atlantis :roll:
GoldenMask 4
Tesoro Vaquero


* Kaikki saa mutta komiat ensin*
joosekoo
Metallinetsijä
Viestit: 195
Liittynyt: 15 Elo 2009, 05:56
Paikkakunta: jämsä (jämsänkoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joosekoo »

niin tai salomonin kaivokset. :D
ground search metal dedector,,,, garrett ace 250 ,,,,TODELLA taittuva lapio,,,,,istutus lapio,,,, ja paljon aikaa. ja innostusta....
turve
Metallinetsijä
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Joulu 2008, 22:30
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja turve »

"Pitkäaikainen linnake" ja "vaurasta kaupallista toimintaa" ,eikä paikasta mitään tietoa asiakirjoissa tai kartoissa.Todella uskottavaa. :roll:
makekake
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2007, 15:38
Paikkakunta: sipoo

Re: Tositarina ruotsinvallan aikaisesta linnakkeesta.

Viesti Kirjoittaja makekake »

kävin kesällä huhupuheiden perässä ruotsinvallan aikaisten palkkarahojen etsintäreissulla pohjoispohjanmaalla, eli
kuulin suvussa periytyvän tarinan jonka mukaan erääseen nyt suolla sijaitseva "sotasaaressa" olisi taisteluiden aikana piilotettu palkkarahat nuotion pohjaan tai vastaavaan paikkaan.
nyt tie halkoo ko. saarekkeen ja ihmiset jättäneen niin paljon roskia että loputon tehtävä.
hukkareissu!
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Et ole ainut joka on niitä käynyt etsimässä. Lisäks tarinoita on ainaki kolme versiota/kolme eri paikkaa.
makekake
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2007, 15:38
Paikkakunta: sipoo

Viesti Kirjoittaja makekake »

Keseppa kirjoitti:Et ole ainut joka on niitä käynyt etsimässä. Lisäks tarinoita on ainaki kolme versiota/kolme eri paikkaa.
minkälaisia versioita sinulla on, mun kuulema paikka sijaitsee pyhännällä, iisalmi -oulu tie halkaisee saaren, saari muutamaa kilometriä ennen pyhäntää iisalmesta tultaessa.
Vastaa Viestiin